Нимфи, сирени, русалки... В повечето случаи присъдата над тези митични същества е като на прекрасни изкусителки на мъже, които искат да ги подмамят и унищожат във водата. Човешките жени ги чувстват конкурентки. Може би първият адвокат, който се опитва да защити тези красиви морски създания, е Ханс Кристиан Андерсен с прекрасната си приказка за малката русалка. Най-известната опера на Дворжак "Русалка" е по Андерсен.
През март в Телавивската опера можеше да се види твърде нестандартна постановка. По време на тричасов спектакъл, два часа балетистите и оперните певци киснеха в басейн с истинска вода. В договора си, преди началото на репетициите, са подписали, че не възразяват да творят в такава необикновена работна среда. Още по време на увертюрата танцьори от балетната група "Вертиго" започнаха да шляпат с вода, налягали като хипопотами. Нагазили до шия във водата бяха и певците. Хорът и оркестърът, които през цялото време бяха на сухо, се чуваха ясно, но солистите във водата на моменти заглъхваха, въпреки че полагаха големи усилия. Закон на физиката е, че водата поглъща и деформира звука. Ако режисьорът на спектакъла Стефано Пода, който беше и хореограф, и сценограф, се беше сетил да се обърне към израелски стартъп, този проблем щеше да бъде решен. Друг сериозен проблем беше как екипът да не хване пневмония при толкова продължително киснене във водата и да не се окаже още на следващия спектакъл Русалката без глас, без магията на вещицата.
Според създателите на спектакъла той е за битката между природата и технологиите. Езерото, което за съжаление приличаше на стандартен плувен басейн, е превъплъщение на екологичния, природосъобразен живот, а дворецът – на компютризирания, роботизиран живот. Постановката беше толкова провокативна, че публиката веднага се раздели на две. Едните помнят "Русалка", поставяна в Израелската опера през 2004 г. Тогава режисьорът е заложил на простотата. За тях търсенето на твърде ярки визуални ефекти затруднява възприятието.
Второто действие беше зрелищно и интересно - контрапункт на спокойното цамбуркане на русалките във водата. Фонът на сцената приличаше на компютърна дънна платка. В такъв десен бяха и полите на танцьорките. Хореографията показа възможностите на артистите- с много трудни поддръжки и скокове. В същото време, те, в красиви и еднообразни облекла, танцуваха менует като роботи. Животът в двореца е монотонна електронна игра. Пристрастеният към нея върховен геймър - Принцът, който в трето действие следва Русалката в езерото, губи и двата свята - и този на природата, и този на технологията. Вън от тези два свята остава и Русалката, отказала се от сватбата. Нимфи събират с щипци от водата парчета от разкъсаната й сватбена рокля, както доброволци - еколози събират изхвърлени найлонови торбички.
Израелската опера търси своя нов облик. Няколко сезона най-впечатляваща е изявата на изпълняващия ролята на оперен оркестър симфоничен - на Ришон Ле Цион, под диригентството на Дан Етингер. Откроиха се солистите. Двойката певци в ролята на Русалката и Принца Ала Васеливитски и Алексей Долгов вече пета постановка пее заедно, като Долгов е гастрольор. В ролята на бащата на Русалката Йонут Паску доказа, че може да се пее и от най-дълбоката част на басейна, като дори се гмурка под водата. Дълго ще се помни тази толкова провокативна постановка!
В сряда, 26 ноември, в Първо студио ще се представи Смесеният хор на на БНР, ръководен от диригентката Любомира Александрова. Началото на концерта е в 19:00 часа, а програмата е особено интригуваща: Ще прозвучат духовни произведения от Ценко Минкин, Золтан Кодай и Ленард Бърнстейн. "Избрали сме три контрастни произведения, като едното от тях..
В седмото издание от 33-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20-21 ч. - един час в света на мюзикъла: - Отзвук от две световни премиери – на американския филм мюзикъл “Злосторница 2“ и на българския мюзикъл “Тайната на музиката“ - В Националния музикален театър “Стефан..
"За мен книгата "Двете" на Юстина Баргелска засегна един много важен въпрос, който не бях срещала другаде, един въпрос, който особено касае майки и дъщери, не само дъщери, синове също, но преди всичко момента, в който позволяваш на детето да порасне, да се отдели, да се откъсне от теб, въпреки че светът около него ти изглежда плашещ, че не само..
"Не знаех доста неща за Димитър Воев, но след като гледах филма "Воев", вече съм убедена в неговия гений!", разказва Мишер Руева за вдъхновението и идеята на песента "След себе си", която заедно със Симеон Воев и Цветелина Цветкова създават още преди две години. "За да се обадя на Мони Воев, се появи първо смелостта. За мое голямо учудване и..
Литературно четене, посветено на железопътния превоз, ще се проведе на 25 ноември в подлеза на Централна гара в София. Вяра Момчева и Бояна Войнова са в основата на новосъздадения творчески колектив „ВЪЗЕЛ“. Макар и млади, двете вече имат ясна визия за ролята на изкуството в обществото. Бояна Войнова е завършила дизайн в Нидерландия, а Вяра..
Спектакълът "Съкровището" на фолклорен танцов ансамбъл "Магия" ще бъде представен в салона на Ловчанското читалище "Наука" на 25 и 26 ноември от 18:00 ч., съобщи художественият ръководител на ансамбъла Маргарита Атанасова. По-голямата част от композициите, които публиката ще види, са изцяло нови, авторски и представяни за първи път...
Фестивалът за съвременна музика NOW! в град Есен, Германия, се проведе за 15-и пореден път от 25 октомври до 9 ноември. Той се организира от Есенската филхармония в партньорство с Университета за изкуства Фолкванг, Държавния съвет за музика на областта Северен Рейн-Вестфалия и Дружеството за нова музика - Рур. Фокусът през 2025 г. беше върху..
" Благомир Коцев сякаш пречеше на всички още с избора му , защото решенията му бяха твърде много в полза на обществеността на Варна. Той опита да забави..
Не прави чест на президент на страна член на НАТО и ЕС да коментира като страничен наблюдател, който е по-заинтересован от постигане на целите на..
Не искам коледни надбавки, едва ли съм единственият, но се опитах да го изясня кратко. Защото наистина всеки мрънка, каквото и да стане, или е малко..