Българското национално радио започва кампания "Истинските новини". В отговор на битката срещу фалшивите, тя е глас за подкрепа на професионализма, обективната и коректна информация.
За кампанията разговаряме с журналиста Ивайло Василев, ръководител на новинарския екип на програма "Хоризонт". Ето част от казаното от него, а цялото интервю чуйте в прикачения файл.
Запазването на стандартите в професията и запазването на доверието е едновременно е и много просто, и много трудно. Просто да правим това, което така или иначе правим, но може би с още по-голямо внимание, да проверяваме това, което казваме и в никакъв случай да не се отклоняваме от истината, така звучи по-простичко. Трудното е, когато се сблъскваме с информации, които трудно се проверяват, искат време и т. н., а ние все пак сме длъжни да предлагаме на публиката бърза информация, това ни е работата.
Конкуренцията на темпото вече е сериозна с наличието на социалните мрежи, на интернет...
Да, тя е и опасна, и разбира се стимулираща. Конкуренцията винаги е от полза, когато някой те побутва отстрани ти се движиш по-бързо най-малкото. Но в това бързо движение ние трябва да се опитваме и да не недоглеждаме нещата, свързани с достоверността на новините, защото колкото и да е бърза една новина, колкото и да изпреварваме един или друг от конкуренцията ако предложим недостоверна новина доверието към нас пада. Вие казахте за социалните медии – да, през последните години те набират скорост, интересът към тях расте, те предлагат всякакви гледни точки, но включително те предлагат и от това, което сега вече наричаме фалшиви новини, т. е. информации, които са или непроверени, или са просто откровени лъжи просто пуснати ей така някой да привлече внимание към себе си или са съзнателно пусната дезинформация, нещо което, за разлика от социалните медии, Българското национално радио не може да си позволи. Ние предпочитаме да отделим малко повече време, за да проверим една информация, отколкото да я пуснем веднага с цел да не загубим темпото.
Понеже разговорът не е само за нас, той е разговор за аудиторията, прочетох едно изследване, в което се казва, че фалшивите новини се разпространяват многократно по-бързо от истинските. Как ще коментирате?
Нормално е, хората търсят нещо, което е шокиращо, интересно, което привлича вниманието и фалшивите новини разбира се залагат на това и към тях вниманието веднага е привлечено. Има обаче едно скорошно изследване на Европейския съюз за радиоразпръскване, което показва, че в европейски мащаб интересът към социалните медии вече пада.
Ако си спомним изследванията от преди 20 – 25 г. на първо място по доверието на хората, за нашите изследвания вече говоря, на първо място по доверието на хората в България, вече говоря за нашите изследвания тук, бяха армията и радиото с по 80 и няколко процента доверие, а през годините разбира се минаха различни исторически събития се случиха у нас, появиха се разбира се впоследствие и социалните мрежи и т. н. и нещата разбира се се изместиха, защото се оказа, че социалните медии, колкото и полезно нещо да са за обществото се оказа, че имат пробойни каквито са социалните новини, които започват пък да отблъскват хората от тях. Те не, че няма да ги ползват, но вече им нямат доверие като източник на информация и се връща нормално, естествено доверието към тези, които са познати от години, че са достоверният източник на информация или източник на истинските новини.
Радио Пловдив: Кампанията за истинските новини на БНР е разговор за кого е и към кого насочен?
То е разговор и със слушателите, както винаги, макар и по един нетрадиционен начин. Ние трябва да ги убедим с работата си, не толкова с разговори като този по темата. Кампанията е част от европейския повик за истински новини, за борба с фалшивите.
Но истинската кампания, която ние водим и надявам се я водим всеки ден относително добре, това е прото да представяме на публиката истинските, важните новини, достоверните новини, ние да бъдем хората източник на ценна, важна, полезна и най-вече истинска информация.
В навечерието на празника Голяма Богородица - 15-и август, в Бачковския манастир пристигат стотици поклонници от страната и чужбина. Те се включват в службите за утрешния храмов празник на манастирската църква „Успение Богородично“, където се пази чудотворната икона „Св. Богородица – Елеуса“. За нея е отредено специално място - вдясно от..
Стабилизиране на подкрепата за присъединяване на България към еврозоната отчитат данните от третото национално представително проучване "Присъединяване на България към еврозоната", проследяващо тенденциите при нагласите на гражданите и бизнеса в България по темата към този юли. При гражданите съотношението на положително спрямо отрицателно..
КНСБ настоява да се промени методиката на определяне на линията на бедност. Според Теодора Пачеджиева - икономически анализатор на синдиката, в момента тази линия се определя на база на общата инфлация, която излиза със забавяне. Предложената за 2026 година линия на бедност е 764 лева, но по думите на анализатора тя не е актуална. "Проблемът..
За (не)възможния мир за Украйна и новия международен ред преди срещата между Доналд Тръмп и Владимир Путин в Аляска разговаряме с проф. Анна Кръстева. В разговора тя акцентира върху консенсусното поведение на европейските лидери пред тази среща. Това е огромно единство с ключовото участие на Великобритания, което потвърди основната теза, че мир за..
В разгара на лятото – колко харчат българите за почивката си и какъв сезон отчитат хотелиери и ресторантьори? Според директора на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов, това лято се очакват рекорди по брой туристи, най-вече от немския пазар. "Имаме увеличение на седалките, т.е. самолетните полети, към България от..