Строителството на този участък се забави с близо две години заради съдебно обжалване на Подробния устройствен план.
Най-големият инфраструктурен обект в региона започна след протестите в началото на 2018 година, когато стотици жители на Северозапада няколко поредни седмици блокираха важни пътни отсечки с искане за магистрала до Видин и тунел под Петрохан. Сред инициаторите на протестите тогава бе Росица Кирова, днес народен представител от ГЕРБ.
"Раздвижване на този проект ще има тогава, когато има реално и конкретно издадени документи там, където процедурите имаха нужда от довършване. Съответно разрешение за строеж и влизане на строителната площадка. Декларирано е желание от страна на Министерството на регионалното развитие да се работи по този проект. Между Ружинци и Монтана трябва да е започнало отчуждаването на имотите. След година и половина забавяне, това е напредък. Тъжното е, че това можеше да се случи точно преди година и половина, защото имаше абсолютно същите обстоятелства. Спирането за година и половина на един такъв проект носи изключителни загуби за цялото българско общество. За тази година и половина конюнктурата беше коренно променена, цените на строителните материали заради инфлацията доста се повишиха и тези обекти сега могат да бъдат изградени с много по-голям финансов ресурс. Година и половина забавяне обаче не се равнява само на парите, с които е поскъпнал обектът. Тя може да бъде измерена и със загубата на човешки животи, може да бъде измерена и с това, че икономическата дейност по никакъв начин не се е променила", коментира пред БНР Росица Кирова.
Видин е в състоянието, в което беше преди две години по отношение на очакванията си за довършването на този път, подчерта тя.
"Част от тези процеси обективно са бавни, но няма как да обясним на хората, които чакат това да промени коренно начина им на живот, да им даде повече икономическа стабилност, сигурност, възможности за развитие, защо държавата не полага достатъчно усилия. Всички знаем, че започна една сложна политическа криза, в която не се знае нито кой управлява, нито колко, нито защо, нито кой поема отговорност, но това също не е достатъчно оправдателна причина за всичко, което ни се случи", изтъкна още Кирова.
Според министъра на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков по-рационално е било да се работи активно за тунел под Петрохан, защото това би скъсило пътя между Видин и София с около 80 километра в сравнение с отсечката през Ботевград.
"Икономически ще има смисъл да бъде изграден тунел под Петрохан, защото е най-прекият път, освен това няма да направим евентуална тапа на магистрала "Хемус", а това ще щади и природата", обясни Шишков.
"Изключително важно е тунелът под Петрохан и цялостната магистрала, която трябва да се развие към София. Има възложена процедура за ОВОС в тази част. Много важно е да се каже, че това трасе е наистина с около 80 километра по-късо от трасето, което изгражда държавата в момента. При всички положения в рамките на служебния кабинет ще форсираме колкото е възможно по-бързо да се завърши процедурата по ОВОС. Аз съм убеден, че държавата няма да има възможност за финансиране на това трасе. Трябва да се помисли за начин на финансирането на трасето. Когато се налага да се инвестират около 20 млрд. за магистрали в България и когато се изгражда скоростен път до Видин, за който държавата ще даде над 1 млрд., държавата няма да може да даде пари, за да изгради тунела под Петрохан. За да не се превръща в поредната строителна илюзия, аз предлагам наистина да се помисли: след като държавата свърши своята част - направи ОВОС, определи трасе, наистина да помислят политиците да се направи процедура това да бъде дадено на концесия, защото е по-добре да го има, отколкото да го има само в устата на политиците. Изглежда революционно, изглежда различно от това, което сме свикнали, но то е различно, защото това, което свикнахме, е да ни предлагат говорене и да не получаваме резултати. Освен проектите, предлагаме и икономическо решение, защото регионът няма време да чака“, посочи Иван Шишков по време на инспекция на пътища в Северозападна България.
„Голяма грешка е да се мисли, че изграждането на тунел под Петрохан трябва да означава ненаправата на пътя Видин - Ботевград", смята Росица Кирова.
"Скоростният път между Видин и Ботевград е една транспортна артерия и тя няма нищо общо с трасето София-Монтана с тунел под Петрохан. Има достатъчно голям трафик, за да са необходими и двете пътни артерии. Що се отнася до идеята на министъра за концесия на тунела под Петрохан, никой не оспорва, че това е възможност, но самото говорене за тази идея не ни придвижва напред в разработването на проекта. За да се стигне до концесия, трябва да се измине доста сериозен път и аз не виждам достатъчно усилия и действия в тази насока.“
Повече по темата чуйте в звуковия файл.
Време е да бъде изработен национален план за мозъчно здраве. Това каза проф. Николай Габровски, председател на фондация „Съвет за мозъчно здраве“, организатор на кръгла маса „Мозъчните заболявания – предизвикателства и решения“. По думите на проф. Габровски 180 милиона души в Европа живеят с мозъчни заболявания, но вероятно са повече, тъй..
От няколко месеца конната база "Ахил", в която се провеждат терапевтични занимания за деца със специални потребности, е в новия си дом – терен в близост до софийското село Бистрица , закупен благодарение на дарителска кампания за спасяването на базата. Към момента е изградено място за настаняване на шестте коня, които работят с децата. Предстоят още..
Започва най-мащабната дигитализация в Община Пловдив . Служебното правителство е отпуснало 20 милиона лева за целево изграждане на Географската информационна система. Тя ще бъде изградена до година и половина. Новата система ще обхваща всички отдели, както и 90% от предлаганите от общината услуги. С въвеждането на системата ще има..
В Държавната психиатрична болница в Ловеч днес ще бъде открит първият за Централна, Северна и Северозападна България дневен стационар за детско–юношеско психично здраве . Там ще помагат на деца до 18 годишна възраст в дневна форма за диагностика и терапия . Единият от кабинетите е диагностично-консултативен, където ще се преценява дали е..
Няма увеличение на фалшивите банкноти, но ако влезем в еврозоната (което не е добре за нас, българите), това автоматично ще завиши количеството фалшификати в България. Това каза в интервю за БНР финансистът Макс Баклаян, който коментира темата след засечена фалшива банкнота от 500 евро. Когато става въпрос за банкноти с голяма..
Има самобитни български празници, които е трудно не само да бъдат показани, но и обяснени на чужденците. За щастие, те са понятни за българската диаспора. В Израел тя е доста голяма в сравнение на броя на населението на малката държава. Заради ограниченията за събиране на хора по време на войната, Денят на народните будители се..
Израелската армия и полиция, както в цял свят, имат поделения за служебни кучета. Но много преди началото на войната, през 2021 година се създава и гражданско сдружение за търсене на изгубили се по една или друга причина хора. Само в Израел , без да има война, те са около 4 000 годишно. С Майк бен Яков – ръководител на частна фирма, към която..
БСП не е вече БСП! Не ние си тръгваме от БСП, а БСП си тръгва от нас! Това каза пред БНР Петко Тюфекчиев, който заедно с други членове на три..
Обществото е заблудено за БДЖ, защото всеки чака частен превозвач да дойде с неговите хубави влакове и да предлага по-добра услуга. На..
"Обсъжда се желанието на евроатлантическото мнозинство в НС да влезем по най-бързия начин в еврозоната. Скритата инфлация е много по-голяма от..