Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Досега трябваше да съобщят скоростта на влака в Хитрино

| обновено на 13.12.16 в 11:57

Най-лесно  може да се установи  дали скоростта  с която е влязъл  влакът в Хитрино, е била превишена. Това може да стане по джи пи ес-ите на локомотивите, които са невредими и би трябвало Кризисният щаб вече да го  е съобщил,  заяви Андрей Делчев изпълнителен директор на Българска петролна и газова асоциация.  Защо не го правят, не знам.

По жп пътищата на страната всеки ден пътуват  хиляди цистерни, и те не могат да спрат, защото пренасят суровини за хранителната и химическата индустрия, това  е икономиката на страната, каза още Делчев и уточни, че не всички цистерни са с опасни товари, пренасят и други, а движението им е по вътрешни правила и спазване на международни конвенции,  които са свързани с опазване на тези стоки в състояние, което да не предизвика това, което стана, тази трагедия.

Част от цистерните  превозват течни горива, които не са под налягане. Част от тях превозват други стоки в течно състояние, т. е. не всяка цистерна е потенциално опасна от подобно произшествие, но в последна сметка те всички са натоварени с опасност.

Делчев подчерта, че източването на цистерните е бавен процес, защото в случая ситуацията не е стандартна, цистерните не са в изправено състояние, достъпа на техника е застрашен, трябва да се направи нов път, да севвключат помпи, да се претоварват в други цистерни има и  още процедури, както и опасността от ново произшествие.

Към този момент нито от кризисния щаб, нито някой от експертите, които коментират се наемат да кажат причината и тя наистина все още не е изяснена. Колкото по-бързо бъде изяснена, толкова по-добре за обществото като цяло и разбира се, за отстраняване на последиците и за уроците, които трябва да научим. Причините както обикновено в подобни случаи могат да бъдат поне три – или неизправност на релсовия път, инфраструктурата на НКЖИ, или недопустимо нарушение на правилата от страна на превозвача, или форс мажор какъвто в случая поне не виждаме, но е възможно.

Затова използвам случая да кажа, че Петролната и газова асоциация, особено фирмите, които търгуват с газ пропан-бутан и с газов, многократно сме внасяли предложения не толкова за железопътните цистерни и за автомобилните, тъй като там превозът е регламентиран, включително и с международни конвенции, но дори и в по-малките съоръжения под налягане, включително и битовите бутилки, и туристическите бутилки, които се пълнят в нерегламентирани пунктове и които наистина не могат да причинят такава гигантска трагедия, каквато се случи в Хитрино, но  могат и предизвикат битова трагедия, при което загиват семейства, загиват хора, т. е. наистина с тези съоръжения трябва да се борави много внимателно.

Връзката е малко по-далечна, но  в частта пълнене на газови бутилки, включително и туристически по пунктове за зареждане на автомобили с газ пропан-бутан, от години се борим против това, опасно е и въпреки това хората смятат, че им е по-лесно и по-евтино...

И двамата, ако кажем нещо в момента, гадаем. Вие поставяте въпросителни в изреченията си, аз в общи линии трябва да говоря с голяма условност и избягвам да го правя. Най-лесно може да се установи дали скоростта е била превишена. Това много лесно може да се установи по джипиесите на локомотивите, които са цели, невредими и би трябвало вече кризисният щаб да го е съобщил. Ако той не го е съобщил как можем всички ние останали да знаем, като една малка група хора се занимават с това. И до този момент би трябвало да бъде съобщено поне да се знае причината за трагедията и да се отстранят всички тези страхове. 

Така че това е въпросът, който многократно се задава, който в момента се върти из социалните мрежи  и на който все още няма отговор. Аз не искам да изпадане в ситуацията, в която при взрива в предприятието за боеприпаси в Северна България две години по-късно все още не знаем причината.  Ето затова наистина трябва да има международна комисия, по-добре да е международна, защото някак си не вярваме на собствените си експерти да ни кажат компетентно „да, превозвачът е виновен” или обратно „не е виновен превозвачът”, за да знаем как да се борим по-нататък с подобни трагедии.

Според Андрей Делчев, трябва да се поканят международни експерти за разследването, защото у нас степента на доверие в обществените институции е много ниска. 

Нали, знаете, че никой не вярва на собствените си светци. И в България при този тотален спад на доверие към институциите, вероятно ще дойдат много компетентни хора и направят експертиза, някой ще оспори и ще намери далечни връзки, ще оспори и качествата на заключението и отново ще се върнем в началото. По-добре да се направи една компетентна експертиза, аз бих поддържал да е международна, за да дойдат експерти, разбира се с участие на хората, които са тук на място, които се грижат за подвижния състав, които да ни кажат заключенията си, да приемем, че са верни и да приключим поне с причините. А причините ако се окаже превишена скорост или нарушение на забрана за движение по железния път, те тогава са много ясни.  Ако е превишена скорост, много бързо може да се установи това. 


Цялото интервю с Андрей Делчев е в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията
Д-р Фани Гюлева

Пловдив сред водещите по психични разстройства

В Световния ден на психичното здраве 10 октомври говорим открито за тревожността като ежедневие. И макар че 60 от всеки 100 българи имат психични проблеми, окуражаващо е, че бариерата на стигмата върху психичното здраве постепенно се вдига. Трамплинът бе COVID-кризата, след която бележат ръст депресиите, паническите разстройства, деменциите (и то..

публикувано на 10.10.25 в 17:06

Ако държавата не свие разходите, ще трябва да вдига данъци

Колко сериозна е кризата с публичните финанси? Възможно ли е отново да бъде прикрит рекордният бюджетен дефицит на страната ни? А рискът от дългова спирала? Предизвикателствата пред „Бюджет 2026“ – първата за България финансова рамка в евро коментира икономистът  Димитър Чобанов от Института по икономики и политики в УНСС.  Той посочи, че..

публикувано на 10.10.25 в 16:25

Събират средства за спешен ремонт на храма в Дълго поле

Събират средства за спешен ремонт на църквата „Свети Архангел Михаил“ в Дълго поле, която е на почти век. Покривът й от дълги години е компрометиран и има нужда от основен ремонт, за да се запазят стенописите и иконите. До момента са правени частични, козметични ремонти, обясни отец Янко.  За целта са необходими 40 000 лева. Събрана е само..

обновено на 10.10.25 в 09:03

Сериозен ръст на кандидатите за съветници в Пазарджик

Организацията за извънредните избори зда общински съветници в Пазарджик в неделя, 12 октомври, върви по график, каза за Радио Пловдив Стефан Димитров, председател на ОИК Пазарджик. Той съобщи, че има постъпили сигнали за нерегламентирано поставяне на агитационни материали и два сигнала за купуване на гласове, които са препратени към прокуратурата...

публикувано на 10.10.25 в 08:43

Политици с частни ВЕЦ-ове провалят поливното земеделие

Липса на добиви заради сушата; източена вода от язовирите заради ВЕЦ-ове, които са собственост на политици и депутати;  липса на пазари - това са само част от причините  всички в сектора зърнопроизводство да сме пред фалит . Няма вода за напояване, тъй като през зимата, когато токът е скъп, водата се източва през частните ВЕЦ-ове,..

публикувано на 09.10.25 в 17:44