Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Нонсенс са рекламните материали на МОН и МЗХ

В програма "Точно днес" разговор с Радина Ралчева, PR и председател на Българското дружество за връзки с обществеността.

С нея говорим за рекламните кампании на Министерството на образованието и науката (МОН), последвани от Министерството на земеделието и храните (МЗХ), които пък измислиха да рекламират селската програма с термоси и меню за маса за над 900 000 лева.

Разговаряме и за политическия ПР, който има слогани, но няма личности за избор.

Според Ралчева комуникационен абсурд е това, че се случват подобни кампании - слоганите да изпреварват кандидатите за президентския вот. Това е безсмислено, защото реално кандидатът трябва да е носител на това рекламно послание, поясни още Ралчева.

Радина Ралчева: Тази тема според мен е по-дълбока и това проявление, което виждаме с тези обществени поръчки и цитираните от вас, то е проявление на едно фундаментално неразбиране за какво служат комуникациите изобщо. Аз имам две предположения, всъщност представям си три причини, които могат да водят до това като третата е комбинация от първите две. Първата причина е, че евентуално тези обществени поръчки за комуникационни материали се изготвят от чиновници, които нямат абсолютно никаква представа за какво става дума. Второто ми предположение е, че тези обществени поръчки се правят по този начин съвсем целенасочено, за да могат да се развиват определени корупционни практики и третото ми предложение е, че става дума за комбинация между двете, което е може би най-вероятното. За да разберат може би и слушателите, тук става дума за задължителни, комуникацията е задължителен елемент от всички тези европейски проекти. Това не е случайно. Идеята на тези европейски пари, които всички ние ползваме не е просто да ги вземем и да ги усвоим по някакъв начин, а тук всички говорят за усвояване, това го знаем, идеята на тези пари е да подобрят качествено начина на живот и да повлияят на нагласите, манталитета, поведението на бенефициентите по тези проекти. Затова и към тези проекти има елемент на комуникации. В този смисъл, когато ще извършваме комуникации по даден проект ние трябва да помислим на кого говорим, какво искаме да кажем и по какъв начин – чрез материали, събития или някакви други дейности, да предадем тези послания така, че те да стигнат до тези хора, които са ни важни по отношение на проекта. В този тип поръчки, които вие цитирахте това е просто механично производство на някакви рекламни сувенири, които нямат абсолютно никаква връзка с програмите, които комуникират. И сега стигам до вашия въпрос – отговорът му е, разбира се, не, не можете да рекламирате образователни програми, каквито и да е образователни програми, каквото и да е, свързано с образованието, със запалки. На кого ще ги раздаваме тези запалки? На учениците, може би? Да стимулираме този здравословен начин на живот? Какво ще правим с тях?

Радио Пловдив: Какво ви впечатли още в тази поръчка?

Радина Ралчева: Ние имаме комплекти инструменти за ремонт – клещи и отверки, имаме луксозни джобни ножчета, имаме брандирани стъргала и метлички за почистване на стъкла на автомобили, силиконови гривни, имаме някакви безумни неща. Наред с това разбира се видях, че има някакви диплянки, брошури, флайери, стикери, плакати и може би неща ако ги видя какво представляват и как са замислени могат да бъдат все пак адекватен комуникационен носител към такъв проект. Но останалите работи са просто, не знам как да ги нарека.


Радио Пловдив: Вероятно невъзможни за реклама?

Радина Ралчева: Те са нонсенс, те нямат никакъв смисъл в това, което се опитват да представят. Същото е и с другия проект на Министерството на земеделието и  храните, който цитирахте. Това са проекти, които имат съвсем конкретни целеви групи. Те искат да говорят на хората и да променят нещо в начина, по който се случват някакви дейности, свързани със земеделието или образованието. Но нали си представяте, че това не е възможно да се случи чрез използването на подобни рекламни носители.

Радио Пловдив: Просветният министър Меглена Кунева нареди незабавно да се спре тази обществена поръчка, може би от малко срам, че излезе в общественото пространство така или иначе и, че тези два милиона лева не са похарчени по най-добрия начин, сега Десислава Танева дали ще стигне до такова заключение за тези над милион за реклама на селската програма или не очаквате до там?

Радина Ралчева: Трудно ми е да прогнозирам, да очаквам да има все  пак някакви реакции, защото управляващите в България са показани, че те реагират когато видят, че хората имат някаква остра реакция към техни абсолютно неадекватни действия. Мога да кажа друго – тези пари, които са заложени за комуникация в тези два проекта, за които ние знаем, те могат да бъдат похарчени абсолютно рационално.

Радио Пловдив: Щях да ви питам за това – кажете, моля, за какво може да се насочат, г-жо Ралчева, тези два милиона, примерно в оперативната програма „Наука и образование за интелигентен растеж”?

