Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Експертът съветва да се провери какви системи са въведени, какви пари са взети и доколко тези системи за безопасност и сигурност на движението работят

Проф. Симеон Ананиев за влаковата катастрофа: Може да се окаже, че системата не е работила

"Това е един балкански синдром. Ние смятаме, че можем да вземем едни пари и уж да направим нещо"

| Интервю
Снимка: БГНЕС

"Основната теза е, че системата или не е работила, може и да е повредена, и в следствие на това не виждам как един машинист ще излезе на червен сигнал, без да му е казано, че може да излезе".

Това коментира пред БНР проф. Симеон Ананиев - експерт в сферата на жп транспорта, относно тежката влакова катастрофа от вчера, при която загинаха двама души, а други шестима бяха ранени. 

"Железниците са много тежка структура. Там всичко е точно разписано и се знае. В последните години в железницата и в инфраструктурата настъпиха "промени", въвеждайки все нови системи, включително тази система за предотвратяване сблъсъците. Въпросът е доколко тези системи са въведени. Виждате разследване на европрокуратурата за жп инфраструктурата. Трябва да се види каква е била самата система. Може да се окаже, че системата, по подобие на случая в Гърция, която осигурява движението и сигурността, не работи. Когато се премине на елементарен способ - с телефони, и се изпълнява непрофесионално - тези неща са неизбежни. Това е един балкански синдром. Ние смятаме, че можем да вземем едни пари и уж да направим нещо", коментира експертът.

Снимката е илюстративна, архив.
В България системата е държавата, нещата са комплексни, категоричен бе той в предаването "Преди всички". 

"Подходът го има и в Европа - чрез железниците да се преразпределят средства. Взимат се едни пари и след това уж поръчки, някой ги прави. Никой не мисли за поддържане, за обучение на персонал, за последващ контрол. Взимаме парите и айде...".

По думите му има контролни органи, ревизори, има всичко. Дали обаче се извършва качествен контрол е друг въпрос, допълни проф. Ананиев. 

Той подчерта, че системата е много модерна

"Тя не е сработила. Това са компютърни системи, свързващи локомотивите с инфраструктурата, с информация, нещо от рода на GPS-системи с обратна връзка. Моят съвет е да се провери какви системи са въведени, какви пари са взети и доколко тези системи за безопасност и сигурност на движението работят".

Цялото интервю на Диана Дончева с проф. Симеон Ананиев в предаването "Преди всички" чуйте в звуковия файл. 

По публикацията работи: Анастасия Крушева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Общественият съвет за изграждането на Национална детска болница подава оставка

Заради липсата на прозрачност и отказа на здравното министерство да осигури достъп до заданието за изграждане на Национална детска болница – от Обществения съвет за изграждането на лечебното заведение обявиха, че подават колективна оставка. Председателят на съвета проф. Иван Литвиненко обясни, че всяка от неправителствените организации ще..

публикувано на 06.11.25 в 11:20

Парламентът прие окончателно промени в Закона за автомобилните превози

Парламентът прие окончателно промени в Закона за автомобилните превози, които целят да осигурят редовен автобусен транспорт за жителите на четири български общини - Добричка, Тунджа, Родопи и Марица, където над 150 населени места в момента са без достъп до обществен превоз. Така отпада задължението на превозвачите, извършващи превоз на..

публикувано на 06.11.25 в 11:12
Момчил Методиев

Фестивалът "10.11" – в откровен разговор с миналото

Нов български университет се включва активно във фестивала "10.11", посветен на осмислянето на комунистическото минало , с поредица от събития, които започват днес. Инициативата, организирана съвместно с Фондация "Софийска платформа" и Немско-българското историческо дружество "Памет", цели да разшири дебата за близкото ни минало и да ангажира..

публикувано на 06.11.25 в 11:00

Вторият том на "Ходене по буквите" ще бъде представен в неделя в София

Вторият том на книгата "Ходене по буквите", която събира голям брой рецензии и критически текстове, написани от журналиста и преподавател Марин Бодаков, който ни напусна през 2021 година, вече е факт.  Книгата ще бъде представена в кино “Одеон” в неделя от 18:00 ч.   Съставители са Надежда Радулова и съпругата на Бодаков Зорница Христова, която..

публикувано на 06.11.25 в 10:55

Социалното министерство предлага увеличение на размерите на добавките за храна

Социалното министерство предлага почти двойно увеличение в размерите на добавките за храна и тонизиращи напитки. Добавките за храна и тонизиращи и ободряващи напитки, които се изплащат в момента, са в лева. Освен, че те ще се превалутират в евро от 1 януари, се предлага и почти двоен ръст на сумите - от не по-малко от 2 лева за храна на 2..

публикувано на 06.11.25 в 10:54
Патриарх Даниил отслужи панихида в памет на покойния патриарх Максим

Панихида в памет на покойния патриарх Максим в Троянския манастир

В Троянския манастир "Успение Богородично" бяха отслужени заупокойна света литуртия и панихида в памет на покойния български патриарх Максим, починал на 6 ноември 2012 г. и  погребан  в  църквата на светата обител. Възпоменателните богослуженияв памет на покойния патриарх Максим бяха оглавени от Негово светейшество българския патриарх и..

публикувано на 06.11.25 в 10:43

Милена Стоянова, "Техем": Всеки трябва да заплати това, което е ползвал

Министерството на енергетика изключително отговорно работи по темата за изчисление на сградната инсталация, след решението на ВАС.  Това каза за БНР изпълнителният директор на топлинния счетоводител "Техем" Милена Стоянова. По мнението на всички експерти подходът, по който се изчисляват сметките за парно в София, е най-справедливият...

публикувано на 06.11.25 в 10:30