От петък в ЕС са в сила допълнителни мита върху вноса на електрически превозни средства, произведени в Китай. Предвижда се митата да са в сила за срок от 4 месеца.
ЕК не вижда основание за ответни мерки от Китай заради повишените мита за електромобили
ЕК въведе временни мита върху вноса на електромобили с батерии от КитайКитай се надява да постигне "приемливо" решение с ЕС относно митата за електромобили
Докладът за световните продажби за 23-а посочва, че Китай е изнесъл близо милион и 200 електромобила. Основните експортни пазари са Европа и страни от Азиатско-тихоокеанския регион, като Тайланд и Австралия. Продадените през 2019-та година електромобили от китайски марки в ЕС са били едва 0,4% от общия пазар на електромобили. 8 процента е бил той през 23-а. А очакванията са през 25-а да достигне 15%. Затова ЕС наложи допълнителните мита заради разследване, което започна миналия септември. А този юни ЕК каза, че китайските компании използват незаконни държавни субсидии. Новите мита ще варират спрямо различните китайски производители. За „Би Уай Ди“ (BYD) е предвидена ставка от 17,4 на сто, за „Джийли" (Geely) - от 19,9 на сто, а за „Ес Ей Ай Си“ (SAIC) - от 37,6 на сто. Те ще бъдат прилагани в допълнение към вече стандартните мита върху вноса на автомобили в Европейския съюз, които са в размер на 10 процента. „Китай няма основания за предприемането на ответни мерки.“, каза пред телевизия „Блумбърг“ заместник-председателят на Европейската комисия в оставка и отговарящ за ресор "Икономика в интерес на хората", Валдис Домбровскис.
"Решихме да наложим митата, за да "изравним играта" и това, което наричаме изкривяване на пазара, идващо от субсидиите, които Китай предоставя на своите производители за електрически коли. Прилагането на правилата е в съответствие с правилата на Световната търговска организация и ЕС. Базирана е на факти. Така че от тази гледна точка не виждаме никакво основание за ответни действия. В момента ЕС е най-големият пазар, за такъв тип превозни средства. В САЩ наскоро наложиха 100% мита върху вноса. Нашата цел не е да затворим пазара за произведените в Китай електрически превозни средства. А само да гарантираме честна конкуренция и равни условия."
Китайското външно министерство е реагирало по-умерено от очакваното, става ясно от цитирано от агенциите съобщение. "Надяваме се, че европейската и китайската страна ще се движат в една и съща посока при консултациите".
Изразили са и надежда да бъдат избегнати и ескалацията на търговските взаимоотношения. Чийто резултат да е, например, ответни мита върху европейския коняк и пакетираното свинско месо. Информационните агенции припомнят, че Китай отхвърля обвиненията за несправедливи субсидии за електрическите си автомобили. А цените определя като резултат от оптимизиране на технологиите, пазара и веригите за доставки. Валдис Домбровскис:
"С Китай продължаваме разговорите, за да намерим общоприемливо решение. Но целта ни е да решим въпроса с изкривяването на пазара, което не би било благоприятно за европейската индустрия. Ние сме в тесни консултации и с държавите-членки. Ясно, че държавите-членки също са заинтересовани да защитят своите автомобилни индустрии от нелоялна конкуренция и от риск от щети. Пазарният дял на китайските марки и произведените там електромобили нараства."
Мерките на ЕС обаче бяха критикувани и от някои европейски производители. Най-големият европейски производител на автомобили - "Фолксваген" – каза, че решението е пагубен за сегашното слабо търсене на електромобили в Германия и Европа. Германската автомобилна асоциация искаше ЕС да се откаже от налагането на мита. Защото това ще нанесе щети на европейските и американските автомобило производители, които изнасят автомобили от Китай. Те освен това рискуват да доведат до своеобразна търговска война и налагането на ответни мерки от страна на Пекин, което би ударило тежка германската промишленост, която е силно зависима от износа си към Китай. Германската автомобилна асоциация поиска ЕК да се фокусира върху осигуряването на достъп на европейските производители до критични суровини, много от които са контролирани от Китай.
Обобщение на "Ройтерс" пък отчете разнопосочни мерки за преодоляване на допълнително мито. "BYD" още не са решили за цените. Китайският автомобилен производител "Chery Auto" се надява, че съвместното испанско предприятие ще компенсиране митата върху вноса в ЕС. Говорител на "MG", част от китайската "SAIC" е казал, че имат достатъчно автомобили на склад, „за да издържи до ноември. Без увеличаване на цените“. Поне на някои модели. "NIO" предполагат, че може да повишат цените по-късно тази година. Но се надяват на решение до ноември. Съоснователят на "NIO" Кин Лихонг обяснява концепцията за по-нататък.
От днес до 20 януари се забранява износът на лекарствен продукт за недоносени деца, който се използва за профилактика на сериозни заболявания на долните дихателни пътища, предизвиквани от респираторен вирус. Забраняват износа на лекарство за недоносени деца, заплащано от НЗОК От Здравното министерство посочват, че според анализ..
Най-малко 11 души бяха убити, а 63-ма ранени при израелски въздушен удар в центъра на Бейрут, който рано тази сутрин срути 8-етажна жилищна сграда. Според източник от службите за сигурност в Ливан - мишена е бил високопоставен служител на "Хизбула". Не е известно дали е бил убит. Расте броят на жертвите на израелските удари срещу..
В България вече има нова категория на трудност маршрут в скалното катерене. 18-годишният Николай Русев стана първият българин, изкатерил толкова труден маршрут, и това се случи в пещерата Проходна край Карлуково. Маршрутът се казва "Куче марка" и е с категория на трудност 9а плюс. Досега не е имало друг такъв и с него България става още..
Досъдебно производство е образувано и е започнало разследване за кола, натъпкана с документи на Община Бобошево, съобщиха от Областната дирекция на полицията в Кюстендил. Автомобилът е прибран в двора на Районното управление в Дупница. Колата, по-стар модел "Мерцедес", е открита при подготовката за учение на силите и средствата на..
От партия ГЕРБ излязоха с позиция по повод отговора на ПП-ДБ, с който беше приета тяхната покана за среща. ОТ ГЕРБ не приемат за правилно диалогът да се води през социалните мрежи и медиите. От партита призовават разговора да се води на масата на преговорите. ПП-ДБ приемат поканата за среща от Борисов От ГЕРБ посочват, че в предварителните..
Сътрудничеството между България и Сингапур в областта на образованието е сред темите, обсъдени в рамките на посещението на президента Румен Радев в азиатската държава. "Вашият успех е успех за България!" каза Радев в обръщението си към сънародниците ни в Сингапур. В азиатската държава живеят няколкостотин българи. Те настояват страната ни да..
Каквото и да ти говорят, знай, че става дума за пари - с тези думи може да се обобщи 29 Конференция за климата на ООН в Баку, Азербайджан. Форумът се проведе в края на най-горещата година в историята на човечеството, а началото му беше белязано от смъртоносни бури във Филипините и Хондурас, извънредно положение заради засушаване и горски пожари в..
Тежки обвинение към посланика на България в Украйна - Николай Ненчев, е отправила бившата вече служителка в мисията - преводачката Олга Хвостенко. В..
Кълнях се, че ние ще сме различни от другите партии, а се оказа, че на някои нива - вземане на решения, нарочване на тези, които не са съгласни - не е..
Няма промяна в позицията ни и няма да подкрепим Силви Кирилов за председател на Народното събрание. Това заяви пред БНР Йордан Иванов -..