Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Суитън Стил: Има шанс зърнената инициатива да бъде възстановена

| Интервю
Снимка: ЕПА/БГНЕС

"Не бих се съгласил с мнението, че Черноморската зърнена инициатива е "вече мъртва", защото все още текат преговори за възстановяването й. Досегашните не доведоха до споразумение, но Турция би искала зърнената сделка да бъде възстановена. ООН също лобира кораби с украинска продукция да могат да плават в Черно море както преди и в идеалния вариант - до най-бедните страни, т.е. онези, които имат най-голяма необходимост от зърно. Путин настоява да получи отново достъп до системата SWIFT, което не е приемливо за ООН или поне най-влиятелните хора там, както и за Европейския съюз и Съединените щати."

Това заяви пред БНР Суитън Стил - експерт по международна търговия със зърно, бивш президент на GAFTA.

"Въпреки това мисля, че има шанс зърнената инициатива да бъде възстановена. Не само Турция настоява за това, но и Индия полага усилия да се възстановят "зърнените коридори", както понякога ги наричаме, защото индийците искат да купуват продукция, доставена по Черно море. Това включва и украинско зърно. Китай също иска да купува от Украйна, основно царевица - говорим за 7 милиона до 10 милиона и потенциално до 20 милиона тона на сезон. Пекин лобира пред Путин да подпише подновяване на зърнената сделка. 

И за да отговаря на въпроса за алтернативите, ако зърнената инициатива не бъде възстановена, има две потенциални възможности. Първо, президентът Зеленски анонсира идея доскорошният коридор да продължи да бъде използван като се осигури застраховане чрез специален фонд за плавателните съдове, които да бъдат конвоирани и да достигнат до турски води, до Средиземноморието и след това до останалите части на света. Не виждам защо Русия непременно би възразила и би бомбардирала корабите със зърно. По-вероятно е да създава затруднения за корабите, които се насочват към Украйна, и да настоява да прави инспекции ад хок. Според мен, поне на теория това може и да е работещо решение."  

Тоест черноморският маршрут не трябва да бъде напълно отписан като вариант за доставка на украинска зърнена продукция?

"Разбира се, най-добрият вариант би бил за зърнена сделка, която наистина работи не само на хартия, но и в действителност. Вероятно слушателите ви знаят, че имаше поне две проверки на корабите - украинска и руска. От украинска страна се оплакваха, че руските инспектори се бавеха с часове, заради което зърнената сделка практически беше неработеща. Другият вариант е сухопътен превоз до Румъния. Пристанището в Констанца има капацитет, който може да се използва за износ на украинско зърно. Възможен е и износ през Хърватия чрез железопътен транспорт до пристанището в Риека. До декември миналата година работех в компания, която разработваше програма за доставки с влак от Украйна до Хърватия, но за това се изисква много сложна логистика.

Има го и сухопътния маршрут с камиони и влакове през Полша и след това транзитно до различни европейски държави. На теория могат да се използват балтийските пристанища - полски, германски, както и нидерландски портове, но това е много скъпо."

Основните искания на Русия да се върне към инициативата са вдигането на забраната за достъп до SWIFT на земеделската й банка и подновяване на доставките на суровина за торове през Украйна. Западът засега не се съгласява, но все пак има ли място за отстъпки?

"Тези условия продължават да са неприемливи. Русия няма забрана за износ на зърно и маслодайни култури. Няма такова ограничение. Това е отклоняване на вниманието. Твърдението, че международната общност, западните банки и застрахователи възпрепятстват износа на руска селскостопанска продукция просто не е вярно. Има известни трудности със застраховането и с вторични санкции, както и с банки или купувачи, които не искат се докосват до руски селскостопански продукти по морални причини. Те са против водената от Русия война.

Именно затова не искат да купуват пшеница и друга селскостопанска продукция от тази страна въпреки факта, че няма санкции върху тези стоки. Приходите от пшеница в руския бюджет са значителни, защото се плаща експортна такса. Постъпленията от нея няма как поне частично да не се насочват за покриване на нуждите на руската армия."  

Основният аргумент на Русия да излезе от зърнената инициатива поне официално е, че селскостопанската продукция не отива в бедните и нуждаещи се страни. Вярно ли е това?

"Както във всяка добре скалъпена лъжа, и тук има зрънце истина, но е неискрено твърдението, че украинското зърно отива само в най-богатите държави. В зърнената сделка няма нито ред черно на бяло, подписан и подпечатан, в който да се казва, че украинското зърно може да бъде доставяно единствено до определени държави. Кой дефинира коя държава от какво има нужда? Погледнете статистиката. Данните показват, че голям процент от украинската продукция отива към най-бедните държави. Преди две седмици Либия купи 35 000 тона зърно. Откъде? Точно от Украйна."

Русия обеща „безплатно зърно“ на шест африкански държави. Ще достави ли качествена продукция и какво ще поиска в замяна, според вас?

"Няма безплатен обяд. Русия използва пшеницата като оръжие, като геополитически инструмент, за да си осигури влияние в африканските държави, които се нуждаят от такава продукция. Не трябва да вярвате на послания, че Русия щяла да нахрани света безплатно. Когато дават нещо, руснаците винаги искат нещо друго в замяна. В този случай например Москва вероятно ще поиска тези държави да гласуват „правилно“ в международни институции като ООН или да й предоставят право на добив на минерали или нещо друго."

