Една яхта, шест души и четири пъти по 500 килограма тротилов еквивалент. Това са съставките за взривове на дълбочина от 75 метра в Балтийско море за унищожаването на три от четирите тръби на газопроводите "Северен поток". Това поне твърдят разследващите журналисти от три водещи германски медии – ARD, SWR и "Die Zeit".
Преди публикуването на германското разследване, "Ню Йорк Таймс" съобщи, че американските служби разполагат с данни, според които отговорност за саботажа носи неназована проукраинска група. Според вестника няма данни висшето ръководство на Украйна да е намесено в акцията. Киев официално отрече да има "нещо общо" с миналогодишните взривове. Президентският съветник Михайло Подоляк написа в "Туитър", че "Украйна няма отношение към инцидента в Балтийско море и не разполага с информация за "проукраинска групировка".
"Така или иначе, еднозначен отговор на въпроса, кой е извършителят, няма", категоричен е експертът, когото потърсихме за коментар. Гьоран Свистек е флотски капитан, специалист по сигурност и отбрана на Балтийския регион и изследовател към Института за международна политика и сигурност в Берлин.
Има разлика между двете журналистически разследвания, но и двете оставят отворен въпроса за извършителя. "Ню Йорк Таймс" твърди, че е дело на неизвестна проукраинска групировка. Че може би извършителите са украинци или руснаци. В същото време обаче не се изключва възможността за умишлено насочване на следите към Украйна, казва Гьоран Свистек. От разследването на ARD, SWR и "Die Zeit" става ясно, че предполагаемите атентатори са шест души: капитан, двама водолази, двама асистент водолази и една лекарка. Наели са 15-метровата яхта "Андромеда" от германското пристанище Рощок, като са използвали фалшиви паспорти и тяхната националност не е известна. Списание "Шпигел" твърди, че най-малко единият от представените фалшифицираните паспорти е български. Яхтата е върната непочистена и така разследващите откриват следи от експлозиви по масата за хранене. Все още обаче не е ясно, дали откритите улики съвпадат с остатъците от експлозива, които откриха шведските власти.
Германските медии твърдят, че екипажът евентуално е свързан с Украйна. Всъщност, тази връзка е полската фирма, която е наела яхтата, и която е собственост на двама украинци. Твърди се, че полската фирма е получила голямо финансиране от западноевропейска компания, чийто управител е украински бизнесмен.
След двете медийни публикации германската прокуратура потвърди, че още през януари, в хода на разследването на експлозиите, е обискиран плавателен съд. И че съществува обосновано предположение, че с този плавателен съд са превозвани взривни вещества. С това фактите, които са известни, се изчерпват. А и прокуратурата умишлено не навлезе в повече подробности.
- Колко реалистична Ви се струва версията за само 6 души екипаж, една яхта и поставяне на взривове на 75 метра под водата?
- В тази версия няма много логика. По моя преценка саботажът не може да е извършен само от шест души в една яхта. Само плановете и подготовката на такава операция отнемат месеци. Трябва ви ресурс – финансов и материален. Германските разследващи журналисти твърдят, че наемателите на яхтата са представили фалшиви паспорти. Изработването им не може лесно да се скрие. След това: водолазно оборудване за работа на 75 метра дълбочина. И накрая: експлозивите. Ако не са подсигурени от тайните служби на някоя държава, е трябвало да се купят на черния пазар, без да се оставят следи.
Една бърза сметка показва, че всичко това струва стотици хиляди, а може би дори милиони евро. Това не е шега работа.
Да не говорим за изпълнението. Нужни са специални водолазни умения – как се спускаш на такава дълбочина, как пренасяш материалите, какво се случва с тях по време на спускането, как се работи под вода. И да не забравяме – говорим за взривни вещества! Трябва да знаеш, как се закрепват към газопровод, как се детонират – всичко това са специални умения, каквито имат малцина, и в повечето случаи те са обучени и работят за службите.
Москва: Трудно може да се повярва, че зад взривяването на "Северен поток" стои украинска организация
- Освен двете публикации на "Ню Йорк Таймс" и на трите германски медии има още една версия – на американския разследващ журналист Сиймор Хърш, която всъщност се появи първа. Той твърди, че саботажът срещу газопроводите е дело на американските служби и е планиран още преди Русия на нахлуе в Украйна.
- И неговата версия е съшита с бели конци. Хем била тайна американска операция, хем в нея участвали норвежките и датските военноморски сили. Планирането се било случило по време на едно от най-големите военноморски учения в Балтийско море. В това учение всяка година участват хиляди военни от различни държави. Планира се почти две години по-рано. И при най-доброто желание не мога да си представя, че саботажът е подготвян именно в рамките на това учение.
- А откривате ли в операцията почерк на тайни служби?
- Напълно е възможно тайни служби да стоят зад саботажа. По простата причина, че подготовката за такава акция, осигуряването на експлозивите и запазването в тайна на операцията подсказват, че няма как държавни структури да не са участвали. Тайните служби имат такъв опит. Те могат тайно да организират и подсигурят такава акция.
