В една специална вечер на "Нощен хоризонт" гостува Аделина Филева, директор на Софийска градска художествена галерия, за да ни разкаже повече за изключителната изложба, посветена на 125-годишнина от рождението на един от най-значимите български художници живописци, за богатото творчество на гения, който завладя света. Разговорът съвпада с деня за размисъл, който предхожда изборния ден за Народно събрание и Европарламент. В този важен момент за нашата страна, внасяме глътка култура с едно обогатяващо преживяване чрез изкуството, като се потопим в света на един от най-емблематичните български художници и научим повече за неговото изключително наследство.
На въпроса може ли творчеството на Дечко Узунов да ни даде уроци за справяне с настоящите политически и социални предизвикателства и изобщо как може изкуството да служи като мост между различните политически и социални групи в обществото, както и какъв съвет би дала Аделина Филева на хората в деня за размисъл преди изборите, относно значението на културата и изкуството в живота им:
"Аз първо бих ги поканила в галерията и след това да отидат и да пуснат своя глас, за когото и да е. Знаете ли, много ми се иска някак си да е задължително посещението на галериите за нашите политици. Поне един път месечно да трябва да отидат в музей или художествена галерия, на театър или на концерт, за да промени малко изкуството гледната им точка, да се запознаят и с други хора, да излязат от своята среда. Когато си вътре затворен само в една среда и ако те са си самодостатъчни, това е изключително опасно за нас. Кръгът, познанствата на нашите политици трябва да бъдат широки и те наистина трябва да се срещат повече с хората на духа и там трябва да стават други разговори. Именно за това какво трябва да направят".
Проектът "Дечко Узунов. 125 години от рождението на художника" се осъществява в партньорство между Софийска градска художествена галерия, Художествена галерия – Казанлък, и Държавна агенция "Архиви", като включва поредица изложби, посветени на годишнината на художника. Настоящата експозиция е втората част от документалната поредица "Дечко Узунов. Монументално изкуство".
В периода юни - септември 2024 г. посетителите ще имат възможност да видят архивни снимки, подготвителни проекти и творби, чрез които е създаден визуален разказ за тази, не толкова добре позната страна от творчеството на Дечко Узунов.
След експозицията, посветена на светското монументално изкуство, сега акцентът е върху религиозното. До днес са запазени стенописите в две църкви, които Дечко Узунов изписва в колектив. През 1936 г. заедно с художниците Стефан Иванов, Никола Маринов и Димитър Кандимиров той работи в Катедралния храм "Свети Йоан Предтеча" в гр. Казанлък. В колектива се включват и Чудомир със съпругата му Мара Чорбаджийска. През 1937 г. заедно с Никола Маринов Дечко Узунов участва в изписването на храм "Св. Иван Рилски" в гр. Перник. Помощник е Александър Поплилов. По-късно, през периода 1981–1983, Узунов участва във възстановяването на някои от витражите в Ректората на Софийския университет „Св. Климент Охридски“, разрушени по времето на Втората световна война (1939–1945). С проектите и реализацията на тези монументални творби публиката ще се запознае чрез документални снимки, архивни материали и репродукции.
Филиал "Дечко Узунов" на Софийска градска художествена галерия притежава в колекцията си редица скици и по-детайлни разработки за религиозни стенописи. Част от тях допълват експозицията като свидетелство за сериозните и целенасочени проучвания, които художникът е правил през годините. Включени са и две живописни платна – "Св. Георги“ (1930-те г.) и "Автопортрет със светци" (1983 г.), свидетелство, че художникът се връща към изобразяването на свети образи и в един по-късен етап от дългия си творчески път и в кавалетните произведения.
Проектът "Дечко Узунов. 125 години от рождението на художника" се реализира с финансовата подкрепа на Столична програма „Култура“ и медийното партньорство на БТА, както и с помощта на художествените галерии в страната, Съюза на българските художници, Българската народна банка, Софийската опера и балет, Държавната опера в Стара Загора, Народен театър "Иван Вазов" – София, Национален исторически музей, Музея на Софийския университет "Св. Климент Охридски", Народно читалище "Васил Левски" – Карлово, Катедрален храм "Свети Йоан Предтеча", гр. Казанлък, и храм "Св. Иван Рилски", гр. Перник.
