Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Има много вратички в санкционния режим"

Якоб Киркегор: ЕС не иска да понесе отказа от руския петрол

"Икономическите санкции не работят, когато заради тях ти страдаш повече от този, на когото ги налагаш"

| Интервю
Снимка: ЕПА/БГНЕС

Мерките, предложени тази седмица от Европейската комисия за възстановяване на ценовия таван върху руския петрол, са отчасти закъснели и отчасти неприложими, без да предизвикат глобално поскъпване на суровината, смята икономистът от Германския фонд "Маршал" Якоб Киркегор.

"Има граница на разумното прилагане на ограничения, преди те да се отразят с по-голяма сила върху нас самите", посочи той винтервю за предаването "Събота 150".

Европейската комисия предлага да бъде наложен контрол върху износа на танкери за Русия, а превозвачите да бъдат задължени да описват детайлно транспортните и застрахователните разходи, така че да си проличи цената на самия петрол. Според Вас, г-н Киркегор, подобни мерки ще бъдат ли достатъчни, за да бъдат ограничени постъпленията в руската хазна? И как бихте коментирали предлагания 12-и пакет от санкции като цяло?

"Това са мерки, които очевидно са предизвикани от факта, подкрепен от доста изчерпателни данни, че таванът върху цената на руския петрол не работи. Повечето продажби са над определената граница и поне до момента Г-7 не е в състояние да попречи на това. Тази политика е дълбоко погрешна - поне по отношение на досегашното ѝ прилагане. Бих казал, че и мерките, които се предлагат сега - като забрана за продажба на танкери на Русия например - са закъснели и няма да имат голям ефект, защото руснаците вече се сдобиха с достатъчно танкери.

Друг въпрос е какви застраховки трябва да имат танкерите, транспортиращи руски петрол. Може, разбира се, да им кажем: трябва да ги имате! Но как ще ги накараме да го направят? Освен чрез мерки на Датските протоци, което би означавало властите в Дания да инспектират и, ако е необходимо, да спират руски танкери. Възможно е, но според мен ще е трудно предвид броя на тези танкери. А и ефектът ще е този, който се опитваме да избегнем с тавана върху цената на петрола, а именно - ще се намали предлагането на пазара.

Ако блокираме морски транспорт заради липса на конкретна застраховка, всъщност ще блокираме достъпа на голямо количество петрол до пазара. И това, естествено, ще доведе до повишаване на цените. Затова, мнението ми е, че има граница на разумното прилагане на ограничения, преди те да се отразят с по-голяма сила върху нас самите.

Честно казано, не съм голям оптимист за ефективността на тавана на цената на руския петрол. Защото в интерес на най-големите световни износители на нефт - Русия и Саудитска Арабия - е цените да са значително по-високи от определените 60 долара за барел. За съжаление, оказва се невъзможно да се постигне желаната отстъпка в руската цена, без практически да се конфискуват известни количества чрез блокиране под претекст липса на адекватна застраховка на танкерите. А резултатът би бил противоположен на желания.

За останалите компоненти в предложения 12-и санкционен пакет - за руските диаманти например - мисля, че са добри. Но по принцип е необходимо да се концентрираме повече върху ефективното прилагане на досега наложените санкции. Защото са твърде много вече съмнителните движения на иначе забранени европейски стоки към съседните на Русия държави, след което най-вероятно те попадат в самата Русия.

Европейският съюз трябва чрез дипломатически натиск да убеди тези трети страни практически да се присъединят към санкциите. Това може да означава и заплаха с вторични санкции срещу тези държави. Такива стъпки обаче дори Съединените щати не предприемат с голяма охота."

Ако все пак, хипотетично, ЕС реши да блокира Датските протоци, въпросът е кой колко ще пострада. Европейците ще трябва да купуват по-скъп петрол, но Кремъл също ще бъде ударен тежко. Руснаците не могат просто да пренасочат нефта си през Черно море, нали така?

"Не е. Защото ако Дания, Г-7 или Западът решат да блокират протоците, свързващи Балтийско и Северно море, Русия ще се изправи пред огромен проблем. Тя няма да може да пренасочи достатъчно трафик на петрол през Черно море, просто защото тръбопроводите й вървят в друга посока. Освен това, макар и да не знаем с какъв капацитет разполагат руснаците за складиране на суровината в случай на спиране на трафика през Балтика, той сигурно не е достатъчен.

Павилион на Роснефт на международно изложение в Москва, 9 ноември 2023 г.  Снимка: ЕПА/БГНЕС

Ако Русия няма къде повече да складира добития петрол, ще трябва да спира добива от отделни находища. Но това е много трудно да се направи, особено в Арктика, и би довело до трайни щети върху руската петролна инфраструктура. Ако сте от Украйна, вероятно това ще ви се стори много добро развитие. Но проблемът е, че то би имало значителен ефект върху глобалните цени на петрола. Ефект, какъвто администрацията на Байдън се опитва да избегне."

Руският петрол "Уралс" все още се продава с отстъпка от "Брент", нали така? Ще продължи ли тази тенденция и защо?

"Според мен това ще продължи. Защото в края на краищата много компании и много държави просто не искат да купуват руски петрол. Наложена му е забрана, не можеш да го продаваш в страните от Г-7 и в други държави. Това означава, че играчи като Китай и Индия - знаейки, че няма много търсене - могат да получат отстъпка в цената. И това е само един от аргументите им.

