Една яхта, шест души и четири пъти по 500 килограма тротилов еквивалент. Това са съставките за взривове на дълбочина от 75 метра в Балтийско море за унищожаването на три от четирите тръби на газопроводите "Северен поток". Това поне твърдят разследващите журналисти от три водещи германски медии – ARD, SWR и "Die Zeit".
Преди публикуването на германското разследване, "Ню Йорк Таймс" съобщи, че американските служби разполагат с данни, според които отговорност за саботажа носи неназована проукраинска група. Според вестника няма данни висшето ръководство на Украйна да е намесено в акцията. Киев официално отрече да има "нещо общо" с миналогодишните взривове. Президентският съветник Михайло Подоляк написа в "Туитър", че "Украйна няма отношение към инцидента в Балтийско море и не разполага с информация за "проукраинска групировка".
"Така или иначе, еднозначен отговор на въпроса, кой е извършителят, няма", категоричен е експертът, когото потърсихме за коментар. Гьоран Свистек е флотски капитан, специалист по сигурност и отбрана на Балтийския регион и изследовател към Института за международна политика и сигурност в Берлин.
Има разлика между двете журналистически разследвания, но и двете оставят отворен въпроса за извършителя. "Ню Йорк Таймс" твърди, че е дело на неизвестна проукраинска групировка. Че може би извършителите са украинци или руснаци. В същото време обаче не се изключва възможността за умишлено насочване на следите към Украйна, казва Гьоран Свистек. От разследването на ARD, SWR и "Die Zeit" става ясно, че предполагаемите атентатори са шест души: капитан, двама водолази, двама асистент водолази и една лекарка. Наели са 15-метровата яхта "Андромеда" от германското пристанище Рощок, като са използвали фалшиви паспорти и тяхната националност не е известна. Списание "Шпигел" твърди, че най-малко единият от представените фалшифицираните паспорти е български. Яхтата е върната непочистена и така разследващите откриват следи от експлозиви по масата за хранене. Все още обаче не е ясно, дали откритите улики съвпадат с остатъците от експлозива, които откриха шведските власти.
Германските медии твърдят, че екипажът евентуално е свързан с Украйна. Всъщност, тази връзка е полската фирма, която е наела яхтата, и която е собственост на двама украинци. Твърди се, че полската фирма е получила голямо финансиране от западноевропейска компания, чийто управител е украински бизнесмен.
След двете медийни публикации германската прокуратура потвърди, че още през януари, в хода на разследването на експлозиите, е обискиран плавателен съд. И че съществува обосновано предположение, че с този плавателен съд са превозвани взривни вещества. С това фактите, които са известни, се изчерпват. А и прокуратурата умишлено не навлезе в повече подробности.
- Колко реалистична Ви се струва версията за само 6 души екипаж, една яхта и поставяне на взривове на 75 метра под водата?
- В тази версия няма много логика. По моя преценка саботажът не може да е извършен само от шест души в една яхта. Само плановете и подготовката на такава операция отнемат месеци. Трябва ви ресурс – финансов и материален. Германските разследващи журналисти твърдят, че наемателите на яхтата са представили фалшиви паспорти. Изработването им не може лесно да се скрие. След това: водолазно оборудване за работа на 75 метра дълбочина. И накрая: експлозивите. Ако не са подсигурени от тайните служби на някоя държава, е трябвало да се купят на черния пазар, без да се оставят следи.
Една бърза сметка показва, че всичко това струва стотици хиляди, а може би дори милиони евро. Това не е шега работа.
Да не говорим за изпълнението. Нужни са специални водолазни умения – как се спускаш на такава дълбочина, как пренасяш материалите, какво се случва с тях по време на спускането, как се работи под вода. И да не забравяме – говорим за взривни вещества! Трябва да знаеш, как се закрепват към газопровод, как се детонират – всичко това са специални умения, каквито имат малцина, и в повечето случаи те са обучени и работят за службите.
Москва: Трудно може да се повярва, че зад взривяването на "Северен поток" стои украинска организация
- Освен двете публикации на "Ню Йорк Таймс" и на трите германски медии има още една версия – на американския разследващ журналист Сиймор Хърш, която всъщност се появи първа. Той твърди, че саботажът срещу газопроводите е дело на американските служби и е планиран още преди Русия на нахлуе в Украйна.
- И неговата версия е съшита с бели конци. Хем била тайна американска операция, хем в нея участвали норвежките и датските военноморски сили. Планирането се било случило по време на едно от най-големите военноморски учения в Балтийско море. В това учение всяка година участват хиляди военни от различни държави. Планира се почти две години по-рано. И при най-доброто желание не мога да си представя, че саботажът е подготвян именно в рамките на това учение.
- А откривате ли в операцията почерк на тайни служби?
- Напълно е възможно тайни служби да стоят зад саботажа. По простата причина, че подготовката за такава акция, осигуряването на експлозивите и запазването в тайна на операцията подсказват, че няма как държавни структури да не са участвали. Тайните служби имат такъв опит. Те могат тайно да организират и подсигурят такава акция.
