Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Всичко за образованието

Как да мотивираме тийнейджърите да учат

Авторката на "Пътеводител на независимия тийнейджър" съветва

Снимка: prepodavame.bg

Едва ли има родител или учител, който да не се е сблъскал с директния отказ или поне с безразличието на порасналите деца към ученето. Принудата и външният натиск не просто не вършат работа, но често имат обратния ефект. Това, което специалистите наричат "саморегулирано учене", изглежда непостижим идеал, а наборът от средства за мотивиране е изчерпан.

Има ли все пак начин младите личности да видят смисъл да вложат усилие и постоянство в усвояването на знания. В рубриката "Всичко за образованието" психоложката Нели Цветкова, авторка на наръчника "Пътеводител на независимия тийнейджър" в сайта prepodavame.bg  дава полезни идеи и посоки за размисъл.

"Ние в този наръчник за саморегулирано учене сложихме много голям акцент не само върху начините, по които да учат, което между другото е също много важна тема, но най-вече върху това да си поставят цели, които за тях самите са смислени. Има отделна глава за това да формулират ценностите, които имат, така че да могат на база на тях да си изберат цели, за интересите си…

Много често учениците са в ситуация, в която те по цял ден трябва да работят за целите на някой друг – трябва да работят за целите на родителите си, на учителите си, трябва да полагат усилия, така че да са горе-долу наравно с връстниците си и реално погледнато често се случва, че много малка част от енергията им отива за неща, които истински са важни за тях, което пък е един от основните фактори за мотивацията. Всъщност, за да е човек мотивиран, той трябва да работи по цел, която сам е избрал, т.е. да има някакво ниво на автономност и да чувства, че може да я постигне…"

Дигиталното издание е структурирано като шестседмичен дневник, в който учениците стъпка по стъпка осмислят ценностите и желанията си, получават идеи за различни стратегии за действие и начини за справяне с несполуките и отчитане на успехите си.

Предполага се индивидуална и независима работа на младия човек, макар че за по-малките е препоръчително родителите или учителите да се включат с напътствия и подкрепа.

Възрастните, загрижени за развитието на младите, също могат да получат ценни посоки за размисъл и подход към тях. Остава и немаловажният въпрос как да предложим на неприемащите съвети тийнейджъри да разгледат наръчника и евентуално да го ползват… Тук начините са индивидуални, но някои общи насоки от специалиста могат да бъдат полезни.

Разговора с Нели Цветкова можете да чуете в звуковия файл.

Снимка – prepodavame.bg
По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Татяна фон Педерсен: Сицилия е пример как се прави историко-културен туризъм

Много от слушателите на "Покана за пътуване" със сигурност са ходили до Сицилия, единият от двата италиански острова с автономен статут. Първата ни асоциация от там, естествено е вулкана Етна и природни красоти, а втората – мафия. Но едва ли в съзнанието ни ще изникне кинофестивал. А точно на такъв, при това за документални филми   с..

публикувано на 24.11.24 в 13:05

Сериозни образователни игри разработват учени от БАН

Институтът по математика и информатика - БАН, учредител на Регионалния академичен център на БАН - Бургас, стартира нов проект BG-RRP-2.011-0004 "Иновативна софтуерна платформа за сериозни образователни игри с креативна визуализация за изграждане на компетентност и отговорно управление на природните ресурси" (ProNature). Ръководител на проекта е доц...

публикувано на 22.11.24 в 10:20

Обичат ли учениците училището?

Даниъл Т. Уилингам е когнитивен психолог, посветил живота си на нелеката задача да "превежда" достиженията на науката на езика на класната стая. Всички съвети на експерта са събрани в книгата "Защо учениците не обичат училището?", издадена на български език.  Като тръгва от тезата, че има девет принципа за работата на ума, които не биха се променили..

публикувано на 21.11.24 в 16:30

Изложбата "70 години ЦЕРН" може да се види във Физическия факултет на Софийския университет до края на ноември

Във връзка с 70-годишния юбилей на ЦЕРН и по случай 25-ата годишнина от пълноправното членство на България във водещата научна организация, Министерството на образованието и науката, Софийският университет "Св. Кл. Охридски" и Институтът за ядрени изследвания и ядрена енергетика към БАН организират изложба, която е посветена на настоящето и бъдещето..

обновено на 21.11.24 в 15:49

18.XI.1989: Първа глътка свобода

На 18 ноември 1989 г. преди 35 години пред Храм-паметника "Св. Александър Невски" се проведе първият митинг на българската опозиция, възвестил необратимостта на политическите и обществени промени в страната. Тогава видяхме лицата на т.нар. "неформали" – косясали, брадясали, рошави и донякъде неугледни, но в същото време всички с плам в очите,..

публикувано на 21.11.24 в 12:25