Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Утре се открива юбилейната изложба на специалност "Рекламен дизайн" - "50 години по-късно"

Почти 600 души са завършили досега "Рекламен дизайн" в Академията

2
Снимка: FB/National Academy of Art Sofia

Националната художествена академия откри своята 128-a учебна година, в галерия "Академия" на НХА е подготвена юбилейната изложба на специалност "Рекламен дизайн" - "50 години по-късно".

Тя ще бъде открита на 26 септември 2024 в 18:00 часа.

Експозицията включва проекти за рекламни пана и пластики, рекламни витрини, рекламно-експозиционни щандове, проекти за търговско-промишлени изложения, за търговско-рекламни пространства, изложбени експозиции с културен характер, музейни експозиции, временни музейни изложби, експозиции за национални участия на световни изложения -  EXPO, както и съпътстващите ги лога, шрифтове, експозиционна графика, рекламни постери, билбордове, сувенири, дипляни, каталози, проспекти, кореспондентни материали, транспаранти, мултимедийни презентации, уеб реклама и др. Специалност „Рекламен дизайн“ осъществява обучение и в трите основни образователни степени – "Бакалавър", "Магистър", "Доктор".

"Пловдиският панаир, който е създаден в далечната 1892 година е бил винаги сцена за изявата на рекламния дизайн, на тази дейност през годините, разказа за "Нощен Хоризонт" доц. Мирослав Богданов, ръководител на Катедра Рекламен Дизайн към Факултет по приложни изкуства и дизайн в Националната художествена академия.

"А иначе 11 са новите първокурсници тази година по специалността, уточни доц. Богданов. Почти 600 души са завършили досега "Рекламен дизайн" в Академията. Това е броят на студентите от периода от 1974 година, когато стартира първият випуск до днес.

"Тази специалност смятам, че трябва да се занимава точно с това, което й е профил, винаги сме отказвали да бъдем променяни според "модата на момента", защото нашият профил на рекламен дизайн не е никак лек и не е малък, допълни доц. Богданов.

В дейността на рекламния дизайн се включва и проектирането на всички форми на музейните експозиции, временни или постоянни, което ни кара да учим студентите да могат да излизат от поведението на "рекламните агресии" и да могат да подчинят творческата си енергия на разказите на музейните работници, защото музеите създават нашето минало и трябва да бъдат по-обрани и дискретни нашите дейности там, поясни още доц. Богданов.

Рекламният дизайн е вид творчество за визуална информация, комуникация и реклама. Основна негова характеристика е, че изгражда условна реалност чрез краткотрайни във времето и мобилни в пространството визуални образи, носители на определени социални, културни, търговски и рекламни послания.

юбилейната изложба на специалност Рекламен дизайн - 50 години по-късно

В исторически аспект рекламният дизайн у нас води началото си от панаирите и тържищата, където протича търговска дейност. През втората половина на ХIХ в. се организират първите български изложби в Москва (1868) и в Цариград (1872). Тези най-ранни прояви на българската художествена практика, която днес наричаме рекламен дизайн, са импровизирани, спонтанни, любителски и имат за цел да привлекат вниманието на чуждестранната общественост към борбата на България за независимост. В съвремието ни дейността му е пряко свързана с всички сфери на обществени взаимоотношения – търговско-икономически, социални, спортни, културни и политически. Рекламният дизайн използва и развива основните художествени идеи на различни епохи, което се отразява в определенията, чрез които е наричан. В края на ХIХ и началото на ХХ в. той е схващан като част от декоративното изкуство и се нарича "декоративно оформление", а специалистът – "художник декоратор". Към средата на ХХ в. се налага терминът "пространствено оформление", малко по-късно "художествено-пространствено оформление", респективно "художник оформител". Всички те по един или друг начин изразяват и обобщават обичайните занаятчийски и манифактурни практики, които осигуряват възпроизводството на художествените проекти. Последните десетилетия на ХХ в. поставят рекламния дизайн в нови технологични и информационни условия, които заедно със съществените промени във видоизменената пространствена среда налагат дизайнерското начало и нови подходи при решаване на краткотрайните и мобилни произведения.

Организацията на Държавното рисувално училище следва опита на водещите в Европа художествено-индустриални училища. Студентите, завършили общия курс, могат да продължат своето образование в специализирани школи/ателиета. В историята на художественото оформление важно място заема Ателието по декоративно изкуство, открито през 1898 година, където освен общите предмети специално се изучава рисуване и живопис на декоративни елементи и декоративни композиции. През този формиращ период се разработват първите учебни програми по декоративно изкуство. В началото на новия век завършват първите випуски художници декоратори и се полага началото на професионалното художествено оформление в България.

В края на 60-те и началото на 70-те години назрява необходимостта от специално подготвени специалисти за тази широкообхватна дейност. Специалност „Рекламен дизайн“ присъства в държавния регистър на специалностите, по който се извършва висше образование в страната и се основава на решение на Академичния съвет на Националната художествена академия. През 1979 г. се утвърждава специалност "Художествено-пространствено оформление". От 1990 година специалност „Пространствено оформление“ е обособена в отделна катедра. През 1997 г. се утвърждава професионално направление "Изобразителни изкуства", в което фигурира специалност "Пространствено оформление" /промишлени изкуства/, със срок на обучение 5 години и половина, подготвяща специалисти – "Художник магистър по Пространствено оформление". 

