Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Най-лесно е да затвориш нещо, отколкото да откриеш, да направиш"

Разбират ли в София какво означава влакът за Кардам?

Местните хора се опасяват, че без училище и гара селото също може да изчезне

| Репортаж
Снимка: Мая Райнова

През октомври Българските държавни железници обявиха новия си график за движение на влаковете за 2025 г. В него се посочва, че е предвидено подобряване на обслужването по железопътните линии в страната, заложени са нови възможности за пътуване между Северна и Южна България, по-бързи влакове по линията София – Бургас, по-удобни разписания в периферните региони около Видин и Кърджали и др.

Докато за някои периферни части от страната са заложени по-удобни разписания, то за Северна България решенията са кардинални – спиране на линията Добрич – Кардам поради изключително слаб интерес. Иначе казано – вместо да инвестираме в подобряването на услугата, за да стане по-предпочитана и да се отчита социалният фактор при този вид превоз, най-добре е линията да спре да бъде обслужвана. Няма линия, няма проблеми. Как обаче местните хора посрещат тази идея и какви мерки са предприели от Община Генерал Тошево?

От 1 октомври по линията Добрич – Кардам вместо влак от БДЖ пуснаха в движение микробус, който да обслужва пътниците. По този повод от общинската администрация изпращат писмо до Централното управление в София с въпрос какво налага тази промяна, временна ли ще е и предвижда ли се спиране на влака изцяло. Отговор не е получен, той е заменен с покана за участие в обсъждане на новото разписание на влаковете, което се проведе в Горна Оряховица на 22 октомври. Там става ясно и че линията действително се закрива.

Следва отрицателно становище от Областния управител на Добрич Румен Русев, както и от Община Генерал Тошево, придружено с подписка от местни жители. На извънредното си заседание на 24 октомври Общинският съвет също излезе с декларация срещу закриването на линията. По думите на кмета на Община Генерал Тошево Валентин Димитров, ако за други общини става въпрос за намаляване на броя на влаковете, то тук се предвижда влак изобщо да не се движи.

"Забравени сме - Североизточна България, от централната власт в София, като цяло сме слабо населен и крайграничен район. Тук трябва да се намеси държавата и да дотира, както ние го правим като община за обществения транспорт, автобусния, и автобус влиза във всяко населено място, без значение колко души живеят."

Държавата трябва да инвестира и в трасе, и в нови вагони и мотриси, за да привлече пътници, категоричен е кметът на Генерал Тошево.

"Не само да закрива, защото са на загуба и са търговски дружества. Когато се случат процесите за истинска децентрализация в тази държава, тогава нещата ще тръгнат в правилната посока", смята Димитров.

Местните хора се надяват вземащите решения някъде далече в столицата да започнат да мислят не само за печалба, но и за социалните си задължения като представляващи определени институции. За тях при дългогодишното неглижиране на сектора влакът може и да е на загуба, но той не просто превозва, а свързва майки и баби с деца и внуци, в него пътуват надеждата, скромните торбички с армагани от градината, но най-вече пътуват хора – хора, които са същите като тези в другите части на страната ни, където влакове има и ще продължи да има:

"Тук от много години, от незапомнени времена линията вървеше. Имаше 3 международни влака. Имаше влак до Констанца. Имаше влак, който отиваше направо от Кардам до София. Колко удобно! А сега какво е?"

"Такси трябва да търся."

"Събота и неделя нямаме автобуси. Ами, ако ти се наложи някаква спешност – до Добрич или до Варна?"

"Лошо държавно управление! Железниците в Европа са печеливш транспорт. На влака пишеше бърз влак Кардам – София. Само че нас ни затвориха, пък софиянци си живеят. Тук, Североизтока, не ни бръсне никой! Много жалко, че няма влак!"

От години жителите на граничното село Кардам се борят за ремонт на пътя до Граничния пункт, за изграждането на буферен паркинг, за да не чакат на километричните опашки камионите насред селото. До ден днешен няма нито ремонт, нито буферен паркинг. Години наред се бориха за училището си, но вече и то затвори завинаги врати.

