Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Проектите за Пловдив 2019 - форми, съдържания, пари...

| обновено на 16.08.17 в 11:13

Как Фондация „Пловдив 2019“ разпредели над 5 милиона лева за 67 проекта?  И кои се оказаха най-добре платени ?   Въпросът е  за  огласената  преди ден от фондация Пловдив 2019 сума от  5 356 000 лева  за проекти за програмата ЕСК, разпределени на  2 и 3 сесия на фондацията. Точно тези проекти ще бъдат " основният скелет на ЕСК ", по думите на артистичния директор на Пловдив 2019 Светлана Куюмджиева. В този основен скелет, най-голямата сума отива за фондация Едно и Асен Асенов.

За три одобрени проекта,/ а са кандидатствали с пет/, фондация Едно получава 740 000 лева за три фестивала. Като за единия от тях са 600 000 лева - Международният фестивал за съвременен танц и пърформанс. Точно той е най-скъпият от втора и трета сесия на фондацията. 

В интервю за Радио Пловдив Асен Асенов заяви, че не е фаворит на фондацията, а  културните проекти не са спорт, за да има класиране, и пренасочи сюжета към други проекти, с по-голямо от неговото финансиране.  Какво означават 600 000  лева, когато се говори за културна програма, коментира той. И препоръча да се обсъждат проектите и от първата сесия, а не само от последните две. А дали  фондацията ще влезе в рамката на тези 600 000 хиляди лева,  вместо исканите милиони, все още не било решено. Дискутирали.  Всичко е по правилата, каза още Асенов, а той ги спазвал. 

Интересен е начинът, по който бяха огласени резултатите от двете сесии.  Освен общите суми,  на пресконференция в понеделник, на хартиен носител беше дадена оскъдна информация само с името на кандидатите, и то съкратено, на английски език и  цифрите с исканите, проектните  и получените пари. За съдържанието на проектите бяхме препратени към сайта на фондацията. За 190 проекта - одобрените и неодобрените. На този етап, на този сайт има качени кратки резюмета на журито за проектите, от които за творческата им същност има по няколко изречения. 

За Радио Пловдив артдиректора на Пловдив 2019 Светлана Куюмджиева  заяви, че проектите се оценяват всеки сам за себе си, по реда на постъпването, с индикативни стойности, а  не със суми. И няма предпочитание към никого, няма фаворити. "Досега от пловдивската общественост не са отправили брожение, адресирано  до нас за Асен Асенов, по-скоро от страна на неговата фондация има брожение към нас, че са получили по-малка сума", заяви Куюмджиева. 

Според нея, кандидатурите с пловдивско седалище не са ощетени  -  Пловдивският театър с 300 000, Сдружение Изкуство днес на Емил Миразчиев с два проекта общо за 360 000 лева, фондация Спектра с два проекта от по 150 000  и 120 000  лева и др. 

 А от чуждестранните партньори, за тези от Германия, чиито два проекта са получили всеки по 345 000, общо 690 000 лева, Куюмджиева каза, че за тях тези суми са много по-ниски от тези, с които работят на европейска сцена. 

Тече 10-дневният срок, в който одобрените проекти трябва да актуализират бюджетите си. Защото от заявените над 59 милиона лева, са отпуснати над 8 милиона и половина. 

Съставът на комисията, която журира проектите:  д-р Светлана Куюмджиева, проф. Ханс - Дитрих Шмит, Надя Гризо, проф. Галина Лардева / външен експерт/ и д-р Диана Андреева / външен експерт/ .

Каква ли ще бъде съдбата на проектите за ЕСК  ? Ще се откажат ли и други, както Колектив Кино Космос ? Ще се сменят ли и ще напускат ли още от управлението на фондацията, а това ще се приема за безметежност ? И има ли наистина някой, който иска да провали Пловдив ЕСК ? Защо ли ? И кой, кой ?

Е, понякога совите не са това, което са. Но понякога са точно това. 

Репортажът е в звуковия файл. 







Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Красимир Димовски представя "Тезеят в своя лабиринт"

Писателят Красимир Димовски представя новата си книга „Тезеят в своя лабиринт“ в Bee Bop Café.  Романът  излезе с печата на ИК „Хермес“. След три десетилетия мълчание Димовски издаде преди три години книгата с 13 невръстни разказа „Момичето, което предсказваше миналото“, а година по-късно – „Ловецът на русалки“ – три новели за..

публикувано на 27.11.24 в 06:46

Ваня Итинова с изложба в галерия "Аспект"

Галерия „Аспект“ представя четвъртата самостоятелна изложба на Ваня Итинова „Градът разказва“. След нейната първа изява преди 3 години съвместно с Натали Итинов, авторката се превърна в един от основните художници на галерията и традиционно в края на годината представя новите си картини. В експозицията са представени 21 живописни платна,..

публикувано на 27.11.24 в 06:41

Адела Пеева със специален "Златен ритон"

Известната наша режисьорка документалистка Адела Пеева ще получи специален „Златен ритон“ на тазгодишното издание на фестивала, чийто домакин е Пловдив от 13-и до 19-и декември. Тази награда се връчва за първи път на форума за документално и анимационно кино, а Адела Пеева от своя страна никога не е била отличавана с най-престижната..

публикувано на 26.11.24 в 11:04

„Послание за небесност“ на Росен Кръстев във „Възраждане“

Галерия „Възраждане“ представя изложбата „Послание за небесност“ на Росен Кръстев. Сюрреализмът и наивът някак органично се сливат и организират един идеалистично настроен фигуратив. Темата е възторгът - от живота, красотата, липсата на злото и сливането на небесното и земното , казва галеристката Красимира Алексиева. Росен Кръстев е..

публикувано на 26.11.24 в 06:22

Спомени на Генерала в Клуб "Неделя"

„Национална служба за охрана. Спомени на Генерала“ е книга, която излезе наскоро и която бе повод нейният автор да бъде гост в предаването Клуб "Неделя".  Тя е дело на най-дълго заемалия ръководния пост в НСО – генерал Димитър Владимиров.  В продължение на 12 години и половина, между 1992 и 2004-та, той работи с трима български президенти: Желю..

публикувано на 25.11.24 в 16:45