Летящи коли за световното експо през 2027-а година обеща президентът на Сърбия Александър Вучич. Готви ли се Сърбия да стане център в Европа за компании, разработващи летящи коли, на фона на трудностите, които изпитва този новостартиращ сектор в Европа?
"Запознах се със специалните правила за въвеждане на такива автомобили. В Европа те са по-рестриктивни заради критериите за сигурност. Може би това е било интересно за хората в Сърбия. Какво се случва, ако се срещне ято птици, колко една машина може да бъде компрометирана. Хеликоптерът не е по-безопасен, защото хеликоптерите са с един ротор или максимум два. А летящите електромобили имат 12, свързани по такъв начин, че има захранване по всяко време. Тоест, има достатъчно мощност и способност да ви приземят безопасно. Искаме да покажем на „Експото“ през 27-а, че сме страната, която най-бързо се модернизира, която расте най-бързо в Европа. Вече започнахме преговорите за покупката на три машини. С пълен пакет за сигурност и всичко останало. А след това говорим и с нашите китайски приятели. Те го правят по различен начин. Тези хора го правят с крила, за да летят по-високо и да останат във въздуха по-дълго, а не само за туристически цели. Китайците вече са се развили доста и го имат в няколко града. До 26-а година ще се е опитаме да завършим всичко, свързано с подготовката на законодателството. Подобни технологии са важни за младите хора, защото когато младите хора видят как Сърбия въвежда най-модерните технологии, това би създало и нова качествена база за развитие на такива кадри."
Колко ще бъде успешна идеята на Вучич, ще трябва да почакаме до 2027-а. Дори и амбициозните организатори на миналогодишните олимпийски игри във Франция не успяха да докарат летящите коли, за да разхождат гостите. А имаха желание. Разликата с плановете на Франция, чухте, е, че Вучич разчита не на европейски, а на китайски и на американски производители на летящи автомобили.
В средата на януари Александър Вучич се срещна с основателя на китайската компания за летящи електромобили XPENG, за да обсъдят как Сърбия да бъде "стартова площадка за летящи коли в Европа!". А американската фирма "Арчър", с която Вучич иска да си съгрудничи, не е каква да е. В надзорния съвет на оценяваната на почти 5 милиарда долара компания има осем пенсионирани американски генерала. Заедно с отбранителната технологична компания Anduril са набрали 430 милиона долара капитал, част от които ще бъдат използвани за разработване на хибриден самолет за армията. Тази година „Арчър“ трябва да пусне новаторски електрически въздушни таксита в Абу Даби (ОАЕ). Финансовите медии отбелязват, че само за три месеца акциите на „Арчър“ са скочили с 291%.
"Америка може да запази водеща позиция в авиацията. Това ще бъде голяма полза, каза преди месец пред американската телевизия CNBC основателят и главен изпълнителен директор на "Арчър" Адам Голдщайн:
"Американската въздушна администрация свърши наистина страхотна работа в изготвянето на всички рамки, които да ни позволят да сертифицираме и изградим тези самолети. На критиците на тази технология мога да кажа - Продуктът съществува и днес – хеликоптерите. Много хора ги ползват. Летящите коли са по-проста версия на хеликоптер. Има електрически превозни средства на земята и ще има електрически превозни средства във въздуха. Имаме нужда от нови продукти. Компанията ни построи последните две поколения самолети за по-малко от 20 месеца и това е невероятно. Това темпо трябва да гоним в нашия сектор. Стандартите за безопасност са много, много високи. Надеждността за военни приложения е невероятна- много слаб акустичен сигнал и много нисък топлинен сигнал. Така че ползи, които биха били много приложими за отбранителната индустрия, но също така са много по-достъпни".
И докато Сърбия се готви да е "стартова площадка за летящи коли в Европа", европейските платформи за въздушни автомобили, като че ли изпитват известни затруднения. Две от тях …. Изпаднаха в несъстоятелност.
ББС и „Форбс“ разказват за германският Volocopter, който трябваше да вози в Париж хората за олимпиадата, но не успя да събере капитал. И това се случи докато чака разрешение от Агенцията за авиационна безопасност на Европейския съюз за градската си летяща кола. След два месеца в несъстоятелност друг германски стартъп - Лилиум беше спасен от Mobile Uplift Corporation - компания, в която влизат европейски и северноамерикански инвеститори.
"Трите най-големите европейски играча се сблъскаха с финансови проблеми напоследък", обобщава ситуацията списание "Форбс".
