Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Закони има, но те не се спазват

Причините за инцидента край Своге ще трябва да ги определят специализираните органи и следствието, което върви.

Аз мога да кажа само моето мнение. От всички специалисти, които се изказват до момента, е ясно, че проблемът е доста сложен и има събиране на няколко факта – едното е действията на шофьора, второто е пътната настилка, която се оказва наистина компрометирана, мантинелите, изобщо техническото състояние на пътя и от там нататък говорим за действията на държавните институции в такива ситуации. Но да видим защо се стига до този факт. Тук вече е работата на държавните институции – било то на правителството, а и на законодателния орган - ако е необходимо да се направят законодателни промени. Според мен не след всяка катастрофа трябва да се правят законодателни промени, тъй като закони има, но те не се спазват. Това е проблем, това заяви в интервю за Радио Пловдив Георги Свиленски, заместник-председател на парламентарната транспортна комисия от квотата на „Коалиция за България“.

При всяка голяма катастрофа - нови законодателни промени

Да, ние ще обсъдим възможността за поставяне на колани във всеки един автобус. Но в този случай, когато автобуса пада в пропаст от 30 – 40 м - коланите биха ли спасили човешки живот? Така че трябва да се гледа професионално на тези неща, а не да се използва всеки един повод за законодателни промени, които след това пак не се изпълняват, категоричен е Сливенски.

Той смята, че е необходим дебат и да се реши – трябва ли всички автобуси да бъдат с колани, включително и тези, които имат регистрация до 2006 година.

Цената на промените

90 % от автопарка в България  е на тази възраст и ние като общество трябва да кажем, защото на практика тези автобуси трябва да бъдат спрени от движение, и това някой трябва да излезе и да го каже,  че предлага да бъдат спрени от движение всички автобуси от преди 2006 г. Тези колани не могат да бъдат сложени формално. Самите седалки трябва да се подменят и да минат на изпитание, и цялото превозно средство, тъй като е конструктивно изменение. Това струва не малко пари. Човешкият живот е по-скъп и затова казвам, че ние като общество трябва да кажем, че всички автобуси преди 2006 г. трябва да бъдат спрени от движение и примерно държавата или общините, защото голяма част от тези автобуси обслужват общински линии между села, между градове и трябва да се каже - с какво ще бъдат обслужвани тези хора. Това е големият дебат. Да, човешкият живот няма цена, но проблемът е голям и затова казвам, че не е лесно, обясни червеният депутат.

Той е категоричен, че единствения полезен ход е да се спазват законите.

Ние предлагаме – държавата да си влезе във функциите, да има система за борба с тези катастрофи по пътищата, да се приемат тези нови закони за движение по пътищата, защото този Закон за движение по пътищата 4 г. се обещава от управляващите, а не е мръднал на 4 мм.

Цялото интервю с Георги Свиленски можете да чуете в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Започва юбилейният Национален фолклорен събор в Копривщица

Днес е официалното откриване на 13-ият Национален събор на народното творчество в Копривщица.  Това издание е юбилейно - навършват се 60 години от началото на инициативата.  Съборът се провежда на всеки 5 години с изключение на прекъсването по време на Covid-пандемията. Откриването е в 11 ч.  Патрон е министър-председателят Росен Желязков,..

публикувано на 09.08.25 в 09:43

По-високите глоби за шофьорите не са за превенция, а за пари

Промените в закона за движение по пътищата целят индустриално събиране на глоби, а не превенция на пътния травматизъм. Това коментира Богдан Милчев от Института за пътна безопасност след като депутатите приеха изменения, свързани с шофьорите. Основно те са за по-високи глоби, за засичане на средна скорост и за уеднаквяване на наказанието при..

публикувано на 08.08.25 в 11:07

Пазарите в Пловдив са готови за цените в лева и евро

От днес влиза в сила двойното етикетиране на стоките в магазините и пазарите. В Пловдив магазините вече са готови за цените в евро и лева, а на пазарите две трети от търговците и производители на плодове и зеленчуци до последно поставяха етикети в българска валута.  С въвеждането на двойното обозначение на цените от днес, това трябва да..

публикувано на 08.08.25 в 10:48

Измами може да има чак при двойното обръщение на парите

Нелоялни практики и опити за измами заради влизането в еврозоната едва ли ще има в преходния период. По-скоро такива може да има чак през януари при двойното обръщение на парите. „Когато влезете в магазина и дадете 20 лева, а трябва да ви върнат рестото в евро – ще се изисква много бърза калкулация. Това ще води до много грешки, а някъде..

публикувано на 08.08.25 в 10:22
Румяна Титерякова

Екскурзоводите са против отмяната на лицензирането им

Лицензираните екскурзоводи у нас излязоха с петиция до Министерството на срещу отмяната на Наредбата за регулация на екскурзоводската професия. Такова искане е направено на среща в министерството в края на месец юли. Според лицензираните екскурзоводи то е продиктувано от икономически интереси на конкретни туроператори, които имат полза от..

публикувано на 07.08.25 в 11:03