Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Спектакъл по творба на носителя на "Букър" Давид Гросман въздейства като лечебен катарзис на израелската публика

Давид Гросман
Снимка: Kobi Kalmanovitz

Театралната формация “Паспорт“ рядко използва пиеси или готови сценично музикални произведения в своя репертоар. Най-често в тяхно изпълнение “оживяват“ книги.

Израел също има свой писател, лауреат на наградата “Букър“ – Давид Гросман /Романът му “Един кон влязъл в бар“е преведен на български език от Емилия Юлзари/. През август миналата година “Паспорт“ избират да драматизират “Извън времето" –  първото произведение, което Гросман написва, след като синът му загива в края на Втората Ливанска война. Артистите не просто изчитат текстовете, а изпълняват акапелно нещо като опера, нещо като кантата или реквием, изобщо “като нищо друго на света“. Спектакълът не се изпълнява в една зала, а на публиката се раздават сгъваеми столове и действието се мести в различи кътове на музея в Тел Авив – във фоайета, коридори, дори по екскалаторите.

След погрома на 7 октомври 2023 г., на пространството пред музея в Тел Авив и библиотеката се събират роднините на отвлечените и вече хората го знаят като “Площада на отвлечените“. Отивайки на репетиция или представление, артистите от трупата се озовават в света на печал и на лична смелост, да продължат да живеят и да се борят и след като най-скъпите – децата и членовете на семействата, са отвлечени или убити.

“Нашата формация съществува вече десет години, като през пет от тях ни приюти Телавивския музей. Имаме спектакли по известни романи от израелската и световната класика. Драматизирали сме романа "Процесът" на Кафка, представихме колаж по темата за бежанците от малко познати разкази на известни автори като Бертолд Брехт. Изиграхме единствения роман за възрастни на най-известната детска поетеса Лея Голберт, който е доста трагичен, с автобиографичен елемент. Спектакълът "Извън времето" започнахме да репетираме малко преди 7 октомври 2023 г. Произведението разказва за странстващ чиновник, изпратен от маркиза на измислено имение да запише най-значимите истории в живота на поданиците му. Той открива, че всеки от тях е загубил дете на различна възраст. Накрая признава, че и самият той, а и маркизът също са изгубили своите деца. През целия репетиционен период минавахме през площада на отвлечените и убитите. Картинната на съкрушени близки и тъжните песни на музиканти, написали произведения за продължителната война, се запечатваха в съзнанието ни. Целият ни спектакъл сякаш бе преминал през филтъра на този трагичен площад. Песните и мелодиите, които изпълняваме акапелно подсъзнателно бяха в диалог с произведения, звучали на този площад. Образите, които извайвахме, са на съкрушените родители, протестиращи на него. Публиката ни често е от хора, загубили близките си във войните. Преди спектакъла ги предупреждаваме, че представлението ни е като нож, забит в корема, който бавно завъртаме. Рядко някой се отказва да гледа. След представлението, с часове присъствалите изплакват своята болка. Мисля, че е лечебен катарзис. Всеки дошъл разказва след това на други и публиката ни става все по многобройна“ разказва актьорът Еял Зусман.

“Казвам се Дина Блей и съм родена в Аржентина. Четирийсет години съм била актриса в различни репертоарни театри и в родната ми, и в Израел. В този спектакъл изпълнявам две роли. Първата е на жената, която живее на камбанарията на храм, за да може да наблюдава възвишенията, на които е бил убит сина й /Този образ Давид Гросман е посветил на жена си/. Втората роля е на възрастната учителка по математика, “престанала“ да живее от момента, в който са убили сина й. Събуждането й започва “да тиктака като часовника на съвремието“, когато разпознава в дошлия да записва изповедта й бивш свой ученик и приятел на сина й. Всички образи от тази книга живеят извън времето, а музиката е написана специално за спектакъла и не бе лесно да бъде изпята, при това без съпровод“, разказва актриса от театралната формация “Паспорт“. 


По публикацията работи: Росица Кавалджиева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Израелската опера в Тел Авив

Премиера на “Отело“ в Телавивската опера

За почти 80-годишната история на Израелската опера за пръв път е поставена “Отело“ на Джузепе Верди. На традиционната лекция преди спектакъла драматургът на операта даде задача на слушателите си да открият какво прави тази творба предтеча на веризма. Според него тя се отличава коренно от предишните опери на Верди и отваря вратите на любимия му..

публикувано на 31.03.25 в 17:11
Ла Скала - Милано

Премиера на “Тоска“ в Миланската Скала

Мартенският афиш на Миланската Скала зарадва любителите на оперното изкуство с шедьовъра на Джакомо Пучини “Тоска”. На 15 март завесата на театъра тържествено се вдигна за спектакъла, открил сезон 2019/2020 г. За пореден път режисьорът Давиде Ливермор не разочарова публиката със своята зрелищна продукция, а изключителният музикален състав и..

публикувано на 31.03.25 в 14:39
Къщата на залязващото слънце

Разместване на пластовете от миналото в изложбата "Къщата на залязващото слънце"

Галерия "Доза" представя изложбата на Станислав Беловски "Къщата на залязващото слънце".  Произведенията в  нея не пресъздават миналото, а го разместват – като монтаж, който поражда напрежение между образите, вместо да ги фиксира в носталгичен ред. Те задават посока на тръгване "навътре" – към личното, към спомена. Изградени са така, сякаш кадрират..

публикувано на 31.03.25 в 11:59
Георги Грозев

Драматичният театър в Ловеч с премиера на моноспектакъла "Последният танц на Нижински"

Драматичният театър в Ловеч ще представи премиерата на моноспектакъла "Последният танц на Нижински". Пиесата на Норман Алън се поставя за първи път в България. Режисьор и актьор на моноспектакъла е Георги Грозев. Правата за постановката са закупени от Холивуд. Вацлав Нижински е легендарен руски и френски балетист и балетмайстор. Той е о..

публикувано на 31.03.25 в 11:35
Явор Мичев

Бюрото по труда в Русе се превърна в пространство за изкуство

Как една сива сграда, в която стотици хора всеки ден търсят работа, може да стане пространство за изкуство и да вдъхне оптимизъм, знаят в русенската дирекция на Бюрото по труда. Няколко снимки и коридорът става друг. Само че това не са просто снимки, а картини и техен автор е най-награждаваният русенски майстор на аерофотографията Явор Мичев...

публикувано на 30.03.25 в 08:09

Драматичният театър в Русе представи за първи път в страната пиесата "Хора, места и вещи"

Трупата на Драматичен театър "Сава Огнянов" в Русе постави за първи път в страната пиесата "Хора, места и вещи" от Дънкан Макмилан. Да, става дума за алкохол и наркотици и действието се развива на сцената на театъра. Тази изключително тежка тема с богатата палитра от емоции и мисли е разказана по впечатляващ начин от екипа с режисьор Боян..

публикувано на 30.03.25 в 07:56