Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Преди 112 години българинът Виктор Витанов конструира автомобил

Антон Оруш
Снимка: Добромир Видев

Знаете ли, че българин е построил автомобил? И това е станало преди 112 години. Създателят на популярния сайт за стара техника Антон Оруш се натъкнал на информация, публикувана в тогавашната българска и международна преса.

Годината е 1912-а. Докато България, заедно със Сърбия, Гърция и Черна гора среща на бойното поле Турция, за да защити отнетите години по-рано територии, един българин прави своята първа и единствена стъпка към… автомобилостроенето. Името му е и Виктор Витанов и изследователят на старата техника Антон Оруш разказва, че самият той не очаквал тази находка.

Виктор Витанов бил роден в София през 1891-ва година. Което означава, че младият самолетен и автомобилен конструктор е бил само на 21 години, когато е направил колата. Заради оскъдните данни, Антон Оруш предполага, че способностите си Виктор наследил от баща си Георги, който бил един от първите вносители на пишещи машини в Княжество България. 

От разказите става ясно, че по-късно семейството му се мести в град в Северен Йоркшър в Англия. И там покрай ремонтната работилница за пишещи машини на баща си, Виктор успял да построи два самолета. А колата, която Виктор Витанов прави е далеч от представите ви за съвременен автомобил, но от проучването на Антон Оруш научаваме, че машината е била изработена с качествени за времето си материали. Четириколесен, бензинов.

Както написало тогава британското списание като оценка за Виктор Витанов - "твърде похвално усилие". Е, колата му не развивала висока скорост. Едва 15-20 километра в час. По онова време най-популярният модел на Форд-Т, развивал 68 километра в час. А състезателните стигали до 157 километра в час. Колата нямала защита на двигателя и купето от вятър, дъжд и слънце…

Антон Оруш

Виктор Витанов не успял да сложи началото на българската автомобилна индустрия. Но у нас автомобилите били доста популярни. Между 1896 до 1912 г. чужденците ги внасяли за собствени нужди, предприемачите за престиж, хотели, за да вземат гостите си от гарата, пощите, за да носят пратките. 

При военните имало поне 30 коли - товарни и лични. А после и цяло автомобилно отделение. Царският дворец имал три автомобила. Единият може да го видите Музея за история на София. 

Към 1912-а в България вече е имало търговско представителство за продажба на автомобили, обществен транспорт в София и Варна. Междуградски линии в много градове. В България се издавали документи за правоуправление, имало автомобилни клубове. През 1912 г. се появил "Правилник за движението на автомобилите в София", регистрационни табели. Дори и потрошени от инциденти тъщи и премазани велосипеди.

Антон Оруш примоня за опита по времето на социализма също да правим коли в България. И се съгласява, че неуспехите ни да привлечем инвеститори, които да правят коли у нас, се дължат на различни фактори.


Още по темата в звуковия файл.


По публикацията работи: Гергана Хрисчева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Елмалъ баба теке

Дервишкият център Елмалъ баба теке - легенди и мистерии

Възможно ли е край Момчилград да се намира гробът на Фатима - обичната дъщеря на пророка Мохамед ? Според преданията на местните хора, това е напълно вероятно. Смята се, че точното място е религиозен център до днешното село Биволяне , известен в миналото като най-голямото средище на дервишите. Този център съществува и днес под името Елмалъ..

публикувано на 17.06.24 в 13:07
Мурад Реджеб

В дебрите на биопринтирането

"Ние разработваме биомастила за биопечатане на човешки тъкани и органи . Работим в посока да си биопечатаме тъкани, човешки, органи – евентуално", обяснява в интервю за БНР Мурад Реджеб, управител на стартъпа "МатриКем". Компанията е започнала проучване в областта на биотъканното принтерно инженерство. "Използвайки собствени пациентски..

публикувано на 17.06.24 в 12:04
Дан Арав и съпругата му Една

Как се възстановява родният дом на Леон Арав в Пловдив

Еврейска фамилия, свързана с Пловдив, възстанови за нов живот историческа сграда на една от централните улици в града "Христо Г. Данов" .   През 1912 година там започва да приема пациенти току-що завършилия медицина във Виенския университет Леон Арав . Талантливият лекар бързо напредва в професията и скоро създава частна болница, която разполага и..

публикувано на 17.06.24 в 11:59
Дойчин Кършовски в Синсинати

Дойчин Кършовски: "Живей дълго, умирай кратко!"

В 50 -ти епизод на рубриката “Америка- илюзии и реалности”  усещане за Америка чрез Дойчин Кършовски, фитнес инструктор, мениджър, автор на няколко книги и филми за здравословния начин на живот.  Правилно дишане, достатъчен сън, движение, профилактични прегледи, за да не ни изненадват болестите - няколко от тайните на дълголетието. "Мотото на..

публикувано на 17.06.24 в 10:47

Кубчето на Рубик като учител

Между двата рекорда (на човека и машината) протече срещата на Ерньо Рубик с българските му фенове. Разказът му бе провокиран от въпросите. " Много ми харесва, когато видя завършената комбинация по всички страни. Това е най-красивият етап. Постигнали сте целта. Отнема време, но пък аз не съм шампион и не съм тренирал скорост. Бързото..

публикувано на 15.06.24 в 13:30
Доц. Любомир Методиев, доц. Борис Цанков и доц. Дочо Дочев

Трима български учени за тайните на Ледения континент

Още през първи век Птолемей е вярвал, че цялата суша на Земята е разпределена симетрично. Следователно щом има земи на север, то има земя и на юг. В много стари европейски карти тази земя е изобразена хипотетично, а мореплавателите все повече се доближавали до нея.  Южната земя е била открита в началото на 19 век. От тогава тя привлича все..

публикувано на 15.06.24 в 11:09

Клетки върху чип? Да, възможно е!

" Пошегувах се с майка ми след операцията. Първото нещо, което направих, след като се събудих. Исках да знае, че не съм се променил, така че, когато влезе при мен и ми каза: "Здравей, как си, как се чувстваш?", я погледнах и я попитах: "А ти коя си?". Въобще не беше щастлива! Гледаше към лекарите с изражението: "Моля ви се някой да обясни..

публикувано на 13.06.24 в 18:18