След последните трагични инциденти правителството предлага нови мерки за сигурност на пътя. Дали и колко са уместни и приложими- по темата разговаряме с председателя на Асоциацията на пострадалите при катастрофи - Владимир Тодоров.
Радио Пловдив: Една от мерките е шофьорите, които са извършили нарушение на пътя тутакси с патрулката да бъдат закарани до най-близкото звено на КАТ и да им бъдат съставени веднага актове. Това струва ли ви се смислено и изпълнимо?
Владимир Тодоров: Да ви кажа честно практически не си го представям как ще се осъществи. Представете си, на магистрала „Тракия” има екип на Пътна полиция, който констатира превишена скорост, спира някой и те губят два часа да го спрат, да го заведат до полицията, там да напишат актовете, той да ги прочете, да се запознае, да пише възражения... И като го заведат в районното какво ще се промени? В смисъл ще загубят неговото и тяхното време.
Такъв подход има в други държави, но той е доста по-различен. Когато в Гърция има превишена скорост те свалят регистрационните табели и ни пращат в банката да платим на момента. Само че тук, доколкото разбирам, цели се някакъв по-стряскащ ефект – да се види как изглеждат отвътре районните управления и пътната полиция. Не мисля, че това ще бъде ефективно.
Радио Пловдив: А що се отнася до останалото, което беше казано намерение да се регулира общественият транспорт - видеокамери, които ще се слагат вътре на автобусите, не само вътре да снимат какво се случва, но и така, че да има поглед и към пътя, към ситуацията?
Владимир Тодоров: Това, нескромно мога да кажа е наша идея, на Асоциацията на пострадалите от катастрофи. Ние от 2, 3, 4 г. говорим за ползата от видеорегистраторите. За съжаление, трябваше да минем през такива кървави инциденти. Да, в обществения транспорт задължително трябва да има задължително такива видеорегистратори, видеонаблюдение най-общо да го кажем. Точно с тези видеокамери ще се знае точно какво се случва пред автобуса и вътре в автобуса, така че до няколко месеца техническите подробности да се изчистят и транспортните фирми да се оборудват с такова видеонаблюдение.
Радио Пловдив: По мнение на един от собствениците на транспортна фирма в Пловдив това е разумно нововъведение, още повече, че то ще е в полза и на самата фирма, защото шофьорите, кондукторите и който работи в автобуса се съобразява с това, че го наблюдават. Дисциплинираща мярка.
Владимир Тодоров: Във Великобритания такъв тип контрол съществува може би повече от 10 г. , то има и секюрити причини, дава възможност за контрол върху агресивни пътници, арогантни пътници, в Лондон ако щете има и антитерористичен елемент, така че няма да откриваме топлата вода, а просто трябва да използваме най-добрите практики, които съществуват.
Радио Пловдив: Като начало да се спазват и тези правила, които съществуват – задължителното ползване на колани, включително на задната седалка, така с едно намигване се пропуска. Доколкото сега става ясно ще се затегне контролът, както и задължително поставяне на колани в автобусите.
Владимир Тодоров: Това намигване годишно отнема около 200 човешки живота. Ние много активно говорим за популяризирането на колани на задни седалки, за използването на детски столчета. Само ще дам един пример – когато човек се вози в автомобил или автобус и той катастрофира с 50 км в час нараняванията са като падане от петия етаж. Значи никой не иска да скочи от петия етаж, но съвсем лековато отхвърля ползването на колана. Всъщност това е един от големите проблеми. Нашата асоциация ще стартира информационна кампания за ползите от коланите. Не сте чули предполагам, както и аз, примерно полицейски автомобил да спре автобус и полицаят да се качи горе да проверява дали хората използват коланите – това звучи като някаква утопия, но трябва да започне да се случва, защото по този начин ще научим хората. Освен това може да се въведе и законодателна промяна ако пътник не изпълни разпореждането на шофьора да постави своя колан шофьорът да има право да свали пътника от автобуса. Нека да обясним, че един пътник без колан при катастрофа той е опасен не само за себе си – неговото тяло получава ускорение от 2,5 – 5 т, което може да убие друг човек, който си е сложил предпазния колан. Така че има какво да се прави.
