Гражданското образование в България има както свои традиции още от епохата на формирането на модерната българска държава, така и редица проблеми, породени от дефицита на демокрация и редуцирането на гражданската мисия на образованието в България през втората половина на 20 век.
Програмният директор на фондация „Пайдея” в системата на образованието Мария Донкова коментира идеята за въвеждане на гражданското образование в училище, както и възможното начало на працеса в търсене на отговор за това – в коя възраст кое е най-важното знание., което трябва да бъде предоставено на учениците.
М.Донкова: За мене остана неясно за гражданите това, че в българското училище има гражданско образование. Ние обаче искаме то да бъде по-качествено и такова, че да произведе по-активни граждани. Проблемът общо взето, се споделя от много хора с различни политически убеждения. По-трудно обаче е да бъде споделена общата идея да се въведе отделен предмет гражданско образование от първи до дванадесети клас.Едни цели и методи се използват, когато се обучават деца от първи до четвърти клас и при тях частта от социални умения от пакета граждански и социални умения е съществена, а съвсем други са те в прогимназията и в гимназията. Не за всяка възраст обособяването в отделен предмет е най-доброто решение. За някои възрастови групи сега съществуващия интегриран подход е по-подходящ. За други – като знания за политическата система, как работи институционалната инфраструктура на държавата и т.н. е по-добре вероятно да има отделенни часове при по-големите деца след 16 г. Така че едно и също просто решение – часове по гражданско образование от първи до 12-ти клас не отговаря на нуждите. За сметка на това, приложено без конкретен анализ за това какви умения кога ще се разработват, може да създаде огромно напражение в училище. Кой ще ги преподава тези часове, не идват ли те в повече на останалите часове, как ще се измерват резултатите от постигнатото, на училищно ниво прилагането на такъв учебен проблем може да създаде проблеми. Т.е. нашето мнение на „Пайдея” е , че първо трябва да се изясни за кои умения е по-подходяща сега съществуващата система, за кои трябва да има часове, кога кои да се разположат и кой и как ще провери постигнати ли са по-добрите социални и граждански компетентности на децата. Защото сега ние имаме задължения- държавни образователни изисквания да изградим определени социални и граждански умения у децата, но по никакъв начин не можем да проверим дали сме го направили. Повече чуйте от интервюто с Мария Донкова тук:
Община Сопот е на път да реши проблема с водата, който от години мъчи хората през лятото. Предстои ремонт на важен водопровод, който ще свърже шахтовите кладенци, откъдето градът ще ползва вода, с ВиК мрежата, съобщи кметът на община Сопот Станислав Стоенчев. Той обясни, че вече е изготвен проект за това от ВиК-Пловдив. Чрез него шахтовите..
Издателство "Нитон" подготви за печат първата книга за Васил Левски за деца, издадена през 1924 г. Книгата е може би едно от най-докосващите и достоверни четива за Васил Левски, създадено за българските юноши и родители. Автор е Данаил Кацев - Бурски, български писател, краевед, публицист. Книгата излиза със заглавието "дякон Игнатий. Васил Иванов...
Решенията на съда не се коментират, а се изпълняват – така председателят на Общинската избирателна комисия в Пазарджик Антони Върбев коментира касирания от ВАС избор на общински съветници в града. В хода на делото бяха отворени за повторно преброяване чувалите в 52 секции. При отварянето им бе установено, че в голяма част от проверените..
„Днес се очаква да се разгледа мярката за неотклонение на варненския кмет Благомир Коцев, тоест днес се очаква да се получи обрат в решението на Софийския съд. Затова причината е друг обрат, от вчера, който може да е началото на процес с непредвидими последици. Става дума за отказ от показания на основния свидетел срещу Благомир Коцев. Изглежда..
Проф. Тоньо Шмилев, един от доайените на българската педиатрия, обяви чрез фейсбук кампания в защита на българския лекар. „ Нека обществото да види, че ние сме мнозинство и че не желаем да бъдем хулени и обвинявани в грубо отношение към пациентите си. Искаме да работим спокойно, за да бъдем наистина полезни. Който ме познава знае, че аз стоя..