Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Миодраг Миличевич: В Митровица изглежда сме пред ескалация на напрежението

Снимка: Деян Йотов

Председателката на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен обиколи шестте страни кандидатки за еврочленство на Западните Балкани и демонстрира солидарността на Европейския съюз във вид на над 500 милиона евро грантове за енергетика.

Регионът обаче пак е пред взривоопасна криза - защото в понеделник изтича поредният краен срок, поставен от правителството в Прищина на косовските сърби да сменят регистрацията на колите си - от сръбска на косовска. А сърбите се противят - едва две от близо 9000 техни коли са с нови регистрационни табели.

Снощи премиерът Албин Курти заяви, че срокът няма да се удължава, но практически отложи забраната на сръбските номера до 21 април догодина - до тогава ще се издават предупреждения, глоби, временни табели. Достатъчно ли е това да се уталожи поне временно напрежението? За пореден път.

Събеседник в предаването "Събота 150" е Миодраг Миличевич - изпълнителен директор на неправителствената организация "Актив" в Косовска Митровица:

Господин Миличевич, за кой ли път вече властите в Прищина и в Белград са напът да взривят бурето с барут в северната част на Косово. Какво е усещането сред хората там, които биха пострадали първи и най-пряко, ако Албин Курти и Александър Вучич не загасят навреме фитила този път?

Хората в Северно Косово вече доста време са в пълна неизвестност какво би било добре да направят с регистрационните табели на колите и се надяват на преговорите между Белград и Прищина да се стигне до някакво компромисно решение. Бих казал, че всеобщото усещане е вече трайно отчаяние - много е лошо положението.

Макар и в Митровица ситуацията да изглежда на пръв поглед мирна, изглежда, че сме пред ескалация на напрежението като през юли тази година или пред повторение на сценария от миналата есен.

И този път, въпреки неприкрития натиск от Съединените щати и Европейския съюз, е очевидно, че липсва воля за компромис. А до изтичането на крайния срок наистина не остана много време и поне към момента ми се струва, че споразумението е мисия невъзможна.

Ясно е защо Сърбия не иска на колите на косовските сърби да пише "Република Косово". Все пак обаче отдавна се водят преговори. Няма ли поне малко напредък по въпроса? Или премиерът Курти и радикалният му подход са проблемът?

Проблемът е, че ситуацията, с която се сблъскваме сега, е нещо, което е договорено на преговорите за свободата на придвижването през 2011 година. Споразумението беше обновено през 2016-а, но така и не беше приложено напълно.

Така че кризата с регистрационните номера не започна с Албин Курти. Още преди две години група неправителствени организации и медии публикувахме подробен анализ и настояхме пред двете страни - Прищина и Белград - че е необходимо спешно да се върнат на масата за преговори. Защото споразумението от 2016-а трябва да бъде преразгледано, за да бъде елиминирана опасността от напрежение и безредици.

За жалост, нито една от страните в този спор не показа желание да прояви гъвкавост и воля за компромис. Правителството в Прищина сега има една единствена цел - на всяка цена да прокара изпълнение на онези части от споразумението, които са изключително от негов интерес. За разлика от неща, които би трябвало да са приоритетни - например създаването на Общност на сръбските общини или всичко свързано с настоящата енергийна криза. Тези въпроси са оставени някъде на страна и няма абсолютно никакъв интерес и политическа воля за решаването им.

След войната в Косово светът често чува какви са проблемите на хората там, но все не стига време или място в медиите, за да може да вникне в същината им. Какво не знаем за тази прословута вече пререгистрация на колите?

Трябва да разберете преди всичко защо всъщност се иска отлагането ѝ. Нека оставим настрана политическите дрязги между Белград и Прищина, които са достатъчно известни вече на всички. Малко хора знаят, че няма чисто технически условия за това хората безпроблемно да пререгистрират автомобилите си.

