Дълго ще се помни откриването на сезон 2024/2025 г. на Софийската национална опера и балет! В годината на Джакомо Пучини Националният ни оперен театър започна новия си сезон с последната творба на великия италиански композитор “Турандот“ – опера, в която целият музикален свят почита българката Гена Димитрова като една от най-великите изпълнителки на заглавната роля. Това беше и първото гостуване в България на един от най-великите диригенти на нашето време – маестро Даниел Орен, който се е учил от легенди като Ленард Бърнстейн и Херберт фон Караян.
Какво невероятно преживяване е да присъстваш на живо на спектакъл под диригентството на Даниел Орен! Изпитах го за първи път на спектакъл на “Мадам Бътерфлай“ от Пучини на 100-то издание на Арена ди Верона и отново сега на откриването на сезона на Софийската опера с “Турандот“. Може да се каже, че Маестрото наистина извайва целия оперен спектакъл. С движенията на ръцете си и на цялото си тяло, с властния си поглед, пеейки и извиквайки на моменти, той през цялото време “свири на оркестъра и на певците“ и изгражда единна музикална тъкан. Дори в моментите, когато дава зашеметяващо бързи темпа, не изпуска музикантите от ръцете си. Дори и при най-силната динамика, не допуска оркестърът да покрива певците. Динамичната му палитра е огромна, а нюансите на тихата динамика в нея са изумителни. Спектакълът протича на един дъх, дълбоко вълнува, създава това преживяване, което е призванието на изкуството.
Всяка среща с творец като маестро Даниел Орен остава незабравима, затова много се развълнувах, когато Софийската опера обяви възможността българските музикални журналисти да се срещнем с него в театъра в навечерието на премиерата. Даниел Орен сподели, че музицирането за него е съкровено като молитва, като свещенодействие и аз в публиката на спектакли, дирижирани от него, наистина го усещам така. Попитах го за какво се моли, докато музицира, в днешния свят на разделение и войни – дали се моли за любов и братство между хората.
“Да, за мен музиката може да обединява хората. Не всички, със сигурност, като виждаме това, което се случва в много части на света и в моята Родина. Аз се старая, дори и в репетициите, които правя с оркестъра и с хора, винаги да говоря за духовното. Много е хубаво, че в България все още може да се говори за Господ, за религия, че намерих хора, които все още вярват в Бог! В други държави, като Франция, вече е забранено да се говори за Господ. Трябва да се ползва друга дума и от това много ме боли. Моята майка винаги се молеше на Господ. Тя ми казваше: “Твоята мисия е посредством музиката да обединяваш хората! Като евреин трябва да го направиш навсякъде по света!“ Такава беше нейната воля и аз го правя. Това е част от мен, това е моята мисия“ каза Даниел Орен.
За спектаклите на “Турандот“ в Софийската опера в ролята на Лиу за първи път у нас гостува италианският сопран Роза Феола. Тя е носителка на втора награда на конкурса на Пласидо Доминго Опералия през 2010 г., когато Соня Йончева печели първата награда. И за двете това е началото на голямата оперна кариера. През сезон 2024/2025 г. Роза Феола пее Джилда в “Риголето“ в Парижката Opera Bastille, Алиса във “Фалстаф“ в Миланската Скала, Виолета в “Травиата“ в Deutsche Oper Berlin, Микаела в “Кармен“ в Баварската Щатсопер, Сузана в “Сватбата на Фигаро“ в Метрополитън и още, но мисля, че това е достатъчно впечатляващо. Фрагмент от изпълнението й на откриването на новия сезон на Софийската опера можете да чуете в звуковия файл.
“Аз съм голям почитател на Гена Димитрова, от която се учех, изграждайки големите оперни партии за драматичен сопран. Също така – на Райна Кабаиванска и на големите български баси. За мен е изключителна чест да пея тук и се надявам да бъда на висотата! Много обичам Гена Димитрова! Да мога да пея тук, с нейните костюми, в същата продукция – това е невероятно вълнение, но и огромна отговорност“ каза Анна Пироци.
Фрагмент от изпълнението на Анна Пироци в ролята на принцеса Турандот на откриването на новия сезон на Софийската опера можете да чуете в звуковия файл.
В ролята на принц Калаф беше испанският тенор Хорхе де Леон. Той също има голяма кариера – изявява се на сцените на най-престижните оперни театри в света. Например през 2023 и 2024 г. пее Радамес в операта “Аида“ от Верди в Дрезденската Земпер опера, на Арена ди Верона, в Кралския театър в Мадрид, където се превъплъщава и в ролята на Калаф, в Метрополитън, във Виенската държавна опера. Ще го запомним с вокална атлетичност, която обикновено се възнаграждава с взрив от аплодисменти и викове браво от публиката. Така беше и на 27-и септември. За малко публиката да получи бис на “Nessun Dorma“! Изпълнението на арията на Калаф от трето действие можете да чуете в звуковия файл.
На висота беше изявата и на българските оперни певци – солисти на националния ни оперен театър. Опитният бас Светозар Рангелов се превъплъти убедително в ролята на татарския цар Тимур. Баритонът Атанас Младенов и тенорите Ангел Антонов и Даниел Острецов пресъздадоха ярко вокално и артистично образите на тримата придворни Пинг, Панг и Понг. В ролята на китайския император Алтум беше тенорът Емил Павлов, на Мандарина – баритонът Веселин Михайлов.
