Часове след оповестяването на споразумението в Люксембург се чуха първите критични оценки. "Постигането на споразумение беше изненада, но по-добре да няма реформа, отколкото такава реформа", твърди Бернд Каспарек, културен антрополог от Хумболтовия университет в Берлин, който изследва миграционните процеси.
"Не одобрявам решението молбите за убежище да се разглеждат в страните по външните граници на ЕС. Разбира се, че без компромис не може да има напредък. Но все пак има някакви червени линии, които не бива да се прекрачват. Такава червена линия е спазването на човешките права и на правото на убежище. Именно в тази светлина разглеждането на молбите на границата представлява проблем, защото този ускорен процес в рамките на 12 седмици не може да бъде задълбочен. Не смятам, че в рамките на този процес мигрантите ще имат възможност да се защитят. Това, което се предвижда, е някаква груба, повърхностна преценка на пристигащите мигранти дали изобщо да бъде започнат процес по предоставяне на убежище. А нали точно това не искахме да допуснем - опасността търсещите убежище да бъдат лишени от честен и обективен процес. А се опасявам, че точно това ще се случи на външната граница на ЕС."
Част от споразумението на вътрешните министри е задължението всяка държава от Евросъюза да приеме пропорционален брой кандидати за убежище. Ако откаже, ще трябва да плати компенсация във фонд, управляван от Брюксел, с който пък ще бъдат подпомагани страните, най-силно подложени на миграционен натиск. Решава ли по този начин реформата проблема?
"На практика тя не решава съществения проблем на ЕС - нежеланието да се спазват договорените квоти за разпределяне на мигрантите във всички страни членки. Това, което оповестиха министрите в Люксембург, че сега всички 27 страни членки ще участват в разпределението на бежанците, просто не е вярно, защото онези държави, които не искат да приемат бежанци, ще се "откупват" с по 20 000 евро на човек."
Каква е целта тогава на приетото решение? Да не би идеята на тази реформа да е да изплаши мигрантите изобщо да не тръгват към Европа?
"Да, точно това си мисля. Мисля, че ЕС изпрати сигнал, че усложнява процеса по предоставяне на закрила и затова изобщо няма смисъл да се опитвате да получите убежище в ЕС. Това мнение не е само мое - така мислят и много други експерти. Но съм длъжен наивно да кажа, че болшинството хора, които тръгват към Европа, не го правят от авантюризъм, а защото животът им е застрашен. Те бягат от граждански войни и крайна бедност, която застрашава съществуването им."

На срещата на министрите на вътрешните работи Италия, Гърция и Австрия наложиха мигрантите, чиито молби за убежище бъдат отхвърлени, да бъдат връщани в т.нар. "сигурни трети страни", т.е. държави като Тунис или Мароко, откъдето са пристигнали и където за тях няма опасност. Миграционният експерт проф. Рууд Копманс от Центъра за социални изследвания в Берлин също остро критикува постигнатото споразумение за миграцията и вижда възможното решение другаде:
"Европейската политика за предоставяне на убежище не се ръководи от нуждата от закрила, а от това дали мигрантите ще успеят да се доберат до територията на ЕС, където да подадат молба за статут. Хора, които наистина имат нужда от помощ, като например Йемен, където бушува жестока война, изобщо не могат да стигнат до Европа. И обратното - тук пристигат хора с финансови и чисто физически възможности да издържат пътуването. Това обикновено са млади, здрави мъже, платили хиляди евро на каналджиите.
Когато тези млади мъже достигнат европейска територия, се оказва, че около половината от тях нямат право на убежище. Те обаче остават тук, защото така и не можем да се справим с връщането им поради липса на споразумения със страните по произход."
Пледирате за споразумения с т.нар. "сигурни трети страни", където да бъдат връщани мигрантите. На какви условия трябва да отговарят тези държави?
"Тези държави не е необходимо на всяка цена да са изрядни демокрации. Но те трябва да се придържат към Конвенцията за бежанците. И тъй като ЕС ще е страна по договора, тези трети страни трябва да спазват и европейската харта за правата на човека."
Достатъчно ли е това за справяне с миграционния натиск?
