Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Великите европейци – Шарл Бодлер

| обновено на 03.10.18 в 16:42

Вино, хашиш, безразборен секс, екстравагантни дела и черни мисли за смърт и щастливи трупове – каква по-добра комбинация от грехове и страсти би могъл да измисли Господ, с която да дари най-великия „прокълнат поет”, Шарл Бодлер, за да сътвори той безсмъртните си черни строфи.

В земята тлъста – тор, за охлюви прехрана –

една дълбока яма ще си изровя сам

и своя грохнал скелет ще разположа там,

в забрава да заспи – акула в океана.

Ни завещание! Ни гробница в замяна!

Защо да чакам сълзи от този свят без срам?

Аз всички гарвани приживе ще поканя –

със своя труп разложен разкошен пир ще дам.

О, червеи! Безухи, безоки господа,

при вас мъртвец пристига – щастлив, на свобода!

Без угризения елате в мен – от мрака! –

деца на всичко тленно, преяли мъдреци,

кажете ми: нима и тук тегло ме чака

мен - тялото бездушно, мъртвец сред мъртъвци?

Поетът Шарл Бодлер си отива само на 46, поразен от тежък удар в мозъка, който през последните месеци от живота му го превръща в зеленчук с очи и чувства, но напълно онемял. Не знам кой и как е измислил това наказание – защото да отнемеш словото на словотвореца изглежда прекалено отмъстително деяние за всемилостивия Бог. Но това са фактите. Разбира се, с начина си на живот, Бодлер сам си постила пътя към подобна смърт. Невротичният му характер, постоянните дългове, тежките депресии, сифилисът, който си лепва още като тийнейджър и другите венерини болести, с които се развлича, алкохолът, който го стимулира за творчество и опиумът, който праща лесно в рая, само за да те върне още по-тежко в ада – това не прощава. Бодлер знае, но не може да спре. Този е неговият живот – иначе вероятно нямаше да я има и неговата поезия. „Цветя на злото” се казва единствената му поетична книга, излязла приживе и не можеше да има по-добро заглавие за онова, което съдържа тя. „Из мозъка ми броди котка/ като из своя апартамент” – пише Бодлер вътре, а, въоръжен с този безсмъртен образ, читателят няма как да не разбере моментално за какво прелестно страдание и за какъв красив ужас всъщност става дума през цялото време.

Шарл Бодлер е роден през 1821 година в Париж. Баща му, Франсоа, е потомък на дърводелци, лозари, фермери и занаятчии, с корени няколко века назад. Той идва в Париж да учи за свещеник, но после зарязва духовенството, жени се, става художник, а след 38-та си година е държавен чиновник с успешна кариера. Когато е на 60, Франсоа се жени втори път за 26-годишната Каролин Дюфе. Малкият Шарл е щастливо дете с артистичен баща и топла майка. Когато е на 6 обаче, баща му умира. Момчето е все по-влюбено в майка си и развива силно чувство за притежание. Щастието му обаче свършва година по-късно, когато майка му се жени за майор Жак Опик, французин от ирландски произход. Опик прави добра кариера – става генерал, после посланик в Турция и Испания, а накрая и сенатор. Всъщност, макар Шарл да ревнува майка си, отначало отношенията с пастрока му не са така лоши. Семейството живее 4 години в Лион, а когато се връщат в Париж, Шарл учи в лицея „Луи Велики”. Противно на по-късната легенда за своята „прокълнатост”, която сам изгражда, Бодлер е добър ученик. Гонят го от лицея обаче заради някаква глупост и той се отдава на живот. Още на 15 тръгва по проститутки и скоро се сдобива с гонорея и сифилис. Воден от желанието за артистична кариера, живее две години в Латинския квартал, където се запознава отблизо с алкохола и опиатите. Загрижените му родители го пращат на дълго пътуване до Индия. Шарл обаче не е много съгласен, така че насред пътя завива обратно и държи отговорен Жак Опик за тази груба намеса в живота си. Отношенията се обтягат силно, но скъсването идва чак през 1844. Когато навършва 21, Бодлер получава наследство от баща си - цяло състояние от близо 100 000 франка. И само за две години профуква за алкохол, дрога и проститутки почти половината пари. Тогава родителите му поставят остатъка от наследството под попечителство и занапред той получава само месечна издръжка – щедра по принцип, но твърде малка за огромните му разходи сума.

