Пловдивският драматичен театър, ще бъде готов някъде към края на май, даже ще можем да се подготвим добре за "Сцена на кръстопът." Така вървят нещата в театъра, Слава Богу, каза за Радио Пловдив директорът на Пловдивската драма Кръстю Кръстев. Смолянският тетаър има голям шанс.Няма да се стигне до закриване на театри в страната, добави той. Театърът с високи критерии е жизнено свързан с духа на нацията, с високото нравнствено и интелестуално ниво.
Кръстю Кръстев коментира има ли шанс високото изкуство без държавна подкрепа - в контекста на последното Постановление за т.н. единни разходни стандарти за финансиране на държавните културни институти . Т.е. държавните субсидии, определяни наа базата на приходите от продадени билети. За драматичните театри, действалата и досега, и запазена и за тази година сума, от 2.50 лева за 1 лев приходи е достатъчна.
Въпросът е за други културни институти, които са в преразход за 2015г., на които Министерството на културата дава шанс, като ги финансира от своя бюджет с изискването за месец да предложат програми за промяна. Такива са театрите в Смолян, Благоевград, операта в Стара Загора и други. Според Кръстю Кръстев, колегите от театралната гилдия ще се справят с проблемната ситуация. Той смята, че няма да се стигне до закриване на театри в страната.
Конкретно за Смолянския театър, на който Кръстев е бил дългогодишен директор, той беше категоричен: Смолянският театър има голям шанс. Аз съм пристрастен към Смолян и смятам, че трябва да има театър, но трябва да придобие малко по-различен вид. Искам да кажа следното – място, където да се създават непрекъснато проекти, едно място – оазис за истинския театър за свободни трупи, за свободни хора.
Аз винаги съм казвал едно нещо – изкуството струва – хубавото, доброто, високото изкуство струва доста скъпо. Така е навсякъде по света, така е и у нас и все повече ще става скъпо, защото хората, които работят в тази сфера получават малко средства. Но аз мисля, че проблема със субсидията като крайна цифра сега е доста добър при нас в България, възможностите на държавата пак трябва да гледаме. Проблемите са следните: аз мисля, че има места, където дадеността т. е. обема на работа, обема на възможности да се извърши това дело така да се каже не дава възможност да се харчи толкова много.
Има един проблем, който трябва да го решим и то е да оптимизираме докрай нещата. Защо? Защото аз продължавам да твърдя едно единствено нещо и то е следното – за да искаме трябва да направим всичко възможно да оползотворим по най-точния и най-добрия начин за зрителя средствата, които се отделят затова.
Там трябва да се направи следното – държавата да зададе конкретна програма за работа – това трябва да направи държавата и да каже: „Господа, това трябва да се направи, защото това, което вие го казахте много хубаво, много красиво и много точно, че има нужда хората да гледат театър, и трябва да каже, ние имаме такива средства по този начин и вие трябва да направите това, това и това.” Това е нормалното, т. е. не може на места да има огромни структури на места, където според мене те не могат да се издържат, няма смисъл, какво да правят хората, колко представления могат да изиграе един актьор... Г-н Кръстев уточни, че това не означава да се закариват театри. Той е убеден, че няма да се стигне до там.
С помощта на Министерството на културата, повярвайте ми, в това вярвам, няма да има закрити театри. Няма да има театри, които ще изчезнат от театралната карта на България. Напротив, преструктурирани, ако мога така да го кажа, на място, където е съобразено с мястото, на което е, с достатъчно средства, за да извърши една програма, която ще бъде уточнена от всички –хората, които работят на място, Министерството на културата, финансисти, помощ по отношение на художествени критерии, на художсетвени неща и едно внимание на всички към тези неща, защото, повярвайте ми, всички от нашата гилдия искат да помогнат на тези места да съществуват като театрални центрове, защото го заслужават, ще се получат по-добри резултати.
Парите в театъра никога не достигат, колкото и да са високи претенциите ни те не са достатъчно високи, за да стигнат парите за онова, което мислим да прави в театър, защото знаете, че имаме развито въображение, имаме големи мечти и начинът на съществуване остава една химера и аз мисля, че ако започна тези преобразувания, тези еднни нормативни показатели, числа, цифри ще вървят към повече и повече. Убеден съм в това нещо, защото виждам какво се прави.
Цялото интервю с директора на Пловдивския драматичен театър Кръстю Кръстев е в звуковия файл.
През 2019-а година Митко Новков издаде великолепната си книга "Изядената ябълка", книга, събрала 101 управителски истории. Шест години по-късно, сиреч днес, с автора се връщаме към тези занимателни и мъдри разсъждения. Защо? Ами защото Управителят е вечен, както е вечно времето и човешкия род. Но променя ли се? Слушайте, интересно е.
Авторски концерт с музиката на Христо Йоцов представят в Дома на културата “Борис Христов” в събота. Той е съвместен с Плевенската филхармония и е под диригентрсвото на брат му Борислав Йоцов. В програмата са включени три произведения, които са премиера за пловдивската публика. Това са “Скорпион” – пиеса за кларинет и струнен оркестър,..
Изложба поп арт фигуратив „Сами заедно 1999–2009“ на Цветана Янева-Гумеля ще бъде открита тази вечер в сутеренната зала на експозиция „Мексиканско изкуство“ към Градската художествена галерия. Ще бъдат показани 30 нейни живописни платна, създавани през различни години, но обединени от общо концептуално послание. Те дават ретро поглед към..
Пловдивската галерия "Дяков" показва за първи път изкуството на Борис Желев. Неговата самостоятелната изложба "Археология на спомените" може да се види в следващите две седмици. Те 15-та поред в творческата кариера на художника. Борис Желев е роден в Сливен през 1961 година. Завършва художествената гимназия в Казанлък и специалност "Живопис"..
С изложба живопис художникът Йордан Калчев ще отбележи своята 70-а годишнина. Екпозицията е подредена в Градската художествената галерия на Главната улица и носи заглавието „Пътят“. „Обръщам толкова много внимание на композицията в моите картини, защото Композицията с главно „К“ е всичко. И отношението ни към околния свят е композиция, и..