Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Британски екоактивисти искат колите "без щепсел" да се забранят от 2030-та година

Снимка: automedia.investor.bg

Призив за забраната и на плъгин хибридите

Британски екоактивисти са вдигнали мерника на т.нар. plug-in хибриди. Те искат колите "без щепсел" да се забранят от 2030-та година, защото ги смятат за неекологични. Опоненти на идеята призовават пазарът на екоколи да еволюира естествено. 

Призивът за забраната и на плъгин хибридите идва от британската екологична група Electric Vehicles UK (EVUK). Това става в рамките на дебата във Великобритания от 2030-та година да се забрани продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили. И консултациите, насочени към ускоряване на прехода към електрически транспорт.

 Дан Сизър от Electric Vehicles

Според Дан Сизър от Electric Vehicles подобен преход би бил забавен, ако се чака до 2035-а година, след която във Великобритания няма да се продават и плъгин хибридите. Дан Сизър е категоричен, че оставането им в продажба до 35-а е „катастрофална грешка“, която може да подкопае репутацията на Обединеното кралство като лидер в зеления транспорт. Като част от движение, което разяснява ползите от изцяло електрическите коли, в Ютуб Дан Сизър обяснява:

"Хибридите винаги са били нещо като свързваща технология - преди колите със зареждаеми батерии или никога непоявилите се превозни средства с водородни горивни клетки и двигателя с вътрешно горене. Те също са били и нещо като първоначално зарибяване на хората, които са се колебаели да се насочат направо към електрическите коли. На потребителите на хибриди винаги са били спестявани истините по отношение на ефективността на производителността и дори текущите разходи. 

Хибридите са нито риба, нито рак. Още по-лошо, плъгин хибридите са доста по-енергоемки в сравнение с колите изцяло на батерии. Дори и да бъдат постоянно и ефективно зареждани, което не винаги е така, според изследвания, често пъти не разчитат на електрическата мрежа. (А на двигателя си с вътрешно горене - ДОБРИ). От всички данни, които има, броят на продадените изцяло електрически коли надвишава този на хибридите. Заради конкуренцията на хибридите дори и някои от компаниите, които произвеждат само електрически коли, правят моделите си като „електрически превозни средства с удължен пробег“ - не разчитат само на захранване от батериите, а и на малък двигател. Тук има логика, ако се очаква да се пресече огромна държава. Но в крайна сметка – напълно електрическите коли са неизбежни."


Как еволюират хибридните коли

Пазарът на екоколи да еволюира естествено. Това призова пред влога "Толк ТВ" Иън Колинс. Той е основател на лобистка група "Фейрфюъл", която защитава интересите на използващите изкопаеми горива. Самият Колинс кара хибрид и обяснява, че технологиите са достигнали до ниво, което е напълно екологично.

"Аз карам хибрид от около осем - девет години. Винаги можете да използвате двигателя, знаете, че двигателят с вътрешно горене зарежда батерията. А като шофирам в Лондон с под 30 километра в час, си карам на ток. Тоест, това е електрическо превозно средство, което отговаря на всички условия. Но за съжаление имаме такова бездарно правителство, такива съветници, които са се вторачили така силно в плана за нулеви емисии, че не виждат как този план става част от плана да се отървеш от конкуренцията на бензина и дизела. А това става само със забрани. Още не виждам логиката. Нищо от това няма смисъл. 

Винаги съм казвал, че трябва да оставим технологията за чистите горива да се развие по естествен път, защото емисиите на дизелови автомобили, на хибридните, са намалели драстично с 50%. Какво щеше да стане, ако ни бяха позволили да продължим това развитие от стандартите "Евро 6" до стандартите "Евро 7" или 8? В момента производителите не знаят кой път да поемат. Ако не спазват указите, ще бъдат глобени за неспазване на целите за производство на електрически превозни средства." 

Срокове и условия за забраната на плъгин хибридите 

"Помните преди години предишният премиер Борис Джонсън говореше за забраната през 2040. Обаче се събуди един ден и каза, "Хайде да е 35-а година". После стана 2030-а. А независимото изследване, което направихме, показа, че ползите от "забраната трийста година" е само една пета от разходите. С други думи, разходите са пет пъти повече от потенциалните ползи от мярката. И затова съм доста доволен, че другият предишен премиер Риши Сунак все пак реши за хибридите забраната да е от 2035-а. Сега новият премиер пак говори за 2030-та. В това няма логика. Това, което излиза от моя ауспух, е чисто. Много чисто. Толкова чисто, че плащам данъка си като за екоавтомобил.