Сигурно вече се питате – къде в цялата тази житейска каша е скрита поезията на Шарл Бодлер. Ами тя е навсякъде и винаги с него. Както сам твърди: „Всеки здрав човек може да изкара два дни без храна. Но не и без поезия”. За целта обаче е необходима муза. Или музи – защото са три. Първо е огнената мулатка Жана Дювал. Двамата се запознават през 1841 и връзката им е дълга, макар да се гради само на секс и пари. С две думи – красавицата Жана не се интересува от припадъците на Шарл по Изкуството, Красотата и Поезията, не ѝ пука дори за посветеното на нея знаменито стихотворение „Черната Венера”, а само за щедрата издръжка, която той може да ѝ осигури. Но Шарл често е беден и затънал в дългове – затова му се кара и се държи зле с него. Независимо от всичко обаче, Бодлер се грижи за нея, дори след като двамата се разделят години по-късно. Втората муза, на която поетът посвещава цикъл стихове между 52 и 54 година, е Аполония Сабатие. Мадам Сабатие е известна парижанка, независима, интелигентна жена с чувство за хумор, в която е влюбен половин Париж. Един мъж ѝ оставя щедро наследство и тя поддържа светски салон и връзки с няколко любовника едновременно. Отначало Шарл ѝ праща писма и стихове като анонимен обожател, но в един момент се разкрива. Тя го насърчава да консумира обожанието си, но той се дърпа, защото, както твърди - не иска да види как възвишеният му идеал се превръща в жена от плът и кръв. Но това са само думи, той все пак не издържа на изкушението, пък и кой ли би издържал. Третата муза на Бодлер се появява в живота му през 1854. Тя е актрисата Мари Дюбран, връзката с която не е дълга, но е поетично интензивна. Изглежда на базата на ранния, чисто фройдистки опит с майка си, Бодлер цял живот има двойствено отношение към жените. От една страна, както сам казва – „те са пътят към щастието”. От друга обаче, в отношението му към тях има доза презрение, а вероятно и доза садизъм. Той е автор на една мисъл, за която, ако го докопат, би бил линчуван от днешните феминистки: „Винаги съм се чудил на това, че на жените е позволено да влизат в църквата. За какво ли могат те да си говорят с Бога?” – пита се Бодлер, при това съвсем сериозно.

Докато се забавлява с живота по всякакви опасни начини, Шарл Бодлер пише и чете стихове в бохемски компании. Те се състоят обаче хора, които, насред разгара на индустриалната епоха, опитват да тъкат нишките на изкуството, така че името на Бодлер става известно в парижките арт среди далеч, преди да е написал и публикувал цяла книга. Той пуска тук там по някое стихотворение, но първите му сериозни публични изяви са като критик с анализи за Салона на изкуството през 1845 и 1846 г. В есетата си Бодлер сочи за най-голям художник Дьолакроа, но казва, че той е част от старото, класическото време, а още не се е родил най-големият художник на модерната епоха. Тази модерност поетът свързва най-вече с града – там се ражда новата естетика, това е новата среда на красотата, най-често е грозна, това е новата ловна територия на поезията, която трябва да се откъсне от романтизма, разположен удобно сред природата и митологията. Тези негови възгледи проправят път на символическата поезия, която, докато минава от 19 в 20 век, изведнъж започва да прескача и към модернизма. Както знаем, всичко във и около Бодлер е скандално. Затова е трудно да си представим, че когато през 1857 най-после се появява „Цветя на злото”, тя ще остане незабелязана. Или ще бъде посрещната само с овации. Нищо подобно, книгата, като цяло посветена на темата за греха, предизвиква скандал, властите смятат, че тя заплашва обществения морал и започват съдебен процес. На мушката са 15 поеми, свързани най-често със секса и смъртта, които се сочат за особено опасни. Ето как наистина неблагоприлично започва стихотворението „Танц със смъртта”:

С осанка горда и надменна – като жива! –

с воал и ръкавици, прегърнала цветя,

с екстравагантен вид, кокетка костелива

нехаеща пред всички и днес напомня тя.

