Най-лесно може да се установи дали скоростта с която е влязъл влакът в Хитрино, е била превишена. Това може да стане по джи пи ес-ите на локомотивите, които са невредими и би трябвало Кризисният щаб вече да го е съобщил, заяви Андрей Делчев изпълнителен директор на Българска петролна и газова асоциация. Защо не го правят, не знам.
По жп пътищата на страната всеки ден пътуват хиляди цистерни, и те не могат да спрат, защото пренасят суровини за хранителната и химическата индустрия, това е икономиката на страната, каза още Делчев и уточни, че не всички цистерни са с опасни товари, пренасят и други, а движението им е по вътрешни правила и спазване на международни конвенции, които са свързани с опазване на тези стоки в състояние, което да не предизвика това, което стана, тази трагедия.
Част от цистерните превозват течни горива, които не са под налягане. Част от тях превозват други стоки в течно състояние, т. е. не всяка цистерна е потенциално опасна от подобно произшествие, но в последна сметка те всички са натоварени с опасност.
Делчев подчерта, че източването на цистерните е бавен процес, защото в случая ситуацията не е стандартна, цистерните не са в изправено състояние, достъпа на техника е застрашен, трябва да се направи нов път, да севвключат помпи, да се претоварват в други цистерни има и още процедури, както и опасността от ново произшествие.
Към този момент нито от кризисния щаб, нито някой от експертите, които коментират се наемат да кажат причината и тя наистина все още не е изяснена. Колкото по-бързо бъде изяснена, толкова по-добре за обществото като цяло и разбира се, за отстраняване на последиците и за уроците, които трябва да научим. Причините както обикновено в подобни случаи могат да бъдат поне три – или неизправност на релсовия път, инфраструктурата на НКЖИ, или недопустимо нарушение на правилата от страна на превозвача, или форс мажор какъвто в случая поне не виждаме, но е възможно.
Затова използвам случая да кажа, че Петролната и газова асоциация, особено фирмите, които търгуват с газ пропан-бутан и с газов, многократно сме внасяли предложения не толкова за железопътните цистерни и за автомобилните, тъй като там превозът е регламентиран, включително и с международни конвенции, но дори и в по-малките съоръжения под налягане, включително и битовите бутилки, и туристическите бутилки, които се пълнят в нерегламентирани пунктове и които наистина не могат да причинят такава гигантска трагедия, каквато се случи в Хитрино, но могат и предизвикат битова трагедия, при което загиват семейства, загиват хора, т. е. наистина с тези съоръжения трябва да се борави много внимателно.
Връзката е малко по-далечна, но в частта пълнене на газови бутилки, включително и туристически по пунктове за зареждане на автомобили с газ пропан-бутан, от години се борим против това, опасно е и въпреки това хората смятат, че им е по-лесно и по-евтино...
И двамата, ако кажем нещо в момента, гадаем. Вие поставяте въпросителни в изреченията си, аз в общи линии трябва да говоря с голяма условност и избягвам да го правя. Най-лесно може да се установи дали скоростта е била превишена. Това много лесно може да се установи по джипиесите на локомотивите, които са цели, невредими и би трябвало вече кризисният щаб да го е съобщил. Ако той не го е съобщил как можем всички ние останали да знаем, като една малка група хора се занимават с това. И до този момент би трябвало да бъде съобщено поне да се знае причината за трагедията и да се отстранят всички тези страхове.
Така че това е въпросът, който многократно се задава, който в момента се върти из социалните мрежи и на който все още няма отговор. Аз не искам да изпадане в ситуацията, в която при взрива в предприятието за боеприпаси в Северна България две години по-късно все още не знаем причината. Ето затова наистина трябва да има международна комисия, по-добре да е международна, защото някак си не вярваме на собствените си експерти да ни кажат компетентно „да, превозвачът е виновен” или обратно „не е виновен превозвачът”, за да знаем как да се борим по-нататък с подобни трагедии.
Според Андрей Делчев, трябва да се поканят международни експерти за разследването, защото у нас степента на доверие в обществените институции е много ниска.
Нали, знаете, че никой не вярва на собствените си светци. И в България при този тотален спад на доверие към институциите, вероятно ще дойдат много компетентни хора и направят експертиза, някой ще оспори и ще намери далечни връзки, ще оспори и качествата на заключението и отново ще се върнем в началото. По-добре да се направи една компетентна експертиза, аз бих поддържал да е международна, за да дойдат експерти, разбира се с участие на хората, които са тук на място, които се грижат за подвижния състав, които да ни кажат заключенията си, да приемем, че са верни и да приключим поне с причините. А причините ако се окаже превишена скорост или нарушение на забрана за движение по железния път, те тогава са много ясни. Ако е превишена скорост, много бързо може да се установи това.
Цялото интервю с Андрей Делчев е в звуковия файл.
Община Сопот е на път да реши проблема с водата, който от години мъчи хората през лятото. Предстои ремонт на важен водопровод, който ще свърже шахтовите кладенци, откъдето градът ще ползва вода, с ВиК мрежата, съобщи кметът на община Сопот Станислав Стоенчев. Той обясни, че вече е изготвен проект за това от ВиК-Пловдив. Чрез него шахтовите..
Издателство "Нитон" подготви за печат първата книга за Васил Левски за деца, издадена през 1924 г. Книгата е може би едно от най-докосващите и достоверни четива за Васил Левски, създадено за българските юноши и родители. Автор е Данаил Кацев - Бурски, български писател, краевед, публицист. Книгата излиза със заглавието "дякон Игнатий. Васил Иванов...
Решенията на съда не се коментират, а се изпълняват – така председателят на Общинската избирателна комисия в Пазарджик Антони Върбев коментира касирания от ВАС избор на общински съветници в града. В хода на делото бяха отворени за повторно преброяване чувалите в 52 секции. При отварянето им бе установено, че в голяма част от проверените..
„Днес се очаква да се разгледа мярката за неотклонение на варненския кмет Благомир Коцев, тоест днес се очаква да се получи обрат в решението на Софийския съд. Затова причината е друг обрат, от вчера, който може да е началото на процес с непредвидими последици. Става дума за отказ от показания на основния свидетел срещу Благомир Коцев. Изглежда..
Проф. Тоньо Шмилев, един от доайените на българската педиатрия, обяви чрез фейсбук кампания в защита на българския лекар. „ Нека обществото да види, че ние сме мнозинство и че не желаем да бъдем хулени и обвинявани в грубо отношение към пациентите си. Искаме да работим спокойно, за да бъдем наистина полезни. Който ме познава знае, че аз стоя..