- И тъй като фактите около експлозиите са твърде малко, може би трябва да се запитаме, кой би имал интерес да взриви двата газопровода "Северен поток" към онзи момент? На 26-ти септември Русия вече не доставяше газ по първата тръба, а Германия се беше отказала от втората.
- Точно така. Взривяването на газопроводите нямаше как да навреди на Русия, защото към онзи момент по тях вече не течеше синьо гориво. Помните – "Северен поток 1" уж беше на ремонт, а "Северен поток 2" така и не заработи. Вече имаше наложени санкции, а европейците постепенно замениха руския газ с доставки от други страни.
Експлозиите навредиха на европейците, защото объркаха европейския енергиен пазар. Цените тръгнаха нагоре, а това разтревожи хората. Освен това дойде и притеснението, че такава критична инфраструктура може да бъде унищожена.
Но най-много експлозиите навредиха на Германия. И именно заради това не мога да си представя, че саботажът е дело на украинците. Защо да го правят? За да вбият клин между Украйна и западните съюзници, които вече им помагаха срещу Русия? Нали никой не се съмнява, че ако Украйна стои зад саботажа на газопроводите, подкрепата на Запада ще секне?
Не по-малко безсмислено ми се струва, взривовете да са дело на някоя западна държава, защото това би отслабило Алианса и поставило под въпрос единството в подкрепа на Украйна.
- Тогава кому са нужни спекулациите, които започнаха след публикуването на журналистическите разследвания?
- На никого, поне засега. Разследванията предизвикаха наистина множество спекулации около това, кой може да стои зад саботажа на "Северен поток". В Германия вече се чуха плахи политически коментари, че ако по някакъв начин действително Украйна стои зад експлозиите, вероятно ще трябва да се преосмислят отношенията с Киев. Семето на съмнението между Германия и Украйна вече е посято. Точно това западните съюзници не искаха в никакъв случай да допуснат. Така че полза би имала единствено Русия.
- В момента се водят три отделни разследвания на саботажа – в Швеция, Дания и Германия. Русия от самото начало настояваше да бъде включена в разследването на експлозиите. И използва до ден днешен всяка възможност да отправя това искане. Защо, г-н Свистек?
- Ако имаш нещо да криеш, можеш да го потулиш по време на разследването. В същото време ако имаш достъп до информация от хода на разследването можеш да я използваш за да изработваш и разпространяваш убедително фалшиви новини. Така че за Русия би си струвало много, ако бъде допусната до разследването на взривовете.

Премиерът Росен Желязков участва в тържествените чествания на 140-ата годишнина от Сръбско-българската война в Сливница. Желязков прие строя на почетния караул и произнесе тържествено слово в знак на почит към героизма и саможертвата на българските воини. Церемонията се състоя на площад "Съединение" в Сливница и завърши с тържествена..
Окръжна прокуратура – Благоевград повдигна обвинение на 33-годишния мъж, направил опит за умишлено убийство на жена в заведение в центъра на града. Пострадалата е в тежко състояние, но стабилизирана, заявиха лекарите от областната болница. Престъплението беше извършено днес преди обед на централния площад в Благоевград. Жертвата е била със..
Междуведомствените комисии по бедствия и аварии на общините Рила и Кочериново търсят начин за финансиране на разрушеното от пороите преди десетина дни водохващане "Елешница", което осигурява допълнително вода за селищата от Рилското корито. По предварителни разчети ще са необходими минимум 400 хил. лева, за които ще се кандидатства по фонд..
С панихида в местността Бальов дол между селата Щръклево и Нисово, Русенско, бе почетена паметта на избитите от комунистическия режим русенски интелектуалци. За трета поредна година в местността Бальов дол бе отдадена почит към жертвите на комунистическия режим, убити в началото на ноември 1944 г. "Тук, в тази гора, скрито и тайно са докарали невинни..
Българският патриарх и Софийски митрополит Даниил отслужи заупокойна молитва в памет на загиналите български войни в Сръбско-българската война. Днес се навършват 140 години от битката при Гургулят и Сливница. Пред Пантеона "Майка България" застанаха министърът на отбраната Атанас Запрянов, началникът на отбраната Емил Евтимов, министърът на..
В община Крумовград ще бъде изградена пречиствателна станция за отпадни води за 34 милиона лева. Тя е част от мащабен проект за изцяло нова водоснабдителна и канализационна мрежа, финансиран от Оперативната програма "Околна среда". Договорът за строителството беше подписан на извънредно заседание на Асоциацията по ВиК в Кърджали. Срокът..
Международният художествен фонд на Музея на хумора и сатирата в Габрово става достъпен онлайн. Първоначално дигиталната колекция ще наброява 5 хиляди творби и ще е налична през следващата година. Дигиталният Дом на хумора и сатирата ще представи 5000 произведения от 173 държави. Те са само част от богатия художествен фонд на Музея, в който са..
Всеки трети българин изразява готовност да изложи на риск личния си живот, за да защити демокрацията, а всеки пети е готов да се запише като доброволец..
Нас, българите, ни чакат много, много тежки моменти, купуване на коли на лизинг и апартаменти на кредит - ще вием, предупреди в интервю пред..
"Става дума за това да не може да се мине годишен технически преглед (ГТП), ако има влезли в сила глоби, тоест такива, които са връчени, а и за които..