На 30 март, точно преди десет дни, автогара „Север” в Пловдив затвори за час и половина докато бъде проверен съмнителен пакет, който е оставен там.
Оказа се, че той е забравен багаж на разсеян пътник.
Но пък в контекста на напрегнатите времена около терористичните атаки точно гари, автогари, летища са с особен надзор, с повече внимание към своята сигурност. Точно затова е интересна и провеждащата се днес национална конференция с тема „Състояние, проблеми и сигурност на автобусния транспорт” още повече, че идва и по-активният сезон за пътуване, когато и по-големи групи от хора се събират, и деца, и ваканции предстоят и т. н.
Пловдивското участие на тази национална конференция е в лицето на инж. Веселин Дошков, който е собственик на трите автогари в Пловдив и наш събеседник тази сутрин.
Какво е в момента състоянието, има ли нещо, което да ви безпокои, което искате да акцентирате, да бъде чуто?
Веселин Дошков: Да, постоянно център на вниманието е сигурността на автогарите, когато говорим за автогарово обслужване на пътниците и въпреки, че няма конкретни сигнали и проблеми, които да ни безпокоят ние нито за миг не забравяме този проблем и работим в тази посока. А това е подобряване на активните действия, свързани с видео наблюдение на движението в автогарите и подобряване на охранителната дейност, извършвана чрез физически контрол от страна на охранителните фирми.
Р. П.: Чий ангажимент е, г-н Дошков, охраната, безопасността на автогарите, чакалните, билетните каси, откритите пространства за чакане, там където са и автобусите като гаражите?
В. Д.: Това си е ангажимент на самия превозвач и собственик на автогарата, доколкото има възможност да взема мерки и предприема конкретни действия по отношения подобряване сигурността на пътниците.
Р. П.: Т. е. ваш ангажимент, на инвеститорите, на управляващите? А до каква степен и МВР ви помагат?
В. Д.: Аз трябва да кажа, че имаме чрез охранителната фирма, която осъществява физическата охрана на автогарата, перфектни взаимодействия с органите на МВР. Вие споменахте за автогара „Север”, но само няколко месеца назад, няма и два месеца, ако си спомняте, беше затворена и автогара „Юг” по сигнал за бомба. Още тогава заявих, че полицията действаше по един перфектен начин, изключително професионално. И точно затова ние полагаме максимални усилия да им окажем съдействие и същевременно да създадем организация по бърза евакуация и информиране на пътниците за това, което се случва в момента, при такава кризисна ситуация, имам предвид.
Р. П.: Вие спокоен ли сте и чувствате ли се подготвен вие и вашите служители да осигурите този сегмент от съществуването, от работата на автогарите?
В. Д.: Откровено да ви кажа никога не се чувствам спокоен, защото ако има такива действия, предприети по отношение на автогарата доста трудно бихме идентифицирали човека-камикадзе или човека, който е склонен за извърши терористичен акт, но полагаме максимални усилия, за да локализираме и изолираме действията на такива хора.
Р. П.: Има ли освен тези случаи, които споменахме, които бяха публични, защото ставаше дума за затваряне на цялото пространство, случаи, в които се съмнявате, в които взимате локални мерки – действа се така, че те не са станали толкова публично достояние?
В. Д.: Има епизодични случаи, когато различни съмнителни лица, които преминават или престояват по автогарите, охранителите вземат мерки, търсят съдействие от органите на полицията. Трябва да ви кажа, че в последно време и с движението на емигранти през страната автогарите са обект на едно изключително сериозно наблюдение, подобрено е качеството на видео наблюдението, монтирани са нови камери с цел проследяване на съмнителни лица и предотвратяване на негативни действия от тяхна страна.
Р. П.: Какво носите със себе си като наистина споделено може би изискване по тази тема за конференцията, в която ще участвате, тъй че да бъде по-сигурна безопасността на пътуващите в един засилващ се туристически, пък и не само, динамичен сезон?
В. Д.: Аз искам с колегите да обсъдим проблемите за подобряване сигурността на автогарите, свързани с монтиране на съответни технически средства за проверки и контрол, за подобряване на сигурността, вероятно на пропускателния режим на автобусите, проблеми, свързани с багажите на пътниците, багажи без придружители, които винаги крият определени рискове и т. н. В тази посока са действията и разсъжденията ни с колегите.
Р. П.: Какво ще ви бъде нужно – логистика, хора, средства, помощ от държавата?
В. Д.: Предимно всичко това е свързано със сериозни финансови средства. Трудно бих казал, че можем да получим помощ от държавата и не очакваме такава, но очакваме преди всичко логистична подкрепа от силовите структури в лицето на Министерството на вътрешните работи и отчасти на транспорта.
Р. П.: В какво да се изрази тя, какво да получите?
В. Д.: Методически указания, евентуална експертна помощ.
Р. П.: Благодаря за този разговор. С Веселин Дошков по темата сигурност на автобусния транспорт – тема, която събира експерти, собственици и управители на автогари от цяла България, Веселин Дошков участва в нея с анализ на това, което е нужно за сигурността като собствените на трите пловдивски автогари.
След серията тежки катастрофи в Пловдив през последните дни – сред които и трагичният инцидент на Околовръстното шосе, отнел живота на майка, баща и едното им дете – темата за пътната безопасност отново излезе на преден план. За причините и решенията e разговарът с осемкратния рали шампион на България и основател на Академията за безопасно шофиране..
Могат ли протестите да променят ситуацията в държавата? Въпросът идва след снощното бурното недоволство в София и днешния отзвук за преработка на проектобюдежета. А отговорите са някъде между силата на обществото и слабостите на политиците. Според психолога Пламен Димитров, когато говорим за сила и слабост, неизбежно се поражда конфликт. А..
На ресторант ще ни е по-скъпо през следващата година , прогнозира регионалният представител на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА) за Пловдив Еньо Енев. По думите му секторът се присъединява към общото недоволство срещу проектобюджета за 2026 г., който според бранша не е приемлив. Енев подчерта, че за разлика от..
Професор Митко Димитров от Института за икономически изследвания на БАН анализира рисковете, свързани с новия държавен бюджет. Според него, ако бъде приет, България ще навлезе навлиза в опасна дългова спирала с очаквано увеличение на съотношението на дълга към БВП над 36%. Той критикува факта, че увеличението на разходите се финансира чрез нови заеми..
В отворено писмо Българската болнична асоциация (ББА) и Националното сдружение на частните болници заявиха, че категорично не са съгласни с предложените в проекта за бюджет на НЗОК за 2026 г. промени. Според тях механизмът за финансиране на заплатите на лекари и специалисти по здравни грижи чрез държавни трансфери през Касата е неправилен...