Два месеца след като беше представена публично, интерактивната карта "Черна писта" – разработена от 18-годишния Мартин Атанасов – е била посетена от над 300 000 души, а в пиковите дни средно 70-80 хиляди души са влизали в нея. Платформата визуализира повече от 177 000 пътнотранспортни произшествия, регистрирани от 2021 г. насам, и показа как статистиката се превръща във видима и разбираема информация, която дава спусък за действие.
Видимостта, която проектът постигна за малко повече от осем седмици, накара широк кръг от граждани, журналисти и експерти да поставят темата за пътната безопасност по-високо в обществения интерес, както и да задейства институциите. Но какво реално се случи за тези два месеца и има ли бъдеще проектът? На тези въпроси дава отговор Мартин Атанасов:
"Още през юни бях на последователни разговори с Председателя на УС на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), Председателя на ДА "Безопасност на движението по пътищата", Началника на отдел "Пътна полиция" към ГД "Национална полиция", както и с Министъра на регионалното развитие и благоустройството. Редица от срещите преминаха в дух на изразено желание за конструктивно партньорство и бъдещо сътрудничество. И част от тях действително доведоха до конкретни действия, като например подписаното Споразумение за партньорство между мен и Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата". Подобен подход, макар и частично, е демонстриран и от страна на АПИ и МРРБ".
На този фон, в отношението на Министерството на вътрешните работи не се забелязва същата готовност за сътрудничество. Разговорите с ведомството са били единствените, инициирани едностранно от страна на Мартин, поради липсата на покана или интерес от страна на МВР. Комуникацията се е развивала в рамките на чисто формален диалог, но без конкретни ангажименти или последващи действия. Останало е явно нежелание за предоставяне на пълния набор от данни за пътнотранспортните произшествия, с които МВР разполага. На 12-и юли, малко след представянето на проекта "Черна писта", Министерството на вътрешните работи представи собствена онлайн карта на пътнотранспортните произшествия. Платформата е първи опит от страна на МВР да предостави визуализация на данните, с които разполага, макар подобна инициатива да закъснява с години в публичното пространство. Вместо това да е отправна точка на по-голяма прозрачност и достъпност, то такава отсъства.
Отказът на МВР да съдейства по какъвто и да било начин на проекта "Черна писта" постепенно прерасна от неофициално мълчание в официална административна блокада. С решение с изх. № 81204-478, постановено по заявление по Закона за достъп до обществена информация, подадено от Мартин Атанасов, Министерството де факто отказва да предостави пълен и актуален набор от данни, които биха позволили надграждане на платформата. Такива са характеристики за ПТП-та, местоположение, заобикаляща среда, информация за участващите ППС-та и водачи и други. Аргументът: същите вече били достъпни чрез тяхната собствена карта и нямало нужда да се предоставят допълнително. В тяхната платформа такива обаче отсъстват. Единствените получени до момента данни са от АПИ и ДАБДП, като това са набори за инфраструктура – настилка, състояние, характеристики. Те са важни, но без връзката с детайлна информация за реалните инциденти, позволяват едва повърхностно обяснение на тревожните отсечки.
"Вместо действията на институциите да насърчат развитието на граждански инициативи и да демонстрират готовност за откритост, усещането е по-скоро за опит такова участие да бъде заглушено. Вместо сътрудничество, получавам отказ. Вместо диалог – мълчание. Това вече не е само институционално бездействие. Това е послание към всички хора, че не си струва дори да се опитват“, сподели Мартин.
Въпреки предизвикателствата и липсата на съдействие от ключови институции Мартин гледа на изминалите два месеца с умерен оптимизъм. Над 300 000 души са отворили картата, търсили са, разглеждали са, а хиляди я споделиха в социалните мрежи. Това не са просто числа – това е ясен знак, че обществото се интересува. Публичността, която проектът получи, показва, че когато се прави нещо искрено и с желание за реално и съществено подобрение, хората го разпознават. Подкрепата от граждани, медии и експерти е по същество по-важна от всяко институционално признание. Защото именно тази подкрепа показва, че обществото е готово за прозрачност, за реален разговор, за решения и за промяна.
Мартин няма намерение да спира и независимо от трудностите той остава воден от убеждението, че младите хора могат и трябва да бъдат активна част от решенията. И че личният пример има значение.
"Няма да се откажа да бъда полезен. Ще продължа да правя това, което мога, за да помагам по онези обществени теми, които засягат всички ни. Защото, когато институциите мълчат, толкова по-важно е да не мълчим ние. Научих, че една идея има значимост, когато я следваш докрай с постоянство, с воля и с увереност. Вярвам, че всяко усилие има смисъл и че макар промяната да не идва веднага, тя започва в мига, в който някой реши да не се откаже.“
Интервюто на Кръстина Иванова с Мартин Атанасов в предаването "Хора, пътища автомобили" можете да чуете от звуковия файл.
В рубриката "Горещо сърце" ще ви представим капитан Мартин Попов от регионална служба Военна полиция – София . Част от работата му е секретна и затова няма как да разкаже повече за нея. Но като цяло с невидимото си присъствие те осигуряват спокойствието и сигурността на всички НАТО-ски военни делегации, осигуряват преминаването на техниката на..
"В архитектурата не можем да преповтаряме стари стилове – така се получава кич . Когато търсим да пресътворим стилове от минали епохи, винаги е неуспешно. Всяка сграда е огледало на епохата ." Това заяви пред БНР авторът на проекта за реконструкция на Националната художествена академия в София арх. Стефан Добрев, урбанист, специализирал в..
Законът за медиацията вече е в сила и съдиите са длъжни да предписват задължителна медиация по определен кръг дела. Медиаторите обаче са несъгласни с определените тарифи за заплащане на час работа. Те са записани в наскоро приета Наредба на ВСС, която е минала без необходимото обсъждане. Според адв. Надя Банчева, която е активен участник в..
България дава достъп до релсите си както за чужди, така и за частни жп оператори. Вчера Министерският съвет одобри процедура за избор на пътнически жп превозвачи, която заедно с покупката на нов подвижен състав, е част от реформите в националния план за възстановяване и устойчивост. Възлагането на договорите ще бъде на регионален принцип, като..
От 1 септември специалистите от здравните кабинети в детските градини и училищата у нас ще имат електронен достъп до медицинската информация за децата, така че да не се налага на родителите да я представят на хартия. Това улеснение е заложено в изцяло нова наредба за тези кабинети, която все още е на обществено обсъждане, но след 25 август може да..
Брезник е на воден режим от ноември 2024 г. Към момента има повишени количества на манган – според експерти поради пониженото количество вода в питейния язовир , който захранва града. Той прилича на локва . Това разказа пред БНР Стела Панова, организатор на протести срещу безводието в Брезник. Тя уточни, че в дългосрочен план има проекти..
" Проблемът с липсата на вода в Община Плевен е изключително голям. Той не е от вчера или от днес, той е натрупван с години. Климатични условия, амортизирана мрежа и множество фактори породиха този тежък режим, който имаме в момента". Това заяви пред БНР подпредседателят на Общинския съвет в града доц. Иван Малкодански. Днес той свиква..
Българската школа по художествена гимнастика е призната от световни специалисти за велика . Българският стил е бърз, динамичен, техничен - имаме..
Премиерът Росен Желязков, който днес вдигна жълт картон на областния управител на Плевен, би трябвало да го вдигне на своите патрони - Бойко Борисов..
За всяка голяма банка не е за пренебрегване възможността да обслужва финансово общината на голяма европейска столица . Това каза пред БНР проф. Вили..