В една специална вечер на "Нощен хоризонт" гостува Аделина Филева, директор на Софийска градска художествена галерия, за да ни разкаже повече за изключителната изложба, посветена на 125-годишнина от рождението на един от най-значимите български художници живописци, за богатото творчество на гения, който завладя света. Разговорът съвпада с деня за размисъл, който предхожда изборния ден за Народно събрание и Европарламент. В този важен момент за нашата страна, внасяме глътка култура с едно обогатяващо преживяване чрез изкуството, като се потопим в света на един от най-емблематичните български художници и научим повече за неговото изключително наследство.
На въпроса може ли творчеството на Дечко Узунов да ни даде уроци за справяне с настоящите политически и социални предизвикателства и изобщо как може изкуството да служи като мост между различните политически и социални групи в обществото, както и какъв съвет би дала Аделина Филева на хората в деня за размисъл преди изборите, относно значението на културата и изкуството в живота им:
"Аз първо бих ги поканила в галерията и след това да отидат и да пуснат своя глас, за когото и да е. Знаете ли, много ми се иска някак си да е задължително посещението на галериите за нашите политици. Поне един път месечно да трябва да отидат в музей или художествена галерия, на театър или на концерт, за да промени малко изкуството гледната им точка, да се запознаят и с други хора, да излязат от своята среда. Когато си вътре затворен само в една среда и ако те са си самодостатъчни, това е изключително опасно за нас. Кръгът, познанствата на нашите политици трябва да бъдат широки и те наистина трябва да се срещат повече с хората на духа и там трябва да стават други разговори. Именно за това какво трябва да направят".
Проектът "Дечко Узунов. 125 години от рождението на художника" се осъществява в партньорство между Софийска градска художествена галерия, Художествена галерия – Казанлък, и Държавна агенция "Архиви", като включва поредица изложби, посветени на годишнината на художника. Настоящата експозиция е втората част от документалната поредица "Дечко Узунов. Монументално изкуство".
В периода юни - септември 2024 г. посетителите ще имат възможност да видят архивни снимки, подготвителни проекти и творби, чрез които е създаден визуален разказ за тази, не толкова добре позната страна от творчеството на Дечко Узунов.
След експозицията, посветена на светското монументално изкуство, сега акцентът е върху религиозното. До днес са запазени стенописите в две църкви, които Дечко Узунов изписва в колектив. През 1936 г. заедно с художниците Стефан Иванов, Никола Маринов и Димитър Кандимиров той работи в Катедралния храм "Свети Йоан Предтеча" в гр. Казанлък. В колектива се включват и Чудомир със съпругата му Мара Чорбаджийска. През 1937 г. заедно с Никола Маринов Дечко Узунов участва в изписването на храм "Св. Иван Рилски" в гр. Перник. Помощник е Александър Поплилов. По-късно, през периода 1981–1983, Узунов участва във възстановяването на някои от витражите в Ректората на Софийския университет „Св. Климент Охридски“, разрушени по времето на Втората световна война (1939–1945). С проектите и реализацията на тези монументални творби публиката ще се запознае чрез документални снимки, архивни материали и репродукции.
Филиал "Дечко Узунов" на Софийска градска художествена галерия притежава в колекцията си редица скици и по-детайлни разработки за религиозни стенописи. Част от тях допълват експозицията като свидетелство за сериозните и целенасочени проучвания, които художникът е правил през годините. Включени са и две живописни платна – "Св. Георги“ (1930-те г.) и "Автопортрет със светци" (1983 г.), свидетелство, че художникът се връща към изобразяването на свети образи и в един по-късен етап от дългия си творчески път и в кавалетните произведения.
Проектът "Дечко Узунов. 125 години от рождението на художника" се реализира с финансовата подкрепа на Столична програма „Култура“ и медийното партньорство на БТА, както и с помощта на художествените галерии в страната, Съюза на българските художници, Българската народна банка, Софийската опера и балет, Държавната опера в Стара Загора, Народен театър "Иван Вазов" – София, Национален исторически музей, Музея на Софийския университет "Св. Климент Охридски", Народно читалище "Васил Левски" – Карлово, Катедрален храм "Свети Йоан Предтеча", гр. Казанлък, и храм "Св. Иван Рилски", гр. Перник.
