Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Досега трябваше да съобщят скоростта на влака в Хитрино

| обновено на 13.12.16 в 11:57

Най-лесно  може да се установи  дали скоростта  с която е влязъл  влакът в Хитрино, е била превишена. Това може да стане по джи пи ес-ите на локомотивите, които са невредими и би трябвало Кризисният щаб вече да го  е съобщил,  заяви Андрей Делчев изпълнителен директор на Българска петролна и газова асоциация.  Защо не го правят, не знам.

По жп пътищата на страната всеки ден пътуват  хиляди цистерни, и те не могат да спрат, защото пренасят суровини за хранителната и химическата индустрия, това  е икономиката на страната, каза още Делчев и уточни, че не всички цистерни са с опасни товари, пренасят и други, а движението им е по вътрешни правила и спазване на международни конвенции,  които са свързани с опазване на тези стоки в състояние, което да не предизвика това, което стана, тази трагедия.

Част от цистерните  превозват течни горива, които не са под налягане. Част от тях превозват други стоки в течно състояние, т. е. не всяка цистерна е потенциално опасна от подобно произшествие, но в последна сметка те всички са натоварени с опасност.

Делчев подчерта, че източването на цистерните е бавен процес, защото в случая ситуацията не е стандартна, цистерните не са в изправено състояние, достъпа на техника е застрашен, трябва да се направи нов път, да севвключат помпи, да се претоварват в други цистерни има и  още процедури, както и опасността от ново произшествие.

Към този момент нито от кризисния щаб, нито някой от експертите, които коментират се наемат да кажат причината и тя наистина все още не е изяснена. Колкото по-бързо бъде изяснена, толкова по-добре за обществото като цяло и разбира се, за отстраняване на последиците и за уроците, които трябва да научим. Причините както обикновено в подобни случаи могат да бъдат поне три – или неизправност на релсовия път, инфраструктурата на НКЖИ, или недопустимо нарушение на правилата от страна на превозвача, или форс мажор какъвто в случая поне не виждаме, но е възможно.

Затова използвам случая да кажа, че Петролната и газова асоциация, особено фирмите, които търгуват с газ пропан-бутан и с газов, многократно сме внасяли предложения не толкова за железопътните цистерни и за автомобилните, тъй като там превозът е регламентиран, включително и с международни конвенции, но дори и в по-малките съоръжения под налягане, включително и битовите бутилки, и туристическите бутилки, които се пълнят в нерегламентирани пунктове и които наистина не могат да причинят такава гигантска трагедия, каквато се случи в Хитрино, но  могат и предизвикат битова трагедия, при което загиват семейства, загиват хора, т. е. наистина с тези съоръжения трябва да се борави много внимателно.

Връзката е малко по-далечна, но  в частта пълнене на газови бутилки, включително и туристически по пунктове за зареждане на автомобили с газ пропан-бутан, от години се борим против това, опасно е и въпреки това хората смятат, че им е по-лесно и по-евтино...

И двамата, ако кажем нещо в момента, гадаем. Вие поставяте въпросителни в изреченията си, аз в общи линии трябва да говоря с голяма условност и избягвам да го правя. Най-лесно може да се установи дали скоростта е била превишена. Това много лесно може да се установи по джипиесите на локомотивите, които са цели, невредими и би трябвало вече кризисният щаб да го е съобщил. Ако той не го е съобщил как можем всички ние останали да знаем, като една малка група хора се занимават с това. И до този момент би трябвало да бъде съобщено поне да се знае причината за трагедията и да се отстранят всички тези страхове. 

Така че това е въпросът, който многократно се задава, който в момента се върти из социалните мрежи  и на който все още няма отговор. Аз не искам да изпадане в ситуацията, в която при взрива в предприятието за боеприпаси в Северна България две години по-късно все още не знаем причината.  Ето затова наистина трябва да има международна комисия, по-добре да е международна, защото някак си не вярваме на собствените си експерти да ни кажат компетентно „да, превозвачът е виновен” или обратно „не е виновен превозвачът”, за да знаем как да се борим по-нататък с подобни трагедии.

Според Андрей Делчев, трябва да се поканят международни експерти за разследването, защото у нас степента на доверие в обществените институции е много ниска. 

Нали, знаете, че никой не вярва на собствените си светци. И в България при този тотален спад на доверие към институциите, вероятно ще дойдат много компетентни хора и направят експертиза, някой ще оспори и ще намери далечни връзки, ще оспори и качествата на заключението и отново ще се върнем в началото. По-добре да се направи една компетентна експертиза, аз бих поддържал да е международна, за да дойдат експерти, разбира се с участие на хората, които са тук на място, които се грижат за подвижния състав, които да ни кажат заключенията си, да приемем, че са верни и да приключим поне с причините. А причините ако се окаже превишена скорост или нарушение на забрана за движение по железния път, те тогава са много ясни.  Ако е превишена скорост, много бързо може да се установи това. 


Цялото интервю с Андрей Делчев е в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

"Добро утро , ден!" с д-р Андрей Неутов

Тази седмица в рубриката „Добро утро, ден!“ ни гостува  един от водещите кардиохирурзи д-р Андрей Неутов, завеждащ на новото отделение по кардиохирургия в УМБАЛ "Пълмед". В Пловдив го води професионалния  път, а в България за първи път пристига през далечната 2001 година по лична покана на проф. Александър Чирков.  Идва за да специализира - първо..

обновено на 30.11.24 в 09:14

Политически интриги саботират местната власт в Пазарджик

Кметът на Пазарджик Петър Куленски алармира за системен тормоз над служители на общината, общински съветници и техните семейства. Повод стана проваленото вчера засдание на Общинския съвет заради липсата на кворум. Впоследствие бе съобщено за задържането на съветника Искро Бейков, обявен за издирване като свидетел по наказателно дело срещу Сашо..

публикувано на 29.11.24 в 17:18

Ситуацията от днес ни приближава към избор на председател на НС

„Цялостната картина е отвратителна и естествено, че отблъсква хората. Но аз съм на по-друго мнение по отношение на развитието на събитията. Мисля, че това, което се случи днес, ни приближава до избор на председател на 51-вото Народно събрание. Виждаме, че има разместване на пластовете от твърдите позиции на някои политически формации и това..

публикувано на 29.11.24 в 15:38

Чумата не е лъжа и мерките срещу нея трябва да са безкомпромисни

"При заболяване като чумата по дребните преживни животни, което е сред най-опасните в международен план, реакцията трябва да бъде бърза и безкомпромисна. Всичко това е ясно регламентирано от правилата на Световната организация по здравеопазване на животните," заяви д-р Мирослав Първанов, председател на Българската асоциация на ветеринарните лекари за..

публикувано на 29.11.24 в 15:26

Вероятността за поредните предсрочни избори е голяма

И ноември си отива, а усещането, че се въртим в омагьосан кръг все по осезаемо ни напомня на колко въпроси се чакат отговорите. Кога и дали въобще това НС ще заработи след като за пореден път не се стигна до избор на председател? Колко още може да задълбочи политическата криза, повличайки цялата държава?   Говорим по темата с Евелина Славкова..

публикувано на 29.11.24 в 10:00