Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

“Летящи коли за световното експо през 2027-а г. обеща президентът на Сърбия

Ще стане ли Сърбия "стартова площадка" за летящи коли в Европа?

Снимката е илюстративна
Снимка: pixabay.com/bg/photos

Летящи коли за световното експо през 2027-а година обеща президентът на Сърбия Александър Вучич. Готви ли се Сърбия да стане център в Европа за компании, разработващи летящи коли, на фона на трудностите, които изпитва този новостартиращ сектор в Европа?

За летящите коли и въздушни таксита - кога и в България?

Докато с регулации Европа бори използването повече електрически, отколкото бензинови и дизелови коли, извън ЕС, но само на 400 километра от София, в следващите две години, се очаква революция в транспорта. По време на форума в Давос, президентът на Сърбия Александър Вучич обяни намерението на държавата си за Експото през 2027-а година да има летящи автомобили.

"Запознах се със специалните правила за въвеждане на такива автомобили. В Европа те са по-рестриктивни заради критериите за сигурност. Може би това е било интересно за хората в Сърбия. Какво се случва, ако се срещне ято птици, колко една машина може да бъде компрометирана. Хеликоптерът не е по-безопасен, защото хеликоптерите са с един ротор или максимум два. А летящите електромобили имат 12, свързани по такъв начин, че има захранване по всяко време. Тоест, има достатъчно мощност и способност да ви приземят безопасно. Искаме да покажем на „Експото“ през 27-а, че сме страната, която най-бързо се модернизира, която расте най-бързо в Европа. Вече започнахме преговорите за покупката на три машини. С пълен пакет за сигурност и всичко останало. А след това говорим и с нашите китайски приятели. Те го правят по различен начин. Тези хора го правят с крила, за да летят по-високо и да останат във въздуха по-дълго, а не само за туристически цели. Китайците вече са се развили доста и го имат в няколко града. До 26-а година ще се е опитаме да завършим всичко, свързано с подготовката на законодателството. Подобни технологии са важни за младите хора, защото когато младите хора видят как Сърбия въвежда най-модерните технологии, това би създало и нова качествена база за развитие на такива кадри."

Колко ще бъде успешна идеята на Вучич, ще трябва да почакаме до 2027-а. Дори и амбициозните организатори на миналогодишните олимпийски игри във Франция не успяха да докарат летящите коли, за да разхождат гостите. А имаха желание. Разликата с плановете на Франция, чухте, е, че Вучич разчита не на европейски, а на китайски и на американски производители на летящи автомобили. 

В средата на януари Александър Вучич се срещна с основателя на китайската компания за летящи електромобили XPENG, за да обсъдят как Сърбия да бъде "стартова площадка за летящи коли в Европа!". А американската фирма "Арчър", с която Вучич иска да си съгрудничи, не е каква да е. В надзорния съвет на оценяваната на почти 5 милиарда долара компания има осем пенсионирани американски генерала. Заедно с отбранителната технологична компания Anduril са набрали 430 милиона долара капитал, част от които ще бъдат използвани за разработване на хибриден самолет за армията. Тази година „Арчър“ трябва да пусне новаторски електрически въздушни таксита в Абу Даби (ОАЕ). Финансовите медии отбелязват, че само за три месеца акциите на „Арчър“ са скочили с 291%. 

"Америка може да запази водеща позиция в авиацията. Това ще бъде голяма полза, каза преди месец пред американската телевизия CNBC основателят и главен изпълнителен директор на "Арчър" Адам Голдщайн:

"Американската въздушна администрация свърши наистина страхотна работа в изготвянето на всички рамки, които да ни позволят да сертифицираме и изградим тези самолети. На критиците на тази технология мога да кажа - Продуктът съществува и днес – хеликоптерите. Много хора ги ползват. Летящите коли са по-проста версия на хеликоптер. Има електрически превозни средства на земята и ще има електрически превозни средства във въздуха. Имаме нужда от нови продукти. Компанията ни построи последните две поколения самолети за по-малко от 20 месеца и това е невероятно. Това темпо трябва да гоним в нашия сектор. Стандартите за безопасност са много, много високи. Надеждността за военни приложения е невероятна- много слаб акустичен сигнал и много нисък топлинен сигнал. Така че ползи, които биха били много приложими за отбранителната индустрия, но също така са много по-достъпни".

И докато Сърбия се готви да е "стартова площадка за летящи коли в Европа", европейските платформи за въздушни автомобили, като че ли изпитват известни затруднения. Две от тях …. Изпаднаха в несъстоятелност. 

ББС и „Форбс“ разказват за германският Volocopter, който трябваше да вози в Париж хората за олимпиадата, но не успя да събере капитал. И това се случи докато чака разрешение от Агенцията за авиационна безопасност на Европейския съюз за градската си летяща кола. След два месеца в несъстоятелност друг германски стартъп - Лилиум беше спасен от Mobile Uplift Corporation - компания, в която влизат европейски и северноамерикански инвеститори.

"Трите най-големите европейски играча се сблъскаха с финансови проблеми напоследък", обобщава ситуацията списание "Форбс". 