- И тъй като фактите около експлозиите са твърде малко, може би трябва да се запитаме, кой би имал интерес да взриви двата газопровода "Северен поток" към онзи момент? На 26-ти септември Русия вече не доставяше газ по първата тръба, а Германия се беше отказала от втората.
- Точно така. Взривяването на газопроводите нямаше как да навреди на Русия, защото към онзи момент по тях вече не течеше синьо гориво. Помните – "Северен поток 1" уж беше на ремонт, а "Северен поток 2" така и не заработи. Вече имаше наложени санкции, а европейците постепенно замениха руския газ с доставки от други страни.
Експлозиите навредиха на европейците, защото объркаха европейския енергиен пазар. Цените тръгнаха нагоре, а това разтревожи хората. Освен това дойде и притеснението, че такава критична инфраструктура може да бъде унищожена.
Но най-много експлозиите навредиха на Германия. И именно заради това не мога да си представя, че саботажът е дело на украинците. Защо да го правят? За да вбият клин между Украйна и западните съюзници, които вече им помагаха срещу Русия? Нали никой не се съмнява, че ако Украйна стои зад саботажа на газопроводите, подкрепата на Запада ще секне?
Не по-малко безсмислено ми се струва, взривовете да са дело на някоя западна държава, защото това би отслабило Алианса и поставило под въпрос единството в подкрепа на Украйна.
- Тогава кому са нужни спекулациите, които започнаха след публикуването на журналистическите разследвания?
- На никого, поне засега. Разследванията предизвикаха наистина множество спекулации около това, кой може да стои зад саботажа на "Северен поток". В Германия вече се чуха плахи политически коментари, че ако по някакъв начин действително Украйна стои зад експлозиите, вероятно ще трябва да се преосмислят отношенията с Киев. Семето на съмнението между Германия и Украйна вече е посято. Точно това западните съюзници не искаха в никакъв случай да допуснат. Така че полза би имала единствено Русия.
- В момента се водят три отделни разследвания на саботажа – в Швеция, Дания и Германия. Русия от самото начало настояваше да бъде включена в разследването на експлозиите. И използва до ден днешен всяка възможност да отправя това искане. Защо, г-н Свистек?
- Ако имаш нещо да криеш, можеш да го потулиш по време на разследването. В същото време ако имаш достъп до информация от хода на разследването можеш да я използваш за да изработваш и разпространяваш убедително фалшиви новини. Така че за Русия би си струвало много, ако бъде допусната до разследването на взривовете.
Времето за преговори между Иран и Международната агенция за атомна енергия за цялостно подновяване на инспекциите в Ислямската република изтича, предупреди генералният директор на надзорния ядрен орган на ООН Рафаел Гроси, цитиран от Ройтерс. Той изрази надежда, че дискусиите ще приключат до няколко дни. Иран спря достъпа на агенцията до своите..
В община Свиленград е обявено частично бедствено положение заради възникнал днес следобед пожар в Сакар планина - между селата Младиново, Лисово и Костур, съобщава БТА, като се позовава на информация от областната администрация в Хасково. Огънят е обхванал близо 1000 декара пасища и горски масиви. Теренът е трудно достъпен. В гасенето участват..
"Животът на Франция е в опасност" - заяви френският премиер Франсоа Байру от трибуната на Националното събрание, където оправда бюджетната си политика, преди депутатите да се произнесат за съдбата на правителството. "От 51 години нямаме балансиран бюджет" - подчерта премиерът и предупреди отново, че растящият дефицит ще доведе държавата до..
Слаб дъжд преваля следбоед в района на пожара в Националния парк Рила, съобщи директорът на парка Красимир Андонов: "Преваля малко дъжд и се надяваме да го държи, поне да не се разраства. По западния и югозападния фронт е много трудно да бъде овладян, така че тук съсредоточихме днес, с колегите от Националния парк и с горски служители,..
Стачката на служителите в лондонското метро доведе до големи проблеми с транспорта в британската столица. Повечето линии на подземната железница изобщо не функционират и хиляди хора са принудени да използват алтернативни начини за пътуване, за да стигнат до дестинациите си. Всичко това става след като работници, членове на синдиката RMT, започнаха..
С класическия разказ за Гераците започва театралният сезон в русенския Драматичен театър "Сава Огнянов". "Никога не се е случвало, преди да се отворят касите на театъра, още през лятото да се продаде всичко само онлайн, преди да сме се върнали дори към репетиции". Това бяха думи на директора на драматичния театър в Русе Боян Иванов и те са..
Историческият музей в Стрелча реставрира няколко документа по проект "Консервация и реставрация на ръкописни документи и старопечатни издания" от експозицията на културната институция. Проектът е финансиран от Министерството на културата , като самата реставрация се извършва от експерт-реставратора д-р Румяна Дечева. Сред възрожденски..
Протестът на 13 септември е само началото , обеща пред БНР лидерът на партия "Възраждане" Костадин Костадинов. "На 13 септември организираме..
Проблем е, че има много версии за бития директор на ОДМВР на Русе. Този проблем се дължи до голяма степен на реакцията на ръководството на МВР,..
Цялото интервю на Снежана Иванова с проф. Даниел Вълчев в предаването "Неделя 150" чуйте в звуковия файл.