След срещите си с президента Румен Радев и представители на служебното правителство няколко политически партии О’Брайън сподели, че в страната има разбиране за важността от провеждане на реформи в областта на борбата с корупцията, но са необходими и реални действия в тази посока.
„Бихме искали да видим процес, при който партиите да се съберат и да постигнат съгласие по конкретен текст и да се ангажират да го гласуват в началото на новия парламент. И след това да го приложат изцяло. Защото искаме, не просто закони на хартия, нали? А България да има независима, безпристрастна и отговорна следствена служба, служба за борба с корупцията, главен прокурор и т.н. Освен законодателство, трябва и прилагане на тези закони“, заяви Джеймс О‘Брайън.
Пълен текст на интервюто с Джеймс О’Брайън
Още 5 български граждани - бившият финансов министър в правителствата на ГЕРБ Владислав Горанов, политикът от БСП Румен Овчаров, лидерът на движение "Русофили" Николай Малинов и двама бивши шефове на АЕЦ "Козлодуй", санкционирани по закона "Магнитски", подробности за щети за милиони евро, нанесени на българското обществено благо. След всички важни срещи с най-ключовите институции и представители на българските власти в един дълъг понеделник питам посланик Джеймс О’Брайън, схванаха ли българските институции смисъла на тези втори санкции, с които условно казано "българския списък" по "Магнитски" надгради онзи първи състав - Божков, Пеевски, Желязков.
Санкциите имат за цел да подсилят избора на България, който задълбочава нейната интеграция в Европа и сътрудничеството със световните компании, както и диверсификацията на енергийните източници. Важно е някои стари практики да бъдат идентифицирани и прекратени. Тези санкции следват доказателствата, с които разполагаме, и установяват десетки милиони евро, които са били взети от българския народ и дадени в някои случаи на длъжностни лица, в някои случаи на чуждестранни компании. Целта на тези санкции е България да бъде в състояние да разследва и да спира подобно поведение, за да бъде пълноправен участник в световната икономика. Това, което бихме искали да видим по-нататък, е фокус върху съдебната реформа. Важно е, че предприехме тези действия с колегите от Обединеното кралство в пълно съзвучие с ценностите и на ЕС. Действията за съдебна реформа, които бяха представени в последния състав на парламента, имат за цел да направят възможно България да разследва и преследва замесените лица, а след това да реформира институциите, които отговарят за тези действия.
Така че това, което бихме искали да видим, е ясен ангажимент от страна на всички партии да въведат реформата и да я гласуват като приоритетен въпрос в новия парламент.
Видяхте ли нещо подобно да се случва след първите санкции, които наложите в Съединените щати на определени лица от българския политически живот и бизнес преди две години, а именно хазартния бос Васил Божков - сега в Дубай, Делян Пеевски - до скоро депутат от ДПС, и Илко Желязков - настоящ зам.-председател на Бюрото за контрол на СРС?
По онова време не бях на същата позиция. Така че няма да сравнявам двата момента. Това, което видях на срещите, а аз се срещнах с президента, със служебното правителство, с няколко от политическите партии, e, че всички разбират важността на тези реформи. Бихме искали да видим процес, при който партиите да се съберат и да постигнат съгласие по конкретен текст и да се ангажират да го гласуват в началото на новия парламент. И след това да го приложат изцяло. Защото искаме, не просто закони на хартия, нали? А България да има независима, безпристрастна и отговорна следствена служба, служба за борба с корупцията, главен прокурор и т.н. Освен законодателство, трябва и прилагане на тези закони. Чух силни ангажименти от всички партии, с които говорих, и знам, че някои от останалите казаха, че твърдо подкрепят законодателството за съдебната реформа. Имаме добри взаимоотношения с водещите партии, които заявиха, че искат да придвижат тази съдебна реформа.
Санкциите нямат за цел да подкопават или да заобикалят българските институции. Те не атакуват никоя политическа партия. Те се отнасят до отделни лица, които създадоха паралелна система, която отклони много пари от хората в България и възпрепятства особено реформирането на българската енергийна система. И сега е време да се продължи по по-добър начин. Смятаме, че съдебната реформа е най-важната нова стъпка в антикорупционната реформа, която описах.
По какво разпознавате дали една партия, институция или лидер е истински или само се прави на евроатлантик?
Очевидно е, че имаме чудесно посолство тук. Но първо - ние оценяваме партньорите си по това дали споделяме резултати и ценности. Ако има хора, които само говорят, а после не действат, те не са особено ефективни партньори. Има много различни измерения, в които хората работят като наши партньори и по различни въпроси. В този случай може да има различни коалиции, посланието на тези санкции е, че тази реформа на системата за борба с корупцията, на главния прокурор, на комисията за борба с корупцията, това е много важно за ЕС, за Обединеното кралство и за САЩ и именно в това ние измерваме нашето партньорство. Дали ще бъдем прави в оценката си за това кой иска да постигне резултати и кой иска да говори? Е, знаете ли, надявам се вие гражданите, както и медиите, да потърсите сметка за това. Отворени сме за различните мнения и от гражданското общество. Но отново ще гледаме кой ще осъществи тези реформи.
Ще има ли още имена?
Няма да спекулирам по този въпрос. Важното е, че това има за цел да мотивира реформата. Обявяваме ги, когато имаме доказателства за тях. Не е така, сякаш имаме предварителен списък. Не разполагам с огромен шкаф, пълен с имена, от който да вадя едно или друго име, когато си поискаме. Работим по доказателства, но идеята е, че трябва да има реформа, за да може България да предотвратява тези дейности, да ги разследва и да ги наказва, когато се случат. И това е нещото, което най-много искаме да видим занапред.