Като включва и компанията British Vertical Aerospace, която е загубила ключов доставчик и нетните загуби са се повишили с 45% до 17 милиона долара в последния си кръг от годишни резултати. 

Къде е причината? Списание „Форбс“ събира мнения на специалисти, които казват, че набирането на капитал в Европа е по-трудно от набирането на капитал в САЩ (Партньорът на Вучич – американската „Арчър“) или Китай. 

"Не обвинявайте регулаторите!“, призовават експертите, цитирани от "Форбс". И припомнят, че при налични разпоредби, няма превозни средства за сертифициране в Европа. Други запознати виждат именно регулациите като причина за проблемите на този сектор. Строгите европейски стандарти за авиационна безопасност правят по-бавно получаването на сертификатите за комерисиалните летящи коли. Това ги прави и по-скъпи

Пречки са и високи разходи за научноизследователска и развойна дейност, липсата на инфраструктура и системи за управление на въздушното движение, притесненията за шумовото замърсяване. 

Всички тези въпроси стоят по различен начин извън ЕС и… за Сърбия, която има две години, за да въведе летящите коли. И да, сръбското правителство подписа и с европейската Airbus меморандума за развитие на въздушната мобилност. Но докато САЩ ще бъдат доминирани от местни фирми, а китайските модели ще се предлагат в ключови пазари в Азия и Близкия изток, "Без местен герой Европа може да бъде мястото, където американските и китайските модели наистина се състезават за пазарен дял, прогнозират специалистите пред "Форбс".


Още по темата в звуковия файл.


По публикацията работи: Гергана Хрисчева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Полските служби за спешна помощ са на мястото, където е паднал дрон, в село Вохин, Източна Полша, 10 септември 2025 г.

Москва обвини Варшава, че разпространява "митове" и няма доказателства по случая с дроновете

През изминалата нощ множество дронове от Русия нарушиха полското въздушно пространство. Въздушната отбрана на Полша и други натовски страни бяха активирани и успешно осигуриха защитата на територията на НАТО, заяви генералният секретар на Алианса Марк Рюте. Полша активира член 4 от договора за НАТО и събра съюзниците си за спешни разговори...

публикувано на 10.09.25 в 18:50

СЕМ с позиция заради писмо на Емил Кошлуков

Съветът за електронни медии излезе с позиция заради писмо на генералния директор на БНТ Емил Кошлуков, което беше определено от председателя на СЕМ Симона Велева като заплаха и натиск.  Тя оповести, че Кошлуков е заплашил членовете на регулатора с прокуратура, полиция и частен съдебен изпълнител, ако не изпълнят съдебни решения за спиране на..

публикувано на 10.09.25 в 18:36
Кметът на София Васил Терзиев

Кметът: Столичните училища избират как да отбележат Деня на София – 17 септември

Кметът на София Васил Терзиев изпрати писмо до директорите на столичните училища, с което приканва учителите и учениците да се включат в отбелязването на празника на София, информират от пресцентъра на Столичната община.  "На 17 септември отбелязваме Денят на София и вярвам, че този празник, непосредствено след началото на учебната година, трябва да..

публикувано на 10.09.25 в 18:30
Комисар Владимир Димитров

Расте процентът на киберпрестъпленията, извършени с помощта на ИИ

Повишава се процентът на киберпрестъпленията, извършени с помощта на изкуствен интелект (ИИ). Това казва пред БТА старши комисар Владимир Димитров, директор на дирекция "Киберпрестъпност" към ГДБОП. Най-често ИИ се прилага при инвестиционните измами. Остава малък процентът при който ИИ се използва за престъпления, включващи сексуално..

публикувано на 10.09.25 в 18:14

Две парламентарни комисии одобриха промени в НК, насочени срещу нелегалните домове за възрастни

Две парламентарни комисии – социалната и правната, одобриха на първо гласуване внесен от Министерския съвет проект за промени в Наказателния кодекс. Той предвижда мерки срещу нелегалните домове  за възрастни хора , добили популярност като "стаи на ужасите" . С проекта се инкриминира предоставянето на социални и здравни услуги в нарушение на..

публикувано на 10.09.25 в 18:10
Президентът Румен Радев

Президентът Радев проведе телефонен разговор с емира на Катар шейх Тамим бин Хамад ал-Тани

Президентът Румен Радев е изразил безпокойство от ескалацията на напрежение в Близкия изток след нанесения от Израел въздушен удар в столицата на Катар Доха, където живеят и работят стотици наши сънародници. Държавният глава е разговарял по телефона с емира на Катар шейх Тамим бин Хамад ал-Тани, съобщиха от "Дондуков" 2. Израел съобщи за удар по..

публикувано на 10.09.25 в 17:43
Румяна Угърчинска

Румяна Угърчинска: С новия премиер Франция получава още от същото, срещу което негодува

Номинацията на такъв вид премиер обещава още от същото, а точно срещу това се мобилизира Франция , срещу това има негодувание и точно поради това падна и правителството на Франсоа Байру. Това каза пред БНР Румяна Угърчинска, френски разследващ журналист, писател и български общественик. Новият френски премиер  Себастиен Льокорню е "един от свитата..

публикувано на 10.09.25 в 17:38