Радина Ралчева: За да коментирам по-конкретно би трябвало да познавам по-добре. Подобен тип програми би трябвало да намерят форма за общуване, пряка форма за общуване, директна форма за общуване с хората, които ще получават пари по тези проекти или ще участват под някаква друга форма в тях и да говорят за ползите от тези проекти, за промяната която цели да генерираме – т. е. да ангажират тези хора в процеса на осъществяване на проектите по начин, който ще доведе до възпроизвеждане на практиките от тези проекти и в бъдеще. Идеята е не да се похарчат парите, а тези пари да доведат до промяна в начина, по който се извършват някакви дейности, така че те да се извършват по-добре.

Радио Пловдив: Към другия въпрос, който искам да не пропуснем, г-жо Ралчева, политическият пиар, който ще ни залива сега, очакват ни септември и октомври – два много горещи месеца? Как тълкувате всичко, което правят партиите? Ето, например управляващата партия ГЕРБ излезе със слоган, но пък нямат кандидат.

Радина Ралчева: Това за мен е също комуникационен абсурд. Изборите за президент по същество са мажоритарни избори, не са разписани като такива, но ние избираме някакви  личности и тези хора заемат позиция, която е символ на ключовата държава и разбира се има набор от правомощия, които са важни. Да изграждаш комуникационна стратегия и да представяш слоган, визуални концепции или каквото и да е друго, без да имаш лицето, персоната, около която се гради тази кандидатура това е безсмислено, защото реално този човек, който е кандидат на дадена партия, той би трябвало да бъде носител на посланието и то да е комбинация, да речем, между негови персонални качества, силни страни, философия на управление и политическо поведение и да речем политическите практики на партията, която представлява или която го излъчва. В този смисъл ГЕРБ, когато анонсиран слоган, без да имат кандидат, това е напълно безсмислено. И още нещо, аз го четох, мисля, че беше „Работим в интерес на гражданите”, този слоган няма много връзка с президентската институция. Този слоган, първо е изключително банален. Значи, всяка политическа власт работи в интерес на гражданите или поне би трябвало. Казването „Ние работим за гражданите” е все едно да кажете на някой „Небето е синьо”. Няма нищо в това, то не дава нищо на хората, с които работите. Но в смисъла на демократичното съществуване на политиката такъв слоган няма абсолютно никакво значение и той не представлява никакво послание.

Радио Пловдив: Това, че генералите влизат в битка струва ли ви се успешен ход от страна примерно пък на левите?

Радина Ралчева: За мен влизането на генералите в политическата битка е по-скоро някакъв сигнал за ретроградност отколкото всичко друго и затова не мога да го приема като положително явление, ние вече си имаме един генерал в политиката, знаем какви са резултатите от неговото присъствие там и аз имам дълбоко съмнение, че хората под пагон са добри политици по ред причини. Нямаме и практика да показва, че  те са добри политици. В този смисъл намирам хода на БСП за доста странен.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Кметът поздрави пловдивчани за Рождественските празници

Кметът на Пловдив Костадин Димитров поздрави пловдивчани с настъпването на светлия християнски празник Рождество Христово. В обръщението си той пожелава на всички здраве, благоденствие и мир. "Коледните празници са време на топлина, споделени мигове и добрина. Време, в което се обръщаме към семейството и приятелите си, споделяме надежда и търсим..

публикувано на 23.12.24 в 14:59

Планове с неизвестен край (част 1)

Училището насърчава децата да са винаги прави, на всяка цена. Но ще им се налага да взимат решения в несигурна среда. В този епизод опитваме да дадем някои насоки за запълване на тази празнота в образованието и възпитанието на децата. В два последователни епизода гостува Весислав Илиев, който споделя опит като ментор от образователната програма за..

публикувано на 23.12.24 в 12:50

И светът, и България се нуждаят от баланс и ценностно съгласие

Тази година е като продължение на предишната, а предишната на предходната и това е лошата тенденция на инерция от Ковид кризата насам, определи доцентът по социология Алексей Пампоров. В глобален план има тенденция на преподреждане, в която за съжаление и "добрите" също показват липса на морален интегритет. Видя се, че светът не е черено - бял. За..

публикувано на 23.12.24 в 10:44

Главен инспектор Димитър Бришимов в "Добро утро, ден!"

Димитър Бришимов  е главен инспектор в пловдивската пожарна и началник на сектор "Пожарогасителна и спасителна дейност". Професионалист, който вече 30 години е в професията, която го среща с бедстивята и с човешката трагедия, но и благодарност. В петте части на разговора ще чуем истории за огън и вода, за бедствия у нас и за мисиите на..

обновено на 21.12.24 в 14:07
Михаил Кръстев

Имаме проблеми с управлението на публичните финанси

Политическата ситуация и парите на държавата. В очакване на редовен кабинет ще сте стигне ли до приемане на бюджет?  Къде са основните проблеми в предложената рамка и кои са най-големите финансови рискове пред страната ни? Коментарът е на  Михаил Кръстев , изпълнителен директор на Съюз за стопанска инициатива – част от Националния съвет за тристранно..

публикувано на 20.12.24 в 09:50