За първи път в историята на българския театър се пише и поставя пиеса за поета Димчо Дебелянов. Премиерата на „Дебелянов и ангелите“ от Александър Секулов с режисьор Диана Добрева е на 23 март в Пловдивския драматичен театър. Пиесата не е документална, въпреки че в нея са включени писма на поета и текстове от книгата на проф. Валери Стефанов „Слепият градинар“.
Пиесата „Дебелянов и ангелите“ проследява последните 10 дни на Димчо Дебелянов на фронта, където е убит на 2 октомври 1916г. в Първата световна война. Той е на 29 години. Но това не е автобиографичен филм, а филм за сблъсъка на поета с войната и световния хаос, казва драматургът Александър Секулов.
За първи път на театрална сцена ще се види Димчо Дебелянов. Това е много трудна задача, защото той олицетворява символната фигура на поета. Ако Ботев олицетворява поета – революционер, Дебелянов е нежния лирик, с представата за белоцветните вишни, за майката, за Черната песен, и в представата на българския народ, тихият лирик, лирикът – това е Дебелянов. Още по трудно става, когато трябва да покажем последните му дни и играта на съдбата, когато той оцелява няколко пъти, излекува се от граната, малария, разминава се с отпуската си, която дават на друг и се стига до неговата смър и оттам до безсмъртието. Тогава той е абсолютно неизвестен поет, няма издадена стихосбирка, тя излиза 4 години след смъртта му и оттогава той е изумително популярен.Така че битката на поезията с войната и живота е спечелена. И това е ключова фрама за представлението
Режисурата е на Диана Добрева, която след „Вълци“ за втори път поставя пиеса на пловдивска сцена по драматургия на Александър Секулов. Това е един от любимите ми български поети, той дори е най-близък до мен като светоусещане.
В ролята на Димчо Дебелянов след кастинг е актьорът Ненчо Костов, завършил НАТФИЗ през 2017г. в класа на проф. Ивайло Христов. Сега е в трупата на варненския театър, но е участвал в постановката на Народния театър като Петър в „Последното изкушение” от Никос Казандзакис с режисьор Веселка Кунчева. Много прекрасно светло момче, изумителен актьор, който тепърва ще се развива, но това ще се види и в този спектакъл, казва Диана Добрева. Той носи онази светлина, порив и чистота, която е имал Дебелянов/.
За Александър Секулов онова, което променя представата за Дебелянов е, че той излиза от вглъбеността и мелангхолията и става поет – воин.
В спектакъла са включени и писма на Дебелянов до неговите четири възлюбени, но доминанта са 10-те дни на фронтовата линия. Оказва се , че ролите на по- младите актьори като воюващи ги е затруднило, защото те нямат опита на казармата и не знаят дори как се прави кръгом, нито как се държи пушка .
В представлението е спазена реалността но военните дейтвия, запазена и историческата истина, без да е документална.
Паралелите с днешното време са изключително акатуални. Днес е същото - вакханалии на идеологии и похарчване на отделния човек. Европеецът се разглези от мир и ако трябва да воюваш за фикция като Родината, кой ще отиде ? Онези хора са били с друг кодекс и това не е евтино патриотарство.
Александър Секулов: Поезията не може да нахрани един народ, но може да осмисли живота на цял един народ, може да отбележи върха на негово сърце, на неговия разум.
Диана Добрева: Срещата с Дебелянов отне от мен много суети, успокои ме и ми даде много светлина, с която смятам да продължа...
Репортажът е в звуковия файл.
Новата продукция на Шекспирова компания „Петровден“ - „Ромео и Жулиета: любовта като обред“ ще бъде представена премиерно тази вечер в село Паталеница на традиционната открита сцена в училище "Константин Величков". С постановката се отбелязват 25 години от първото представление на спектакъла. С него шекспировите театрални лета и се ражда..
В това знойно лято да си спомним за Елена Рьорих, една изключителна личност, която твърди, че всяка минута от живота ни има своето значение. С издателя Валентин Марков припомняме нещичко от живота на тази интересна дама - учен, мистик и философ. Бъдете с Радио Пловди, интересно е..
Участниците в 29-я Международен фолклорен фестивал обмениха опит в традиционната среща при кмета Костадин Димитров. С изрисувана гилза от военните действия в Украйна съставът от там направи препратка към ролята на културата в тежки времена. Гилзата е паднала в родния град на танцовата група и е гравирана с традиционни фолклорни мотиви от местен..
Пиесата „Разстоянието“ от Тиаго Родригес откри фестивала в Авиньон на 7 юли 2025 г. Този спектъкъл, с копродуцентството на Драматичен Театър Пловдив, ще се играе и на "Сцена на кръстопът" на 17 и 18 септември. Гост в Авиньон бе директорът на театъра Сузана Арутунян - Василевска, която разказа за представлението във Франция и фестивалната..
Древна кариера за производство на глина от римския период разкриха археолози в обект в близост до детска градина в централната част на Пловдив. Находките правят историческа връзка с проучвания от предходни години в съседни имоти и оформят зоната като производствен център на керамика. Повече за археологическите проучвания разказва археологът София..