Радио Пловдив: Докато преди години една от основните причини за катастрофи се сочеше лошото състояние на пътищата, сега се оказва, че и добро да е то, и да е обезопасено, и маркирано с какво ли не няма спирачка за този, който е решил да си троши главата, без да мисли, че ще причини същото и на други.
Владимир Тодоров: Веднага пак се връщам към чуждия опит – много по-добри пътища има в други държави, само се тяхното построяване върви ръка за ръка със система за видеоконтрол. Автопаркът на Запад е много по-добър. Давам км. При техния добър автопарк и добрите магистрали как се ограничава скоростта? Ами с тотален видеоконтрол, камери, които са по 500 м и засекат ли превишен скорост няма начин да не се плати глобата. Всъщност, при това е големият проблем, че ние правим пътищата, не слагаме камери и след това даваме възможност на пътните хулигани да правят залози От София до Бургас как ще стигнат за два часа време.
Радио Пловдив: Планират се и промени в регламентите, по които ще се наблюдават автоморгите, отново се говори за обучението на младите шофьори, отново се говори за контрол на пунктовете за технически преглед. Като че ли всичко това сме го минавали?
Владимир Тодоров: Темата за сервизите е нова. От управляващата в момента партия обещаха да направят закона за автосервизната дейност, който да регламентира този бранш, защото в момента е абсолютен хаос и всеки, който има чук и клещи може да си отвори автосервиз. Автоморгите също спадат към този проблем, защото там пък се бълват резервни части, разглобяват се крадени автомобили, абсолютно също безконтролно е, така че това е нормално да се въведе регламент, да има някакви изисквания.
Много се направи за шофьорските курсове, но това, което сега излезе на преден план е, че не се осъществява контрол върху часовете по кормуване. По норматив те трябва да бъдат 31 ч, младите шофьори трябва да се обучават да кормуват, трябва да имат 3 ч на магистрала, трябва да пътуват в тъмната част на деня – за съжаление това не се случва. И ние тук ще настояваме това да се промени, има начини да се следи тези часове дали реално се използват. Но трябва да се демонстрира воля за борба със сивия сектор, защото много автошколи са на ръба на закона. Много автошколи промотира курсове по 200 лв, което няма как да се даде качествено обучение, т. е. вземат се едни хора с ниски цени, те не се обучават добре и се бълват едни убийци, които след това или убиват себе си или убиват някой друг.
Нека да кажем и малко добри неща – да кажем, че с 50 души по-малко са загиналите от миналата година, надяваме се това да се запази и до края на годината да са много, много по-малко загиналите. Толерантност пожелавам на вашите слушатели, защото 2,3, 5 минути няма да решат на никого проблема.
Експертът по пътна безопасност Владимир Тодоров от Българската асоциация на пострадалите от катастрофи у нас коментира в програма "Ден след" има ли основание за вдигане на застраховките. „Гражданска отговорност“ и „Злополука на пътниците“ за таксита, което стана повод и за протеста им днес в Пловдив. Той припомни, че таксита винаги са..
Объркаха ли се още повече сметките за съставяне на правителство и след поредните предсрочни избори? Темите за купения вот, съменията в резултатите и касирането на изборите, реакциите на партиите и сравнението между изборите тази и миналата есен коментираме с политическия анализатор Кристиян Шкварек. Разговорът за купения вот може да..
В програма "Точно днес" за възможностите по нареждането на политическия пъзел в България разговаряме с Манол Пейков , който ще бъде депутат от „Продължаваме промяната-Демократична България“. Те призоваха за "санитарен кондор" около ДПС-Ново начало. Манол Пейков каза, че ще има отново много работа за вършене, защото е получил сериозно доверие от..
Безпрецедентни критики има към честността на изборите. Това за мен е много сериозната заплаха, която следва от тези избори, а не толкова съставянето на правителство. Това мнение изрази в програма "Ден след ден" политологът Теодора Йовчева, която коментира политическата ситуация след извънредния парламентарен вот в неделя и вече заявените „червени..
„ ВиК утайките в депото край Катуница са депонирани от края на 80-те години до 2008 г., когато тази дейност е преустановена “ – заяви в интервю за Радио Пловдив управителят на ВиК-Пловдив Антон Гълъбов. „ Мястото е оградено и се пази от жива охрана, благодарение на която пожарът е овладян “ – подчерта Гълъбов. „ Нека не плашим..