Художественият профил на специалност "Пространствено оформление" предопределя присъствието ѝ в Национална художествена академия. С решения на Академичния съвет през м. май 2004 г. специалността е преименувана в "Пространствен дизайн", а през октомври същата година на "Рекламен дизайн". Катедра "Рекламен дизайн" през годините е ръководена последователно от доц. Мирослав Богданов (2002-2011), доц. Даниела Янкова (2011-2015), проф. д-р Татяна Стоичкова (2015-2023). От 2023 година нейното ръководство отново поема доц. Мирослав Богданов.

И днес специалност „Рекламен дизайн” в Национална художествена академия се стреми да подготвя висококвалифицирани специалисти, способни да извършват художествено-творческа проектантска дейност в областта на рекламния дизайн. Студентите се обучават да проектират рекламни пана и пластики, рекламни витрини, рекламно-експозиционни щандове, търговско-промишлени изложения, търговско-рекламни пространства, изложбени експозиции с културен характер, музейни експозиции, временни музейни изложби, експозиции за национални участия на световни изложения.


Още по темата в звуковия файл.


По публикацията работи: Гергана Хрисчева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Георг Георгиев

Георг Георгиев: Задействането на чл. 4 от Договора за НАТО не означава въвличане във война

Задействането на чл. 4 от Договора за НАТО не означава въвличане във война, каза пред журналисти министърът на външните работи Георг Георгиев. Той е в Благоевград на информационна среща, част от Националната информационна кампания за въвеждане на еврото в България, предаде БТА. Съветът за сигурност на ООН ще заседава по искане на Полша..

публикувано на 11.09.25 в 12:07
Украинският министър на отбраната Денис Шмигал в парламента в Киев, Украйна, архив, юли 2025 г.

Украинският министър на отбраната: Не трябва просто да спираме тази война. Трябва да я завършим

"Русия се готви за война с НАТО", заяви украинският министър на отбраната в интервю за "Таймс". Денис Шмигал каза, че Великобритания и Европа трябва да инвестират милиарди, за да подготвят алианса за защита срещу Путин след каквото и да е мирно споразумение.  Великобритания и Европа трябва да засилят отбраната си и да се превъоръжат по-бързо от..

публикувано на 11.09.25 в 11:52

100 000 повече ваксини срещу грип ще бъдат доставени в страната

Общо 100 000 повече от миналата година ваксини срещу грип ще бъдат доставени в страната тази година. Това съобщават от онлайн платформата "Плюс мен", създадена от Министерството на здравеопазването с цел популяризиране на информация за ползите от ваксините. По данни на Изпълнителната агенция по лекарствата е заявена доставка на 580 000..

публикувано на 11.09.25 в 11:51
Младен Владимиров

Младен Владимиров: Българската образователна система измерва неща, които често не преподава

Спокойният родител отглежда спокойни деца. Това каза в интервю пред БНР и дни преди началото на учебната година психологът Младен Владимиров . Той има над 10-годишен опит в консултирането на деца и родители. В предаването "Преди всички" той коментира стреса сред децата, учениците, родителите, учителите - сутрешното ставане, отсъствията,..

публикувано на 11.09.25 в 11:41
Полски военни в селище край Люблин, където покрив бе срутен от паднал дрон, 10 септември 2025 г.

Съветът за сигурност на ООН ще заседава по искане на Полша

По искане на Варшава Съветът за сигурност на ООН ще проведе извънредно заседание след навлизането на дронове в полското въздушно пространство вчера. Полша - член на Европейския съюз и НАТО, съобщи вчера, че със съдействието на съюзници от НАТО, е свалила най-малко три предполагаеми руски дрона, след като въздушното ѝ пространство е било..

публикувано на 11.09.25 в 11:34

СЕМ публикува позицията си по повод писмо от генералния директор на БНТ

Съветът за електронни медии публикува позиция по повод полученото писмо от генералния директор на Българската национална телевизия Емил Кошлуков, за което се разбра на вчерашното заседание на СЕМ. Председателят на регулатора Симона Велева оповести, че Кошлуков е заплашил членовете на регулатора с прокуратура, полиция и частен съдебен..

публикувано на 11.09.25 в 11:21
Президентът Румен Радев (вдясно) на срещата с ръководството на Федералната асоциация за икономическо развитие и външна търговия на Германия, които са на посещение в България по покана на държавния глава.

Радев: България е все по-привлекателна за бизнеса от Германия

България е все по-привлекателна за германския бизнес, посочи президентът Румен Радев на среща с ръководството на Федералната асоциация за икономическо развитие и външна търговия на Германия, които са на посещение у нас по покана на държавния глава. Това потвърди пред президента и председателят на асоциацията   Михаел Шуман. В срещата на "Дондуков" 2..

публикувано на 11.09.25 в 11:19