Оркестърът и хорът на Софийската опера ни впечатлиха с великолепно изпълнение под палката на маестро Даниел Орен.
“Бил съм в Софийската опера много пъти. Знам, че тук има много добър оркестър и с майстор като Даниел Орен той дава 100 процента качество в изпълнението си. Хорът също пее много добре. Точно затова съм тук тази вечер, а планирам да бъда и на втория спектакъл. Аз съм лекар по професия и музикант по пристрастие. Пътувам на оперни спектакли винаги, когато работата ми позволява да отделя свободно време, а София е моя дълбока любов. Много обичам Вагнер, а тук има много добри вагнерови спектакли“ каза италианският меломан Марко Черноски пред микрофона на предаването за музикално-сценични изкуства “Каста дива“.
Като стана дума за спектакли, време е да отбележа, че на откриването на новия сезон на Софийската опера гледахме великолепната класическа постановка на “Турандот“ на акад. Пламен Карталов, която заслужено се радва на най-високи оценки и от маестро Даниел Орен, и от гостуващите световноизвестни певци, и от музикалната критика, и от публиката. Този път директорът на Националния ни оперен театър акад. Пламен Карталов получи много адмирации и като мениджър.
“Много голям спектакъл! Искам да поздравя всички, защото са се справили прекрасно – и постановъчния екип, и диригента, оркестъра, хора звучаха великолепно! Поздравления специално за маестро Карталов, че е довел такива хора в театъра! Така се открива сезон на национален театър! Поздравления от сърце“ каза световноизвестният български баритон Кирил Манолов.
“За мен това е повече от откриване на сезон, това е абсолютен празник на музиката! Присъствието на такъв диригент като Даниел Орен, на солисти от този ранг – наистина един изключителен спектакъл! Длъжна съм да кажа, че хорът и оркестърът на Софийската опера са във фантастична форма! Наистина звучат невероятно, работата, която са свършили с маестро Орен е отвъд очакванията ми и съм много, много щастлива“ каза младата оперна звезда и инфлуенсър Мила Михова.
“Нямам думи да изразя възхищението си! Аз съм голям любител на музиката и съм много щастлива, че отпускът ми съвпадна с тази възможност! Постановката е много иновативна и изключително добра“ каза Н.Пр.Мая Добрева, посланик на България в Молдова.
Чуйте в звуковия файл целия репортаж в предаването за музикално-сценични изкуства “Каста дива“.
На 20 и 21 септември солисти, хор и оркестър „София Симфоникс“ с диригент Любка Биаджони гостуваха в градовете Мюнхен и Кулмбах с постановка на „Травиата“. В главните роли се представиха много изявените певци Михаил Михайлов като Алфред, Кирил Манолов /носител на приза "Музикант на годината 2019"/, - Жорж Жермон. Своя дебют в ролята на Виолета..
В рубриката "Помните ли..." на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" отдаваме почит на един от високоуважаваните български виолисти и педагози - проф. Александър Нейнски. На 12 септември се навършиха 105 г. от неговото рождение. Той е роден в село Стакевци, Монтанско. През 1938 г. е приет в Музикалното училище в София, където учи при проф...
И тази година международният фестивал "Софийски музикални седмици" има есенно продължение. Събитията са от 5 септември до 3 октомври в различни културни пространства. Пъстрият афиш включва концерти и спектакли в различни жанрове, както и гост-музиканти от страната и чужбина, които не посрещаме често на столична сцена. Предвидени са няколко авторски..
Още преди да е навършил 20, Виктор Теодосиев вече е сред най-изявените млади български музиканти. Той достойно продължава фамилната традиция след дядо си и баща си, с когото в момента дели поста първи валдхорнист в Симфоничния оркестър на БНР. Междувременно е студент в НМА "Проф. Панчо Владигеров" - София в класа на проф. Владислав Григоров. Но Виктор..
49-ото издание на фестивала "Дни на камерната музика" започна в Габрово и въпреки закъснението, в сравнение с традиционните дати през миналите години, все пак присъства на културната карта на България (поради забавянето на финансирането на много от фестивалите, провеждането беше под въпрос до последния момент). Директорът на Габровския камерен..
В предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" представяме най-новите записи на певицата Евгения Ралчева и пианистката Надежда Цанова, направени в Първо студио на БНР от екип, воден от продуцента Хари Драганов. Дуото реши да остави следа във фонда на Националното радио с избрани песни от творчеството на Рихард Щраус – музика, която сравнително..
Борислав Вълов, когото най-вероятно познавате като Ей Бо от социалните мрежи , в които забавлява хората с различни скечове, е гост на предаването "Понеделник вечер". Театралният актьор е отдаден на изкуствата. През последната година представи своя песен "Като цунами", както и книгата си "Защото в твоите очи". Вълов се е утвърдил като актьор с..
Чехословакия беше научното страшилище на волейбола в света от средата на миналия век . Това каза в предаването "Събота 150" Асен Минчев, един от..
Когато става дума за власт, пари и политика, интелигентните хора не биват допуснати. Много интелигентни хора нямат политическо представителство, нямат..
"Възраждане“ внесе искане в Европейския съд в Люксембург за анулиране на приемането на България в еврозоната от януари 2026 година и това е..