Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

“Парижката Света Богородица“ – гастролът на годината





Най-голямото събитие в областта на музикално-сценичните изкуства у нас през месец февруари е гастролът от 6-и до 11-и февруари в зала 1 на НДК на наследника на оригиналната продукция от 1998 г. на мюзикъла “Парижката Света Богородица“ от Рикардо Кочанте, при това с една от звездите в главните роли в нея – канадският артист Даниел Лавоа като абат Фроло.


Защо още от премиерата си на 16-и септември 1998 г. в Париж френският мюзикъл “Парижката Света Богородица“ пълни залите с публика? Защо още през първата година продукцията поставя рекорд за продажба на билети и така влиза в Книгата за рекорди на Гинес? Защо вече повече от 25 г. гастролира с огромен успех по цял свят? Защото е страхотно съчетание на резониращ в душата на всеки сюжет, великолепна запомняща се музика и изключително атрактивен спектакъл.

Френско-канадският поет и автор на текстове на поп песни Люк Пламондон създава либретото по едноименния роман на Виктор Юго, издаден през 1831 г. В предговора писателят припомня надписа, който е видял “в тъмен ъгъл на една от кулите на катедралата, гравиран с главни гръцки букви “АНАНКЕ“ /богинята на съдбата/. Виктор Юго избира да го преведе “фаталност“ и това го вдъхновява да напише романа. А в него, като в древногръцка драма, има всичко, което завладява и съзнанието, и несъзнаваното – събирателен образ на жената – доброто момиче и опасната омагьосваща изкусителка, събирателен образ на мъжа – поетът, героят, бащата и чудовището. Има любов и отхвърляне, власт и ранимост, благородство и подлост. Всеки в публиката ще се развълнува, ще се припознае в някого или нещо от героите.

Музиката, написана от италианско-френският певец и композитор Рикардо Кочанте, е най-доброто съчетание на традицията на френския шансон и италианската песен. Освен емблематичната “Belle“, обявена за най-добрата френска песен на ХХ век, още няколко са истински хитове, които с дни продължават да звучат в главата ти. Изпълнителите в продукцията, която гастролира още от 1999 г. по света в оригиналния вариант и от 2016 г. в негова възстановка, са изключително добри. Сред тях, както вече отбелязах, е Даниел Лавоа от оригиналния състав от 1998 г. и тези български зрители, които са го гледали или предстои да го гледат, са истински щастливци. В спектакъла, на който аз присъствах, беше другият изпълнител в ролята на абат Фроло – Лоран Морен, който също е много добър, но все пак разочарова с това, че не е Даниел Лавоа.

В ролята на младата изключително красива циганка, която танцува пред катедралата – Есмералда, беше албанската певица Елхайда Дани. Тя пее от 4-годишна, печели “Star Academy“ в Албания през 2009, а през 2013 става “Гласът на Италия“, като член на отбора на Рикардо Кочанте. Разбирате, че е подготвена по най-добрия начин за ролята на Есмералда, която изпълнява завладяващо! Италианският певец Джанмарко Шиарети също е незабравим в ролята на Гренгоар. Музикално-театралната му кариера започва на 18-годишна възраст в друг мюзикъл на Рикардо Кочанте – “Жулиета и Ромео“. След това играе главната роля в “Тарзан“ на Фил Колинс в Хамбург и Щутгарт, Че в “Евита“ на А. Л. Уебър в Лондон и Торино. Участва в “Уестсайдска история“ на Бърнстейн в Роял Албърт Хол паралелно с турнетата с “Парижката Света Богородица“ в ролята на капитана от Кралската гвардия Феб. Като Гренгоар беше много убедителен и много близо до легендарния изпълнител в оригиналния състав Бруно Пелетие, а с внушителната си физика мисля, че е и най-подходящият Феб. Много, много ми хареса и канадският певец Филип Трембле в ролята на Квазимодо – завладяващ глас и артистична игра.

Най-силно, незабравимо впечатление прави виртуозната хореография на знаменития швейцарски балетист, фигурист и хореограф Мартино Мюлер и великолепното й изпълнение от 16 балетисти и акробати. Ако не сте гледали записа от 1998 г. в youtube, вижте го и ще придобиете представа, но имайте предвид, че сега и на живо ансамбловите сцени са още по-зашеметяващи. Мисля, че всеки, който се интересува от съвременен танц, трябва да гледа “Парижката Света Богородица“! Ако някой е скептичен, само ще отбележа, че Мартино Мюлер прави хореографии за балета на Карлсруе, Лионската опера, Берлинската опера, Хърватския национален балет, Щутгартския балет, балетните трупи на театрите в Гьотеборг, Базел, Берн, Люцерн и Израелската опера. За “Парижката Света Богородица“ е удостоен с Канадската театрална награда за най-добра хореография за мюзикъл.

