Правителството отложи отпускането на извънредните 20 млн. лв. за спасяването на БДЖ от фалит на днешното си заседание . Кабинетът трябваше да разреши отпускането от централния бюджет на извънредни 20 млн. лева на железниците, за да не фалира дружеството. Причината е, че сметките на компанията бяха запорирани по искане на кредитори, а половината сграда на централата на железниците в София бе обявена за продан. Според финансовия министър Владислав Горанов ще се търси цялостно решение на проблема. По темата в програма "Ден след ден" разговаряме с Веселин Кирев от Гражданската инициатива за обществен релсов транспорт, които припомни няколко важни факта по кузуса -БДЖ.
Първо още през 2009 година е подписан договор за обществена услуга между БДЖ и правителството, в който освен тази субсидия или компенсация са заложени над 1 милярд лева за закупуване на нов подвижен състав. От отговор на министър Ивайло Московски става ясно, че държавата не е изпълнила това си задължения, като вместо един милярд са дадени само 86 милиона лева за новите турски спални вагони. От друга страна още през 2010 година има разрешение на ЕК за отпускане на държавна помощ на БДЖ, но до момента правителството не е задействало тази процедура. Тя е за 129 милиона евро. До момента на два пъти бяха дадени заеми - през август 2017 година 61 милиона лева и през февруари 2018 година - 20 милиона лева, но това са заеми, което не е държавна помощ, коментира Кирев.
Той допълни, че механизмите са известни на управляващите, но до момента се отказва да се помогне на железницата, а дълговете са натрупани именно за закупуване на подвижен състав, най-новите мотриси - електрически и дизелови.
По думите на Кирев заемите за тях са взети при много неизгодни условия, при лихва 6,4 процента. Повечето европейски железници закупуват подвижен състав с гаранции на държавата при много по-изгодна лихва под 3%.
Сметката показва, че БДЖ и данъклопадците сме ощетени с близо 50 милиона лева именно заради неизгодните заеми с висока лихва.Трябва да се започне с причините, които са довели БДЖ до това състояние и да се търси изход от положението.
Нашата позиция е , че око не се вземат спешни мерки дружесвото ще изпадне в несъстоятелност. Ако не бъдат плащани заплатите, то след промените в законодателството , дружеството след два месеца се обявява в несъстоятелност, посочи Кирев.
Цялото интервю може да чуете в прикачения звуков файл.
След горещите юлски дни август започва с нормална температура за сезона и се очертава да е с максимални температури между 32 °- 36°, коментира в програма "Точно днес" проф. Георги Рачев, климатолог и преподавател в СУ "Св. Климент Охридски". Според него за района на Пловдив не се очакват големи горещини, поне до голяма Богородица. " За района на..
Очакава се на предстоящата сесия на Общинския съвет в понеделник да бъде гласувано предложението на групата на „Продължаваме промяната – Демократична България“, което цели да въведе ред в ползването на електрическите тротинетки в Пловдив. Проектът за наредба беше публикуван за обществено обсъждане още юни. Пет години след като държавата..
За девета поредна година националният туристически поход „Последният път на Хаджи Димитър“ ще премине по стъпките на войводата и ще пресъздаде последните дни от живота му. Инициативата е посветена на 157 години от смъртта на революционера и загиналите за българската свобода. Тридневеният поход започва от днес с маршрут от връх Бузлуджа през..
В Блъгария липсва превенция, както и адеватна техника за гасене на пожари, казав предаването "Точно днес" доц. Момчил Панайотов. Той е преподавател по “Дендрология” в Лесотехническия университет, занимава се активно с проучвания на планински гори и е един от авторите на “Оценка на риска от стихийни пожари в България”, изготвен по поръчка на..
В международния ден за борба с трафик на хора говорим за проблема и неговите измерения. Националната телефонна линия за борба с трафика на хора отчита увеличение на сигналите за незаконна миграция. Тревожен е и ръстът на случаите, свързани с непълнолетни. Според Диана Китова, мениджър на Националната телефонна линия за борба с трафика на хора,..