Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Проф. Симеон Ананиев за процедурата за избор на жп превозвачи: Порциите са разпределени

| Интервю
Проф. Симеон Ананиев
Снимка: Таня Милушева
Чуй новината! Чуй новината:

България дава достъп до релсите си както за чужди, така и за частни жп оператори. Вчера Министерският съвет одобри процедура за избор на пътнически жп превозвачи, която заедно с покупката на нов подвижен състав, е част от реформите в националния план за възстановяване и устойчивост. 

Възлагането на договорите ще бъде на регионален принцип, като се обособяват 3 региона. Идеята е да има конкуренция при предлагането на железопътна услуга. 

"Крайно време беше и европейските изисквания трябва да влязат в България. Ако не се мине към либерализация, съобразно жп европейските, има вероятност да не получим средства от ПВУ. Нямахме избор".

Това коментира пред БНР проф. Симеон Ананиев, експерт по жп транспорт и председател на Асоциацията на вещите лица и експертите. 

"Влаковете са разделени на 3 лота. Единият е 75, другият - 10, а третият - 15. Могат да кандидатстват български и чужди (лицензирани в ЕС) жп превозвачи. Конкурсът беше обявен за кандидатстване. През това време в България се лицензираха 3 български жп превозвача - "ПИМК", "Юнион Ивкони" и още един - от Стара Загора", посочи той в интервю за предаването "Преди всички".
 
По думите му има много интересно условие в самата тръжна процедура - жп превозвачът да има опит. Това автоматично означава, че порциите са разпределени, категоричен е проф. Ананиев и прогнозира: "БДЖ ще вземе 75, "ПИМК" - 15, а "Юнион Ивкони" ще вземе 10% от влаковете". 

С тези 25%, които се отделят от БДЖ, бъркат в кошницата на профсъюзите и на фирмите, прикрепени към БДЖ и НКЖИ за обществени поръчки, изказа мнението си експертът. И добави:

"Т.нар. частни превозвачи след изтичане на колективния трудов договор не са задължени да са членове на профсъюзите и да имат колективни трудови договори. 1/4 от хората, като изтече КТД, няма да дават от 30 до 50 лв. на профсъюзите. Ако се махнат от там, ще спрат и постъпленията в профсъюзите, а и не могат да оказват такова влияние". 

По думите му са много линиите - поне 1/5, в които пътниците като приходи не покриват и 10-15% от разходите, а те стигат до 2000 - 2500 лв. на пътник. 

"Навремето железницата е била основна, но сега хората пътуват с автомобили", изтъкна проф. Ананиев.

Според него в София има 30 гари, които умишлено не се свързват с градския транспорт и влаковете извън града

Експертът изказа мнението си, че процедурата за избор на пътнически жп превозвачи ще доведе до по-добро качество. "Плюсът е, че ще се обвърже железницата с автобусния транспорт", изтъкна той. 

По думите му вече са договорени влакове и са отпуснати са средства от ЕС. "Ще купуваме само европейски. Фирмата вече има в Световрачане пункт, в който ще поддържа тези нови мотриси и ще ги предава на превозвачите, които държавата определи. Другите, които могат да се ползват от новите превозвачи, са подвижен състав, закупен след 2009 г. с европейски средства", съобщи Симеон Ананиев.

Според него чрез тях ще се осъществи връзка с европейската мрежа за мобилност, т.е. те ще се обвържат.

"Частните превозвачи, освен че ще дадат качество на услугата и ще отидат към комплексна услуга, ще станат проводници на общоевропейски възможности", категоричен бе жп експертът.

По думите му билетът няма да стане по-евтин, ще стане по-скъп. Но влаковете, които ще са на частните външни линии, във всички случаи ще бъдат по-чисти, ще бъдат по-добри и като комфорт, и като качество на обслужване, отбеляза още той. 

Според него ще се получи и конкуренция между заплатите и кадрите на трите превозвача.

Цялото интервю на Веселина Миланова и Мила Младенова с проф. Симеон Ананиев в предаването "Преди всички" чуйте в звуковия файл. 

По публикацията работи: Анастасия Крушева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Дезинформацията в Европа се увеличава и става все по-изкусна, сочи доклад

Все по-големи и по-сложни стават кампаниите за дезинформация в Европа, като целта им е да подкопаят доверието на хората в институциите, както и да променят цялата им представа за реалността. Това установява доклад на отдела за проверка на факти към радиомрежата за новини от Европейския съюз "Евранет плюс".  Експерти и институции са ясни в..

публикувано на 12.10.25 в 05:00
Татяна Дончева

Татяна Дончева: Предсрочен вот не е изключен. Даже Пеевски може да остане в изкуствена засада

"ГЕРБ и Пеевски водят целенасочени действия за отстраняване на кметовете на София и Варна. Тези две дестинации са им ключово важни за следващите избори и за финансовите схеми." Това заяви пред БНР Татяна Дончева, бивш заместник-председател на парламента, дългогодишен депутат, лидер на "Движение 21" и адвокат. "В случая във Варна целят..

публикувано на 11.10.25 в 14:16
Симеон Гаспаров

Симеон Гаспаров: Чикаго не е военна зона

Доналд Тръмп трябва да укроти малко положението вътре в САЩ, защото в страната не е съвсем спокойно .  Това заяви пред БНР журналистът Симеон Гаспаров - кореспондент в Чикаго на БНТ. Тръмп много чакаше нобеловата награда за мир , подчерта той и добави: "Медиите, подкрепящи Тръмп, казаха, че все пак вратата остава отворена за догодина"...

публикувано на 11.10.25 в 12:20

Танкерите "в сянка" – катастрофа, която чака да се случи

"Призрачната флотилия", с която Русия превозва петрол към страните, които все още купуват от нея, е многофункционално оръжие в хибридната ѝ война с Европа. Стотици стари и съмнително годни танкери пълнят военния бюджет на Кремъл и участват в различни видове саботажи – от прекъсване на подводни кабели в Балтийско море до изстрелване на дронове в..

публикувано на 11.10.25 в 11:26
Мартин Владимиров

Мартин Владимиров: България може да се превърне в газов център за цяла Европа

"Не беше много необходима тази промяна. Донякъде управляващото  мнозинство се опитва да направи ДАНС незаобиколим фактор. При положение, че ДАНС е донякъде независима държавна институция, ДАНС обикновено се съобразява с правителството. С това решение се прави една потенциална сделка още по-трудна – между "Лукойл" и нов инвеститор ."..

публикувано на 11.10.25 в 11:18

Здравните работници в Европа страдат от депресия, изтощение и мисли са самоубийство, сочи изследване

Лекарите и медицинските сестри в Европа страдат от изтощение, отчаяние и депресия, а един на всеки 10 има мисли за самоубийство. Това сочи ключово изследване на Световната здравна организация , което беше публикувано в Деня на психичното здраве - 10-и октомври.  Кризата с психичното здраве на медицинските работници е криза на..

обновено на 11.10.25 в 08:10

Употребата на канабиноиди повишава риска от психози със 70%

Днес е Световният ден на психичното здраве. Денят е повод да насочим вниманието към употребата на различни наркотични вещества, към различните зависимости и последствията от тях, към проблемите сред младите хора, свързани с психичното здраве. Изследванията са тревожни . Употребата на канабиноиди повишава риска от психози със 70 процента ,..

публикувано на 10.10.25 в 09:55