Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Екхарт Вичик: Имате чудесен Радиооркестър, който заслужава подкрепа

Германският маестро ще дирижира концерта на 6 юни в зала "България"

| Интервю
Диригентът Екхарт Вичик
Снимка:

За 6 юни Симфоничният оркестър на БНР подготвя концерт под надслов „Духът на съвремието“ и ще излезе на сцената в зала "България" в 19 часа, а на диригентския пулт ще застане гостът от Германия Екхарт Вичик. Привлекателна част от програмата е присъствието на цигуларката Лия Петрова – българска гордост по световните сцени с изключително престижни участия и забележителни звукозаписни проекти, хвалени щедро от музикалната критика. Този път тя ще ни поднесе Концерт за цигулка и оркестър №1 от Сергей Прокофиев. 

Българската творба в концерта, избрана от гост-диригента, е "Музика за оркестър" от Александър Кандов и ще бъде изпълнена в присъствието на автора, пристигнал от Испания, само дни след неговия рожден ден на 2 юни.

Поради обявения ефективен протест на радиосимфониците, свързан с техните искания за повишаване на заплащането им, няма да прозвучат предварително предвидените "Симфонични танци" от Сергей Рахманинов.

Екхарт Вичик е философ. И не само по натюрел, а по образование. Учил е още музикология и, разбира се, дирижиране. Сега самият той преподава оркестрово дирижиране в Университета за музика „Ференц Лист“ във Ваймар. Има международна кариера като диригент на оркестри и оперни театри в Европа и САЩ, но също така се изявява като специалист в културния маркетинг, както и като радиоводещ.

На база на този солиден опит - колко време му е необходимо при срещата с непознат за него оркестър, за да прецени подхода си. И има ли различен подход с различните състави?

„Мисля, че самият оркестър има доста добра преценка за ситуацията в рамките на 30 секунди до 2 минути. Става бързо. За мен, като диригент, и тъй като имам толкова много хора насреща, трябват 5 до 10 минути. Но когато базата е положена, всичко, което правим от там нататък, е да усъвършенстваме нещата. Основното е, че аз съм сам, а те са група. Групата никога не може да се измерва интелектуално – индивидуалните музиканти могат да са много интелигентни, но като група винаги мислят и действат инстинктивно.

Затова винаги, от самото начало, се опитвам да съм максимално открит. За да привлека оркестъра като мой партньор, какъвто той всъщност е. Разбира се, аз имам ясна идея какви изисквания имам за звученето на определена творба, но понякога се налага да променям интерпретацията според това какви са музикантите срещу мен. Те могат да предложат много. Понякога казвам на младите диригенти, които обучавам, да не се страхуват от оркестъра. Да се поставят в обратната позиция – че срещу тях стоят стотици години натрупан опит, музикална рутина, която е чудесно богатство. И това, което съветвам диригентите, е да го приемат много сериозно, защото могат да се възползват по най-добрия начин – срещу нас стоят професионалисти, които имат много какво да покажат.“

Очевидно е, че философските науки са дали отражение в мисленето на диригента Екхарт Вичик, но защо музиката е надделяла в житейския му път?

„Отговорът е лесен – просто винаги съм харесвал да работя с други хора. Като дете много спортувах – почти на професионално ниво, но никога тенис или голф – винаги отборни спортове: баскетбол, волейбол. Просто обичам да съм заобиколен от други хора. Затова исках да съм и диригент – за да създавам музика заедно с другите. Смятам, че това е важен ключ към модерното лидерство – да цениш другите музиканти, защото, да си го кажем честно, когато махаш с пръчка – звук не се получава, нито музика. Музикантите са тези, които я създават. А е много практично понякога да има и диригент. Всички ние трябва да работим като един отбор, защото не можем да живеем и работим едни без други.

Аз съм много щастлив да се срещна тук със Симфоничния оркестър на БНР, който е чудесен и може да пресъздаде всички тези различни цветове (необходими за програмата на концерта). И мога да заявя, че установих още в първите минути, че имам пред себе си висококачествен състав – много отдадени и дисциплинирани музиканти, които са и склонни да съдействат на новия диригент, а това са качества, които не всеки оркестър има. Вашият Радиооркестър притежава тези комплексни качества и заслужава нашата подкрепа.“

Цялото интервю с гост-диригента Екхарт Вичик можете да чуете в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Израелската опера в Тел Авив

Преди премиерата на “Турандот“ в Телавивската опера

Заради ударната вълна от паднала наблизо ракета, която изпочупи стъкла на сградата на Операта в Тел Авив, премиерата на “Турандот“ от Пучини – последна за сезона, беше не в края на юни, а през юли. За най-нетърпеливите в едно от фоайетата се състоя концерт-лектория с избрани арии от творбата, изпълнени от студентите в специализирания клас на..

публикувано на 21.07.25 в 15:29

"Каста дива" - едно предаване, което прави живота по-хубав

В осмото издание от 32-я летен сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: Разговор със сопрана Красимира Стоянова, диригента Павел Балев и продуцента Георги Еленков за звукозаписната работа по предстоящия моцартов албум на българската оперна прима със Симфоничния оркестър..

обновено на 21.07.25 в 15:01
Деница Тодорова

Художничката Деница Тодорова: Гледайте съвременно изкуство! Купувайте млади автори!

Ако сте ценители на съвременното изкуство, до 21 ноември в къщата музей "Вера Недкова" в София, която е филиал на Националната художествена галерия, можете да разгледате новата изложба "Метафора на паметта" на художничката Деница Тодорова. Тя е завършила живопис в Кралската академия за изящни изкуства в Антверпен.  От 20 години..

публикувано на 19.07.25 в 08:05

На големия екран тръгва филм за певицата Милена Славова

От днес - 18.08, на големия екран тръгва документален филм за певицата Милена Славова. Лайтмотивът "И никой не пита защо" е избран за заглавие на лентата. Ние се познаваме повече от 30 години, разказа пред БНР режисьорът Марио Кръстев. "Тя наистина си задава много въпроси и се чуди защо другите не го правят.  Милена е запазила чистотата си...

публикувано на 18.07.25 в 16:56
Да запазим Корал: Безполезни изкопаеми 2025

Изкуството в подкрепа на плаж "Корал"

В столичната галерия "Арт 158" беше открита изложбата "Да запазим "Корал": Безполезни изкопаеми 2025". В нея се срещат изкуството, екологията и протестът срещу застрояването на българското Черноморие. Тя е свързана със стремежа да запазим това място, обясни пред БНР кураторът проф. Борис Сергинов. "Показват се неща, които са намерени..

публикувано на 17.07.25 в 12:00
Лято в музея 2025 в Плевен

"Лято в музея 2025" с нови изненади в Плевен

Специалисти от Регионалния исторически музей в Плевен готвят изненади за поредното издание "Лято в музея 2025".  То ще се проведе от 21 до 25 юли. За заниманията разказва Елвира Конова , ръководител отдел "Връзки с обществеността и медиите". "Децата ще могат отново да се вживеят в професията на археолога, в професията на летописците, като..

публикувано на 16.07.25 в 13:55

Светослав Драганов: Атанас Киряков е документирал историята съвсем честно и прилежно

В Дома на киното днес - 15.07, ще бъде почетена паметта на един от най-значимите български документалисти – Атанас Киряков. Гилдията "Режисьори" на СБФД е  организирала  специална прожекция на 35-милиметрова лента, която ще събере пет от неговите кратки, но въздействащи филми, заснети между 1988 и 1990 година. "Атанас Киряков е..

публикувано на 15.07.25 в 13:30