Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Контролът върху опасните товари трябва да се завиши

Какво разказва взривеното сърце на Хитрино при срещата си със спасителите и какво обви в мълчание, откъслечно прокраднало се в тезите на анализаторите. Шест дни след огнения ад въпросите са повече отколкото в началото. Какво и как гори, какви следи оставя, от какво е предизвикана експлозията с обгорелите вагони? Въпросите ще зададем на председателя на Обществения съвет по въпросите на отбраната и бивш началник на Щаба на управление „Химически войски“, ген. Кирил Цветков

Трагедията в Хитрино е огромна по мащаб, но можеше да бъде и по-голяма. Взриви се една цистерна с пропан-бутан, а имаше още три такива и 12 - с пропилен. Действията на пожарникарите следваха от това, което се намира в цистерните. Полипропиленът е пластмаса, а пропиленът е изходната суровина за производството ѝ. И пропиленът, и пропан-бутанът имат почти еднакви физически свойства и са изключително опасни и двете. Пропиленът попада в категория „А“ на опасните вещества. Пропан-бутанът – също и без тях не може да съществува съвременната цивилизация. Затова техни огромни количества кръстосват нашата страна, света и Европа. Разликата между двете вещества е, че пропиленът е ненаситен въглеводород, а пропанът – наситен. Като инженер-химик твърдя, че пропиленът е химически по-активен и по-опасен и, за разлика от пропан-бутана, е отровен и при пипане, и при поглъщане и предизвиква алергични реакции. И двете са лесно възпламеними, много бързо създават взривоопасна смес с въздуха и когато има избухване, всъщност избухва облакът, образувал се от сместа. Създава се обемен взрив, който се използва за боеприпасите, коментира ген. Цветков и добави:

Въпросът обаче е как е започнал да се образува този взривоопасен облак, за да предизвика такива огромни поражения. Необясними са няколко неща. Как може да се създаде например тази взривопасна смес при движение? Това е невъзможно.  Кой е измерил по-високата скорост и кога точно, при условие, че тя се посочва като условие за трагедията. Не мога да допусна, че машинистите ще нарушат до такава степен всички правила за превоз на опасни товари. Ако са неизправни релсите, тогава защо не се е обърнал локототивът, а шестата цистерна? За мене това е необяснимо. Проблемът е кой осъществява контрол върху всички цистерни, които се движат в България? ЖП транспортът у нас е проблемен. В нормалните страни има надеждни системи за управление и опасните товари са под особен контрол. Трябва да се завиши контролът върху превозите на опасните товари на територията на страната.

Повече чуйте от звуковия файл. 





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията
Андрей Велчев

Трусовете в държавата предстоят, управляващите не са диалогични

"Липсва диалогичността, с която сме свикнали, особено от партия ГЕРБ. Това, което което виждаме е, че те стоят твърдо на своята позиция, и каквото и да говорят синдикатите, не съм оптимист накъде вървят комуникациите. Ако публичният и частният сектор са скарани, то трусовете в държавата предстоят". Това заяви в интервю за предаването "Ден след..

обновено на 24.11.25 в 16:39

Таванът на ваучерите за храна трябва да е 150 евро месечно

Максималният размер на ваучерите за храна ще остане 200 лева месечно и през 2026 година, според проектобюджета за следващата година и това ще остане най-ниската стойност за страна-членка на ЕС. 835 000 са работещите в България, които получават ваучери. Таня Обущарова, главен секретар на Асоциацията на операторите на ваучери, коментира пред Радио..

публикувано на 24.11.25 в 15:38
Кольо Парамов

Влизането в еврозоната ще засили контрола от ЕЦП

Балансовите проблеми, свързани с проекта на бюджет 2026 и липсата на контрол, се дължат на олигархията, която е моделирала политическото и икономическото вземане на решения в своя полза. Тази теза изрази в предаването „Точно днес“ на Радио Пловдив финансистът Кольо Парамов. Той подчерта, че влизането в еврозоната трябва да доведе до..

публикувано на 24.11.25 в 10:34

Нали сме демокрация?

В този епизод тръгваме от твърдението „65% са против еврото, нали сме демокрация?“ и разглеждаме как формулировката на социологическите въпроси променя отговорите и смисъла им. Вместо да приемаме едно число като „волята на народа“, питаме: какво всъщност е било зададено – „харесвате ли еврозоната“ или „искате ли да се отмени валутният борд и..

публикувано на 24.11.25 в 10:08

Матей Матеев в "Добро утро, ден!"

Тази седмица в „Добро утро, ден!“ ви срещаме с един от най-значимите пловдивски творци – Матей Матеев. Роден в Кюстендил, но завинаги свързал съдбата си с Пловдив – града, който му върна обичта с най-високото признание – званието „Почетен гражданин“. Казва, че родния край, балканската енергия го прави човек - широко скроен човек. Послание, което..

обновено на 21.11.25 в 17:08