Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

От петък в ЕС са в сила допълнителни мита върху вноса на електромобили, произведени в Китай

Мерките на ЕС бяха критикувани и от някои европейски производители

Снимка: БГНЕС

От петък в ЕС са в сила допълнителни мита върху вноса на електрически превозни средства, произведени в Китай. Предвижда се митата да са в сила за срок от 4 месеца.

ЕК не вижда основание за ответни мерки от Китай заради повишените мита за електромобили

ЕК въведе временни мита върху вноса на електромобили с батерии от Китай

Китай се надява да постигне "приемливо" решение с ЕС относно митата за електромобили

Докладът за световните продажби за 23-а посочва, че Китай е изнесъл близо милион и 200 електромобила. Основните експортни пазари са Европа и страни от Азиатско-тихоокеанския регион, като Тайланд и Австралия. Продадените през 2019-та година електромобили от китайски марки в ЕС са били едва 0,4% от общия пазар на електромобили. 8 процента е бил той през 23-а. А очакванията са през 25-а да достигне 15%. Затова ЕС наложи допълнителните мита заради разследване, което започна миналия септември. А този юни ЕК каза, че китайските компании използват незаконни държавни субсидии. Новите мита ще варират спрямо различните китайски производители. За „Би Уай Ди“ (BYD) е предвидена ставка от 17,4 на сто, за „Джийли" (Geely) - от 19,9 на сто, а за „Ес Ей Ай Си“ (SAIC) - от 37,6 на сто. Те ще бъдат прилагани в допълнение към вече стандартните мита върху вноса на автомобили в Европейския съюз, които са в размер на 10 процента. „Китай няма основания за предприемането на ответни мерки.“, каза пред телевизия „Блумбърг“ заместник-председателят на Европейската комисия в оставка и отговарящ за ресор "Икономика в интерес на хората", Валдис Домбровскис.

"Решихме да наложим митата, за да "изравним играта" и това, което наричаме изкривяване на пазара, идващо от субсидиите, които Китай предоставя на своите производители за електрически коли. Прилагането на правилата е в съответствие с правилата на Световната търговска организация и ЕС. Базирана е на факти. Така че от тази гледна точка не виждаме никакво основание за ответни действия. В момента ЕС е най-големият пазар, за такъв тип превозни средства. В САЩ наскоро наложиха 100% мита върху вноса. Нашата цел не е да затворим пазара за произведените в Китай електрически превозни средства. А само да гарантираме честна конкуренция и равни условия."

Китайското външно министерство е реагирало по-умерено от очакваното, става ясно от цитирано от агенциите съобщение. "Надяваме се, че европейската и китайската страна ще се движат в една и съща посока при консултациите".

Изразили са и надежда да бъдат избегнати и ескалацията на търговските взаимоотношения. Чийто резултат да е, например, ответни мита върху европейския коняк и пакетираното свинско месо. Информационните агенции припомнят, че Китай отхвърля обвиненията за несправедливи субсидии за електрическите си автомобили. А цените определя като резултат от оптимизиране на технологиите, пазара и веригите за доставки. Валдис Домбровскис:

"С Китай продължаваме разговорите, за да намерим общоприемливо решение. Но целта ни е да решим въпроса с изкривяването на пазара, което не би било благоприятно за европейската индустрия. Ние сме в тесни консултации и с държавите-членки. Ясно, че държавите-членки също са заинтересовани да защитят своите автомобилни индустрии от нелоялна конкуренция и от риск от щети. Пазарният дял на китайските марки и произведените там електромобили нараства."


Мерките на ЕС обаче бяха критикувани и от някои европейски производители. Най-големият европейски производител на автомобили - "Фолксваген" – каза, че решението е пагубен за сегашното слабо търсене на електромобили в Германия и Европа. Германската автомобилна асоциация искаше ЕС да се откаже от налагането на мита. Защото това ще нанесе щети на европейските и американските автомобило производители, които изнасят автомобили от Китай. Те освен това рискуват да доведат до своеобразна търговска война и налагането на ответни мерки от страна на Пекин, което би ударило тежка германската промишленост, която е силно зависима от износа си към Китай. Германската автомобилна асоциация поиска ЕК да се фокусира върху осигуряването на достъп на европейските производители до критични суровини, много от които са контролирани от Китай. 

