Въпреки че е написан в края на 19 век, романът „Братя Карамазови“ демонстрира поредица от основни елементи на модерното писане, модерната литература и модерното художествено съзнание, които намират своите привърженици и последователи в поколения писатели от целия свят. Достоевски използва разнообразие от повествователни техники. Въпреки че познава добре много от мислите и чувствата на своите герои, разказвачът се представя като самопровъзгласил се писател, който обсъжда толкова често в романа собствените си постъпки, маниери и лични усещания, че се превръща в герой. Гласът на разказвача така неусетно продължава мислите на георите, дори най-съкровените, че успява да се слее с тях. Техниката на отклоненията, на използване на големи, завършени и внесени в повествованието относително самостоятелни истории дава перспектива и различни пътища към откриването на истината. Изразът на вътрешната същност на всеки човек в индивидуалния стил на речта прави героите различни и необикновени, всеки по свсему. Достоевски не разчита на един източник или само на групата на главните герои, за да предаде темите на своя роман, а използва различни гледни точки, разказите на различни герои и обръщането към нови герои в текста на романа.
…Скок в пропастта, в меандрите и тайните на виновността и на обсесията… е определението на втората част - „Иван“ на проекта „Долината на смъртната сянка“ според френската критика.
Радиоверсията е реализирана през 2005 година от режисьора Иван Добчев и композитора Асен Аврамов. Участват: Христо Петков, Радко Савов, Цветан Алексиев, Красимир Доков, Жорета Николова, Диана Добрева и Йордан Биков.
Изпадането в подземието, изпадането в пропастта, е причинено от унищожаването на вярата в съществуването на всеобщи правила.
Достоевски
Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..
Йохан Волфганг Гьоте – писател, драматург, учен, философ и политик, е роден през 1749 г. И преди, и след неговия живот, човечеството не спира да воюва. Неизвестно защо. Но битките са междуличностни, междудържавни, световни, сякаш неизлечими. С "Ифигения в Таврида" хуманистът Гьоте предлага различно решение. Не случайно мястото на действието е в храма на..
На 8 юли в рубриката "Радиоколекция" на Радиотеатъра, започваща в 0.15 часа, тръгва феноменален проект: "Под игото" на Иван Вазов под адаптацията на актьора Руси Чанев. Големият наш артист се заема с начинанието след като преподавателите в българските училища в чужбина му разказали колко е трудно за техните питомци да вникнат в текста на Патриарха..
На своите най-малки слушатели Радиотеатърът предлага от 13 до 19 май "Седмица на животните". Животните са герои на много народни приказки, а често и писатели ги вземат за свои персонажи, за да изкажат вълненията и тревогите, които изливат с перото си. Оскар Уайлд например, който със "Славеят и розата" ни разказва за любов, преданост и..
"Не те виждам" е саркастична история, която Палми Ранчев разказва лирично. Сарказмът идва от болката по загубата на човешкото, а лириката - от обичта му към човека. Ще ви разсмее и ще ви натъжи. Без никаква автоцензура, авторът говори директно и нарича черното – черно, а бялото – трудно постижимо. Макар да е ситуирана сред безпътицата на..
Представлението "Апокриф" на театрална работилница "Сфумато" задава въпроси за живота между този и онзи свят, за срама, за битката между доброто и злото...
Когато викаш, за да бъдеш чут, всъщност пречиш на другия да те чуе. А когато искаш да разбереш повече за себе си и отношенията си с човека, с когото си..
В стилистиката на любимия филм "Неочаквана ваканция" зададохме въпроса към д-р Антония Първанова, която за пръв път гостува в седмичното издание "За..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg