На моята възраст – 70 години, човек се смирява с неудоволствията в живота. За жалост или за радост, аз наследих всички врагове на баща си /Пантелей Зарев/ и нито един негов приятел. Не обръщах внимание на това леко пренебрежение на българската национална критика и продължих да пиша книгите си и да работя върху тях – 11 романа са на пазара, купуват се, което означава, че вълнуват читателя, заяви писателят Владимир Зарев в интервю за Радио Пловдив ден преди срещата му с пловдивчани.
За 50 години творчество у нас за него има по-малко рецензии, отколкото за пет години в Германия. Владимир Зарев е един от най-продаваните и четени български съвременни автори. След романа му "Разруха", в Германия го определят като "българския Балзак", сравняват го и с Гогол.
Когато само на 29 години той е започнал да пише трилогията си с библейски паралели „Битието“, „Изходът“ и „Изборът", преиздаден впоследствие като „Законът“, е бил доста амбициран. Сега приема обаче това като авантюра и голямо приключение, което макар и завършило успешно, днес не би си позволил отново. Трилогията разказва националната ни история чрез ярките съдби на наши съвременници. Действието започва от 1890 г. и завършва почти с влизането на България в ЕС. Бях много млад и след като първата книга се получи, ми се поиска да преразкажа донякъде големия проблем в Библията за властта. Властта е пропита в нас, ние желаем по някакъв начин да властваме над някого, над някакво умение и това е изключително важен психологически механизъм, който действа във всеки. В застойните тогава времена не успях да завърша третия си роман „Изборът“, който стана къс психологически роман и не завърши епичната история на трилогията. Едва през 2004 г., когато получих голямата награда на Баварското културно министерство в град Бамберг, успях да се вгледам в себе си и завърших третата част.
Темата за властта е една от постоянните във всичките му книги. Властта е многопосочна и страшно различна и интересна за наблюдение. И красотата е форма на власт, парите са друга форма на власт. Форма на власт може да бъде и нещастието, чрез което се предизвиква съчувствието ни, а чрез него отново се упражнява власт.
Ако става въпрос за властта, която управлява обществото, проблемът е неразрешим. Винаги тези, които управляват, са по-малко от тези, които са управлявани. А това създава конфликт. В прекрасните си диалози за Държавата Платон определя три възможни форми на власт: тирания, олигархия и демокрация. Той счита, че най-продуктивната форма на власт е демокрацията, но само, ако правилата важат за всички и законите се спазват от всички. В обратния случай демокрацията най-лесно в сравнение с другите форми на власт преминава в анархия. Моята теза е, че ние вече 27 години живеем в една нарочно предизвикана и добре поддържана и обгрижвана от всички политически партии анархия.
Писателят подчертава, че за него най-важен е читателят. Той е този, който вътрешно тиражира книгата. Всяка книга е един завършен и непроменлив текст, но когато той премине през въображението на читателя, този текст се отваря и дописва.
Откроява две основни теми в творчеството си, които са страшно важни за него. Това са темата за властта и темата за страха от смъртта. Те присъстват в почти всяка моя книга. Чрез страха от смъртта Бог ни прави творящи същества. Затова Той изгонва Адам и Ева от Рая, защото те притежават най-важния му атрибут – безсмъртието, но те не са творящи същества. Те започват да деградират в Рая, където няма никаква съпротива. Изгонвайки ги оттам, той ги връща в смъртта и така не ги наказва, а ги поощрява, защото те започват да се грижат за себе си, искат да я отложат и се превръщат в мислещи и творящи същества.
Непрекъснато си повтарям „Не се страхувай“, защото възрастта, в която навлизам, е такава, че миналото става все по-дълго, бъдещето – все по-късо, сетивата се уморяват, животът става все по-бавен. Но ако се замислим, истински дълбока е бавната вода. Човек започва също като децата в тази възраст да се срамува, защото като тях разбира, че е несъвършен. Искам да съхраня своето човешко достойнство.
И продължава да е сигурен, че : отсъствието на Словото е най-безутешната грешка в националното ни съществуване. Словото обединява, то е форма на единение, особено писменото слово. То е най-важната и най-ценната част от националната памет.
Писателят идва в Пловдив на 18 октомври по повод 70-годишнината си. Срещата с него е от 18ч. в книжарница "Хермес"-Централ. Издателите от "Хермес"/ на някои от книгите на Владимир Зарев / организират национално турне на писателя.
На срещата ще бъде представена и книгата "Литературна анкета", направена от проф. Николай Димитров, в която писателят отговаря на въпроси от творчески и личния си живот.
Цялото интервю с Владимир Зарев е в звуковия файл.
Музейна галерия „Димитър Георгиев“ става на 4 години на 3 март 2025 година – за празника и за концерта на студенти от АМТИИ говорим с проф. Емилия Константинова. Тя припомни, че в галерията се съхранява богата колекция от творби на най-значимите наши художници след Освобождението. Колекцията е обгрижвана и събирана над 35 години от инж. Георгиев и..
В програма "Точно днес" на Радио Пловдив разговаряме с директора на Народна библиотека "Иван Вазов" в Пловдив Димитър Минев. От него научаваме за дигиталния архив и съхранената памет за Трети март и Руско-турската война, за безценните листове история, които могат да се видят онлайн днес от сайта на институцията. Димитър Минев каза: В онзи..
На 22-ри февруари големият български писател Христо Карастоянов щеше да навърши 75 години. В „Алтер его“ не успяхме да отбележим конкретната дата по обективни причини, но затова пък ще направим това тази събота и то по малко по-нетрадиционен начин. Ще разговаряме за Дядото с известния поет, журналист, фотограф и сатирик Владислав..
Десетки пловдивчани присъстваха на традиционното посрещане на Баба Марта. На пл. „Стефан Стамболов“ деца към народно читалище „Кирил Дженев“ представиха пъстра фолклорна програма, а Баба Марта закичи с мартеници деца и възрастни. В ролята на Баба Марта се превъплъти Лена Райкова, която подчерта, че този празник е много древен и ние трябва да..
Никого няма да изненадам с наблюдението, че България е една от страните със съжителство и до днес на предхристиянските митологични вярвания и християнската вяра. Но как ни легитимира това? С проф. Мария Шнитер в дена на Баба Марта питаме: "Езичници ли сме?" И какво значи това?