Проблемът е колко голяма е отстъпката. Ако цените на световните пазари бяха под 60 долара за барел, нямаше да има проблем и руският нефт да се продава под наложения му таван. Но ако борсовата цена е например 90 долара за барел, което е близо до настоящото й ниво, отстъпката трябва да е повече от 30 долара. Това е непостижимо. Затова сортът "Уралс" ще продължи да се продава с дисконт, но не достатъчно голям, за да е ефективен таванът, наложен от Г-7."

Изданието "Политико" излезе с тежки думи по адрес на България - че с нейна помощ "Лукойл" е спечелил 1 милиард евро за войната на Путин. Във връзка с тази доста спорна статия, нека Ви попитам кой, според Вас, е по-големият проблем: избягването на санкциите или вратичките в самия санкционен режим?

"За съжаление реалността е, че има много вратички в санкционния режим. Иначе санкциите въобще нямаше да бъдат наложени, защото нямаше да има единодушие за това. Това, както стана дума преди малко, важи за тавана върху цената на руския петрол, но и за забраната на Европейския съюз за вноса на тази суровина от Русия. Не само България, но още няколко страни членки получиха специално изключение от тази забрана. Проблемът е, че искаме Русия да не печели от петрола си, но в същото време искаме евтин петрол. Е, не може и двете!

Проблемът пред ефективността на санкциите, целящи да лишат Русия от възможността да печели от петрола си, са вратичките в прилагането им. Тези вратички са резултат от зависимостта ни от петрола и от глобалните цени. Затова не е изненадващо, че страните, които са изключени от забраната, печелят от нея. Те не правят нищо противозаконно."

Да обобщим: могат ли страни като Германия и Великобритания да се откажат от продуктите от руски нефт, които внасят от Индия? Риторичен въпрос, нали?

"Бихме могли. Но цената ще е толкова висока, че... Проблемът с икономическите санкции е, че не работят, когато заради тях ти страдаш повече от този, на когото ги налагаш. В случая на Русия. Затова краткият отговор на този въпрос е: не можем, защото не искаме да понесем цената. Това е положението."

По публикацията работи: Яна Боянова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Проф. Албена Азманова: Разделението е между елити и население

" Антиарабско насилие и расизъм се толерира, а на насилието срещу израелците се реагира силно и се представя като антисемитизъм ". Това коментира пред БНР проф. Албена Азманова – преподавател по политически науки в London City University. И обясни тезата си: "Атаките срещу израелските футболни фенове в Амстердам предизвикаха много силна..

публикувано на 13.11.24 в 11:50

Мирослав Цеков: Комисията за прякото участие на гражданите трябва да е приоритетна

Комисията за прякото участие на гражданите трябва да бъде една от приоритетните комисии в Народното събрание. Това мнение изказа пред БНР Мирослав Цеков от Форум "Гражданско участие". "Обединението от граждански организации, което застава зад отвореното писмо, вярваме, че неизменна част от функционирането на една демократична държава е..

публикувано на 13.11.24 в 10:51

Ще сложи ли споделеното родителство край на семейните войни при раздяла?

Хиляди деца у нас остават без равен достъп до двамата си родители след тяхната раздяла . Това е един от мотивите, с които Фондация "За споделено родителство" настоява за законови промени по темата. "Много е важно България да има закон за оборима презумпция за споделено родителство . Това ще намали конфликта между двамата воюващи родители в..

публикувано на 12.11.24 в 10:46
Симеон Сакскобургготски в Националния исторически музей (НИМ), който отбелязва 130-ата годишнина от рождението на цар Борис Трети с експозицията „Цар Борис ІІІ. Личност и държавник“. 3 октомври 2024 г.

Симеон Сакскобургготски – специален гост на видеоподкаста на БНР "Говори…"

Тази вечер Симеон Сакскобургготски ще бъде гост на видеоподкаста на Българското национално радио "Говори…" Епизодът ще бъде излъчен на сайта на Радиото от 20.30 часа и може да се гледа още в БНР Подкасти в YouTube . "Повече от 2 месеца водихме преговори с неговия адютант Явор Кирилов. Когато му разказахме каква е идеята на подкаста, той я..

публикувано на 12.11.24 в 10:01

Таксиметровите шофьори стягат национален протест

Таксиметрови асоциации изпратиха отворено писмо до президента, министър-председателя и лидерите на партии и коалиции в 51-вото Народно събрание. То е по повод застрахователната премия на задължителната застраховка "Гражданска отговорност" за таксиметровите автомобили. Сезирани са и регулаторните комисии. Таксиметровите шофьори дават 15 дни на властта..

публикувано на 12.11.24 в 09:50

НС не успя да избере председател след балотаж между Рая Назарян и Андрей Цеков, ИТН предлага решение

Новото Народно събрание не успя да избере свой председател след два кръга на гласуване. На първи тур бяха гласувани кандидатурите на Наталия Киселова, Николета Кузманова, Петър Петров, Рая Назарян, Андрей Цеков, но нито един от тях не успя да спечели мнозинство от гласовете. Така на втори тур отидоха Рая Назарян (предложена от..

публикувано на 11.11.24 в 12:41
Силви Кирилов

Депутатите от новоизбрания 51-ви парламент положиха клетва

Силви Кирилов от "Има такъв народ" откри първото заседание на новоизбраното 51-о Народно събрание след регистрацията на 234 депутати. "Живеем в сложно и изключително динамично време, както във вътрешен, така и във външнополитически план. Това изисква трезва оценка и анализ на социалните, обществено политическите, финансово-икономическите и..

публикувано на 11.11.24 в 10:15