Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Няма да се стигне до закриване на театри в страната

 Пловдивският драматичен театър, ще бъде готов някъде към края на май, даже ще можем да се подготвим добре за "Сцена на кръстопът." Така вървят нещата в театъра, Слава Богу, каза за Радио Пловдив директорът на Пловдивската драма Кръстю Кръстев. Смолянският тетаър има голям шанс.Няма да се стигне до закриване на театри в страната, добави той. Театърът с високи критерии е жизнено свързан с духа на нацията, с високото нравнствено и интелестуално ниво.

Кръстю Кръстев коментира  има ли шанс високото изкуство без държавна подкрепа  - в контекста  на  последното Постановление за т.н. единни разходни стандарти за финансиране  на държавните  културни институти . Т.е. държавните субсидии, определяни наа  базата на приходите от продадени билети. За драматичните театри,  действалата и досега, и запазена и за тази година  сума, от 2.50 лева за 1 лев приходи е достатъчна. 

Въпросът е за други културни институти,  които са в преразход за 2015г.,  на които Министерството на културата дава шанс, като ги финансира от своя бюджет с изискването за месец да предложат програми за промяна. Такива са театрите в Смолян, Благоевград, операта в Стара Загора и други.  Според Кръстю Кръстев, колегите от театралната гилдия ще се справят с проблемната ситуация. Той смята, че няма да се стигне до закриване на театри в страната.

 Конкретно за Смолянския театър, на който Кръстев е бил дългогодишен директор, той беше категоричен: Смолянският театър има голям шанс. Аз съм пристрастен към Смолян и смятам, че трябва да има театър, но трябва да придобие малко по-различен вид. Искам да кажа следното – място, където да се създават непрекъснато проекти, едно място – оазис за истинския театър за свободни трупи, за свободни хора.

Аз винаги съм казвал едно нещо – изкуството струва – хубавото, доброто, високото изкуство струва доста скъпо. Така е навсякъде по света, така е и у нас и все повече ще става скъпо, защото хората, които работят в тази сфера получават малко средства. Но аз мисля, че проблема със субсидията като крайна цифра сега е доста добър при нас в България, възможностите на държавата пак трябва да гледаме. Проблемите са следните: аз мисля, че има места, където дадеността т. е. обема на работа, обема на възможности да се извърши това дело така да се каже не дава възможност да се харчи толкова много.

 Има един проблем, който трябва да го решим и то е да оптимизираме докрай нещата. Защо? Защото аз продължавам да твърдя едно единствено нещо и то е следното – за да искаме трябва да направим всичко възможно да оползотворим по най-точния и най-добрия начин за зрителя средствата, които се отделят затова.

Там трябва да се направи следното – държавата да зададе конкретна програма за работа – това трябва да направи държавата и да каже:  „Господа, това трябва да се направи, защото това, което вие го казахте много хубаво, много красиво и много точно, че има нужда хората да гледат театър, и трябва да каже, ние имаме такива средства по този начин и вие трябва да направите това, това и това.” Това е нормалното, т. е. не може на места да има огромни структури на места, където според мене те не могат да се издържат, няма смисъл, какво да правят хората, колко представления могат да изиграе един актьор... Г-н Кръстев уточни, че това не означава да се закариват театри. Той е убеден, че няма да се стигне  до там. 

С помощта на Министерството на културата, повярвайте ми, в това вярвам, няма да има закрити театри. Няма да има театри, които ще изчезнат от театралната карта на България. Напротив, преструктурирани, ако мога така да го кажа, на място, където е съобразено с мястото, на което е, с достатъчно средства, за да извърши една програма, която ще бъде уточнена от всички –хората, които работят на място, Министерството на културата, финансисти, помощ по отношение на художествени критерии, на художсетвени неща и едно внимание на всички към тези неща, защото, повярвайте ми, всички от нашата гилдия искат да помогнат на тези места да съществуват като театрални центрове, защото го заслужават, ще се получат по-добри резултати.

Парите в театъра никога не достигат, колкото и да са високи претенциите ни те не са достатъчно високи, за да стигнат парите за онова, което мислим да прави в театър, защото знаете, че имаме развито въображение, имаме големи мечти и начинът на съществуване остава една химера и аз мисля, че ако започна тези преобразувания, тези еднни нормативни показатели, числа, цифри ще вървят към повече и повече. Убеден съм в това нещо, защото виждам какво се прави. 

Цялото интервю с  директора на Пловдивския драматичен театър Кръстю Кръстев е в звуковия файл.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Над 1 800 души в сградите на Градската художествена галерия

Опашки от желаещи да разгледат голямата постоянна експозиция на Градска художествена галерия се появиха в Пловдив.  Над 830 пловдивчани и гости, сред които не малко чужденци, успяха безплатно да се насладят на великолепието на българското изобразително изкуство, създавано през последните 200 години, представено в историческата сграда на ул...

обновено на 18.05.25 в 15:15

Изложбата "Открития 2024" е в Археологическия музей - Пловдив

Археологията е наука, която ни връща в миналото – но за да стигнем до това минало, трябва да спазваме строги правила, казват организаторите на новата изложба в  Регионален археологически музей – Пловдив .  На 17 май 2024 г.  ще бъде открито четвъртото издание на изложбата „Открития“, която по традиция представя най-интересните резултати от..

обновено на 17.05.25 в 10:26

Археологът София Христева ни води по Небет тепе

Археологът София Христева разказва за Небет тепе в следващото пътешествие из „Духовните маршрути в Пловдив“. Тази събота - 17.05.2025 г., в 10:00 ч. със сборен пункт пред входа на Небет тепе, започва поредният маршрут от новият сезон на „Духовни маршрути в Пловдив 2025“. Водач ще бъде археологът София Христева, която освен доказан специалист..

публикувано на 17.05.25 в 07:54

В "Срещите" - разговор за човека и Бог

С писателя акд. Владимир Зарев по романа му "И аз слязох" си говорим и питаме - защо темата за разпятието на Иисус Христос продължава да вълнува хората 2000 г. по-късно ?  И още - защо Бог го изпраща на земята, за да разреши проблема за властта, и каква е връзката човек и Бог?  Слушайте, интересно е.

публикувано на 16.05.25 в 10:26

Камерният фестивал се открива в Пловдив на 18 май

Най-старият фестивал за камерна музика в Европа отваря в неделя своето 61-во издание. Международният фестивал на камерната музика в Пловдив е знаково и устойчиво културно събитие за града и страната.  На 18 май от 19,30 ч. в емблематичното пространство на Регионален етнографски музей Пловдив стартира 61-то издание на Международен фестивал..

публикувано на 16.05.25 в 09:30