Пловдивският драматичен театър, ще бъде готов някъде към края на май, даже ще можем да се подготвим добре за "Сцена на кръстопът." Така вървят нещата в театъра, Слава Богу, каза за Радио Пловдив директорът на Пловдивската драма Кръстю Кръстев. Смолянският тетаър има голям шанс.Няма да се стигне до закриване на театри в страната, добави той. Театърът с високи критерии е жизнено свързан с духа на нацията, с високото нравнствено и интелестуално ниво.
Кръстю Кръстев коментира има ли шанс високото изкуство без държавна подкрепа - в контекста на последното Постановление за т.н. единни разходни стандарти за финансиране на държавните културни институти . Т.е. държавните субсидии, определяни наа базата на приходите от продадени билети. За драматичните театри, действалата и досега, и запазена и за тази година сума, от 2.50 лева за 1 лев приходи е достатъчна.
Въпросът е за други културни институти, които са в преразход за 2015г., на които Министерството на културата дава шанс, като ги финансира от своя бюджет с изискването за месец да предложат програми за промяна. Такива са театрите в Смолян, Благоевград, операта в Стара Загора и други. Според Кръстю Кръстев, колегите от театралната гилдия ще се справят с проблемната ситуация. Той смята, че няма да се стигне до закриване на театри в страната.
Конкретно за Смолянския театър, на който Кръстев е бил дългогодишен директор, той беше категоричен: Смолянският театър има голям шанс. Аз съм пристрастен към Смолян и смятам, че трябва да има театър, но трябва да придобие малко по-различен вид. Искам да кажа следното – място, където да се създават непрекъснато проекти, едно място – оазис за истинския театър за свободни трупи, за свободни хора.
Аз винаги съм казвал едно нещо – изкуството струва – хубавото, доброто, високото изкуство струва доста скъпо. Така е навсякъде по света, така е и у нас и все повече ще става скъпо, защото хората, които работят в тази сфера получават малко средства. Но аз мисля, че проблема със субсидията като крайна цифра сега е доста добър при нас в България, възможностите на държавата пак трябва да гледаме. Проблемите са следните: аз мисля, че има места, където дадеността т. е. обема на работа, обема на възможности да се извърши това дело така да се каже не дава възможност да се харчи толкова много.
Има един проблем, който трябва да го решим и то е да оптимизираме докрай нещата. Защо? Защото аз продължавам да твърдя едно единствено нещо и то е следното – за да искаме трябва да направим всичко възможно да оползотворим по най-точния и най-добрия начин за зрителя средствата, които се отделят затова.
Там трябва да се направи следното – държавата да зададе конкретна програма за работа – това трябва да направи държавата и да каже: „Господа, това трябва да се направи, защото това, което вие го казахте много хубаво, много красиво и много точно, че има нужда хората да гледат театър, и трябва да каже, ние имаме такива средства по този начин и вие трябва да направите това, това и това.” Това е нормалното, т. е. не може на места да има огромни структури на места, където според мене те не могат да се издържат, няма смисъл, какво да правят хората, колко представления могат да изиграе един актьор... Г-н Кръстев уточни, че това не означава да се закариват театри. Той е убеден, че няма да се стигне до там.
С помощта на Министерството на културата, повярвайте ми, в това вярвам, няма да има закрити театри. Няма да има театри, които ще изчезнат от театралната карта на България. Напротив, преструктурирани, ако мога така да го кажа, на място, където е съобразено с мястото, на което е, с достатъчно средства, за да извърши една програма, която ще бъде уточнена от всички –хората, които работят на място, Министерството на културата, финансисти, помощ по отношение на художествени критерии, на художсетвени неща и едно внимание на всички към тези неща, защото, повярвайте ми, всички от нашата гилдия искат да помогнат на тези места да съществуват като театрални центрове, защото го заслужават, ще се получат по-добри резултати.
Парите в театъра никога не достигат, колкото и да са високи претенциите ни те не са достатъчно високи, за да стигнат парите за онова, което мислим да прави в театър, защото знаете, че имаме развито въображение, имаме големи мечти и начинът на съществуване остава една химера и аз мисля, че ако започна тези преобразувания, тези еднни нормативни показатели, числа, цифри ще вървят към повече и повече. Убеден съм в това нещо, защото виждам какво се прави.
Цялото интервю с директора на Пловдивския драматичен театър Кръстю Кръстев е в звуковия файл.
Machine head ще бъде третият хедлайнер на Hills of rock това лято. Стефан Еленков от "Фест тийм" заяви, че това ще бъде най-балансираното и добро издание на фестивала. Световноизвестната група, която е кръстена на една от хитовите песни на Deep Purple, ще разтърси сцената на Гребната база в Пловдив на 26 юли. Калифорнийската траш и хеви..
Премиера за Пловдив на „Антология на съвременна българска поезия“ ще се състои довечера (18,30 ч) в галерия „U PARK“. Сборникът на издателство „Бокал 77“ събира стихотворения на 43-ма съвременни наши поети. От пловдивското литературно пространство личат имената на Ина Иванова, Петър Краевски, Крум Филипов и Росен Карамфилов...
На традиционна зимна изложба кани галерия „Arsenal of Art“ в кв. Капана през тази седмица. Откриването е от 18.00 ч. в уютната атмосфера на арт пространството, което предлага и възможност за срещи с авторите, приятели и ценители. В експозицията, която носи името „Зима в Капана“ са включени творби на Ангел Герджиков, Ангел Гешев,..
Станаха ясни номинациите за наградите „Икар“, връчвани от Съюза на артистите в България. Актьорът Явор Милушев получава наградата „Икар“ за изключителен принос към българския театър, съобщиха от актьорската гилдия. Призът „Икар“ за чест и достойнство се присъжда на 76-годишния актьор - ветеран в Пловдивската драма Стоян Сърданов. Ето..
Играещият режисьор Ивомир Игнатов- Кени и актрисата Здравка Христозова от театър "Хенд"гостуваха във "Вход свободен", за да разкажат за чисто новия гвоздей в репертоара на театъра. "Шекспир x 5"е новият бризантен авторски спектакъл на театър "Хенд", плод на обединената муза на Кени и Здравка . Резултатът е вихрена и необуздана клоунада, която..