Аделина Филева е родена в София през 1959 г. Дипломира се в специалност „Изкуствознание” при Национална художествена академия в София, а от 1995 г. става част от екипа на Софийска градска художествена галерия. Десет години по-късно поема управлението като директор на галерията и извежда институцията на едно от челните места в сферата на изложбения живот в страната. През 2006г. със съдействието на общината възстановява галерия „Васка Емануилова“, която днес е важно средище за българската скулптура и съвременно изкуство. От 2016г. и галерия „Дечко Узунов“ става филиал на СГХГ. Галерия, която има също своята специфична творческа програма.
Като историк на изкуството и уредник експозиция в галерията проучва различни проблеми от историята и съвременното развитие на българското изкуство. Съдейства на отделни творци, наследници на художници и изкуствоведи за реализацията, аранжирането, научното документиране и откриване на ретроспективни или самостоятелни изложби от България и чужбина. Подготвя и реализира самостоятелно или в колектив изложби, книги и каталози, представящи различни творци и проблеми на българското изкуство. Като директор на институцията разработва стратегията и правилниците, създава обществен съвет подпомагащ и представящ СГХГ, координира дейността на галерията и филиалите, подпомага развитието и реализацията на проектите на колегите, привлича съмишленици и партньори, работи за дигитализацията на фонда, активно си сътрудничи със СО, Министерство на културата, галериите и музеите в страната и в чужбина. Носител е на много награди в областта на изкуството.
Още по темата слушайте в звуковия файл.
С премиера на книга за актрисата Емилия Радева започва днес есенният литературен сезон на Столичната библиотека. "Животът ми - едно добро представление" е заглавието на изданието, което ще бъде представено от съставителя на книгата и дъщеря на известните актьори Емилия Радева и Любомир Димитров Катерина Димитрова. Посетителите ще видят..
Книгата "Музеят на моето време" на Слава Янакиева представя колекция от фрагменти, в които личното свидетелство се превръща в общо послание за памет, род, загуби и надежда. Янакиева е културолог, преводач и университетски преподавател. Започва своето търсене в тишината на Covid пандемията. "Цялото бреме на времето, което мъкнем, трябва..
Международният театрален фестивал "Сцена на кръстопът", чийто основоположник е Стефан Данаилов, се открива за 29-а поредна година. Домакин е Пловдивският драматичен театър. Първото представление в афиша е спектакълът „Без кръв“ на Пловдивската трупа по едноимения роман на Алесандро Барико. Режисьор е Диана Добрева, а сценичната адаптация..
Книгата "Етюд-и-те на София. 10 години в кадри" на фотографа Иван Шишиев запечатва едни от най-интересните и впечатляващи хора, места и събития в столицата ни през последното десетилетие. "Вече има публикувани над 18 000 кадъра, които разказват какво се случва в София и България. Публикувал съм и снимки от Ирак, Албания, Киргистан,..
Започна юбилейният 25-и международен майсторски клас на оперната дива Райна Кабаиванска, организиран от Нов Български Университет. Той отбеляза рекорден интерес – за участие се записаха 140 млади оперни певци от 30 държави. Ето кои са избраниците на Маестрата, след прослушването на 4-и септември на сцената на Софийската национална опера и балет:..
В 14-ото издание от 32-я летен сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20-21 ч.: - Най-грандиозното музикално събитие на столична сцена през месец август беше фестивалът в две вечери – на 28-и и 29-и август, “Гала в София“, организиран от българската оперна дива Соня Йончева и нейната..
Нов графит от неуловимия уличен художник Банкси се появи отстрани на сградата на Кралския съд в центъра на Лондон, но ще бъде премахнат. Стенописът изобразява съдия с традиционна перука и черна тога, който удря протестиращ, легнал на земята и държащ опръскан с кръв плакат. Въпреки че стенописът не е препратка към конкретна кауза или..
Това е отделен кадър, никой не знае кога е започнал конфликтът . Аз видях един откъс, в който между неясни фигури има някакъв диалог, който може да е..
"Ще накараме институциите да работят. Всеки заслужава да има процес, който да му осигури истината". Това заяви пред БНР адвокат Методи Лалов,..
От инцидента в Русе няма да има голямо сътресение на правителството . Това каза пред БНР Тихомир Безлов, старши анализатор в Центъра за изследване на..