Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Туризмът тегли икономиката като локомотив

България е най-недооценената туристическа дестинация в Югоизточна Европа отбелязва специализираният  портал за пътуване Travel Business, но над 80% от туристите в страната посещават културно-исторически обекти. Какви са тенденциите  в бранша, очакванията на туроператорите на прага на туристическия сезон и какво налага  все по-категорично необходимостта от предлагане на нов туристически продукт  - Румен Драганов – директор на Института за анализи и оценки в туризма. 

От началото на годината сме залети от вълна пътуващи млади хора, които идват тук  с нискотарифни компании – от 17 европейски летища  и това са хора, които идват основно за културен туризъм, независимо че сме извън сезона все още. 20% е ръстът на туристите за януари, като тенденцията ще се запазва и през февруари. Геополитическите сътресения  водят в България млади хора, които от Бирминган, Мадрид, Брюксел, които са имали планове да отидат в Истанбул например, но поради ситуацията там и добите оферти тук, са пристигнали в България и споделят добрите си впечатления и  изненадата си от срещата със страната ни.

Ако вземете билет например за 8 евро  и намерите подобни туристически предложения, човек се чувства победител. Това правим ние в туризма, намирайки най-добрите цени и е интересна изобретателността на искащите да пътуват и намиращите най-добрите оферти –  да се питаш как е възможно  толкова хубави неща да струват толкова евтино и да са в ръцете ни.  Това го правят хората,  идващи с желание да посещават каменните къщи, да опитат хубаво кисело мляко, мед и неща направени от ръцете на хората тук, да се водят разговори за книги, филми, дигитални технологии. Това са хората, които сега срещаме по малките хотелчета – млади хора, завършили в чужбина право, икономика, медицина, инженерство, които идват тук да помагат на родителите си и правят тези малки хотелчета.

Туризмът  не е подвластен на кризите, дори и по време на най-тежката в началото на 90-те, когато икономиката не върви, той вървеше на макс като локомотив.За туризма 2016 г. бе върхова с посещения на чуждестранните туристи –над 10 млн, тази година се очертава отново дотолкова успешна. Но на този фон дори средната ни заетост беше под 50%. Днес например имаме над 1 млн празни легла. Например не сме раздали валчери за здравна превенция на работещите хора, за да се засилят веднага към 600-те минерални извора, които изтичат в канала, за да си оправят здравето. Това е българският пример – вода гази, жаден ходи!

Става въпрос само за две думи в наредба № 7 на Финансовото министерство – към валчерите за храна по 60 лв да се добави  още и „здравна превенция“ – 60 лв., за да се използват изворите и хората да се погрижат за дравето си, заяви Румен Драганов. На страната ни е необходим завършен продукт – местните фирми да  бъдат наложени, ние да предлагаме местната марка, да създаваме работни места за нашата икономика, а не да храним света.

Около 3 март очакванията са около 180 хиляди българи да пътуват в България и около 40 хиляди – в чужбина. Много са събитията, свързани с историческата дата в цялата страна, освен работещите максимално интензивно зимни  и спа курорти, а на 4 март е Тодоровден, свързан с конните надбягвания, кушиите, така че се очаква един много успешен, дълъг и хубав уикенд в България, подчерта Румен Драганов.

Цялото интервю – от звуковия файл.  


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Фирмите у нас се адаптират към модела в индустрията с коли

Компаниите в България успешно се адаптират към  новия модел в автомобилната  индустрията. Започват да произвеждат нови продукти. Освен това у нас се създава софтуера и самата конструкция на най-модерните електромотори и инвертори за тях. Това коментира Любомир Станиславов, който е изпълнителен директор на Автомотив клъстер България, във връзка с..

публикувано на 31.01.25 в 16:11

С бойкот цени не се свалят, важна е конкуренцията

Богомил Николов от организацията „Активни потребители“ коментира в програма "Ден след ден" обявения в Хърватия клиентски бойкот, заради високи цени, разпространяващ се и в съседните страни и затихналия, поне засега, сблъсък между мобилните оператори и Комисията за защита на потребителите у нас .  Според него потребителските бойкоти имат дълга история..

публикувано на 31.01.25 в 16:02

Бюджетът на държавата трябва да e изкуство на разумното

Бюджетът на държавата представя политики и споровете по него е нормално да са остри, по- ползотворния разговор би бил за конкрекретните  приоритети, по които ще се работи. Но може би заради това, че така по- лесно дебатът стига до гражданите, фокусъте е колко е дупката в хазната,  коментаръте на професорът по макроикономика от ПУ Станимир Кабаиванов...

публикувано на 31.01.25 в 11:06

Търсят се още 6,8 млн. лева за електронния билет в Пловдив

Oбщина Пловдив трябва да плати от бюджета допълнително 6,8 млн лева , ако иска да има работеща електронна система в градския транспорт. Това разкри Илия Гатев от групата на БСП за България на общинската сесия, като цитира доклад на зам.- кмета Ерол Садъков за системата за управление на градския транспорт и договора с "Тикси", която трябва..

обновено на 30.01.25 в 16:32

Учители предлагат 5 дни междусрочна ваканция

Синдикат "Образование" предлага на МОН да дадат още няколко дни към междусрочната ваканция, за да се пребори грипната епидемия. "На практика вече сме в национална грипна епидемия, след като половината области обявиха такава. На места, както и в Пловдив, децата учат онлайн. Ако учителят е болен или 30% от учениците са болни, за какво качество на..

публикувано на 30.01.25 в 14:21