"Както е тръгнало, вероятно натам ще отидат нещата. Малко се уморихме от борби. Ето сега идва ред и на гарата. Навремето хората са си купували къщи в Кардам заради гарата и училището. Кипеше живот. Най-лесно е да затвориш нещо, отколкото да откриеш, да направиш. Не е добре, не се случват добре нещата! Накрая трябва да затворим и селото", споделя кметът на Кардам Георги Събев.

Ако следваме единствено логиката за ефективност, вероятно ще намерим редица причини да затворим и голяма част от държавните институции. Така че по-скоро е опасно да използваме точно нея в решенията си. Гарата може и да остане без пътници, но какво ще правим, ако плодородната добруджанска земя остане без хората си?

Снимки: Мая Райнова

По публикацията работи: Яна Боянова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Людмил Илиев

Людмил Илиев: Законопроектът на ИТН за промени в НК ще доведе до рискове за журналистите

"Когато четох законопроекта на ИТН за промени в Наказателния кодекс  за първи път и сега, когато проследих заседанието на правната комисия, когато той беше одобрен на първо четене, изпитвах онази особена тежест в стомаха, която чувствам, когато обикновено усетя заплаха за хода на работата си ". Това обясни пред БНР Людмил Илиев , журналист от..

публикувано на 09.10.25 в 15:19
Арпи Масихи и Мартин Ценов

Аутизъм: Не страда детето, страда цялото семейство - всеки има нужда да бъде обгрижен

Център с лаборатория за изследване на аутизма беше открит във Факултета по науки за образованието и изкуствата към Софийския университет "Св. Климент Охридски" . Той ще е с ръководител деканът на факултета професор Милен Замфиров. " Има голям обществен интерес към темите, свързани с аутизма и въобще с аутистичния спектър не само в..

публикувано на 09.10.25 в 12:30

Инж. Валентин Чамбов: Спешни промени, за да намалим пораженията от горските пожари!

Нужна е спешна промяна в нормативната уредба, която да намали пораженията от горските пожари - това мнение изрази пред БНР инж. Валентин Чамбов, директор на Югозападното държавно предприятие. Тъжният рекорд това лято беше пожарът в Пирин , когато над половината от гората пострада безвъзвратно. Тази година над 50 хил. дка на територията..

публикувано на 09.10.25 в 10:35
Доц. д-р Весела Райкова

Доц. Райкова: С всеки следващ ден виждаме все повече и все по-странни козметични корекции

Все повече млади момичета прибягват до пластични и естетични процедури . Защо все повече и все по-млади хора използват филъри, екстейшъни и козметични корекции? Какво стои зад тази тенденция и къде е границата между самочувствие и натиск за съвършенство?  "С всеки следващ ден ние виждаме все повече и все по-странни корекции" . Това коментира..

публикувано на 08.10.25 в 12:27

Добрите практики на фокус: Вдъхновяващи примери от класните стаи

За пета поредна година Фондация "Заедно в час" и образователната платформа Prepodavame.bg организира национален конкурс "Добрите практики на фокус", който събира най-вдъхновяващите примери от българските класни стаи.   Тази година темата е стем подходът , посочи пред БНР Милена Димитрова, старши специалист "Управление на съдържанието" в..

публикувано на 08.10.25 в 10:42

Таксиметровите шофьори настояват за актуализация на цените в София. С колко?

Таксиметровите шофьори настояват за актуализация на цените на услугата в София . Те са внесли такова искане в Столичната община, но за момента нямат отговор.  Надявам се общината да разгледа темата, като срокът за това е 31 октомври, посочи пред БНР Красимир Цветков - председател на Националния таксиметров синдикат. Той уточни какво показват..

публикувано на 08.10.25 в 09:22

Д-р Белослава Томова: Протестът на младите лекари не е само за заплащането, а за цялостна реформа

Протестът на младите лекари не е само за заплащането, той е за цялостна реформа в здравеопазването. Това обясни пред БНР д-р Белослава Томова, лекар – специализант, един от организаторите на демонстрациите в София. "Парите не могат да те компенсират, ако нямаш адекватна почивка, добра лаборатория и образна диагностика, както и екип, с който да..

публикувано на 07.10.25 в 17:30