Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Безбройните улични ремонти мъчат и диспечерите в Центъра за управление на трафика

| обновено на 22.09.18 в 09:15

Трима диспечери следят 70 невралгични точки от градското движение в Центъра за управление на трафика в Пловдив.  По други 24 важни кръстовища са разположени видеокамери с 360 градусов обхват, а болшинството светофари са оборудвани с видеоконтролери със специален „смарт“ софтуер, който регулира пропусквателния режим.  

На голяма видеостена 15 монитора показват едновременно в реално време наблюдаваните кръстовища. Видеокадрите се сменят постоянно от операторите, които следят за трафика и при необходимост могат да се намесят за ръчно управление на зелената вълна, разказа ръководителят на центъра Маньо Петров. 

Същността на „умните“ светофари се състои в способността им да определят степента на натовареност и да регулират пропусквателността, обясни той. 

По думите му, въпреки удобството, което предоставяха  цифровите „броячи“ под семафорите, те са необратимо демонтирани, тъй като е преценено, че новото технологично оборудване ги е направило ненужни.  

Работата на диспечерите  изисква огромна концентрация, понеже освен наблюдението, при необходимост те са обучени и да осигуряват логистична подкрепа на полицията. Така например, от тях се изисква светкавична ориентация и моментална реакция в случай на катастрофи, тъй като първи виждат инцидента и веднага сигнализират пътна полиция по пряка връзка, добави мениджърът на центъра. В тази връзка, помощта им е безценна в случай на спорадични безредици и дори при криминални престъпления, заради големият обхват на видеорегистраторите. 

Освен голямата видеостена с 15 монитора, пред всеки има персонален компютър  за конкретно наблюдение на определена точка. Разположената техника показва в момента броят на колите по всички платна в даден участък, както и средната скорост на движение във всеки един момент. За съжаление, почти през цялото време по централните булевардите тя е много над разрешената от закона за градски условия и достига средно до 80 км. в час, констатираха диспечерите. 

Програмата нагледно демонстрира, че скорост, близка и под максимално разрешената се отчита единствено по точките на задръстване и то за кратко. 

Трафикът в Пловдив е много напрегнат, а ремонтите го утежняват още повече, призна шефът на диспечерите Маньо Петров. 

Според експертите градските пътни артерии са проектирани в средата на миналия век, когато никой не е предполагал днешният наплив от автомобили, чийто брой по улиците дневно вече надхвърля 200 хиляди. В това число влизат и приходящите от други населени места,  които работят в града.

Днес в Центъра за управление на градския трафик бе обявен ден на отворените врати за граждани, който обаче предизвика минимален иннтерес от тяхна страна. 


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Арестуваха дрогиран шофьор в пазарджишко село

44 годишен мъж, шофирал след употреба на дрога, задържаха пазарджишките е полицаи.  След претърсване в жилищата му в областния град и в село Виноградец разследващите открили повече от половин килограм суха марихуана, електронна везна и много полиетиленови пликчета-тип спейсбек. Намерени са и три боеприпаса за огнестрелно оръжие, които са..

публикувано на 20.11.25 в 14:50

Само 10 от 51 съветници ползват градския транспорт в Пловдив

На 3-тия опит общинските съветници разрешиха да се организира и проведе процедура за възлагане на обществена поръчка за градския транспорт на Пловдив и сключване на договор с избрания или избраните изпълнители за 10 години. Предложението мина с 37 гласа „за“, нито 1 „против“ и 14 „въздържали се“. До приемането на точката се стигна, след като..

публикувано на 20.11.25 в 14:01

ОбС-Пловдив отхвърли подписката срещу бул. "Санкт Петербург"

Общинският съвет остави без разглеждане подписката на местна инициативна група срещу изграждането на нов път в район Тракия, който е продължение на "Санкт Петербург"  от бул. "Освобождение" до кръговото кръстовище на „Цариградско шосе“ с „Ягодовско шосе“.  От трибуната Любомир Деников от инициативната група обясни, че ако този проект се реализира,..

обновено на 20.11.25 в 13:53

ОбС отхвърли проекта на ПП-ДБ за нов корпус на Хуманитарната на ул. "4-ти януари"

Сградата на ОУ „Княз Александър Първи“ ще се строи в двора на Хуманитарната гимназия, а теренът на бившия ТЕЛК на ул. „4 януари“ ще бъде паркинг. Това стана ясно в залата на Общинския съвет в Пловдив, след като мнозинството съветници се въздържаха да подкрепят предложението на ПП-ДБ предназначението на имота да се преобразува в комплекс за..

публикувано на 20.11.25 в 13:00

Статистиците от Пловдив поискаха 20% увеличение на залатите

Служители на Регионалното статистическо бюро в Пловдив излязоха на протест за достойно увеличение на работните заплати.  Според тях е недопустимо за едни структури да има 70% за тази година и още 20% за следващата, а за друи да е до 5%.  Заплатите в пловдивската структура на НСИ са изключително ниски, казаха протестиращите, които поискаха..

публикувано на 20.11.25 в 12:58