„Не плачи за мен, Аржентина”: шлагерът на Мадона от филма за Ева Перон „Евита” с малка перифраза би могъл да се превърне в мото на документалната радиопиеса „А мъртвите не можеш ги извика” с автор Неда Ралчева. Радиопиесата ще се излъчи на 5 март 2017 г. от 0.20 часа, неделя. Разказва за български преселници в Аржентина, за живота им там, за начина, по който са се устроили. Аржентина, между другото, е третата след САЩ и Канада държава отвъд Атлантика, предпочитана от нашенци като дестинация за търсене на щастието. Известна е одисеята в Аржентина на
българския публицист, писател, критик и общественик Борис Шивачев, залегнала в сборника му с разкази „Сребърната река” (буквален превод на български на Рио де ла Плата, както се нарича мястото, където реките Парана и Уругуай се вливат в Атлантическия океан), издаден през 1926 г. Към Аржентина се упътва и големият български художник Елиезер Алшех (1951) заедно със съпругата си, също художничка, Бронка Гюрова и дъщеря им Деяна, за да избягат от безумията на комунистическа България и партийната цензура в изкуството. Там намира пристан и прочутият „кървав” професор Александър Цанков, както и още много десетки хиляди българи, оформили след години свои дружества и цели общности. В град Лас Бреняс например училището носи името на проф. Омар Ценов, наследник на преселници от берковското село Голинци. И още, и още, и още... Съдбите на българите в Аржентина са безчет и за някои от тях слушателите на програма „Христо Ботев” ще научат от документалната пиеса „А мъртвите не можеш ги извика”.
На снимката вдясно: Борис Шивачев в Пуерто Мадрин, Патагония, 1924 г.
Юджийн О'Нийл пише "Дългият път на деня към нощта" през 1940 година, само четири години преди това, през 1936-та, той става Нобелов лауреат като драматург. В "Дългият път на деня към нощта" О'Нийл разказва историята на своето семейство. Всички конфликти и ситуации, съответстват на мъчителните, изстрадани мигове, изживяни през годините в неговия дом...
Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..
Словото се умори и капна. Капна до такава степен, че ми е съвестно да прибягвам до услугите му. То е като кон, коленичил кон. Камшик, камшик трябва! Единственият камшик – това е смехът! Смейте се, гадове, на мъките на падналото слово. Виктор Ерофеев, "Три срещи" "Орфей" на Кокто е модернистична и ексцентрична интерпретация на една класическа..
Историята на "Монетата" започва през 2020 г., когато е отличена като победител в конкурса за нова пиеса на Нов български университет. На 20 януари 2021 г. се състоя премиерата ѝ на сцената на Младежки театър "Николай Бинев". В началото на 2025 г. пък слушателите на програма "Христо Ботев" ще могат да чуят премиера на аудио "Монетата" – от 16 часа на..
Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..
Беше въпрос на време звукът на новата вълна на руския пост-пънк да се завърне на софийската сцена, а за Ploho изминалата година и половина беше повече от..
На 3 март България отбелязва своя Национален празник, свързан с Освобождението от Османско владичество. В този ден всеки българин си припомня заветите на..
Галина Мирчева отглежда овце от породата асаф в плевенското село Петърница и обича работата си. От пръв поглед е видно, че фермата е ръководена от човек,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg