Годината е 1912-а. Докато България, заедно със Сърбия, Гърция и Черна гора среща на бойното поле Турция, за да защити отнетите години по-рано територии, един българин прави своята първа и единствена стъпка към… автомобилостроенето. Името му е и Виктор Витанов и изследователят на старата техника Антон Оруш разказва, че самият той не очаквал тази находка.
Виктор Витанов бил роден в София през 1891-ва година. Което означава, че младият самолетен и автомобилен конструктор е бил само на 21 години, когато е направил колата. Заради оскъдните данни, Антон Оруш предполага, че способностите си Виктор наследил от баща си Георги, който бил един от първите вносители на пишещи машини в Княжество България.
От разказите става ясно, че по-късно семейството му се мести в град в Северен Йоркшър в Англия. И там покрай ремонтната работилница за пишещи машини на баща си, Виктор успял да построи два самолета. А колата, която Виктор Витанов прави е далеч от представите ви за съвременен автомобил, но от проучването на Антон Оруш научаваме, че машината е била изработена с качествени за времето си материали. Четириколесен, бензинов.
Както написало тогава британското списание като оценка за Виктор Витанов - "твърде похвално усилие". Е, колата му не развивала висока скорост. Едва 15-20 километра в час. По онова време най-популярният модел на Форд-Т, развивал 68 километра в час. А състезателните стигали до 157 километра в час. Колата нямала защита на двигателя и купето от вятър, дъжд и слънце…
Виктор Витанов не успял да сложи началото на българската автомобилна индустрия. Но у нас автомобилите били доста популярни. Между 1896 до 1912 г. чужденците ги внасяли за собствени нужди, предприемачите за престиж, хотели, за да вземат гостите си от гарата, пощите, за да носят пратките.
При военните имало поне 30 коли - товарни и лични. А после и цяло автомобилно отделение. Царският дворец имал три автомобила. Единият може да го видите Музея за история на София.
Към 1912-а в България вече е имало търговско представителство за продажба на автомобили, обществен транспорт в София и Варна. Междуградски линии в много градове. В България се издавали документи за правоуправление, имало автомобилни клубове. През 1912 г. се появил "Правилник за движението на автомобилите в София", регистрационни табели. Дори и потрошени от инциденти тъщи и премазани велосипеди.
Антон Оруш примоня за опита по времето на социализма също да правим коли в България. И се съгласява, че неуспехите ни да привлечем инвеститори, които да правят коли у нас, се дължат на различни фактори.
Още по темата в звуковия файл.
Ще ви разкажем една лична история, в която има голяма емоционална болка и много сила, вяра и упоритост , за да продължи радостта от живота, да се укрепи волята и да се върне енергията. Всеки един от нас преминава през периоди на големи изпитания в живота. За всеки това е различно време, а трудностите са от различен характер. Разбира се,..
Влиянието на Елвис Пресли е неизмеримо. Кралят на рокендрола е една от най-значимите не само музикални, но и културни икони на ХХ в. Всичко в неговата личност е култово. Толкова култово, че запалва мощната искра на обожанието в сърцето на един младеж от албанския крайбрежен град Саранда. Името му е Орести. Любовта му към Елвис Пресли продължава..
Глътка лимонада, усмивка и кауза, която стопля душата. Така може да се опише инициативата "Лимонада с кауза", зад която стоят не бизнесмени, а деца с големи сърца. На малка пъстра сергия, разположена на уличка в столичния квартал "Витоша", трима малки ентусиасти – Ерика, Гого и Александрина – продават домашно приготвена лимонада и ръчно..
Десислава Костадинова и Зара Маринова през новата учебна година ще бъдат в пети клас. Те живеят в район "Аспарухово". По инициатива на Десислава бе създадена благотворителна кампания за събиране на средства за нейната съученичка Димана, която трябваше да бъде изследвана за предишното си заболяване в Турция. Десислава изработва гривнички..
За поредна година залите на Регионалния исторически музей в Русе се превръщат в занимални за децата по време на горещите летни ваканционни дни. Първото издание за тази година на "Лято в музея" приключи, но следват още две - през юли и август. Това е едно от най-желаните занимания за децата от Русе. Идеята за еко обучението сред музейните..
Ако не беше толкова страшно, би било забавно да се види шествие, в което хората водеха към бомбоубежището не само децата си, но и домашните си любимци - кучета, котки, птички в кафези, хамстери или други животни в клетки. Понякога в скривалището се струпваха повечко животинки и започнаха конфликти между тях. Медиите дълго обсъждаха участта на..
Миналия месец в Тетевен се състоя традиционната среща на ветерани алпинисти, организирана от тяхното сдружение "Мальовица" . Гости бяха Иван Вълчев, Методи Савов, Николай Петков и Кирил Досков, които през 1984 г., в рамките на българската експедиция, изкачват Еверест по Западния гребен. Подобни срещи има всяка година и са организирани от..
ПП ще подкрепи вота на недоверие срещу правителството на Росен Желязков за провала му в сектора на околната среда и несправяне с екологичната..
На 10 юли е първият прием в Софийския университет "Св. Климент Охридски" и приетите студенти само ще се запишат, но няма да плащат такси. Таксите ще..
Изцяло политическо изпълнение – така д-р Николай Христов, общопрактикуващ лекар от Варна, определи програмата на здравните власти по която два..