Обсъждането на сроковете и условията за забраната на плъгин хибридите продължава до 18 февруари. 

Британското правителство казва, че консултациите ще балансират интересите на бизнеса, потребителите и околната среда, като същевременно създават работни места и подкрепят прехода към чиста енергия. 

Индустрията казва, че мандатът поставя на риск работни места. 

Анди Палмър, бивш главен изпълнителен директор на Aston Martin и бивш оперативен шеф на Nissan казва, че пълните хибриди са "по-добро решение" от "меките хибриди, които не могат да се задвижват само с електричество. Но каза, че те използват "технология, която принадлежи на края на 90-те години".

Британското правителство обаче планира да вдигне на 28 през 2025 г. и с 80 през 2030 г. - минимален процент изцяло електрически автомобили, които производителите на коли трябва да продават всяка година."

Още по темата в звуковия файл.


По публикацията работи: Гергана Хрисчева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

73 машини ще чистят снега по републиканската мрежа във Великотърновско

73 машини ще чистят снега по републиканската пътна мрежа във Великотърновска област, която е четвърта по дължина в страната. От eнергодружеството са започнали да премахват опасните дървета около далекопроводите след съвместни обиколки с горските служители.  Над 935-е километра републиканска пътна мрежа във Великотърновска област са обособени..

публикувано на 03.11.25 в 17:20

Валентин Кънев: "Лукойл" трябва да продължи да функционира, иначе ще има болезнени последствия

"Санкциите на САЩ са доста глобални, ние си имаме локален контекст. Подходът, който се намеква чрез Европейската комисия, който е правилният според мен, е да се изискват възможности за "Лукойл" да функционира по нормален начин ".  Това каза пред БНР Валентин Кънев, председател на Балканска и черноморска петролна и газова асоциация.  Относно..

публикувано на 03.11.25 в 17:18
Италианският външен министър Антонио Таяни.

Таяни: Споразумението за Газа вдъхва надежди

Според външния министър на Италия Антонио Таяни, споразумението в Шарм ел - Шейх за прекратяване на огъня в Газа, вдъхва надежди за бъдещето след преживените трагедии там. Информационната агенция Agenzia Nova се позовава на интервю на министър Таяни за катарския ежедневник The Peninsula Qatar, в което той казва, че Италия "винаги е работила..

публикувано на 03.11.25 в 17:14
Церемонията в Германия за филма на Петър Вълчев -

Петър Вълчев за човека, такъв какъвто е през очите на сценариста и фотографа

Петър Вълчев, гост на "Нощен Хоризонт" е режисьор, сценарист и фотограф . Завършил е две специалности в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“ - "Фотография" и "Кино".  Сценарист и режисьор е на четири късометражни филма : "Шшшт... попей ми!" (2013, заедно с режисьора Андрей Волкашин), "Монолог в антракта" (2018); "Лека нощ, Лили" (излиза на екран през 2021, а..

публикувано на 03.11.25 в 17:12

КЗП глоби хотел в Сапарева баня

Частен хотел в Сапарева баня е глобен с 2 000 лева за нелоялна практика от Комисията за защита на потребителите. Санкцията е потвърдена окончателно от Административния съд в Кюстендил.   В курортния град работят над 120 къщи за гости, няколко хотела и почивни бази.  Случаят е от декември 2024 г. Клиенти на хотела подали информация, че..

публикувано на 03.11.25 в 17:08

Мъж от Севлиево ще лежи 20 години в затвора за убийството на майка си

37-годишен мъж от Севлиево беше осъден на 20 години лишаване от свобода, след като беше признат за виновен за умишленото убийство на майка си. Той ще изтърпи наказанието си при първоначален строг режим. Убийството на 61-годишната жена от Севлиево беше извършено през май миналата година. След ожесточен спор между майка и син, 36-годишният..

публикувано на 03.11.25 в 17:04
Криминалисти работят на мястото на инцидента на гара Хънтингтън, където във влак, пътуващ за Лондон, беше извършено нападението с нож, Великобритания, 2 ноември 2025 г.

На заподозрения за нападението с нож във влак в Англия са предявени 10 обвинения в опит за убийство

Извършителят на нападението с нож във влак от Донкастър за Лондон е Антъни Уилямс – 32-годишен чернокож британец. Днес срещу него в съда бяха предявени 10 обвинения в опит за убийство. Девет души в критично състояние след касапница във влак в Англия Извършителите на нападението с ножове във влак в Англия - британски граждани, родени в..

публикувано на 03.11.25 в 16:59