В разгара на ученическата ваканция – жега в Министерството на образованието, която ражда нови идеи.
Мария Гайдарова: Не, не сме притеснени. Защото от една страна тази по-голяма свобода означава повече възможност за гъвкавост спрямо спецификата на всяко учебно заведение. От друга страна - повече отговорности. Ще се радваме, ако те бъдат споделени и имаме подкрепа от родители и колеги, за да тръгнат процесите така както трябва. Но не сме притеснени, защото Закона за предучилищно и училищно образование е много години чакан от нашата общност, а и от обществото като цяло. Време е да тръгне.
Р. П.: Имате ли готовност във вашето училище да го приложите от 1 август?
Мария Гайдарова: Да, ние сме подготвени. Аз мисля, че всички колеги работят. Последните месеци четем какви ще бъдат промените, имаше много дискусии в публичното пространство, има и чуваемост на нашите мнения, има публичност. Медиите също отразяват динамиката на тези процеси. Ние знаем какво ще се случва и сме подготвени да го направим. Специално в основно училище „Райна Княгиня” имахме една стъпка към изграждане на обществения съвет, в готовност сме към промените за учебния план в първи и в пети клас. Август месец сме готови да реагираме бързо и своевременно за избора на учебници.
Р. П.: Как приемате идеята да се съкратят междучасията от 10 на 5 минути, а някои часове да се сливат до 90 минути? Целесъобразно ли е?
Мария Гайдарова: Правото на избор, което ще бъде дадено на директорите, съответно на учителите и на педагогическия съвет е точно този нюанс, който всъщност ще отрази необходимостта това да може да се случи или да бъде добро за децата. Ако има някъде практически часове по професии или друга специфика и тя налага това - би било чудесно, ако това стане. Но то няма да бъде за всички ученици от 1 до 12 клас. Ще бъде съобразено вероятно и с възрастовите особености, с нуждите на децата. Водещ момент ще бъде това – на децата да им бъде добре и всяко нещо ще се прави публично и прозрачно. Мисля, че то също ще бъде обект на дискусии, няма директорът да се събуди сутринта с тази идея и да каже "от днес започваме да учим 90 минути, всички деца ще са така". Това е една възможност, която ще бъде предоставена, ще бъде обмислена. И аз съм убедена - само там, където е необходима, в полза и в интерес на децата да бъде направена, може да бъде направена.
Р. П.: Как приемате идеята да се изтеглят датите за външното оценяване след четвърти и след седми клас?
Мария Гайдарова: Така е, да. В новия Закон за предучилищно и училищно образование има такова изискване - външното оценяване в четвърти и в седми клас да бъде до две седмици преди приключване на учебната година. И с оглед на това, че ще се променят тези дати постепенно в четвърти клас и в седми клас с новите учебни планове, не от тази учебна година, но се предвижда и това. Тоест ние трябва да се синхронизираме с новия закон. От друга страна то не е случайно записано, вие сте права, и много от учителите бяха обезпокоени, и родителите също, а факт е, че месец май в по-голямата си част беше неучебен за децата поради много почивни дни, празнични дни, неучебни заради външното оценяване. Също така е истина, че не можеше да се вземе адекватно учебният материал. Децата бяха притиснати и притеснени, мисля, че няма нищо страшно в това да се разделят тези дати и на външното оценяване да се гледа не като оценяване на учениците, а като оценяване на учебното заведение.
Р. П.: Сега научаваме и за нова идея, която ще бъде приложена от новата учебна година. Идея, която предвижда външното оценяване да се определя по брой точки, а не с оценки. Доколко обаче това е удачно и наистина ли точковата система на оценяване е по-обективен критерий за знанията на децата?
Мария Гайдарова: Да, по-обективен критерий е. Аз съм наблюдавала такива практики в европейски страни. Може би още преди 15 – 16 г. Франция беше първата страна, където видях това и ако има 100 точки за оценяване това дава една по-голяма палитра на прецизна оценка. И тези нюанси, които ние даваме в текущото оценяване с единици, не могат да отразят тази специфика и тази разлика и често детето се чувства ощетено - нещо малко не му е достигнало, но вместо примерно шестица, получава петица. А ако има точково оценяване - тези точки биха могли дори да ни насочат в коя област детето трябва да подобри постигнатото.
Р. П.: Тази точкова система обаче не смятате ли, че трябва да бъде въведена и при останалите оценки, не само за външното оценяване, за да има смисъл тази промяна2
Мария Гайдарова: Вероятно - да, но нищо не може да стане изведнъж и на 100 %. Трябва постепенно да вървят процесите на промяна. Защото виждате, че всяка промяна среща съпротива. Това е естествено. Трябва време да бъде обмислена, да не е на всяка цена и да не е бърза, защото образователната система е твърде консервативна и там всяко едно действие води в дългосрочен аспект до много влияния, които не се виждат веднага. Така че - нека да бързаме бавно.
Р. П.: Лично за вас кое е най-голямото ви притеснение за новия закон? Притеснение, което е свързано с началото на учебната година?
Мария Гайдарова: Аз лично притеснения нямам, защото ние сме свикнали да работим и при бързи промени, на бързи обороти и да преодоляваме проблемите ежедневно.
Р. П.: Има ли напрежение във връзка със съкращаването на ваканцията за учителите, тъй като е ясно, че те ще трябва да бъдат в училище малко по-рано от обикновено?
Мария Гайдарова: Напрежение не точно, но има някои неудобства, които възникнаха. Защото те са планирали своите семейни почивки, но въпреки това има разбиране за важността на момента и затова на децата ни да бъде създаден максимален комфорт, да не бавим процесите. Учителите ще изпълнят своите ангажименти.
Р. П.: Благодаря ви затова участие. Чухте Мария Гайдарова – директор на основно училище „Райна Княгиня” с коментар за новите моменти, които влизат в сила от 1 август, респективно и от началото на новата учебна година.
Как лошото време и студа ще се отрази на реколтата от череши в пловдивско коментира в програма "Точно днес" производителят от Куклен Тодор Попов. Според него още е рано да се каже какви са пораженията върху плодните дръвчета, но при някои от ранните череши средно на около 20 цвята има една завързала черешка, което означава, че на 90 % ще има..
Анализотърт от ЦИД Тихомир Безлов, който от години следи контрабандата на цигари, коментира, че има много има много противоречиви съобщения около разбития край Пловдив канал за цигари миналия ноември и последвалите пет месеца по- късно скандали. Той обвърза началото им с две събития в Пловдив - обиските в офисите на ПИМК и „Некст Лоджистик“ през..
Група родопчани от Смолянска област, сред които и Тодор Батков – син, стигна на коне до гръцкото село Димарио, преминавайки през затворения ГКПП „Рудозем – Ксанти“ в знак на протест срещу отказа да се отвори пътят Рудозем – Ксанти след присъединяването ни към Шенгенското пространство. На няколкостотин метра от неработещия пункт, връщащите се от..
Третият епизод на "Елементи в криза" е посветен на огъня. Летните пожари в Цалапица, Царацово и Катуница допринасят за лошото качество на въздуха в Пловдив и разкриват трудностите в комуникацията между граждани и институции. Епизодът представя един от героите огнеборци - главен инспектор Димитър Бришимов, началник сектор "Пожарогасителна..
В Пловдив официално честваха "100 години Седмица на гората“. Инж. Мирослав Димитров, директор на Регионалната дирекция по горите съобщи, че отбелязването в Пловдив започна от началото на седмицата. Служителите на дирекцията са запознали децата от пловдивските училища с работа на лесовъдите и важната роля на горите у нас. Тази есен ще се..