Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Трябва да "освободим" ЗДП от административните разпоредби

Водещата тема от няколко дни е засилената активност  като препоръки към това, което трябва да се направи и да бъде вече в крайна сметка ефективно срещу безобразията на пътя, срещу войната по българските пътища – затова сега ще  говорим. Силна активност от страна на правителството, а и заяви от страна на депутати, че има политическа воля да се вземат наистина крути мерки, въпросът е обаче дали да се засили контрола или да се променя и в каква част и по какъв начин законодателството. Темата с това звучене сега ще си говорим с г-н Иван Вълков – той е депутат от ГЕРБ, заместник-председател е на комисията по транспорт и съобщения в Народното събрание.

Вече имахме възможност няколко пъти да съобщим на нашите слушатели какво се предлага в различни варианти и за увеличението на глобите за превишена скорост, и за сваляне на табелите на шофьори, които са неизправност – хванати са пияни, и по темата за криминализирането на гонките, и това, което премиера Борисов каза, че трябва да бъде окачествявано като умишлено убийство причиняването на смърт на пътя от шофьор, който е пил. Тъй или иначе нека да погледнем към това, което е възможно и според вас уместно да се случи като законодател.

Какво според вас наистина трябва да се промени в законодателството – кое е уместно, кое не, според направените вече предложения, г-н Вълков?

Иван Вълков: Като цяло искам да кажа, че тези промени са започнали не във връзка с последните случаи, които нагнетяват обстановката по пътищата. Те са започнали още в средата на лятото, имаше много сериозни заседания в комисията по транспорта, но което присъстваше и министъра на вътрешните работи, министрите на транспорта и на регионалното развитие и точно тези проблеми се разглеждаха. Взе се решение и беше създадена група в Министерството на вътрешните работи, която работи по законодателството – това беше в края на месец юли и началото на август и тези промени, доколкото разбирам, са подадени за вкарване в Народното събрание, трябва да минат Министерски съвет, след вчерашния анонс от страна на министър Бъчварова за по-сериозни санкции и наказания, както и за това самите глоби и санкции да бъдат въвеждани по-бързо и да има по-голям резултат от събираемостта на тези глоби, тъй като към този момент това е също едно изключително слабо място в закона. Така или иначе трябва да се подходи комплексно по темата.

Едно от предложенията, които аз подкрепям, е този закон да бъде разделен – т. е. Закона за движение по пътищата с всички правила за движение, с административно-наказателните разпоредби да остане към Министерството на вътрешните работи, което и сега в момента се извършва, а допълнителните, наслоени в течение на годините неща, които към него са прикрепени, на техническото състояние на автомобилите, обучението на водачите на моторни превозни средства да се прехвърли към Министерството на транспорта. 


Какво ще се постигне с това разделение? - чуйте аргументи в интервюто.



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията
Иван Иванов

Липсва стратегия за инвестициите във водния сектор

Годишна конференция за инвестициите във водния сектор се провежда днес и утре в Старосел с участието на експерти от бранша. Включват се представители на Европейската комисия, Министерството на околната среда и водите и учени. Организира се от Българската асоциация по водите.  Водният сектор изисква много инвестиции, както за поддръжка,..

публикувано на 20.11.25 в 14:41

"Замърсителят плаща" върви към ново отлагане

"Най-вероятно въвеждането на принципа "замърсителят плаща“ ще бъде отсрочено за края на 2026 година и това е записано  и в проектобюджета за следващата година". Това каза в пловдивското село Бенковски министърът на околната среда и водите Манол Генов. Той обаче припомни, че заради многократното отлагане, срещу България има задействана наказателна..

публикувано на 20.11.25 в 12:11

Нужен е устойчив модел за подкрепа на децата и семействата

Когато говорим за ранно детско развитие, често си мислим за първи думи, първи стъпки на детето, но всъщност това е период, в който подкрепата не само към него, но и към семейството е ключова и може да промени целия по-нататъчен път на развитие на детето. В последните три години  Фондация "За Нашите деца" работи по проекта, посветен точно на..

публикувано на 20.11.25 в 10:57

Дай стойност, намали отпадъка – предай велосипед с кауза!

Община Пловдив разширява участието си в Европейската седмица за намаляване на отпадъците с още една значима инициатива – кампанията „Дай нов живот на стария си велосипед“. Тя има за цел не само да насърчи отговорното отношение към околната среда, но и да подкрепи хора в уязвимо положение чрез осигуряване на алтернативен, достъпен и екологичен..

публикувано на 20.11.25 в 10:29
Слави Василев

Казусът с референдума показва, че политиката е над закона

Президентът Румен Радев определи решението на Конституционния съд относно рефередума за еврото като победа на правото над произвола на политическата класа. Държавният глава призова  народните представители да вземат неговото предложение и мотиви и да ги внесат в пленарна зала, да се произнесат ясно дали ще се съобразят ли с волята на хората, или ще я..

публикувано на 19.11.25 в 16:14