Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Не можем да си позволим да сме спокойни за сигурността

На 30 март, точно преди десет дни, автогара „Север” в Пловдив затвори за час и половина докато бъде проверен съмнителен пакет, който е оставен там. 

Оказа се, че той е забравен багаж на разсеян пътник.

Но пък в контекста на напрегнатите времена около терористичните атаки точно гари, автогари, летища са с особен надзор, с повече внимание към своята сигурност. Точно затова е интересна и провеждащата се днес национална конференция с тема „Състояние, проблеми и сигурност на автобусния транспорт” още повече, че идва и по-активният сезон за пътуване, когато и по-големи групи от хора се събират, и деца, и ваканции предстоят и т. н. 

Пловдивското участие на тази национална конференция е в лицето на инж. Веселин Дошков, който е собственик на трите автогари в Пловдив и наш събеседник тази сутрин.

Какво е в момента състоянието, има ли нещо, което да ви безпокои, което искате да акцентирате, да бъде чуто?

Веселин Дошков: Да, постоянно център на вниманието е сигурността на автогарите, когато говорим за автогарово обслужване на пътниците и въпреки, че няма конкретни сигнали и проблеми, които да ни безпокоят ние нито за миг не забравяме този проблем и работим в тази посока. А това е подобряване на активните действия, свързани с видео наблюдение на движението в автогарите и подобряване на охранителната дейност, извършвана чрез физически контрол от страна на охранителните фирми.

Р. П.: Чий ангажимент е, г-н Дошков, охраната, безопасността на автогарите, чакалните, билетните каси, откритите пространства за чакане, там където са и автобусите като гаражите?

В. Д.: Това си е ангажимент на самия превозвач и собственик на автогарата, доколкото има възможност да взема мерки и предприема конкретни действия по отношения подобряване сигурността на пътниците.

Р. П.: Т. е. ваш ангажимент, на инвеститорите, на управляващите? А до каква степен и МВР ви помагат?

В. Д.: Аз трябва да кажа, че имаме чрез охранителната фирма, която осъществява физическата охрана на автогарата, перфектни взаимодействия с органите на МВР. Вие споменахте за автогара „Север”, но само няколко месеца назад, няма и два месеца, ако си спомняте, беше затворена и автогара „Юг” по сигнал за бомба. Още тогава заявих, че полицията действаше по един перфектен начин, изключително професионално. И точно затова ние полагаме максимални усилия да им окажем съдействие и същевременно да създадем организация по бърза евакуация и информиране на пътниците за това, което се случва в момента, при такава кризисна ситуация, имам предвид.

Р. П.: Вие спокоен ли сте и чувствате ли се подготвен вие и вашите служители да осигурите този сегмент от съществуването, от работата на автогарите?

В. Д.: Откровено да ви кажа никога не се чувствам спокоен, защото ако има такива действия, предприети по отношение на автогарата доста трудно бихме идентифицирали човека-камикадзе или човека, който е склонен за извърши терористичен акт, но полагаме максимални усилия, за да локализираме и изолираме действията на такива хора.

Р. П.: Има ли освен тези случаи, които споменахме, които бяха публични, защото ставаше дума за затваряне на цялото пространство, случаи, в които се съмнявате, в които взимате локални мерки – действа се така, че те не са станали толкова публично достояние?

В. Д.: Има епизодични случаи, когато различни съмнителни лица, които преминават или престояват по автогарите, охранителите вземат мерки, търсят съдействие от органите на полицията. Трябва да ви кажа, че в последно време и с движението на емигранти през страната автогарите са обект на едно изключително сериозно наблюдение, подобрено е качеството на видео наблюдението, монтирани са нови камери с цел проследяване на съмнителни лица и предотвратяване на негативни действия от тяхна страна.

Р. П.:  Какво носите със себе си като наистина споделено може би изискване по тази тема за конференцията, в която ще участвате, тъй че да бъде по-сигурна безопасността на пътуващите в един засилващ се туристически, пък и не само, динамичен сезон?

В. Д.: Аз искам с колегите да обсъдим проблемите за подобряване сигурността на автогарите, свързани с монтиране на съответни технически средства за проверки и контрол, за подобряване на сигурността, вероятно на пропускателния режим на автобусите, проблеми, свързани с багажите на пътниците, багажи без придружители, които винаги крият определени рискове и т. н. В тази посока са действията и разсъжденията ни с колегите.

Р. П.: Какво ще ви бъде нужно – логистика, хора, средства, помощ от държавата?

В. Д.: Предимно всичко това е свързано със сериозни финансови средства. Трудно бих казал, че можем да получим помощ от държавата и не очакваме такава, но очакваме преди всичко логистична подкрепа от силовите структури в лицето на Министерството на вътрешните работи и отчасти на транспорта.

Р. П.: В какво да се изрази тя, какво да получите?

В. Д.: Методически указания, евентуална експертна помощ.

Р. П.: Благодаря за този разговор. С Веселин Дошков по темата сигурност на автобусния транспорт – тема, която събира експерти, собственици и управители на автогари от цяла България, Веселин Дошков участва в нея с анализ на това, което е нужно за сигурността като собствените на трите пловдивски автогари.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

1454 лв. е нетната заплата за издръжка, 62% не я достигат

2616 лв. са нужни на месец на 3-членно семейство, за да се издържа. Това сочат данните на най-новото изследване на Института за социални и синдикални изследвания и обучение на КНСБ за третото тримесечие на годината. С още информация в предаването "Ден след ден" -  Росица Антова , научен секретар на института. Тя подчерта, че храните и стоките от..

публикувано на 24.10.24 в 15:20

Няма подоходна политика, демографията го показва

„Увеличението на минималната работна заплата на 1077 лв. от 2025 г. ще подобри живота на една част от населението на страната ни, въпреки това тя е далеч от жизнения минимум. Работодателите няма да успеят да задържат висококвалифицирани работници, ако техните доходи се изравнят с тези на нискоквалифицираните. Това също така показва, че и те са..

публикувано на 24.10.24 в 10:28

80% от студентите на ТУ желаят реализация и кариера в България

Заместник-ректорът на ТУ –София по Международна дейност и интеграция проф. Лидия Гълъбова откри 18-то издание на традиционния форум „Ден на кариерата“- Пловдив. Изложението се провежда по инициатива на ръководството на филиала и на „Център Кариера и възпитаници“ на ТУ-София в централното фоайе на IV-ти учебен корпус на ул.“Цанко Дюстабанов“ 25  с..

обновено на 23.10.24 в 20:25

Далеч сме от единна политика на БРИКС срещу Запада

"Такава група като Русия, Иран и Китай има едни икономически и политически интереси. Останалите страни имат различна икономика, различна свързаност със Запада и е сравнително трудно тази групировка да има някаква единна политика". Това каза икономистът проф. Ганчо Ганчев за страните в БРИКС. Форум на организацията се провежда в руския град Казан...

публикувано на 23.10.24 в 16:50

От показните акции не може да се очаква сериозна ефективност

Защо години наред никой не смее да каже за кои партии се купуват гласове? Защо разследванията не помагат купувачите на гласове да бъдат осъждани? Питаме бившия  министър на вътрешните работи и действащ адвокат Емануил Йорданов. „Аз винаг исъм бил против показните акции и не мисля, че от тях може да се очаква някаква сериозна ефективност. Не..

публикувано на 23.10.24 в 16:49