Имам предвид това, че немалък брой сърби от Северно Косово не притежават косовски лични карти. А без такива издадени от Прищина документи каквито и да било административни процедури са невъзможни. Освен това тук необходимо условие да регистрираш кола на свое име е и да имаш валидна косовска шофьорска книжка. А огромното мнозинство от сърбите нямат такива - техните са от Сърбия.

А да оставим настрана това, че косовските институции, особено на север, нямат капацитет само за 2 месеца да  пререгистрират близо 9000 коли. Толкова, според официалните данни на сръбското Министерство на вътрешните работи, още имат стари табели като КМ за Косовска Митровица и ПР за Прищина.

Европейските и американските посредници напразно настояваха пред косовския премиер за 10-месечно отлагане на мярката. Той на пръв поглед вчера фактически се съгласи на почти 6 месеца, но с периоди на предупреждения и на глоби за отказалите да се подчинят. Какво ще стане от тук насетне?

Честно казано, аз лично усещам лек оптимизъм, че на финалната права правителството в Прищина все пак ще реши да даде време за продължаване на преговорите.

В противен случай рискът наистина ще е огромен. И то не само от гледна точка на сигурността. Може да се сблъскаме с политическа блокада на институциите, включително на централно ниво в Прищина - ако "Сръбска листа" замрази участието си в тях. Досега не се е стигало до такава радикална стъпка, въпреки че няколко пъти сме били на ръба. Но, предвид акумулираната криза, този път не е изключено и да стане.

От Белград се чуха доста остри изявления. Макар президентът Вучич да даде знак, че Сърбия може да е склонна на някакви отстъпки - с връщане на номерата с буквите КС (Косово, но без Република), представителите на косовските сърби, които се срещнаха с него, предупредиха, че може да се опитат да блокират отново пътищата към северните общини. Но, предвид и силното присъствие на КФОР там, личното ми мнение е, че такъв сценарий трудно би се осъществил.

Президентът Вучич обаче каза и друго - че нямало да позволи повторение на погрома от март 2004 година. Тогава - заради една непроверена за достоверност новина по телевизията в Прищина - косовските сърби бяха подложени на масови гонения. Десетки загинаха, стотици бяха ранени, хиляди напуснаха домовете си. Православни храмове бяха опожарени и унищожени... Има ли наистина основания за сравнение между онези събития и сегашната ситуация в отношенията между сърбите и албанците в Косово?

Честно казано, не зная какво е основанието да бъде изразено такова мнение. Аз лично не мога да се съглася с тази позиция. Ситуацията въобще не е толкова драматична, че да се сравнява със 17 март 2004 година и с други събития в Косово, когато имаше истински размирици.

Войната свърши преди 23 години. За пореден план се заговори напоследък - този път германско-френски - за трайно уреждане на отношенията между Белград и Прищина. Какво се знае за него?

Много малко всъщност. Съобщава се, че е изпратен на премиера Курти и на президента Вучич. Публично обаче не са огласени подробности от него. Спекулира се само - например, че съдържа гаранции са създаването на Общност на сръбските общини и че очертава контурите за окончателно споразумение без взаимно признаване на независимост. Сигурно е само, че планът съществува. И двете страни го потвърдиха вече.

Но е очевидно, че нагласите им - непреодолимата към момента враждебност между тях - изключват вероятността да започнат дори смислена дискусия.

Сърбия ще бъде все повече и повече обект на натиск от Европейския съюз да докаже волята си да се присъедини към него - и чрез по-тясно съгласуване на външната си политика с европейската, и чрез подхода си към косовския въпрос. Какви знаци даде президентът Вучич в това отношение със състава на новото правителство?

На това трябва да се гледа през призмата на неговото желание да продължи да балансира между Изтока и Запада. Някои отделни министри демонстрират проевропейски завой. Таня Мишчевич например - която дълги години отговаряше за евроинтеграцията и сега пак е на тази позиция. Има обаче и стари кадри като външния министър Ивица Дачич, които недвусмислено са показали, че са ориентирани към Русия.