"Това, което се случва сега в някои държави на външната граница, не може да продължи. Имам предвид Гърция или Италия, които са оставени напълно сами да се борят с пристигащите маси хора. Няма как тези държави да се справят, защото техният противник не са мигрантите, а каналджиите, които пълнят лодките с хора. Не можем да виним Гърция за неприемливите условия в лагера Мория на остров Лесбос. Или по-правилно казано - разбирам, че гръцките власти изнемогват. А те изнемогват, защото държавите, които са най-привлекателни за мигрантите, като Германия и Нидерландия, са оставили Гърция и Италия напълно сами в тази ситуация без да работят за решение на проблема. А поне част от решението трябва да са споразумения с трети страни за връщането на мигрантите, които нямат право на убежище. ЕС трябва да сключи споразумения с държави като Мароко, Тунис или Сенегал. Тези потенциални партньори са държави, които признават Женевската конвенция за бежанците. На тези партньорски страни Брюксел може да предложи либерализиран визов режим за трудова миграция например."
Вие настоявате за една значително по-дълбока реформа на политиката за предоставяне на убежище. Подкрепяте ли в такъв случай постигнатото споразумение молбите за убежище да се разглеждат в страните по външната граница на ЕС?
"Според мен индивидуалното разглеждане на молбите може спокойно да се осъществява дори извън ЕС, например в Сенегал или Тунис, но при условие, че имаме съответното споразумение."
В Люксембург министрите на вътрешните работи постигнаха труден компромис. Но проф. Копманс казва, че е илюзорно да се надяваме на одобрено от всички решение, защото интересите на 27-те са прекалено различни.
"Да не говорим, че редица държави нямат никакъв интерес да хабят сили за справяне с миграцията, след като могат просто да нарушават европейското право и години наред да не бъдат санкционирани за това. Нали никой не очаква, че Полша и Унгария ще запретнат ръкави в търсене на решение? Така че според мен решението е в "коалиция на желаещите" между най-привлекателните за мигрантите - Германия, Нидерландия, Австрия, скандинавските държави. Но мисля, че в тази "коалиция на желаещите" трябва да бъдат привлечени и страните по южната външна граница като Италия и Гърция. Тази коалиция трябва да води преговорите със страните извън ЕС, които споменах, където да се разглеждат молбите за убежище."

Еднофамилните къщи ще бъдат санирани с финансиране по линия на специално създаден фонд за декарбонизация, обяви в Тутракан премиерът Росен Желязков. Първоначално фондът ще разполага със 100 милиона лева, като впоследствие средствата могат да бъдат увеличени. "С ваучери, около 20 000 лв. ще е стойността на ваучера. Около 100 млн. на година за началото,..
Дейностите по така наречения "Воден цикъл", по който в Сливен се изграждат довеждащи водопроводи и подмяна на водопреносната система, продължават да оставят цели квартали без вода за повече от 24 часа. Последният случай бе от почивните дни миналата седмица, когато над 24 часа домакинствата във високата зона на града бяха без вода или достигаше вода,..
5 лекарствени продукта за деца до 7-годишна възраст се отпускат безплатно към момента по лекарско предписание . Това са антибиотици, свързани с инфекции в горните и долните дихателни пътища, отит, както и инфекции на кожата и меките тъкани. Това стана възможно от юли тази година, след като депутатите приеха в бюджета на Здравната каса да се..
14 браншови организации от хранително-вкусовата и питейната индустрия изпратиха до Министерски съвет, Министерството на финансите, Министерството на земеделието и ресорните парламентарни комисии становище , в което категорично настояват Параграф 16 от преходните и заключителни разпоредби да отпадне от проекта на Закона за държавния бюджет за 2026..
Неправилното хранене – веднъж дневно, вечер, е сред рисковите фактори за развитие на диабет. Уязвими към болестта са хората с наднормено тегло, наследствено обременените и хората, водещи застоял начин на живот. Това каза в интервю за БНР проф. Ивона Даскалова, началник на отделението по ендокринология в столичната университетска болница..
Генерираните с изкуствен интелект изображения влизат в инструментариума за изнудване на деца, отчитат от отдела за киберпрестъпност на ГДБОП. Проблемът, че изкуственият интелект помага на педофилите , е регистриран от Станфордския университет преди години. Изследването на учените показало, че преработването на изображение с ИИ трудно може..
Книгата "Проблеми на доказването на гражданска отговорност в цифровото пространство на ЕС" ще бъде представена днес. Неин автор е Димо Господинов - адвокат, изследовател и правен активист. В изданието той пише " Дигиталните технологии променят гражданската отговорност и начините, по които тя се доказва ". Пред БНР Господинов подчерта, че..
Очаква ни много, много тежка 2026 г. от икономическа гледна точка, много тежка година, защото с този ръст на заеми – над 20 млрд. лв., ще надскочим..
За всеки разумен външен наблюдател, за всеки магистрат в системата е ясно, че има нещо, което определяме като омерта – мълчание за процеси, които са..