Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Законът за горивата няма да постигне целта си

Не подкрепям поправките в Закона за горивата и в неговата цялост не по политически, а - по професионални причини, заяви Георги Търновалийски – член на бюджетаната комисия в Парламента и на Комисията за борба с контрабандата, оглавявана от Емил Димитров – Ревизоро, вносител на попоправките. 

По думите му законът има за цел да регулира икономическите отношения с икономическите оператори на продукти и си е поставил за цел борба с укриването на данъци.

 Този Закон обаче е чисто административен, устройствен и трябва да урегулира едни отношения. Ако  специфичните закони като закона за акцизите и данъчните складове и  Закона за ДДС и наредбите им не са могли да решат тези отношения, новият закон в никакъв случай няма да реши проблема с контрабандата на горива, а ще създаде по-голям проблем.

Регулирането на данъчни отношения само чрез данъчни закони. Те вече са въвели регулации и са синхронизирани с изискванията на ЕС. Сега въвеждаме нови изисквания, за които няма нотификации. Ще има много проблеми и с дискриминационните текстове, така че не вярвам  този закон да пребори сивата икономика.

Имаме вече два специални закона. Първоначалният вариант беше Министерството на икономиката да извършва контрола по тази дейност  върху горивата. Между двете четения обаче МИ изчезна и същата администрация, която и досега извършва контрола по тези дейности, ще продължи да извършва контрол и по този закон. МФ става водещо и неговите агенции и НАП ще осъществяват контрол.  Те и досега го осъществяват и ако не са се справили с източването на данъците, няма кой да ни убеди, че дейността им ще стане по-ефективна с този закон.

 Като цяло  МФ подкрепя законопроекта в неговата философия – борбата със сивата икономика и урегулирането на този пазар като дух. Но когато зададохме въпроси, становищата на министъра на финансите се различават.  Той посочва слабостите – имаме данъчно законодателство и там, където то се разминава с този закон, ние ще имаме проблем.

 По думите му, няма и оценка за въдействие, а именно какъв финансов ресурс е необходим за дейностите, откъде ще дойдат тези средства, как ще бъде създадена и обезпечена администрация да извършва тези дейности.

Агенция митници ги интересува акциза. НАП гаранции има връзка и следи горивата от много време. Защо е нужжно да има нови функции, кой ще ги извършва? Създават се много административни пречки пред бизнеса и администрацията няма да бъде така по-ефективна.

Търновалийски отхвърли обаче твърдението, че законът е лобистки, но бе скептичен че той ще успее да постигне целите си.

Не може един устройствен закон да бъде изготвен от 1 народен представител и той да влезе в министерството, без да е направен финансов анализ и оценка на въздействието.  Предполагам, че законът няма да издържи и че ще  бъде атакуван и от Конституционния съд по начина, по който е направен като процедура.

Ние предложихме на вносителя да го оттегли, да ичистим текстовете и тогава да го внесе, но той отказа. Още на първо четене  вносителят Емил Димитров заяви, че е готов да го промени на 90%, между двете  четения той вече е променен на 100% и ние сме объркани.

Големият бизнес прие обаче поправките, защото те са като съвносители на този законопроект. Те застъпват тезата, че така ще се пребори контрабандата на горива.

Чуйте цялото интервю от двуковия файл: 




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Трусовете около Санторини ще продължат седмици

Около гръцкия остров Санторини н аблюдаваме доста интензивна поредица от земетресения с магнитуд между 4 и 5 по Рихтер. През последните два дни са регистрирани  15 труса с матнитуд 4 .  Епицентърът не е на Санторини , обхванати са няколко острова.  Голямата част от трусовете са в морето , но се усещат на островите. Това заяви пред..

публикувано на 03.02.25 в 16:57

Ситуацията е сложна, "Тикси" прилича на втора "Индра"

Поръчката на общината, която трябваше да надгради системата на "Индра" за управление на градския транспорт и трафика въобще не е това, което ни се обясняваше през 2023-та година. Това ни стана ясно от доклада на заместник - кмета Ерол Садъков, коментира общинският съветник от ДБ Владимир Славенски, който е член на транспортната комисия в ОбС...

публикувано на 03.02.25 в 16:25

Раковски кандидаства с проекти за над 10 милиона лева

Община Раковски кандидаства тази година за държавно финансиране с проекти за над 10 милиона лева. Това заяви в интервю за Радио Пловдив Павел Гуджеров, кмет на Раковски. „Не пропускаме да кандидатстваме по нито една програма, затова Община Раковски се развива толкова добре. Предстои да кандидастваме по Програмата за развитието на селските..

обновено на 03.02.25 в 11:18

КОЦ-Пловдив с кампания за борба с рака на 4 февруари

В навечерието на Световния ден за борба с рака, който се отбелязва на 4 февруари, КОЦ-Пловдив отбелязва ръст на преминалите пациенти през лечебното заведение през миналата година. „Броят им се е увеличил с около 700. Има и още една негативна тенденция, която забелязваме през последните години – увеличение на пациентите с онкологични..

обновено на 03.02.25 в 11:18
Диана Ефтимова

Липсва визия за решаване на проблемите на изборите

Изборни правила на поправителен изпит. Какви трябва да са промените за да се избегнат съмненията за чесността на вота? Според председателя на Управителния съвет на Института за развитие на публичната среда Диана Ефтимова за последните десет години, откакто през 2014 година бе приет сегашният Изборен кодекс, в него са направени почти 80 предложения..

публикувано на 03.02.25 в 10:47