Маестро Антони Вит, който репетира със Софийската филхармония за концерта в четвъртък от 19 часа в зала "България", е смятан за доайен в диригентското изкуство. И не само в родната си Полша – той работи с различни европейски оркестри в Европа, особено често в Испания, където си сътрудничи със Симфоничния оркестър на Навара и ансамбъл "Памплона".
Интересен факт от биографията на Антони Вит е, че освен за музикант, той има диплома и за юрист от Ягелонския университет. В Музикалната академия в родния си Краков той попада в класа по композиция на Кшищоф Пендерецки и това е белязало цялата му кариера по-нататък. Важна за развитието му е и наградата от конкурса за диригенти на името на Херберт фон Караян, защото Вит става негов асистент и така има шанса да се учи от тези две величия в музиката на ХХ в.
За записите на музика от Пендерецки диригентът има множество номинации и е носител на награда „Грами“ през 2013 г. Маесто Вит често представя полска музика, когато гастролира. По повод работата с националния ни оркестър той сподели:
„Помолиха ме да изпълним тази много хубава програма. Но тя е непозната за оркестрантите, което е проблем. Но ние се сработваме добре и съм сигурен, че всичко ще бъде наред за концерта в четвъртък. Музикантите са много добри, отлични, и след известно време те научават творбите в детайли, затова с всяка репетиция нещата стават все по-добре.
Ще започнем нашия концерт с творба на Войчех Килар със заглавие „Кошчелец 1909“. Кошчелец е планина в Татрите, в която Миечислав Карлович загива в лавина през същата тази 1909 г. Затова и комбинацията е много хубава – след Килар да свирим Карлович. Който е съставил програмата, е избрал много добре. За жалост Карлович умира едва 33-годишен. Не успява да напише много музика, но тези „Вечни песни“ са една от най-важните творби в творчеството му. А след паузата ще прозвучи Концерт за оркестър от Витолд Лютославски. Това е пиеса, писана през 1955 – средата на ХХ век, когато в нашите страни господства соцреализмът. Било е един вид задължение на композиторите да се осланят на фолклора, затова в произведението на Лютославски можем да открием много полски народни мелодии. Но то е написано така, че всеки музикант, всяка оркестрова група да е натоварена с нещо важно в партитурата. И именно затова е наречено Концерт за оркестър. Заслужено. Всеки оркестрант има по нещо важно и доста трудно за свирене.“
Антони Вит е смятан за виден адвокат на полския авангард – говорили сме си с него и при предишно гостуване, че Полша става много популярна със своите авангардисти, а според маестрото това е така, защото „Това беше периодът на комунизма, но музиката не беше сила на нашата комунистическа партия – тя имаше други тревоги – с театъра и филмите, с литературата. За музикантите не достигаха ресурси – нека си правят каквото си искат, кой ли ги разбира. Така че имаше наистина добра атмосфера за авангардната музика да се развива.“
Какво обаче, според доайена сред полските диригенти, е положението сега?
„Настоящето за композиторите и техните творби е сложно. Трудно е да си композитор в наше време – и не само в Полша, а в целия свят, защото как да напишеш нещо ново в музиката днес? Но, от друга страна, нивото на музикалния живот в Полша е доста високо, защото имаме много оркестри и те са винаги на отлично ниво, затова публиката може да открие удоволствие и удовлетворение, дори и в по-малките населени места и зали.“
Антони Вит разказа за професионалните си контакти с големия Кшищоф Пендерецки – една от най-важните личности в музиката на ХХ век в световен мащаб. Цялото интервю чуйте в звуковия файл.
Българският филм "Денят, в който тя ще се роди" е включен в официалната селекция на Международния фестивал на късометражното кино в Корча , Албания. Сценарият е на журналиста Емил Спахийски и румънския режисьор Богдан Мурешану, чийто последен филм "Новата година, която така и не дойде" е селектиран в състезателната секция "Хоризонти" на..
Концерти, театър, кино, пленери и още, и още в 15-ото издание на "Арт Емона" от 14-и до 27-и август. Васко Кръпката, Стефан Вълдобрев, Стоян Янкулов-Стунджи и Веселин Веселинов-Еко са сред очакваните изпълнители в село Емона. "От началото на лятото правим една дълга маса на площада на Емона и това се оказа много добра идея, която заимствахме..
Трудно е да си зададем въпроса „Помните ли Стойка Миланова?“, защото тя ни напусна преди по-малко от година - на 29 септември 2024-а. А можеше сега да закръгли своите 80 години на 5 август. Стойка Миланова е артист и педагог с впечатляваща биография и принос към музикалната ни култура. Потомствен музикант - дъщеря на легендарния цигулков педагог..
Летният музикален сезон е в разгара си. След поредицата великолепни спектакли на Софийската опера на мюзикъла “Клетниците“ от Клод-Мишел Шьонберг на лятната сцена пред катедралния храм “Св. Александър Невски“, тази седмица беше официалното закриване на фестивала “Опера на площада“ с изпълнение на Девета симфония на Бетовен. Това беше едно от..
В деветото издание от 32-я летен сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: Специален гост: големият български оперетен артист и режисьор Александър Мутафчийски 21.10-22.00 ч.: - Музикални желания на слушатели - Музикална загадка с награди Приятно слушане!..
"Лятна академия за деца и ученици, организирана от Националната художествен академия и Фондация "Св. Пимен Зографски" ще се проведе през месец август в София, каза за БНР Мария Ландова – автор и ръководител на проекта. Лятната академия за деца и ученици при НХА е дългосрочен образователен проект на Националната художествена академия, организирана от..
От 22-ри до 24-ти август в Трявна ще се проведе фестивалът FUN Навън. Предлага се за всеки по нещо, разказа пред БНР организаторът Маргарита Симеонова. "Да се срещнем с приятели - на открито и със забавления. Имаме много дейности и за деца, и за възрастни". Това е седмо издание на фестивала, посочи тя в предаването "Преди..
Русия винаги е измервала себе си спрямо великата сила на деня. Това обясни пред БНР Елена Поптодорова, бивш посланик на България в САЩ и основател на..
Ще успее ли Столичната община да придобие амфитеатър, който се намира върху парцел от списъка с държавни имоти с отпаднало предназначение,..
Системата на опазване на недвижимото културно наследство е абсолютно разрушена . Това заяви пред БНР арх. Петър Петров, бивш директор на Националния..