И още нещо допринесе за великолепното преживяване в зала 1 на НДК. На финалните поклони на сцената излезе самият композитор Рикардо Кочанте. След като представи и благодари на колегите си от постановъчния и артистичния екип, той каза: “В трудните, лоши времена, в които живеем, бих искал да отправя към вас дълбоко послание на надежда, приятелство и любов!“ Рикардо Кочанте сподели с българската публика, че приема своята творба “Парижката Света Богородица“ не като мюзикъл, а като опера и запя от сцената. След това и Джанмарко Шиарети запя отново емблематичната първа песен и това е моментът, в който на всички турнета запява цялата зала.

Звездата на Националния музикален театър “Стефан Македонски“ Илона Иванова написа в социалната мрежа facebook: “Прекрасен спектакъл! Много зрелищен и докосващ!“

В отговор на въпроса “Хареса ли Ви спектакълът“ зрителка възкликна: “Много, много, много! Беше прекрасно! Цял ден получавам изненади. Не знаех, че Рикардо Кочанте ще говори - просто беше уникално! После най-голямата изненада беше, че примата е албанка. Аз също съм албанка и си казвам: “Господ ме обича, защото най-добрата ми приятелка ми подари това изключително удоволствие!“

“Много зареждащо и приятно! Пренесохме се в света на Виктор Юго с този спектакъл. За мен номер 1 в изпълнението беше Квазимодо – и ролята, и изпълнението! Публиката беше много подкрепяща артистите, много въодушевени бяха всички. Много хубав спектакъл! Заслужава си човек да отдели време и средства да го посети“ сподели зрителката, която спечели билети в томболата на предаването “Каста дива“.

“Всички пеят прекрасно! Като сравнявам със записа на спектакъла от 1998 г., който знам наизуст, не мога да кажа, че има нещо, което не е така, както съм свикнала и ми е любимо да гледам и да слушам… Много съм доволна! Както казах на осемте приятелки, заедно с които бяхме на спектакъла, бих останала и за следващото представление. Дори, ако можех, бих гледала всички останали представления от това гостуване! Толкова е зареждащо, толкова е вълнуващо! Разбира се, на финала винаги се разплаквам… Такова изживяване! Колкото и да го гледам в youtube, на живо просто е съвсем различно“ каза пред микрофона на предаването “Каста дива“ зрителка, която е един от най-запалените фенове на мюзикъла “Парижката Света Богородица“.

В звуковите файлове чуйте целите изказвания на зрителките.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Каста дива" - едно предаване, което прави живота по-хубав

25-ото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“ е посветено на 100-годишнината от рождението на великия български тенор Никола Николов. В него са включени изказвания на слушатели, споделени на редакционния телефон, част от слушателски писма, изпратени на електронната поща, и..

обновено на 31.03.25 в 17:37
Израелската опера в Тел Авив

Премиера на “Отело“ в Телавивската опера

За почти 80-годишната история на Израелската опера за пръв път е поставена “Отело“ на Джузепе Верди. На традиционната лекция преди спектакъла драматургът на операта даде задача на слушателите си да открият какво прави тази творба предтеча на веризма. Според него тя се отличава коренно от предишните опери на Верди и отваря вратите на любимия му..

публикувано на 31.03.25 в 17:11
Ла Скала - Милано

Премиера на “Тоска“ в Миланската Скала

Мартенският афиш на Миланската Скала зарадва любителите на оперното изкуство с шедьовъра на Джакомо Пучини “Тоска”. На 15 март завесата на театъра тържествено се вдигна за спектакъла, открил сезон 2019/2020 г. За пореден път режисьорът Давиде Ливермор не разочарова публиката със своята зрелищна продукция, а изключителният музикален състав и..

публикувано на 31.03.25 в 14:39
Къщата на залязващото слънце

Разместване на пластовете от миналото в изложбата "Къщата на залязващото слънце"

Галерия "Доза" представя изложбата на Станислав Беловски "Къщата на залязващото слънце".  Произведенията в  нея не пресъздават миналото, а го разместват – като монтаж, който поражда напрежение между образите, вместо да ги фиксира в носталгичен ред. Те задават посока на тръгване "навътре" – към личното, към спомена. Изградени са така, сякаш кадрират..

публикувано на 31.03.25 в 11:59
Георги Грозев

Драматичният театър в Ловеч с премиера на моноспектакъла "Последният танц на Нижински"

Драматичният театър в Ловеч ще представи премиерата на моноспектакъла "Последният танц на Нижински". Пиесата на Норман Алън се поставя за първи път в България. Режисьор и актьор на моноспектакъла е Георги Грозев. Правата за постановката са закупени от Холивуд. Вацлав Нижински е легендарен руски и френски балетист и балетмайстор. Той е о..

публикувано на 31.03.25 в 11:35

Отзвук от оперната гала на Анна Нетребко и Юсиф Ейвазов в София

Месец март ще остане паметен с първото гостуване у нас на оперната мегазвезда Анна Нетребко . Гледали сме на големия екран оперни продукции с нея – преки прожекции и филмирани спектакли, най-напред в НДК, след това в Cinema Cityв кино сезоните на Метрополитън, в кината Арена – в кино сезоните на Кралския балет и опера в Лондон “Ковънт Гардън“,..

публикувано на 30.03.25 в 22:10