Летният музикален сезон е в разгара си. След поредицата великолепни спектакли на Софийската опера на мюзикъла “Клетниците“ от Клод-Мишел Шьонберг на лятната сцена пред катедралния храм “Св. Александър Невски“, тази седмица беше официалното закриване на фестивала “Опера на площада“ с изпълнение на Девета симфония на Бетовен.
Това беше едно от тези събития, които ни карат да се чувстваме достойни граждани на европейска столица с музикален живот с най-високо качество. Присъствието в афиша на името на диригент като Даниел Орен не само привлече многобройна българска публика и билетите бързо се изчерпаха, но и много чуждестранни гости на София, които коментираха на различни езици около мен концертната вечер под звездите и пълната луна. Както българската публика вече знае, името на маестро Орен в афиша означава и най-високо ниво солисти, без компромиси. Сопрановата партия изпълни Джесика Прат, теноровата – Грегъри Кунде, басовата – Александър Виноградов. Това, че за мецосопрановата партия беше поканена Виолета Радомирска, е заслужено признание за солистката на националния ни оперен театър, която, напомням, след обучението си при Александрина Милчева в Националната музикална академия “Проф. Панчо Владигеров“, 15 години работи в Швейцария.
Отново станахме свидетели на майсторството на Даниел Орен да извайва всеки детайл, всяка фраза в огромна динамична палитра – от почти подземна тишина до грохот, което се изявява най-красиво в зала с добра акустика или при също толкова майсторско озвучаване. То е много, много трудно постижимо на открито и има какво още да се желае в това отношение. Все пак, без да правя подробен анализ, специално бих искала да изтъкна релефните полифонични изграждания в първия и в третия дял на втората част; изключително красивите пасторални картини, нарисувани от дървените духови инструменти във втория дял; майсторството на валдхорните в тихата динамика в началото на третата част и блясъка на тромпетите във финала. Брасът на Софийската национална опера не отстъпва на този на Софийската филхармония, според мен. Това свързвам както с отличните качества на музикантите, така и с репертоарната политика на първия ни оперен театър през последните 15 години.
Аплодисменти за целия оркестър, воден в това музикално събитие от новата концертмайсторка Слава Атанасова, за хора на Софийската опера с диригент Виолета Димитрова, както и за хора на Старозагорската опера с диригент Младен Станев за великолепното партньорство. Маестро Орен постигна абсолютно хомогенно звучене на двата хора в един, със силно експресивно въздействие. Отново ще кажа, че това беше едно музикално събитие с истинско европейско качество.
През новия сезон 2025/2026 г. на Софийската национална опера предстои да гледаме операта “Тоска“ от Пучини под диригентството на Даниел Орен – на 26 септември, което също, сигурна съм, ще бъде много специално събитие.
С бурни аплодисменти лондончани показаха високата си оценка за дебюта на българската диригентка Деляна Лазарова на най-големия и престижен европейски музикален фестивал - Би Би Си Промс. Концертът в Роял Албърт Хол на 10 септември беше част от ежегодните участия на Шотландския симфоничен оркестър на Би Би Си. С него, по особено тържествен и специален..
Народният театър "Иван Вазов" представи новия си сезон. Той започва със заявката за "театър на три континента". Официално започва в събота, 13 септември, с 62-рото представление на "Великденско вино" с участието на Владо Пенев. Дни по-късно предстоят три премиери. Едната ще е следващият вторник и за първите пет поредни представления..
С премиера на книга за актрисата Емилия Радева започва днес есенният литературен сезон на Столичната библиотека. "Животът ми - едно добро представление" е заглавието на изданието, което ще бъде представено от съставителя на книгата и дъщеря на известните актьори Емилия Радева и Любомир Димитров Катерина Димитрова. Посетителите ще видят..
Книгата "Музеят на моето време" на Слава Янакиева представя колекция от фрагменти, в които личното свидетелство се превръща в общо послание за памет, род, загуби и надежда. Янакиева е културолог, преводач и университетски преподавател. Започва своето търсене в тишината на Covid пандемията. "Цялото бреме на времето, което мъкнем, трябва..
Международният театрален фестивал "Сцена на кръстопът", чийто основоположник е Стефан Данаилов, се открива за 29-а поредна година. Домакин е Пловдивският драматичен театър. Първото представление в афиша е спектакълът „Без кръв“ на Пловдивската трупа по едноимения роман на Алесандро Барико. Режисьор е Диана Добрева, а сценичната адаптация..
Книгата "Етюд-и-те на София. 10 години в кадри" на фотографа Иван Шишиев запечатва едни от най-интересните и впечатляващи хора, места и събития в столицата ни през последното десетилетие. "Вече има публикувани над 18 000 кадъра, които разказват какво се случва в София и България. Публикувал съм и снимки от Ирак, Албания, Киргистан,..
Започна юбилейният 25-и международен майсторски клас на оперната дива Райна Кабаиванска, организиран от Нов Български Университет. Той отбеляза рекорден интерес – за участие се записаха 140 млади оперни певци от 30 държави. Ето кои са избраниците на Маестрата, след прослушването на 4-и септември на сцената на Софийската национална опера и балет:..
"Опасявам се, че за случая в Полша повече става въпрос не за военнотехнически аргументи, а за политико-пропагандни аргументи , така че ще се опитам да..
И след протеста утре ще се борим за падането на това правителство до последно, заяви в интервю пред БНР лидерът на "Възраждане" Костадин..
"Успешно сме защитени. Това е и една от констатациите, които прави генералният секретар - че НАТО е демонстрирало способност и готовност за отбрана и..