За първи път в съобщението на вашата служба има директна информация за суми и офшорни сметки. Известно ли е всичко това на българските власти и поискали ли са те от вас конкретните данни?
Направихме това с нашето Министерство на финансите. Защото сме наясно, че народът на България заслужава да знае повече за това, което ние знаем. Затова предоставяме повече фактическа информация. Президентът Радев зададе подобен въпрос на срещата в понеделник. И, знаете ли, ние сме щастливи да споделим това, което можем да споделим. Но отново мисля, че въпросът не е само за тези лица. Става въпрос за това да се получи реформа на системата. С нашите санкции ние казваме, че тези лица, а и някои хора, свързани с тях, нямат право да използват нашата финансова система, т.е. финансова система или банка, базирана на долари, и не могат да влизат на територията на САЩ. Санкциите са защитни за нас. Те се отнасят за това на кого е позволено да дойде и да играе по нашите правила. И ние смятаме, че лица, които са участвали в корупционно поведение, не трябва да участват в нашата система и да посещават страната ни.
Всъщност категориите в съобщението на Департамента по финанси и вашата служба по санкциите са ключови - изброявам - корупция, свързана с договори в областта на енергетиката, подкупи в съдебната система и законодателни манипулации. Всичко това е доста сериозно. Всъщност исках да Ви попитам дали санкциите наистина помагат, ако санкционираните лица нямат финансови активи, например в Съединените щати, има тази санкция. Ще навредят ли санкциите на техните роднини, ще ги засегнат ли в световната банкова система, където те могат да оперират, и трябва ли да очакваме всички тези лица да отидат …. в Дубай?
Смисълът на санкциите е да отстояват стандартите, върху които е изградена системата ни - финансова система и имиграционна система, основани на правила. Обичаме да правим тези неща с нашите приятели и партньори. Така че присъединяването на Обединеното кралство към нас е от голяма полза. Дали вреди на санкционираните индивиди?! Това не е целта. Но, да бъдеш лишен от възможността да търгуваш в долари или лири или да нямаш достъп до финансови и застрахователни услуги, базирани в Лондон, може да бъде сериозно неудобство. Целта е да защитим нашата система и в крайна сметка да помогнем и на България да се защити.
Достатъчно ли е, да речем, лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов просто да се дистанцира от бившия си финансов министър Владислав Горанов, достатъчно ли е всяка една от тези партии или институции да каже, че подкрепя съдебната реформа?
Искаме да застанат зад реформата и депутатите да я подкрепят. И мисля, че всички партии са чули това послание и ще видим кой ще го изпълни.
Регионалната екологична инспекция във Велико Търново спря реализацията на частна фотоволтаична централа върху повече от 500 декара в павликенското село Вишовград. Срещу инвестиционното намерение има сериозен отпор на местните хора. Екологичната инспекция прекрати процедурата за изменение на общия устройствен план на Павликени, с което се..
Не случайно преговорите за правителство се прекратиха в неделя, след като ДБ са внесли в работната група – преговорния екип, конкретни предложения с конкретни срокове за ВСС. И веднага Борисов прекратява преговорите. Това каза пред БНР адвокат Велислав Величков, председател на гражданското сдружение "Правосъдие за всеки". Днес той..
Служебният министър на финансите Людмила Петкова защити параметрите в проектобюджета за 2025 година пред депутатите от ресорната комисия. Този проект отразява всичко, което беше направено или не беше направено през последните 3 години, посочи тя. Георги Ганев прогнозира: Парламентът отхвърля проектобюджета, спешно се прави нов "Политиките,..
Има нормативна пречка, свързана с биогоривата, която може да остави България без бензин от 1-ви март и с много намалено количество доставки . Това каза пред БНР Светослав Бенчев, председател на Българската петролна и газова асоциация, като уточни: "Ако не бъдат взети мерки от Народното събрание, това вероятно ще се случи". По думите му..
Под временното председателство на Росен Желязков от ГЕРБ парламентарната Правна комисия включи в дневния ред на първото си заседание предложения за промени в Изборния кодекс и в Закона за вероизповеданията. Така планираните първоначално три проектозакона за промени в Закона за съдебната власт ще се гледат последни. Трите законопроекта са на..
Пред БНР Асен Василев от "Продължаваме промяната" призова бюджетът да не става заложник на преговорите за кабинет: "Изключително е важно държавата да има бюджет, за да може да работи бизнесът и хората и да има предвидимост. Правителството изпълнява бюджета или го внася, ако е служебно или редовно, но няма как бюджетът на държавата да е..
Гледам на проекта за промени в Закона за защита на класифицираната информация (ЗЗКИ) като за опит да се сондира доколко обществото е готово да се дадат повече правомощия на спецслужбите. Това коментира проф. Николай Радулов, бивш главен секретар на МВР и депутат от МЕЧ, в интервю пред БНР. Предложените промени вече не се откриват на..
Община Русе дължи отчет за парите от частния паркинг на Дунав мост . Това каза в предаването "Нещо повече" журналистката и политически наблюдател..
Втори мобилен оператор обяви, че вдига едностранно цените на услугите. " Докато се захласвахме по леденото хоро, sms -ите валяха цял ден и..
Темпото на преговорите е съобразено със сакралната дата 16-и януари , когато ще бъде избран Борислав Сарафов за главен прокурор, което дава спокойствие..