Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Експертът съветва да се провери какви системи са въведени, какви пари са взети и доколко тези системи за безопасност и сигурност на движението работят

Проф. Симеон Ананиев за влаковата катастрофа: Може да се окаже, че системата не е работила

"Това е един балкански синдром. Ние смятаме, че можем да вземем едни пари и уж да направим нещо"

| Интервю
Снимка: БГНЕС

"Основната теза е, че системата или не е работила, може и да е повредена, и в следствие на това не виждам как един машинист ще излезе на червен сигнал, без да му е казано, че може да излезе".

Това коментира пред БНР проф. Симеон Ананиев - експерт в сферата на жп транспорта, относно тежката влакова катастрофа от вчера, при която загинаха двама души, а други шестима бяха ранени. 

"Железниците са много тежка структура. Там всичко е точно разписано и се знае. В последните години в железницата и в инфраструктурата настъпиха "промени", въвеждайки все нови системи, включително тази система за предотвратяване сблъсъците. Въпросът е доколко тези системи са въведени. Виждате разследване на европрокуратурата за жп инфраструктурата. Трябва да се види каква е била самата система. Може да се окаже, че системата, по подобие на случая в Гърция, която осигурява движението и сигурността, не работи. Когато се премине на елементарен способ - с телефони, и се изпълнява непрофесионално - тези неща са неизбежни. Това е един балкански синдром. Ние смятаме, че можем да вземем едни пари и уж да направим нещо", коментира експертът.

Снимката е илюстративна, архив.
В България системата е държавата, нещата са комплексни, категоричен бе той в предаването "Преди всички". 

"Подходът го има и в Европа - чрез железниците да се преразпределят средства. Взимат се едни пари и след това уж поръчки, някой ги прави. Никой не мисли за поддържане, за обучение на персонал, за последващ контрол. Взимаме парите и айде...".

По думите му има контролни органи, ревизори, има всичко. Дали обаче се извършва качествен контрол е друг въпрос, допълни проф. Ананиев. 

Той подчерта, че системата е много модерна

"Тя не е сработила. Това са компютърни системи, свързващи локомотивите с инфраструктурата, с информация, нещо от рода на GPS-системи с обратна връзка. Моят съвет е да се провери какви системи са въведени, какви пари са взети и доколко тези системи за безопасност и сигурност на движението работят".

Цялото интервю на Диана Дончева с проф. Симеон Ананиев в предаването "Преди всички" чуйте в звуковия файл. 

По публикацията работи: Анастасия Крушева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Директорът на

Четирима мъже и една жена са задържани за трафик на мигранти

Четирима мъже и една жена са задържани за трафик на мигранти. Повдигнатите са им обвинения за участие в организирана престъпна група, действала повече от година и превозвала от Турция до Сърбия граждани от Пакистан и Афганистан.  От прокуратурата и МВР уточниха, че става дума за хора на високо ниво в трафика на мигранти, които са се занимавали, както с..

публикувано на 06.11.25 в 14:14
Министърът на здравеопазването Силви Кирилов

Министър Силви Кирилов е приел оставката на Обществения съвет за Национална детска болница

Здравният министър Силви Кирилов е приел подадената тази сутрин оставка на членовете на Обществения съвет за Национална детска болница, съобщиха от министерството.  От там уточняват, че консултативната функция на Съвета не включва оперативно докладване и контролни правомощия. По отношение на искането на Съвета за предварително предоставяне на..

публикувано на 06.11.25 в 14:05

НС отхвърли ветото на президента върху Закона за инвестициите

Със 125 гласа "за", 74 против мнозинството преодоля ветото на президента върху Закона за насърчаване на инвестициите. Законопроектът е приет на второ четене на 24 октомври, но президентът Румен Радев наложи вето по негови части, като се аргументира, че предложените правила се насочват конкретно към "Лукойл", което нарушава принципа на равно третиране пред..

публикувано на 06.11.25 в 14:02
Мариан Бачев

Свързаната с министъра на културата театрална школа трябва да напусне читалище "Николай Хайтов"

Кметът на столичния район "Изгрев" Делян Георгиев съобщи с публикация във Фейсбук, че частната театрална школа, свързана с министъра на културата Мариaн Бачев, е получила предизвестие да напусне помещенията в читалище "Николай Хайтов". Според кмета школата е незаконно настанена в читалището и освен това водещ преподавател бе замесен в публичен..

публикувано на 06.11.25 в 14:01
Заседание в Бундестага

"Троянски кон на Кремъл": Общ фронт срещу "Алтернатива за Германия" в Бундестага

Всички партии в германския Бундестаг днес отправиха тежки обвинения срещу "Алтернатива за Германия". Според социалдемократите, християндемократите, Зелените и Левицата, крайнодясната партия действа в интерес на Русия и подкопава сигурността на страната. "Алтернатива за Германия" действа дори тук, в парламента, като помощник на руските..

публикувано на 06.11.25 в 13:41
Александър Николоски и Гроздан Караджов подписаха на жп гарата в Гюешево споразумението за подготовката, изграждането и експлоатацията на трансграничния железопътен тунел между двете държави.

България и Северна Македония подписаха споразумение за изграждане на жп тунел

Вицепремиерите и министри на транспорта Гроздан Караджов и Александър Николоски подписаха в Гюешево Споразумение за начало на изграждане на жп тунел между България и Република Северна Македония. Съоръжението е част от транспортния коридор "Западни Балкани - Източно Средиземноморие" и стратегическия Коридор 8. България и РСМ подписват..

публикувано на 06.11.25 в 13:32
Костадин Костадинов

"Възраждане" пита ЕК защо няма реакция за приетата забрана за износ на горива

"Възраждане" внася запитване до ЕК защо няма реакция на приетата от НС забрана на износ на дизел и авиационно гориво. "Не може да се налагат ограничения във вътрешносъюзната търговия. Това, което направиха миналата седмица управляващите под диктата на Пеевски, е много сериозно нарушение на договора за функциониране на Европейския съюз...

публикувано на 06.11.25 в 13:25