Обобщение на "Ройтерс" пък отчете разнопосочни мерки за преодоляване на допълнително мито. "BYD" още не са решили за цените. Китайският автомобилен производител "Chery Auto" се надява, че съвместното испанско предприятие ще компенсиране митата върху вноса в ЕС. Говорител на "MG", част от китайската "SAIC" е казал, че имат достатъчно автомобили на склад, „за да издържи до ноември. Без увеличаване на цените“. Поне на някои модели. "NIO" предполагат, че може да повишат цените по-късно тази година. Но се надяват на решение до ноември. Съоснователят на "NIO" Кин Лихонг обяснява концепцията за по-нататък.


"Проблемът на тази индустрия не е капацитетът на производството. Китай е успяла да задмине останалите държави по технология и продукти в сферата на електромобилите. Състезанието е между продуктите. И тази обстановка на нови политики е част от онова, с което ще се сблъскваме Мисля, че като производител ние не би трябвало да го променяме. Не можем да го променим. Но трябва да се подсигурим по начин, по който да бъдем конкурентноспособни в тази нова ситуация."

Още по темата в звуковия файл. 

По публикацията работи: Гергана Хрисчева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Опустошени сгради в град Газа.

Израел започна сухопътно настъпление в град Газа

Израел е започнал сухопътно настъпление в град Газа, съобщи порталът Аксиос. Очаква се днес американският държавен секретар Марко Рубио да посети Катар след израелския въздушен удар миналата седмица в Доха срещу палестинската делегация, която преговаря за прекратяване на огъня в ивицата Газа. На 8 септември израелскит премиер Бенямин Нетаняху предупреди..

публикувано на 16.09.25 в 03:17

Испанската телевизия и радио обмисля отказ от Евровизия заради Израел

Испанският обществен радио и телевизионен оператор ще обсъжда участието си в предстоящото издание на конкурса "Евровизия".  Предложението е на президента на медията Хосе Пабло Лопес. Четири държави вече обявиха, че няма да участват в конкурса, ако там има изпълнител от Израел. Това са Исландия, Ирландия, Словения и Нидерландия.  Бордът на..

публикувано на 16.09.25 в 02:06
Президентът на Украйна Володимир Зеленски

Зеленски: Путин се опитва да измами Тръмп и да избегне санкции

Владимир Путин се опитва да измами Доналд Тръмп и САЩ да отложат санкциите срещу Русия, заяви украинският президент Володимир Зеленски в интервю за Скай нюз.   В разговор с журналистката от Скай нюз Ялда Хаким в Президентския дворец в Киев, Зеленски беше попитан за срещата на върха на руските и американските лидери в Аляска миналия месец и дали смята,..

публикувано на 16.09.25 в 01:05
Новата сграда на областната болница в Ямбол

Болницата в Ямбол обяви 28 места за специализанти

Ямболската многопрофилна болница „Св. Пантелеймон“ обяви конкурс за 28 места за лекари-специализанти.  Обучението е финансирано от държавата, а местата са разпределени в 20 специалности. Три са обявените места  за специализанти по педиатрия. По двама лекари могат да специализират в анестезиология и интензивно лечение, инфекциозни болести,..

публикувано на 16.09.25 в 00:16

Гладна стачка пред гръцкия парламент заради загиналите в жп катастрофата при Лариса

Бащата на жертвата 22-годишния Денис, който загина в железопътната катастрофа, започна гладна стачка пред парламента в Атина. Младежът е бил с гръцко и българско гражданство. Бащата Панос Руци започна гладна стачка с искане властите да разрешат ексхумиране на тялото на сина му. Стачкуващият Руци ,а и роднинете на останалите жертви искат да се..

публикувано на 15.09.25 в 22:05

Опашки на летището в Мадрид заради стачка

Втори ден на дълги опашки от пътници на летището в Мадрид заради стачка на служителите по сигурността. Протестиращите настояват за 75% увеличение на заплащането за извънреден труд и да се пенсионират на 52 години. Друго искане на стачния комитет е добавянето на различни бонуси към заплатите, които общо надвишават 1000 евро на месец...

публикувано на 15.09.25 в 21:58

Ловешкият кмет разпореди обход на улиците, на които е видяна мечка

Кметът на Ловеч Страцимир Петков е разпоредил на общинската служба по   контрол и сигурност да прави вечерни обходи на улицата, на която късно снощи е била забелязана мечка и на  района около град, където е било прогонено животното: "Мечката е около 3-годишна и това е времето, когато майките отбиват мечетата. Това е едно голямо пораснало мече, но не..

публикувано на 15.09.25 в 21:50