Принципно обаче Вучич ясно заяви, че мандатът на това правителство няма да е дълъг. И не е сигурно дали ще стигне за евентуално решаване на косовския въпрос. А от него зависи в основни линии напредъкът на евроинтеграцията на Сърбия.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Лойд Остин

Лойд Остин призова Израел да намали интензивността на ударите във и около Бейрут

Днешните бомбени удари в Бейрут са били насочени срещу оръжейни складове и разузнавателен щаб на шиитската групировка Хизбула в южната част на ливанската столица, съобщиха от израелската армия.  Министърът на отбраната на Съединените щати Лойд Остин заяви, че страната му би искала съюзникът й Израел да намали интензивността на ударите във и около..

публикувано на 19.10.24 в 20:04

Поредна кампания "Капачки за бъдеще" в Кюстендил

Десетки от Кюстендил и региона се включиха в поредната кампания "Капачки за бъдеще" в областния град. Този път доброволците бяха и повече, обявиха от клуба "Бъдеще за Кюстендил", които са инициатори.  Всяка следваща кампания става все по-успешна. Има и изключения, донасят се суровини, които все още не се приемат и не се рециклират...

публикувано на 19.10.24 в 19:58

Министрите на отбраната от Г-7: Пътят на Украйна към "пълна евроатлантическа интеграция" е "необратим"

Министрите на отбраната от Г-7 потвърдиха, че пътят на Украйна към "пълна евроатлантическа интеграция" е "необратим". В заключение на срещата в Неапол министрите заявиха, че са "непоколебими" в продължаването на военната помощ за Киев в краткосрочен и дългосрочен план.  Наред с представителите на седемте най-развити демокрации - САЩ, Канада, Япония,..

публикувано на 19.10.24 в 19:49
Елина Димитрова

Най-уязвими за трафик на хора са безработните и учениците

Плевен е сред десетте български града, които се включват в глобалната инициатива Walk For Freedom - Поход за свобода . Походът е посветен на Европейския ден за борба с трафика на хора, който се отбелязва на 18 октомври.  Целта е да се насочи общественото внимание към проблема със съвременното робство , както се нарича трафикът на..

публикувано на 19.10.24 в 19:18

Файненшъл Таймс: САЩ "искат" да осигурят до 20 милиарда долара заем за Украйна

Съединените щати "искат" да изпълнят обещанието си да осигурят до 20 милиарда долара заем за Украйна, който ще бъде изплащан с приходите от замразените руски активи в чужбина, твърдят неназовани източници на вестник "Файненшъл Таймс". Очаква се новината да бъде потвърдена идната седмица от финансовите министри на Г-7, които се събират на 25..

публикувано на 19.10.24 в 19:09

Олаф Шолц и Реджеп Ердоган се срещнаха в Истанбул

Германският канцлер Олаф Шолц се срещна с турския президент Реджеп Ердоган в Истанбул. На пресконференция, след разговорите на 4 очи, Ердоган заяви, че Западът дава възможност на Израел да извършва "кланета": "Израел продължава жестоките си кланета. Нетаняху ги продължава. За тях е почти въпрос на удоволствие да бъдат мъченически убити толкова много..

публикувано на 19.10.24 в 19:05
Опустошения в Дахие - контролирано от

"Хизбула" е извършила поне 11 нападения срещу израелски военни обекти, всички с ракети

Израелските военни съобщиха, че днес "Хизбула" е изстреляла десетки ракети и няколко дрона към Северен Израел, а един от безпилотните самолети е бил насочен към ваканционната къща на израелския премиер Бенямин Нетаняху. Атаката стана в момент, когато здравни служители в Ивицата Газа съобщиха, че израелските удари са убили най-малко 11 души в..

публикувано на 19.10.24 в 17:27