Данните от нашия анализ ясно показват, че държавния стълб на пенсионното осигуряване се намира във фактически фалит. Държавен фонд "Пенсии" към НОИ страда от огромен дефицит, който за 2018 г. се очаква да бъде над 3,9 милиарда лева, заяви в интервю за Радио Пловдив главният икономист на Експертен клуб за икономика и политика (ЕКИП) Георги Вулджев.
Една от причините дългът непрекъснато да нараства се дължи на самата структура на фонда, тя разчита настоящите работещи да изплащат пенсиите на сегашните пенсионери. Когато има застаряващо население, както се случва в България през последните години, се получава голям проблем.
Така системата ще се срути под собствената си тежест - не може един работещ да издържа хем себе си, хем семейство, хем пенсионер. Затова има нужда от реформа, каза още Георги Вулджев.
Кога ще се случи съотношението 1:1 работещ - пенсионер, може би още в близките 10 - 20 години и дефицитът ще стане още по-голям, посочи той.
Проблемът се корени в механизма, по който оперира държавен фонд "Пенсии". За да се подобри системата, трябва да се мине изцяло на пазарен принцип - осигурителните вноски не се изхарчват веднага, а се натрупват и инвестират. За целта трябва много сериозни политическа воля и обществен ресурс, но трябва да се случи, иначе няма ресурс дори и за ниските пенсии.
Частните фондове също имат проблеми, но те са по-малки и по-лесно решими. Хората трябва да имат по-голяма свобода къде да внасят своите вноски за пенсия - сам да управлява своите спестявания и сам да решава какво да се случи с тях, посочи още икономистът.
За продажбата на ЧЕЗ:
Начинът, по който държавата се опитва да се намеси в тази сделка, със сигурност е грешен. Държавата трябваше да влезе в своята роля на регулатор, както е по закон. Ако след сделката се установят нарушения, се налагат санкции на ЧЕЗ или на "Инерком". Сега държавата грешно се намеси като участник в сделката. Енергетиката се нуждае не от национализация, а точно обратното. Това изпраща много лош сигнал за инвеститорите и ще има още по-малко чужди инвестиции, коментира още Георги Вулджев.
Компаниите в България успешно се адаптират към новия модел в автомобилната индустрията. Започват да произвеждат нови продукти. Освен това у нас се създава софтуера и самата конструкция на най-модерните електромотори и инвертори за тях. Това коментира Любомир Станиславов, който е изпълнителен директор на Автомотив клъстер България, във връзка с..
Богомил Николов от организацията „Активни потребители“ коментира в програма "Ден след ден" обявения в Хърватия клиентски бойкот, заради високи цени, разпространяващ се и в съседните страни и затихналия, поне засега, сблъсък между мобилните оператори и Комисията за защита на потребителите у нас . Според него потребителските бойкоти имат дълга история..
Бюджетът на държавата представя политики и споровете по него е нормално да са остри, по- ползотворния разговор би бил за конкрекретните приоритети, по които ще се работи. Но може би заради това, че така по- лесно дебатът стига до гражданите, фокусъте е колко е дупката в хазната, коментаръте на професорът по макроикономика от ПУ Станимир Кабаиванов...
Oбщина Пловдив трябва да плати от бюджета допълнително 6,8 млн лева , ако иска да има работеща електронна система в градския транспорт. Това разкри Илия Гатев от групата на БСП за България на общинската сесия, като цитира доклад на зам.- кмета Ерол Садъков за системата за управление на градския транспорт и договора с "Тикси", която трябва..
Синдикат "Образование" предлага на МОН да дадат още няколко дни към междусрочната ваканция, за да се пребори грипната епидемия. "На практика вече сме в национална грипна епидемия, след като половината области обявиха такава. На места, както и в Пловдив, децата учат онлайн. Ако учителят е болен или 30% от учениците са болни, за какво качество на..