Като включва и компанията British Vertical Aerospace, която е загубила ключов доставчик и нетните загуби са се повишили с 45% до 17 милиона долара в последния си кръг от годишни резултати.
Къде е причината? Списание „Форбс“ събира мнения на специалисти, които казват, че набирането на капитал в Европа е по-трудно от набирането на капитал в САЩ (Партньорът на Вучич – американската „Арчър“) или Китай.
"Не обвинявайте регулаторите!“, призовават експертите, цитирани от "Форбс". И припомнят, че при налични разпоредби, няма превозни средства за сертифициране в Европа. Други запознати виждат именно регулациите като причина за проблемите на този сектор. Строгите европейски стандарти за авиационна безопасност правят по-бавно получаването на сертификатите за комерисиалните летящи коли. Това ги прави и по-скъпи.
Пречки са и високи разходи за научноизследователска и развойна дейност, липсата на инфраструктура и системи за управление на въздушното движение, притесненията за шумовото замърсяване.
Всички тези въпроси стоят по различен начин извън ЕС и… за Сърбия, която има две години, за да въведе летящите коли. И да, сръбското правителство подписа и с европейската Airbus меморандума за развитие на въздушната мобилност. Но докато САЩ ще бъдат доминирани от местни фирми, а китайските модели ще се предлагат в ключови пазари в Азия и Близкия изток, "Без местен герой Европа може да бъде мястото, където американските и китайските модели наистина се състезават за пазарен дял, прогнозират специалистите пред "Форбс".
Още по темата в звуковия файл.
Привърженици на ДПС на Ахмед Доган се събраха през бившата резиденция на лидера Ахмед Доган в столичния квартал "Бояна". Във "Фейсбук" те обявиха, че са там, за да проведат заседание на Националния съвет на младежкото ДПС. Пред журналисти Валентин Тончев от ДПС - ДПС заяви: "Г-н Доган се прибра в дома си и ни покани да проведем национален съвет на..
Протестиращи с искане за правова и европейска държава блокираха за кратко движението по "Орлов мост" и част от булевард "Цар Освободител" в София. Един от организаторите на демонстрацията - Велислав Величков от инициатива "Правосъдие за всеки", заяви, че на демонстрацията са се събрали няколко хиляди души. Пореден протест на "Правосъдие за всеки"..
САЩ са изключили някои видове електроника, сред които смартфони и компютри, от ответните мита, наложени от президента Доналд Тръмп. Това става ясно от списък, публикуван от американската митническа и гранична служба. Част от списъка са популярни сред американското общество високотехнологични продукти - внос от Китай, на които бяха наложени допълнителни..
Студът и измръзналите овощия в Кюстендилско засегнаха сериозно и предизвикват смъртност при пчелите, коментираха собственици на пчелини в региона. Прогнозира се 50% - 60% от пчелите да загинат. Пролет пчелите събират количества прашец и нектар, необходим им, за да се развият. С това измръзване развойната паша приключи, коментира Тихомир..
Мирният граждански протест в Телиш се превърна в национален. Хиляди хора от цялата страна пристигнаха в селото, тук бяха стотици представители на седем автомобилни и 16 мото клуба от страната. Протестиращите блокираха главния път Плевен – Луковит за около час. "България няма деца за убиване"! В цялата страна се провеждат протести..
Разговорите на високо ниво между САЩ и Иран в Оман за поставяне на начало на преговори за ядрената програма на Техеран са приключили, писаха ирански държавни медии. САЩ и Иран преговарят за ядрената програма на Техеран Според информациите диалогът с американските представители, продължил два часа и половина, е бил "конструктивен и основан на..
Стотици полети и жп превози бяха отменени заради изключително силен вятър в Пекин и северната част на Китай, съобщава Би Би Си. 838 полета са били отменени само на двете основни летища в Пекин. Ветровете стигат скорост от 150 километра в час, в сила е оранжев код. Това е най-мощното подобно явление в китайската столица за последните над 50 години...
Изпълнителната агенция "Медицински надзор" може да проверява дали са спазени правата на пациентите, дали е оказана качествена и навременна медицинска..
Зад тежките пътни инциденти, които правителството ще се опитва да ограничи, стоят човешки съдби . Учителката по информатика в математическата..
В Ловеч тази вечер започва тридневният традиционен пролетен празник "Цветница 2025". Жителите и много гости на града ще се докоснат до традициите,..