Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Гражданското образование като предмет е нужно и задължително

Световноизвестният български физик проф. Минко Балкански живее и работи във Франция, където от дълги години ръководи лаборатория по физика на твърдото тяло.  В нея специализират учени от цял свят. Почетен професор е на университета „Мария и Пиер Кюри” в Париж, преподава в Калифорния, член е на Индийската академия на науките. 

Изследванията му са представени в повече от 30 страни  в целия свят, има издадени над 28 книги и повече от 600 научни изследвания. Проф. Балкански е почетен доктор на СУ „Кл. Охридски”, а у нас е основател на фондация „Миню Балкански”, която работи по собствена програма за обучение на ученици и учители по информатика, както и на Сдружение МЕГО – Морал, Етика, Гражданско образование вече с повече от 10-годишна история на усилията за въвеждане на гражданското образование в българското училище. За гражданското образование като съществена част от образователния процес насочена към изграждане на социалната култура на учениците, даваща знания за ценностите, институциите и механизмите на демократичното  общество търсим връзка с париж и проф.Минко Балкански:

Благодаря, че приехте този толкова далечен разговор, проф. Балкански.

Минко Балкански: Много хубава новина, че в България започват хората да се интересуват от гражданско образование – въвеждане на гражданско образование в българското училище. Това е нужно, това е задължително, отдавна задължително.

Р. П.: Кажете кои са вашите аргументи това да се случи и всъщност как вие започнахте да проправяте пътя на тези усилия преди повече от 10 г.?

М. Б.: Има организация, която работи за българското образование повече от 25 г. В България съм от 23 – 24 г. вече и констатирам, че в българското образование няма редовен предмет „морал, етика и гражданско образование”. Докато това е един редовен предмет във всички демократични държави, където образованието е на известно ниво. Бях много учуден как може, как се е забравило това в България и започнахме усилия от десетина години да вдъхновим, да поканим българското общество да се заинтересува от този проблем и всяка година повтаряме в министерството, в парламентарните комисии за образование, че това е нужно, че това е необходимо, че това е наложимо – това са знания, които трябва да бъдат възприети от младежта както математиката, както физиката, както българския език. Това са основни знания за обществен живот в едно издигнато, културно, отговорно общество.

Р. П.: Кажете откъде трябва да започне реформата в българското образование и какво точно трябва да се промени?

М. Б.: Това е да се въведе редовен предмет като всички други предмети като математиката, като физиката, като българския език. Това трябва да стане още от първоначалното училище, още от детската градина. Това разбира се е наложително вкъщи родителите да го правят. Но дълг е на училището, на българското училище да даде тези знания, които са необходими, за да бъдем отговорни граждани, отговорни хора в едно културно и отговорно общество.

Ние издадохме 7 книги – учебни помагала за гражданско образование като се започне от детската градина до 12 клас. Те са на разположение. Работим с няколко гимназии в България, но досега официален поглед към този въпрос не е имало, освен г-жа Фандъкова, която беше за известно време министър на просветата, с нея имахме чудесен разговор, но то беше за кратко време.

Р. П.: Ето, за вас едва ли е новина, че само преди дни министъра на образованието проф. Танев каза, че е необходимо да бъде въведен като предмет в училище.

М. Б.: Това е чудесно. Аз мисля, че за всеки един министър е негов дълг да се заинтересува от този проблем – това е основата на образованието.

Р. П.: Кажете кой трябва да механизма, кой трябва бъде активния лост, за да се случи това – дали това трябва да бъдат учителите, дали трябва да бъдат синдикатите, синдиката по образование, дали това трябва да бъдат обществените съвет и родителските също.

М. Б.: Това трябва да бъде дело на всички хора, които мислят за едно отговорно общество – това е дело на родителите, това е дело на учителите първо, но трябва също и държавата – да се подготвят нови закони в образованието, това нещо трябва да влезе в закона за образованието. Това е абсолютно необходимо, да е ясно, че има предмет както всички предмети, това трябва да бъде предвидено в българското образование, но затова трябва също и учителите да бъдат подготвени, защото това са специфични знания. Това не е да кажем аз зная как да се отнасям в обществото – това не е така. Има специфични знания, които трябва да се възприемат, да се дадат, да бъдат част от образованието в българското училище. ...


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

ГДБОП разследва измами чрез финтех платформа

Многобройни сигнали от измамени клиенти на известна международна финтех компания са постъпили в ГДБОП. Измамниците се представяли за служители от поддръжката на финансовата платформа. Сценариите са различни, а целта е престъпниците, които са от трансгранична организирана престъпна група, да добият достъп до сметката или до данните от банковата..

публикувано на 10.11.25 в 16:44
Димитрия Стайкова

Фармацевтите са на ръба на своите сили

Маистър-фармацевтите се готвят за протест, ако се въведе задължението аптеките да ползват само регистрирани в НАП софтуери за управление на продажбите. Изискването ще влезе в сила от 1.01.2026 г. и е записано в проектобюджета. Защо се поражда напрежението обясни Димитрия Стайкова, председател на УС на Регионалната фармацевтична колегия в Пловдив. Тя..

публикувано на 10.11.25 в 16:16
Адриан Николов, ИПИ

Проектът за бюджет съдържа много проблеми и малко решения

Проектът за държавен бюджет има предимно проблеми и доста малко решения, като по никакъв начин не е направен опит за прекъсване на настоящата траектория на развитие на публичните финанси, не са променени фундаментални политики, най- вече що се отнася до раздходите, коментира старши икономистът от Института за пазарна икономика Адриан Николов...

публикувано на 10.11.25 в 15:48
Любомир Дацов

Проектобюджет 2026 раздава без посока, не е насочен към еврото

Проектобюджетът за 2026 г. на България няма реална връзка с присъединяването към еврозоната, а очакваната стабилност се оказва по-скоро формална. Това заяви финансистът и член на Фискалния съвет Любомир Дацов в ефира на Радио Пловдив след като параметрите му разпалиха сериозен дебат и напрежение в социалния диалог. Работодателските организации..

публикувано на 10.11.25 в 11:12
Йордан Иванов

Най-добрият коректив на всяка власт са гражданите

На историческата дата 10 ноември ръководството на ДСБ ще представи в Пловдив платформата pitai.bg. Чрез нея всеки гражданин може да задава въпроси, да прави предложения и да подава сигнали директно към кметове, общински съветници и държавни институции. Платформата pitai.bg дава възможност на всеки български гражданин, включително и на..

публикувано на 10.11.25 в 10:42