Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Всяко усилие срещу карането "след чашка" си струва, цената е - живот

Близо 80% от българите приемат шофирането в нетрезво състояние за недопустимо, но въпреки това повечето участници в проучване по темата запазват известен неутралитет, ако техен познат иска да кара, след като е консумирал алкохол.

Кампанията „Алкохолът е лош шофьор” има за цел създаването на положителна промяна в поведението на пътя и безопасното шофиране. Деветото издание на кампанията протича под посланието „Петък вечер. Има само едно правило, което важи за всички – не карай пил!“, като призовава към разумно поведение и отговорност да не сядаме зад волана след употреба на алкохол.

Резултатите от проучването и нагласите на хората към употребата на алкохол и шофирането коментираме с Росен Йорданов, психолог и консултант на кампанията.

Според него причините са поведението ни към шофирането "на чашка" са много, дори еволюционни. 

Може да ви се стори странно, но ако направим анкетно проучване за най-силните страхове сред хора, които живеят в градовете, ще видите, убеден съм, че много повече от тях ще отговорят, че се страхуват повече от змии или паяци например, отколкото от катастрофи и пътни произшествия, а още по-малко от ПТП-та свързани с употреба на алкохол. 

Парадоксално, но факт е, че ние,  въпреки вековете социализация и урбанизация, не сме развили достатъчно инстинктите си за градската „джунгла“.

От друга страна осъзнатостта не е достатъчна, за съжаление. 

За да работи осъзнатостта, за да има онова необходимо възпиращо въздействие, тя трябва да се интегрира в психиката на човека в онези най-ранни години, които не помним, или да почерпим от личен горчив опит. 

Вие обаче виждате, че в днешни дни възрастните отделяме много повече време на образованието на децата ни и много по-малко на възпитанието им, включително и на културата на поведение на пътя.

Въпреки, че много от анкетираните вероятно имат „едно наум“ в провеждането на подобни кампании, отчитайки корпоративния елемент, бих казал, че промяната дори на 1 човек към това да бъде по-отговорен и като шофьор и като спътник, си струва.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията
Андрей Велчев

Без бойкот на малките магазини, те държат на качеството

На достъпността и качеството на произвежданата в страната хранителна продукция бе посветена днес дискусия в столицата. Организаторът на дискусията  Андрей Велчев от Сдружението за достъпна и качествена храна заяви в програма "Ден след ден" на Радио Пловдив, че резултатът от бойкота на големите търговски вериги е постигнат и гласът на българите е..

публикувано на 18.02.25 в 16:14
Йордан Божилов

Имаме сериозна криза на международните отношения

В навечерието на третата годишнина от руската инвазия в Украйна експертът по национална сигурност Йордан Божилов коментира възможния завършек на конфликта след обявената от САЩ позиция по него. Той коментира и евентуалното споразумение между САЩ и Русия. Според него това, на което залага администрацията на САЩ е постигането на някакви цели, които..

публикувано на 18.02.25 в 15:40
Владимир Иванов

Производителят трябва да определя крайната продажна цена

Владимир Иванов -  председател на Държавната комисия по стокови борси и тържища, коментира в програма "Точно днес" бойкота срещу високите цени на хранителните стоки и доколко подобен ход може да повлияе на пазара както и предложените от правителството мерки за решаване на проблемите. Според него во момента се наблюдава устойчиво равновесие на цените..

публикувано на 18.02.25 в 11:01

Европа вече трябва да действа доста бързо за сигурността си

Европа е в повратна точка, защото за пръви път от Втората световна война Европа и САЩ не са "непоклатими съюзници, неразривни и с една и съща позиция, за първи път Европа е предизвикана да търси решение не само за собствената си сигурност", коментира деректорът на Портал Европа Юлияна Николова. След срещата в Мюнхен и тази, организирана от Макрон в..

публикувано на 18.02.25 в 10:32

Държавата трябва да регулира цените на храните

Бойкотът на цените на хранителните продукти в големите търговски вериги е крачка в посока уравновесяване на монопола, но това е закъснял процес. Това коментира  производителят на зеленчуци  Иван Кабуров  от пазарджишкото село Мало Конаре, който зарежда и голяма хранителна верига с продукцията си. Добави, че понякога продукцията на родните..

публикувано на 17.02.25 в 16:12