Полският крал Ян III Собиески е човекът, който през 1683 г. поведе християнските войски и победи турците, обсадили Виена. Така завинаги отказа страховитата Османска империя от апетитите за повече Европа. Всички, начело с папата, го приветстват като спасител на християнския свят, а той скромно и величествено перифразира Юлий Цезар: „Дойдох, видях, Бог победи”.
Отделни остават армията, правосъдието управлението на финансите. Тази голяма и амбициозна европейска държава смесва няколко познати системи за управление. С високата си степен на автономност, тя е федерация, което противоречи на стандартната идея за монархия. Кралят е конституционен монарх, обвързан с Pacta conventa - „приетите споразумения”, които описват неговите права. Освен това Сеймът може да налага вето на решенията му. На всичкото отгоре, монархията не е наследствена, а изборна.
Изборът от една страна е олигархичен акт, защото в него участва само шляхтата – дворянската прослойка в Полша и Литва, която в различни периоди варира между 10 и 30 на сто от населението. Обаче кралският избор е и демократичен акт, доколкото цялата шляхта има равни права да участва. Шляхтата има също - официално и законно – право на бунт срещу монарха, ако той наруши гарантираните свободи.
Някому подобна система може да изглежда шизофренична, но всъщност моделът за баланс на права и задължения е особено напредничав за времето си. Той е изграден на базата на тъй наречените „златни свободи” и сигурно не е неслучайно, че полското общество и досега е известно със силната си непримиримост към погазването на човешките права, съчетано по неповторим начин със съзнанието за лична отговорност – баланс, който с особена сила се прояви през най-тежките години на комунизма.
Ян Собиески се ражда през 1629 година в Олеско, край днешния украински град Лвов, в магнатско, значи - високо благородническо семейство. Баща му, Якоб, е войвода на Рутения и кастелан на Краков. Майка му, Зофия, е внучка на хетман Станислав Жулкиевски, един от най-известните политици и военни командири на Жеч Посполита. Малкият Ян получава прекрасно образование.
Учи в Новодворския колеж в Краков и завършва философия в Ягелонския университет, основан през 1364 г. След това образование обаче идва още образование, този път доста по-практическо. Заедно с брат си Марек, 17-годишният Ян обикаля Европа - днешна Германия, Холандия, Белгия, не пропуска Париж и Лондон, среща се с известни хора като принц Конде, принц Уйлям Оранжски и принц Чарлс, преди да стане крал Чарлс II Английски. Не по-малко важно е обаче, че Ян не си губи времето в забавления, а учи немски, френски и италиански, които добавя към полския и латинския. През 1648 двамата братя се връщат в Полша и се включват в кампанията срещу бунта на Богдан Хмелницки.
Те въоръжават и издържат със собствени средства по една кавалерийска част. После Марек загива в татарски плен, а Ян, който се показва като много способен войник, е произведен полковник и изпратен от краля на дипломатическа мисия в Османската империя. Там той пак не си губи времето, а научава турски и татарски език, запознава се отблизо с турските военни традиции и тактики. Тези знания са му много полезни, защото Жеч Посполита и Османската империя са гранични държави на ръба на тогавашната глобална турско-европейска политическа динамика и постоянно се бият.
Но в първия момент не султанът, а Карл Густав на Швеция нахлува в Полша, в атаката, известна и досега като „потоп”. Може да звучи неочаквано, но по ред причини в този конфликт Ян Собиески отначало се бие като съюзник на шведите. През март 1656 обаче ги изоставя и се връща в армията на полския крал Ян II Казимир Ваза.
В следващите 18 години Ян Собиески става все по-известен боец и участва в поредица войни. Шведите са прогонени през 60-та, но идват битките срещу казаци, татари, руснаци, турци. Той започва да се издига и в политиката, избран е в Сейма, получава един след друг високи постове – започва от пръв кралски съветник и стига до Велик хетман на короната, тоест, върховен главнокомандващ. Въпреки напрегнатия живот, който води обаче, Ян Собиески успява да се ожени и то по любов. Жена му е Мария Казимир д Аркиен, френска благородничка, още 5-годишна идва в Полша като част от свитата на Мари Луис Гонзага, съпруга на двама полски крале.
Ян Собиески и неговата любима Маришенка се запознават още през 1656, когато тя е на 15, но това е просто запознанство. Две години по-късно Мари се омъжва и има три дъщери, но съпругът ѝ умира през 65-та. Изглежда още преди смъртта му обаче между нея и Собиески има закачка, защото, твърде необичайно, двамата добри католици вдигат сватба след броени месеци. Този брак носи на Ян Собиески три неща. Първо - любов. Тя не помръква през дългите периоди на раздяла, а ражда прочутата им кореспонденция, в която, освен лични чувства, се обсъждат и важни държавни дела. Второ, плод на тази любов са 14-те им деца, от които обаче оцеляват само 4. И трето, Мари засилва и без това наличната у Ян привързаност към идеята за френско-полски алианс в политиката.