Ще се върна към началото на нашия разговор, когато казахте, че доставките на зърнена продукция през Черно море са най-добрият вариант. Дори зърнената инициатива да се възобнови, знаем, че това няма да доведе до сигурност в дългосрочен план на доставките. Трябва ли Европа да работи по-усилено за алтернативни коридори за украинското зърно?

"Честно казано, според мен вече има доста голям напредък по сухопътния коридор, но цената си остава проблем. Европейският съюз демонстрира воля да инвестира в инфраструктурата, за да ускори украинския износ с влакове. Сухопътният превоз обаче е много по-нискоефективен от морския. Смятам, че най-добрата алтернатива ще бъде пренос до Констанца и след това доставки по море. Дунавските пристанища Рени и Измаил, които са подлагани на бомбардировки от Русия, също имат голям капацитет и има компании, които биха искали да инвестират там."  

В част от европейските държави има сериозна съпротива срещу украинската селскостопанска продукция. Знаете, че пет държави, сред които е и България, забраниха вноса, за да защитят собствените си фермери. Трябва ли тази забрана да остане и след 15 септември?

"Трябва да бъдем много внимателни, когато чуваме твърдения, че украинско зърно се изнася за европейските държави. Търговията е много гъвкава и не търпи вакуум. Една продукция отива там, където има ниша. Тя се мести оттам, където има излишък, към местата с недостиг и се печели от разликата в цената. Ако мястото с недостиг е Европа, украинската стока ще се насочи натам. Въпреки оскъпената логистика, украинското зърно продължава да е на по-ниска цена от европейското. Ето защо ще видите интерес от страна на купувачи в държави като България и Полша към украинско зърно. Логично и съвсем нормално е да искат да купуват най-евтиното.

Логично е и поведението на политиците, които се опитват да защитят фермерите в собствените си страни. Фермерите във всяка държава са много шумно малцинство, а продоволствената сигурност е много чувствителна тема. Това обяснява случващото се. Някои страни членки отказват да спазват правилата на Европейския съюз и налагат свои собствени. Но мисля, че ще ги плеснат през ръцете."

По публикацията работи: Яна Боянова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

ЕС постигна споразумение за постепенно въвеждане на автоматичен контрол по границите

Европейският съюз постигна споразумение за постепенно въвеждане на автоматичен контрол по границите, който в крайна сметка трябва да замени ръчния печат в паспортите, предаде БТА. Новата система ще записва в общо досие имената, номерата на паспортите, пръстовите отпечатъци и снимките на всички граждани от трети държави, които пътуват до Европа..

публикувано на 20.05.25 в 07:45
Ивет Купър, министър на вътрешните работи на Великобритания

Лондон с мерки срещу действията на чуждите служби на Острова

Британският министър на вътрешните работи Ивет Купър обеща да въведе нови правомощия за забрана на чуждестранни разузнавателни агенции, които се стремят да вербуват "престъпници, прокси групи, неудачници и частни детективи" във Великобритания. Изрично се споменават случаите с българските граждани, шпионирали за Русия, и иранците, нападали..

публикувано на 20.05.25 в 07:40
Боец на хутите по време на антиамерикански протест в Сана, Йемен, 12 юли 2024 г.

Хутите взеха на мушка Хайфа

Йеменските хути заплашиха с блокада на израелското пристанище Хайфа заради продължаващите военни действия на Израел в Ивицата Газа.  Говорителят на групировката Яхия Сари заяви, че компаниите, чиито кораби плават до там, трябва да са наясно, че пристанището е включено в списъка с целите ѝ.  Вчера израелският премиер Бенямин Нетаняху..

публикувано на 20.05.25 в 07:37

Външните министри на ЕС приемат 17-и санкционен пакет срещу Русия

Министрите на външните работи на страните от Европейския съюз ще приемат 17-ия санкционен пакет срещу Русия. Според предварителна информация, се очаква той да е най-големият от всички одобрени досега по отношение на сенчестия й флот. В новия санкционен списък фигурират нови 75 лица и почти 200 плавателни съда от сенчестия руски..

публикувано на 20.05.25 в 07:34

В СОС изслушват директорите на две сметосъбиращите фирми

В столичната общинска комисия по екология ще бъдат изслушани директорите на две от сметосъбиращите фирми, които обслужват една трета от софийските райони. След като миналия четвъртък от дружествата заплашиха, че от 19 май спират да събират отпадъците в осем района, заради неизплатени от общината средства за извършена дейност, те решиха да..

публикувано на 20.05.25 в 07:26

Възстановено е движението на градския транспорт в София

От днес се възстановява нормалното движение на автобуси, тролеи и трамваи в София, след като снощи синдикатите обявиха край на продължилата 6 дни блокада на наземния градски транспорт. Превозните средства ще се движат по графика, който беше в сила преди протестните действия. Малко след 19 часа снощи протестиращи от трамвайното депо в..

публикувано на 20.05.25 в 07:20

Кипър отбелязва рекордно увеличение на туристическите посещения през април

Кипър отбелязва рекордно увеличение на туристическите посещения през април, съобщи Статистическата служба на страната.  Климатичните промени, високите температури и недостигът на вода в страната се очертават като предизвикателство за тазгодишния активен летен сезон. Почти 420 000 са туристическите пристигания през април, което е с 25,5%..

публикувано на 20.05.25 в 03:48