Аделина Филева е родена в София през 1959 г. Дипломира се в специалност „Изкуствознание” при Национална художествена академия в София, а от 1995 г. става част от екипа на Софийска градска художествена галерия. Десет години по-късно поема управлението като директор на галерията и извежда институцията на едно от челните места в сферата на изложбения живот в страната. През 2006г. със съдействието на общината възстановява галерия „Васка Емануилова“, която днес е важно средище за българската скулптура и съвременно изкуство. От 2016г. и галерия „Дечко Узунов“ става филиал на СГХГ. Галерия, която има също своята специфична творческа програма.
Като историк на изкуството и уредник експозиция в галерията проучва различни проблеми от историята и съвременното развитие на българското изкуство. Съдейства на отделни творци, наследници на художници и изкуствоведи за реализацията, аранжирането, научното документиране и откриване на ретроспективни или самостоятелни изложби от България и чужбина. Подготвя и реализира самостоятелно или в колектив изложби, книги и каталози, представящи различни творци и проблеми на българското изкуство. Като директор на институцията разработва стратегията и правилниците, създава обществен съвет подпомагащ и представящ СГХГ, координира дейността на галерията и филиалите, подпомага развитието и реализацията на проектите на колегите, привлича съмишленици и партньори, работи за дигитализацията на фонда, активно си сътрудничи със СО, Министерство на културата, галериите и музеите в страната и в чужбина. Носител е на много награди в областта на изкуството.
Още по темата слушайте в звуковия файл.
25-ото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“ е посветено на 100-годишнината от рождението на великия български тенор Никола Николов. В него са включени изказвания на слушатели, споделени на редакционния телефон, част от слушателски писма, изпратени на електронната поща, и..
За почти 80-годишната история на Израелската опера за пръв път е поставена “Отело“ на Джузепе Верди. На традиционната лекция преди спектакъла драматургът на операта даде задача на слушателите си да открият какво прави тази творба предтеча на веризма. Според него тя се отличава коренно от предишните опери на Верди и отваря вратите на любимия му..
Мартенският афиш на Миланската Скала зарадва любителите на оперното изкуство с шедьовъра на Джакомо Пучини “Тоска”. На 15 март завесата на театъра тържествено се вдигна за спектакъла, открил сезон 2019/2020 г. За пореден път режисьорът Давиде Ливермор не разочарова публиката със своята зрелищна продукция, а изключителният музикален състав и..
Галерия "Доза" представя изложбата на Станислав Беловски "Къщата на залязващото слънце". Произведенията в нея не пресъздават миналото, а го разместват – като монтаж, който поражда напрежение между образите, вместо да ги фиксира в носталгичен ред. Те задават посока на тръгване "навътре" – към личното, към спомена. Изградени са така, сякаш кадрират..
Драматичният театър в Ловеч ще представи премиерата на моноспектакъла "Последният танц на Нижински". Пиесата на Норман Алън се поставя за първи път в България. Режисьор и актьор на моноспектакъла е Георги Грозев. Правата за постановката са закупени от Холивуд. Вацлав Нижински е легендарен руски и френски балетист и балетмайстор. Той е о..
Месец март ще остане паметен с първото гостуване у нас на оперната мегазвезда Анна Нетребко . Гледали сме на големия екран оперни продукции с нея – преки прожекции и филмирани спектакли, най-напред в НДК, след това в Cinema Cityв кино сезоните на Метрополитън, в кината Арена – в кино сезоните на Кралския балет и опера в Лондон “Ковънт Гардън“,..
От гледна точка на турбулентността, която може да предизвика в самата Европейска прокуратура , казусът с Теодора Георгиева е безпрецедентен. Става..
Не един, а два завода за барут са нужни на България, за да се намали рискът, сподели Емилиян Гебрев, дългогодишен производител на оръжие, в..
Няма вариант в пощите да се продава каквото и да било! Това заяви пред БНР Пламен Дончев, председател на федерация "Съобщения" към КТ "Подкрепа",..