По-тънка талия видял ли си на бала?

Тя с царствената рокля - преливащ водопад –

прикрива мършав крак, но ловко е подала

пантоф с помпон, разцъфнал като разкошен цвят.

Това е за Смъртта. А какво ще кажете за неговите „Литании за Сатаната”: „О, ти, най-мъдрият и чист господен воин, ти, Бог низвергнат, за възхвали недостоен…..Велик, всезнаещ цар на бездните на Ада, ти, пръв лечител на човека, който страда” И всичко това, съпроводено с молитвения лайтмотив: „О, Сатана, смили се над мойта скръб безмерна!” Тези строфи през 20 век вдъхновяват велики музиканти като Боб Дилън и Джим Морисън, а според Мик Джагър знаменитото парче на „Стоунс” „Симпатии към дявола” е инспирирано директно от поезията на Бодлер. Но това е по-късно. В неговото собствено време съдът глобява автора, издателя и печатаря и цензурира книгата, като постановява от нея да бъдат премахнати 6 стихотворения. Така и става. Нещо повече, макар после да има множество пълни издания, самата присъда формално остава в сила чак до 1969 – 102 години след смъртта на Бодлер, когато е анулирана. Не смъртта – присъдата.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Концерт на легендарния Ник Кейв на Античния театър

Австралийският музикант, артист, композитор, поет и писател Ник Кейв идва за своя първи концерт в България. Две поредни вечери – днес и утре, той ще изнесе концерти на сцената на Античния театър в Пловдив заедно с китариста на "Рейдиохед" Колин Груийнууд.  Ник Кейв, чието пълно име е Никълас Едуард Кейв, е една от движещите фигури в алтернативния рок..

публикувано на 19.08.25 в 08:38

Kамелия Кондова с награда "Димчо Дебелянов"

Традиционните Димчови дни се провеждат всяка година  в Копривщица през месец август. На 16 август в „тихия двор с белоцветните вишни“ се проведе  Дебеляновата поетична вечер. На нея бе обявен и новият лауреат на Националната награда “Димчо Дебелянов“ 2025 – Камелия Кондова. Камелия Кондова е една от най-ярките съвременни български поетеси, отдавна..

публикувано на 18.08.25 в 16:10

Напусна ни художникът Минчо Панайотов

Починал е големият пловдивски художник Минчо Панайотов . Това съобщи в социалните мрежи бившата председателка на Дружеството на пловдивските художници Снежана Фурнаджиева. "Напусна ни любим човек, приятел и талантлив художник. Съболезнования на семейството му! Мир и светлина на душата му!", написа тя. Минчо Панайотов е роден на 13 ноември..

обновено на 18.08.25 в 10:24

Преге - предаване за света на книгите, 16 - 22 август

В предаването за книги на Радио Пловдив на 16.08. 2025г. бяха представени следните заглавия: Рубрика „Напълно непознати“ Николай Лилиев. Ридаят скръбни ветрове. Избрани творби. 224 стр., 4А, Български писател, 2025. Антология на сирийския разказ. 240 стр., ,4А, УИ „Св. К. Охридски“, 2025. Фредерик Бгбеде. Един..

публикувано на 18.08.25 в 10:14

Мариус Куркински представя солови акции от кариерата си на Античния театър

Сборният моноспектакъл "Мариус 50" ще бъде представен на сцената на Античния театър в Пловдив тази вечер. Спектакълът трябваше да се състои на 6 август, но поради лошото време бе отложен за днес.  Мариус Куркински ще представи продукция от всички 11 солови акции в кариерата си до момента - от "Дон Жуан", "Песен на песните" и "Дамата с кученцето",..

обновено на 17.08.25 в 08:42