Във Франция по онова време властва кралят-слънце Луи XIV. По негов модел в Полша, след като през 1672 е избран за крал, Ян III Собиески опитва, макар неуспешно, да централизира властта, включително да превърне изборната монархия в наследствена.
Ян Собиески точно е победил турците в прочутата битка при Хочим, когато идва вест, че крал Михал I е умрял. Собиески вече е така прочут, че изборът на нов крал е бърз, предвидим и става с рядкото за характера на шляхтата почти пълно мнозинство. Не толкова бърза е коронацията, тя идва почти две години по-късно, защото Собиески е ангажиран с кампанията срещу турците. Той става крал в тежка за Жеч Посполита финансова и политическа ситуация, но бавно стабилизира нещата. Постепенно обаче разбира, че близостта с Франция, за сметка на конкурентната империя на Хабсбургите, не е така изгодна за самата Полша - Париж е далеч от турския потоп, а Краков и Виена са непосредствено заплашени. Затова той обръща политиката и сключва договор с австрийския император Леополд I.
В него има точка, подобна на член 5 от договора за НАТО – ако някоя от двете столици е заплашена, другата се притичва на помощ. И крал Ян Собиески действително спазва този ангажимент, когато през лятото на 1683 великият везир Кара Мустафа обсажда Виена и затяга примката около последното сериозно препятствие пред турското нашествие в Западна Европа. Войната има религиозен привкус, папата призовава всички християнски владетели да се включат, така че към Виена тръгват войски от Полша и немските земи. През това време Луи XIV не просто се прави на разсеян, но на бърза ръка удря немците в гръб и взима Елзас. Ян Собиески командва обединените християнски сили, не само защото има най-високата титла. Той е много прочут с военните си умения, а и отлично познава военните похвати на турците - вече ги е бил доста пъти, заради което те му викат „Северният лъв”.
Обсадата на Виена обаче е жестока, загинали са много хора, а турците са прокопали тунели под градските стени, заложили са барут, за да ги взривят и планират атаката за 12 септември, ден, след пристигането на Собиески. Армията на Кара Мустафа брои общо около 300 000 души, а обединената полско-австрийско-немска армия - около 90 000. Християнските войски атакуват рано сутринта, точно когато турски части вече опитват да проникнат в града. Атаката на Собиески е безмилостна и на широк фронт, бойни действия се водят през целия ден, но едва късно следобед той, с един наистина вихрен рейд на полската тежка кавалерия, успява да разбие противника и да го обърне в бягство. Заради поражението при Виена Кара Мустафа е удушен с копринено въже по заповед на султана.
Заради победата при Виена един австрийски пекар измисля малка кифличка с форма на полумесец. Век по-късно принцеса Мария-Антоанета я пренася във Франция, където я наричат кроасан. Главният виновник за победата при Виена - Ян III Собиески, получава големи почести в Европа, но до смъртта си остава обикновен крал в Полша, което значи – ценен като велика фигура, но въпреки това оспорван и критикуван. Той умира на 67 от инфаркт, а любимата му Жеч Посполита е жива още сто години. Накрая е поделена между бившите му съюзници от битката при Виена – немци и австрийци, които си я поделят с вечните му врагове – руснаците.
Другите вечни врагове на крал Ян III Собиески, турците, никога повече не доближават полските земи.
Книгата „Романът на една жена без качества“ от Ралица Николова ще бъде Кклуб „Петното на Роршах“ – Литертурен салон Spirt & Spirit. Главите в книгата носят названията на дните от седмицата. Разказът върви от първо лице, единствено число и е кунструиран като дневник, без историята да е изцяло биографична. Модератор ще бъде Ина Иванова...
Творческо обединение "Collegium pro arte+" към Националната художествена гимназия "Цанко Лавренов" ще открие "Празнична изложба" тази вечер, от 18:00 часа в галерия "Piesa", ул. "Оборище" 10А, Пловдив. В експозицията ще бъдат представени живописни творби, графики и фотографии в разнообразни стилове и техники. Участват всички..
Художничката Михаела Иванова отбелязва 35 години творческа дейност с голяма изложба живопис „Моите планини“ в Залите за временни експозиции на Градска художествена галерия Пловдив. Авторката, която живее и твори в родния град, е позната с интереса си към пейзажа и с пътешествията, които осъществява по различни маршрути из българските..
Изложба на Геракси Гераксиев и представяне на каталог в негова памет ще се състои в галерия „Крис“ в Асеновград (18,30 ч.). Изданието „Притчи за живота и любовта“ се посвещава на 50-ата годишнина от рождението на художника Геракси Гераксиев, когото загубихме преждевременно тази година. „Моторът на идеята за този каталог бе да изградим..
В предаването за книги на Радио Пловдив на 30.1 1. 202 4г. бяха представени следните заглавия: БНР подкасти · Преге - 30 ноември 2024 Рубрика „Напълно непознати“ Жоржи Амаду. Габриела, капамфил и канела. 4-то изд. 528 стр., ок. 6А, Ентусиаст, 2024. Лора Маквей. Лени. 284 стр., ок. 5А, Амат-Ах, 2024. Петер Кароши. По..